Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:22

Ik zou niets verplichten. Ik haat verplichten, gewoon beter voorlichten.
Maar ik ben ook geen vaccin expert.
En zelf onder experten is niet iedere expert het met elkaar eens.
Zelfs het RIVM en het STIKO hebben verschillende opvattingen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:23

tmr001 schreef:
En, het zou maar jouw kwetsbare kindje zijn wat ziek word door een ander, niet geent kind.

Nog n mooi stuk in de Volkskrant over het sentiment rondom vaccineren: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.nl%2F

ga hem straks even lezen.

Iets met kind dat naar bed moet

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:32

Sizzle schreef:

Natuurlijk haat je verplichten.
Iedereen haat verplichten.
Maar als je dit hele topic hebt meegelezen, en je gelooft nog altijd dat je met beter voorlichten antivaxxers zo ver kunt krijgen dat ze toch gaan vaccineren, ben je bijzonder naïef.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:35

Die anti vaxxers mogen wat mij betreft best niet vaccineren. Probleem is vooral dat ze op een podium klimmen om de rest van de mensheid te overtuigen van hun gelijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:36

"De antivaxxer" bestaat helemaal niet. Iedereen heeft eigen redenen voor een keuze en mbt dit onderwerp zijn er vele argumenten, die dan zwaar of juist niet meespelen in de keuze. Of die een keuze zouden kunnen beïnvloeden. Beide kanten op.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:37

mysa schreef:
Die anti vaxxers mogen wat mij betreft best niet vaccineren. Probleem is vooral dat ze op een podium klimmen om de rest van de mensheid te overtuigen van hun gelijk.

Wil je ‘ons’ antivaxxers niet over 1 kam scheren aub ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:40

Dan ben ik maar naief, maar verplichten vind ik niet ok. Ik zou uit puur principe dan ergens anders gaan wonen.

Verder vind ik de voorlichting en kennis die een gemiddelde ouder krijgt gemiddeld gewoon bizar slecht te noemen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-19 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:41

Nu op nl1 over meningococcen

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:43

Ik google wat af - nog een stuk mooi mooie internetpraat: https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/waar ... bedreigen/ . Deze is dan wel behoorlijk gekleurd geschreven. Interessant vind ik wel dat volgens dit stuk het bestuur van Nederlands Vereniging voor Kritisch Prikken vrijwel allemaal homeopathen zijn en alternatieven aanbieden of methodieken om vaccinaties te “ontstoren”. Ze hebben dus direct financieel belang bij vaccinweigeraars.

@sizzle - van mij mag er wel verplicht worden als de vaccinatiegraad lager dan bijv 90% wordt. Over voorlichting ben ik het eens - daar moet wel tegenover staan dat goede en eerlijke informatie beschikbaar is. Desnoods bijscholen van (kinder) artsen en cb’s en dat ouders wel hun vragen kunnen stellen. Die vragen moeten serieus genomen worden.

Edit*: telefoontikfoutjes
Laatst bijgewerkt door nps op 16-02-19 20:49, in het totaal 3 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:45

Sizzle schreef:
Dan ben ik maar naief, maar verplichten vind ik niet ok. Ik zou uit puur principe dan ergens anders gaan wonen.

Belachelijk.
Jij doet nu absoluut niets omdat je er toe verplicht wordt ?

Sizzle schreef:
Verder vind ik de voorlichting en kennis die een gemiddelde ouder krijgt gemiddeld gewoon bizar slecht te noemen.

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar in België is de voorlichting eigenlijk gewoon prima.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:47

@ Quera: Ik heb het over de stichtingen, die aan de weg timmeren. Uiteraard niet tegen individuele niet-prikkers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:48

BigBen schreef:
Sizzle schreef:

Belachelijk.
Jij doet nu absoluut niets omdat je er toe verplicht wordt ?

Sizzle schreef:

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar in België is de voorlichting eigenlijk gewoon prima.

In NL is de voorlichting aardig summier :=

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:50

quera schreef:
mysa schreef:

Wil je ‘ons’ antivaxxers niet over 1 kam scheren aub ;)

Nou dit inderdaad, ik heb totaal geen behoefte een ander mijn mening op te leggen.

Bigben: en je gelooft dat een verplichting wel zou werken? Denk dat je dan pas echt verzet er tegen krijgt.

Over suggestief gesproken, vandaag kreeg mijn dochter de oproep voor de menACWY. Dat is pas een suggestieve folder die behoorlijk op het gevoel probeert in te spelen. Geef dit niet door aan je vrienden enz. Stond wel eerlijk in dat het vaccin maximaal 5 jaar werkt. En ook niets over waar je je kan afmelden of dat het vrijwillig is. Staat ook niet dat het verplicht is maar het komt zo over als je niet beter weet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:53

Ik woon niet in NL maar het hele principe met het concultatie bureau is al een hele rare manier van mensen informeren via hoofdzakelijk huisvrouwen in een witte jas en een arts die geen kinderarts is.
BigBen, Jij mag me verder prima belachelijk vinden, scheelt me niets :D

Edit: we hebben een familielid die ooit verplicht ge-electroshocked is omdat de overheid in die tijd dacht dat dit te rechtvaardigen was.
Overheid zijn geen artsen, ik geef mijn medische vrijheid niet aan een stelletje korps ballen met grootheidswaanzin af.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:58

Sharani schreef:
Bigben: en je gelooft dat een verplichting wel zou werken? Denk dat je dan pas echt verzet er tegen krijgt.

Ik vind dat heel erg vreemd, dat taboe dat in Nederland bestaat op het verplichten van vaccinaties.

Sizzle schreef:
BigBen, Jij mag me verder prima belachelijk vinden, scheelt me niets

Ik heb niet gezegd dat jij belachelijk bent.
Ik zou niet durven :+ .

Maar het idee, dat je zou verhuizen omdat iets verplicht wordt gemaakt, is belachelijk.
Het klinkt heel erg nobel en standvastig, maar tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren.
Iedere dag doe je tientallen dingen omdat ze nu éénmaal verplicht zijn.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 16-02-19 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:58

Zie mijn edit hierboven ;)

Uiteraard verhuis ik niet vanwege een stoplicht in de wijk :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:02

BigBen schreef:
Sizzle schreef:

Natuurlijk haat je verplichten.
Iedereen haat verplichten.
Maar als je dit hele topic hebt meegelezen, en je gelooft nog altijd dat je met beter voorlichten antivaxxers zo ver kunt krijgen dat ze toch gaan vaccineren, ben je bijzonder naïef.

Maar ik blijf me wel afvragen of verplichten met geldboetes dan de oplossing is.
Linksom of rechtsom, het onderwerp is zo moeizaam omdat het gaat om het meest dierbare bezit van een ouder. Namelijk diens kind.
En vaccinaties zijn 1 van de weinige dingen waarbij anderen invloed hebben op de gezondheid van jou kind, of dat iig zo voelt. Daar gaan feiten niks aan veranderen en verplichten maakt mensen alleen maar bozer en opstandiger.

Provaxxers voelen zich bedreigd omdat de herd immunity achteruit gaat en hun kinderen dus (voogens hun) verhoogd risico lopen op (volgens hun) potentieel dodelijke ziektes. Dat is een risico dat zij niet zelf kunnen beïnvloeden waardoor dat een behoorlijk angstige bedreiging is.

Antivaxxers voelen zich op hun plaats weer bedreigd omdat zij mogelijk gedwongen (gaan) worden om te moeten vaccineren en hun kind met (volgens hun) schadelijke stoffen te moeten laten inspuiten. Ook zij kunnen dat risico niet beïnvloeden in hun eentje dus lijkt me vergelijkbaar bedreigend.

Ik denk echt dat 1 van de 2 partijen onder dwang bakzijl laten halen geen oplossing is. Het zou goed zijn als beide partijen open met elkaar in gesprek konden gaan en vooral dat er ruimte is voor elkaars angsten en zoekend naar een geschikte oplossing. Of dat nou het ontstoren is na verplicht vaccineren, het aanbieden van losse vaccins, het scheiden van kdv met gevaccineerde/ongevaccineerde babies doet er dan niet zo toe. En ook niet of die oplossing wetenschappelijk nou zoveel toevoegt(zoals ontstoren bijvoorbeeld), zolang het maar wel beide partijen rust kan brengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:05

En beginnen met eerlijke informatie.
Mijn kinderarts: de kans dat u kind dit krijgt is minimaal, maar mocht het net die 1:500.000 zijn zijn de gevolgen vaak wel ernstig.
RIVM: als je niet inent dan gaat je kind vast en zeker dood.

Edit:typos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:10

Ik heb een keer van een bepaalde inenting de waanzin paniek propoganda in Amerika gezien. Mijn god, dan neem je het voorlichtingsbureau nooit meer serieus :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:14

Sizzle schreef:
Ik heb een keer van een bepaalde inenting de waanzin paniek propoganda in Amerika gezien. Mijn god, dan neem je het voorlichtingsbureau nooit meer serieus :')

Ik geloof dat ik exact weet welke je bedoeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:18

Sizzle schreef:
En beginnen met eerlijke informatie.
Mijn kinderarts: de kans dat u kind dit krijgt is minimaal, maar mocht het net die 1:500.000 zijn zijn de gevolgen vaak wel ernstig.
RIVM: als je niet inent dan gaat je kind vast en zeker dood.

Edit:typos

Prima wat mij betreft, als dat de onrust zelf wegneemt. Ik ben het best met je eens dat de hoeveelheid voorlichting die er kwam voor de enting echt heel minimaal was. Een balie-assisitente die meldde "en hij krijgt vandaag ook prikjes he, wist u dat?" Met daarna een arts (of vpk) die het consult eindigt met "en nu nog even de prikken". Ik kan me wel voorstellen dat iemand daar over valt ja.
Wat ik zeg: alles om te zorgen dat men elkaar serieus kan gaan nemen in plaats van blijft zien als een "potentieel gevaar voor mijn kind", want daarmee raakt men alleen maar verder van elkaar verwijdert en dat levert sowieso niks op.
Ik sta wat dat betreft aan de "makkelijke" kant, omdat ik provaxxen ben en dus de politiek aardig aan mijn kant, maar ik kan me best voorstellen dat de huidige situatie nogal bedreigend is als je antivaxxer bent. Juist lijfvrijheid is denk ik echt een heel hoog goed, maar dat recht gaat wel wankelen als de reguliere wetenschap overtuigd is dat jou lijfvrijheid in strijd is met de volksgezondheid. Alleen gaat dwang daarin geen oplossing bieden, maar mensen alleen maar harder in het protest zetten.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:24

Kijk, het is heel simpel.
Als de huidige evolutie zich doorzet,
gaat de vaccinatiegraad van een aantal ziektes onder de veilige drempel,
voor zover dat nog niet gebeurd is.

Okee, hoe los je dat op ?
Haal je de schouders op, en zeg je jammer ?
Laat die mazelen of polio maar komen ?
Of ga je vaccineren verplichten ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:24

Het consultatiebureau vind ik sowieso een beetje een flop := Wat die arts daar vond van mijn kind waarmee ik ook bij de kinderarts liep stond steeds haaks op wat de kinderarts zei.
Tja, dan heb ik er echt weinig vertrouwen in eigenlijk. Dus heb daar steeds die arts maar afgezegd, en gezegd dat de kinderarts het wel genoeg medisch onder controle houdt :Y) Ik heb niet echt het idee dat die jeugdartsen echte artsen zijn, want ze weten net niks en ze mogen ook net niks. Als je wel eens een vraag hebt sturen ze je alsnog naar de huisarts :')
Kom wel bij die verpleegkundige, en voor het meten en wegen en die prikjes dus.

Maar voorlichting over die prikken krijg je nauwelijks. Alleen maar een folder. Ik heb er op het CB niemand live over gesproken. Wel de kinderarts, omdat ik er zelf naar vroeg ook nog.

@bigben; dat is al gebeurd, want de ideale vaccinatiegraad is 95% en is nu 92%.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-02-19 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:26

BigBen schreef:
Kijk, het is heel simpel.
Als de huidige evolutie zich doorzet,
gaat de vaccinatiegraad van een aantal ziektes onder de veilige drempel,
voor zover dat nog niet gebeurd is.

Okee, hoe los je dat op ?
Haal je de schouders op, en zeg je jammer ?
Laat die mazelen of polio maar komen ?
Of ga je vaccineren verplichten ?

Maar probeer zelf eens te bedenken waarom die ouders dus niet/anders vaccineren...
en waarom verplichten dus geen enkele nut heeft. Die ouders maken die keuze bewust. Net zoals je bewust wel vaccineert.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:34

Anoniem schreef:
Ierpier schreef:
Ik heb geen zin meer in deze discussie, we gaan elkaar toch niet overtuigen, daarom heb ik hier al een tijdje niks gepost. Ik heb echter een vraag voor de anti-vaxxers in dit topic en het is geen vraag om je 'in de val te lokken' of iets dergelijks. Ik ben gewoon oprecht benieuwd: vaccineren jullie nergens voor? Want ik hoor pmarena steeds over het MMR vaccin dus daar val je duidelijk over, maar vaccineer je wel DKTP bijvoorbeeld? Of als je op vakantie gaat? En ik neem aan dat je de Rabies (hondsdolheid) intenting toch wel zou gaan halen als het nodig was?

Nee.
Ook Rabiës vaccin niet. Het tetanus vaccin ook niet. Nooit.

Rabies niet? Als je door een schuimbekkende wasbeer wordt gebeten? Je weet dat rabies 100% fatale afloop heeft? Dit vind ik wel verbazend eigenlijk