B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:18

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:47

Hannanas schreef:
Weissjee schreef:
Ik zou eigenlijk ook afraden om actief b12 zomaar te gaan bijslikken. Ik weet niet meer hoe het precies zat maar het schijnt te kunnen opstapelen in de hersenen oid. Sowieso is het beter om vitamines alleen te slikken als het gecontroleerd is in je bloed dat je werkelijk een tekort hebt ;). En dan ook alleen die vitamine bijslikken en geen multivitamines! Sommige vitamines schijnen echt flinke klachten te kunnen geven als je ze teveel hebt en dus niet alle vitamines plas je bij teveel zomaar uit.

Oneens!
Niks stapelt zomaar op. (Actief) b12 al helemaal niet, dat plas je uit. Sowieso heb je gewoon naast b12 de andere btjes nodig, zeker foliumzuur anders raak je straks eerder verder van huis dan vooruit. En als je met b6 netjes tot de 15 Mg per dag gaat is er geen enkel probleem.
Met actief b supplement bedoel ik oa basic b van Thorne, met alle btjes.

Ik weet er niet alles van maar om zomaar aan te raden om vanalles te slikken lijkt mij gevaarlijk. Laat het controleren door de huisarts en ga gericht slikken ;). Zo was mijn B6 veel te hoog(zonder iets te slikken) voordat ik begon met B12 injecties. Als ik bijvoorbeeld jouw advies had opgevolgd was mijn B6 alleen maar hoger geworden en wellicht tot andere vage klachten geleid. Wel slik ik foliumzuur omdat bij het testen van mijn bloed eruit kwam dat ik dat te weinig heb.

Dus nogmaals mijn tip aan iedereen. Slik niet zomaar vitamines enkel en alleen als je bloed getest is en je een te kort hebt :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:15

Hannanas schreef:
Jij vindt 17€ voor 2 maanden veel geld??
https://nl.iherb.com/pr/Thorne-Research ... lsrc=aw.ds

Ooh ik had er 1 gevonden van € 25, vond ik best prijzig als ik niet weet of het echt nodig is... maar nogmaals, ik heb me er nog niet goed in verdiept, hoofd stroomt nogal over momenteel. Moet voor andere klachten vrijdag naar de internist, vermoed dat er nog wel het 1 en ander aan bloed geprikt gaat worden, dan kan ik altijd even weer op wat meer laten prikken natuurlijk!

Foliumzuur is bij mij wel goed geloof ik, zat op 11,9

Ik ben verder niet zo fan van vitamines slikken zonder dat ik weet of het nodig is.. slik alleen magnesium bij, verder momenteel niks. Maar dan zou ik me dus eerst even meer moeten inlezen voor ik kan beslissen of ik dit nodig vind of niet :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:08

anne_bento schreef:
Hannanas schreef:
Jij vindt 17€ voor 2 maanden veel geld??
https://nl.iherb.com/pr/Thorne-Research ... lsrc=aw.ds

Ooh ik had er 1 gevonden van € 25, vond ik best prijzig als ik niet weet of het echt nodig is... maar nogmaals, ik heb me er nog niet goed in verdiept, hoofd stroomt nogal over momenteel. Moet voor andere klachten vrijdag naar de internist, vermoed dat er nog wel het 1 en ander aan bloed geprikt gaat worden, dan kan ik altijd even weer op wat meer laten prikken natuurlijk!

Foliumzuur is bij mij wel goed geloof ik, zat op 11,9

Ik ben verder niet zo fan van vitamines slikken zonder dat ik weet of het nodig is.. slik alleen magnesium bij, verder momenteel niks. Maar dan zou ik me dus eerst even meer moeten inlezen voor ik kan beslissen of ik dit nodig vind of niet :)

Met injecties zijn de andere b’s nodig, ook als je goede waardes hebt. Met de mega dosissen b12 heeft je lichaam meer van de anderen nodig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:16

Weissjee schreef:
["]
Weissjee schreef:
Ik zou eigenlijk ook afraden om actief b12 zomaar te gaan bijslikken. Ik weet niet meer hoe het precies zat maar het schijnt te kunnen opstapelen in de hersenen oid. Sowieso is het beter om vitamines alleen te slikken als het gecontroleerd is in je bloed dat je werkelijk een tekort hebt ;). En dan ook alleen die vitamine bijslikken en geen multivitamines! Sommige vitamines schijnen echt flinke klachten te kunnen geven als je ze teveel hebt en dus niet alle vitamines plas je bij teveel zomaar uit.

Ik weet er niet alles van maar om zomaar aan te raden om vanalles te slikken lijkt mij gevaarlijk. Laat het controleren door de huisarts en ga gericht slikken ;). Zo was mijn B6 veel te hoog(zonder iets te slikken) voordat ik begon met B12 injecties. Als ik bijvoorbeeld jouw advies had opgevolgd was mijn B6 alleen maar hoger geworden en wellicht tot andere vage klachten geleid. Wel slik ik foliumzuur omdat bij het testen van mijn bloed eruit kwam dat ik dat te weinig heb.

Dus nogmaals mijn tip aan iedereen. Slik niet zomaar vitamines enkel en alleen als je bloed getest is en je een te kort hebt :)

B6 is een verhaal apart.
Heb jw gelijk in. Heb ook al een paar weken geleden aan Anne gevraagd of ze haar foliumzuur en b6 laat testen omdat dat belangrijk is.

Feit blijft dat met b12 injecties het zeer onverstandig is geen compleet actief b supplement te nemen.

De nadruk op actief omdat dat beter opgenomen wordt, én de niet actieve vorm van b6 gewoon niet zo gezond is. De actieve vorm van b6 stapelt veel minder.

Daarnaast is een te hoge b6 waarde in het bloed niet standaard en geeft dat duidelijk een probleem weer. Tenzij jij jarenlang 50-100 Mg b6 gebruikt hebt is een te hoge b6 waarde absoluut een aanwijzing dat er iets niet oké loopt bij jou. Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Onderandere te weinig maagzuur, dus dan is het verstandig en de moeite waard bij iedere maaltijd betaïne hci te slikken om je b6 omlaag te krijgen.

Ik ga er vanuit dat iedereen zich eerst verdiept in wat hij/zij slikt, dus deze kennis vergaart. Niemand mikt toch überhaupt zomaar een pilletje achterover? Of dat nu een multivitamine of een tramadol of een antidepressiva is.. net zo dat iedereen leest dat alleen b12-shots niet zo’n goed idee zijn..Maar wellicht is dat niet reëel?

karuna
Drukke kabouter

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:28

Ik ben pas getest en d en b6 waren weer ok. Bij start was d goed b6 nagenoeg 0 en ern flink verhoogde homocysteinewaarde.

Dat gezegd hebbende, ik moet weer prikken vandaag. Ben er ook hard aan toe weer.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:56

@hannanas als ik eerlijk ben zou ik vroeger wel zomaar iets gaan slikken omdat iemand dat aanraad. Iets te goed van vertrouwen maar tegenwoordig zoek ik het wel zelf uit. Maar ik denk oprecht dat er best wat mensen zijn die het gewoon gaan slikken en denken goed bezig te zijn.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:40

Ik slik alleen b12 smelttabletjes, foliumzuur en d druppels omdat die te laag waren steeds.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:40

Weissjee schreef:

Mijn B6 is ook altijd te hoog. Zonder ooit iets van supplementen te nemen of voedingsmiddelen te eten die verrijkt zijn met B6. B12 is ook altijd hoger dan de bovengrens. Ik eet nochtans niet veel vlees en neem geen supplementen.

Wat heb jij gedaan om die B6 naar beneden te krijgen ?
Mijn HA heeft geen enkel idee. Had dit blijkbaar nog nooit gehoord (denk dat dit zelfs de 1e keer was dat iemand hem vroeg om B6 te testen := ) en zegt dan ook steeds dat alles in orde is :7
Eiwit heb ik dan weer te weinig blijkbaar. Daar kan hij ook niks mee...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:46

Heb je al je maagzuur verhoogd met betaïne hcl Pandora om daarna na 3 maanden te testen of jw b6 omlaag is?

Mhfr problemen hebben hier ook mee tw maken

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:00

Ik heb eigenlijk niets gedaan aan mijn B6. Die keer bloedprikken was echt heel naar dus durf niet zo goed meer. Mijn b6 was ook maar net boven de bovengrens en had gelezen dat hij ook hoog kon zijn door het b12 tekort. Omdat die samenwerkt met b12 zou hij niet kunnen worden 'weggewerkt' en ben daar maar vanuit gegaan zodat ik niet weer moest prikken :').

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:35

:= oeps wiesje. Voel je je nu wel beter/goed?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:15

Weissjee schreef:
Ik heb eigenlijk niets gedaan aan mijn B6. Die keer bloedprikken was echt heel naar dus durf niet zo goed meer. Mijn b6 was ook maar net boven de bovengrens en had gelezen dat hij ook hoog kon zijn door het b12 tekort. Omdat die samenwerkt met b12 zou hij niet kunnen worden 'weggewerkt' en ben daar maar vanuit gegaan zodat ik niet weer moest prikken :').

:') Is net omgekeerd dan bij mij.

Hannanas Betaïne hcl zelfs nog nooit van gehoord :+ Ik ga hierover wat opzoeken !

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:33

Hannanas schreef:
:= oeps wiesje. Voel je je nu wel beter/goed?

Ja eigenlijk wel! Ik injecteer nu een jaar lang eens per 3 dagen en ben nu bezig met rustig afbouwen naar eens per 4 dagen :). Ik wil/moet van mijzelf eigenlijk wel weer eens alles laten controleren maar zie echt op tegen dat bloedprikken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:48

Is ook vreselijk. Ik zit mezelf al voor te bereiden op de komende. Ik slik nu natuurlijk dagelijks tabletten en ben over een paar maanden wel benieuwd of en wat er aan mijn skyhigh waarde verandert.

Ik kreeg van die injectie veel pukkeltjes (niet echt puisten) die trekken nu godzijdank wel allemaal weg. Niet dat ik mij er druk om maakte maar dat verschil merk ik o.a.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:49

gelukkig wiesje!
ik laat het hier iets teveel versloffen.. moet nodig weer prikken. krijg dan een prikkelende tong.

ben benieuwd denies, of je waarde gezakt is. Dan weet je genoeg.
Blijf je wel pilletjes gebruiken? door die pilletjes krijg je een valse waarde in het bloed.
Van welk merk kreeg je je injecties? ik had vroeger ook een puisteninvasie, nu met dit merk geen last van. Misschien maakt dat nog wat uit?
Ik heb ook tijdelijk naast hydroxo injecties methylinjecties gezet, ook dat hielp.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:11

De assistent heeft vandaag de injectie wat langzamer ingespoten en de pijn was al een stuk minder! Fijn is anders en mijn bil voelt inmiddels helemaal beurs. Vorige week echt last van toename van de klachten, deze week voel ik me wat minder moe en vergeetachtig, hoop dat ik nu door die 1e fase heen ben en me snel beter ga voelen, kijk er zo naar uit haha.

Nog 1 week dan gaat de huisarts met vakantie, dat wordt nog even een dingetje omdat ze dan willen stoppen met de injecties terwijl ik er dan pas 6 gehad heb, even duidelijk maken dat dat niet gaat gebeuren.

Morgen overigens afspraak met de internist voor andere klachten, hoop dat hij me ook wat meer kan vertellen over b12 eigenlijk, zo niet dan ga ik me laten doorverwijzen naar de b12 kliniek in Amsterdam.

Weet iemand toevallig hoe dat zit als je daarheen gaat, moet ik daar dan 2x per week heen voor injectie of is het zo dat de kliniek doorgeeft aan de huisarts en ik het gewoon daar kan laten doen? Om nou 2x per week naar Amsterdam te gaan voor een prikje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:54

In Amsterdam kunnen ze het je zelf leren injecteren.

Anders moet huisarts/assistente het denk ik doen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:28

Ik hoop dat de assistent het kan blijven doen maar dan kwa frequentie op advies van de kliniek. Amsterdam is niet heel ver weg, maar om nou een uur in de auto te zitten voor een prik van 10 seconden is niet erg praktisch.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:48

Ik hoop dat iemand mij even kan helpen :o.

Ik heb het vermoeden dat mijn B12 (weer) te laag is. Ongeveer anderhalf jaar geleden (denk ik) ben ik voor mijn voedingspatroon bij een orthomoleculair therapeute terecht gekomen. Voor dat zij met mij een traject begon, moest ik eerst bloed laten prikken om bepaalde medische zaken uit te sluiten. In deze test is ook B12 getest. De waarde was toen ergens rond de 280 wat ik mij er van herinner. Volgens de orthomoleculair therapeute was dit te laag. Ik heb toen 3 maand smelt/zuigtabletten gehad. De vermoeidheidsklachten werden langzaam aan minder. Toen de smelt/zuigtabletten op waren, hebben we 2 weken gewacht en opnieuw getest. De waarde was toen rond de 350 niet dat was volgens haar prima en volgens de huisarts ook.

Nu merk ik dat de vermoeidheidsklachten weer steeds erger worden en ik met name 's avonds in bed en 's ochtends alsook wakker wordt een heel zwaar en vermoeid gevoel in armen en benen heb. Nu denk ik: mijn b12 is weer te laag.

Ik wil maandag contact opnemen met de huisarts om de B12 weer te laten testen. Maar omdat ik mijn huisarts langer ken als vandaag, ben ik bang dat dit niet zo maar gaat lukken.
Hoe kan ik mijn huisarts er toch van overtuigen dat ik dit wel graag getest wil hebben?

Ook heb ik al op de site van stichting B12 tekort gekeken, en zag daar dat er verschillende testen zijn. Ik kan er alleen nog niet zo goed uitkomen welke test nu het beste/betrouwbaarste is.

Is er hier iemand die mij dat kan vertellen? :o

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 00:03

Door het warme weer slaap ik nu slecht dus ergens schuif ik het daar een beetje op. Vannacht goed geslapen waardoor ik wat suffer was (erg diep geslapen) wel fijn gewerkt maar in het begin leek het wel een beetje alsof ik een dubbele tong had :Y) Later op de dag ging dit beter.

Het aller grootste verschil wat ik momenteel merk sinds ik geen injecties meer krijg is dat mijn linkerbeen steeds rustelozer wordt. Ik weet nou niet zo goed of dat ik daar op kan schuiven of dat het met andere dingen te maken heeft. Ik dacht wel dat dit onder B12 voorkwam? Wellicht dat iemand dat hier weet?

Verder zit ik bijna op twee maanden geen injectie maar ondertussen wel zo'n 2/3 weken tabletten en het werken van vier dagen ipv vijf. Dat is echter in de week van 23 juli en 30 juli anders. In verband met vakanties van collega's is mijn dag minder niet mogelijk en werk ik weer fulltime. Dus ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
De warmte werkt natuurlijk ook niet mee. Onze werktemperatuur is zeer benauwd en minimaal 28graden. Klagen doe ik niet, maar heb het liever anders.

Iemand meedenk stof? En ja, vanzelfsprekend kan/ga ik dit ook bij de dokter voorleggen :)

@ Itsme2,
Meten is weten zegt mijn huisarts. Lijkt mij een prima argument om naar je Huisarts te kaatsen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:03

Dat soort zenuw klachten kunnen horen bij een b12 tekort denies :)
Soms komt het ook voor bij een magnesium en/of vit d tekort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:04

Its me, ik zou je verhaal vertellen zoals je hier verteld en daarbij vermelden dat je vanwege je vervelende klachten graag injecties zou willen proberen.

Testen is alleen pas betrouwbaar na 3 maanden geen b12 tabletten gebruiken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:06

Ik had al jaren last van rusteloze benen inderdaad, en tegen het einde aan (een paar maanden voordat ze begonnen met injecties) begon ik zelfs spastische bewegingen in mijn been te krijgen. Kan er dus heel goed bijhoren Deniesx.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:58

ItsMe2 inderdaad je verhaal doen en hopen dat je huisarts meewerkt.. tips of advies kan ik je nog niet echt geven, hoop dat de arts met je meewerkt!

Ik begin wat te merken van de injecties in positieve zin!!! :) merk dat ik veel rustiger slaap (slaap al jaren vreselijk onrustig), en meer energie begin te krijgen. Ik ben er nog lang niet, maar merk dat ik overdag op mijn werk me beter kan concentreren, niet al om 09:00 uur constant loop te gapen, en 's avonds weer wat energie heb om te gaan sporten. Mijn vriend merkt ook dat ik wat energieker overkom en 's nachts rustiger ben. Ben er echt heel blij mee.

Vrijdag bij de internist geweest en die vind het toch wel erg vreemd hoe ik aan zo'n tekort kan komen, dus samen met haar gaan we proberen uit te zoeken of dit een oorzaak heeft. Bloedonderzoek, kijken of dat iets gaat uitwijzen. Ik heb meer lichamelijke klachten dus het zou ook kunnen dat er sprake is van bijvoorbeeld een auto-imuum ziekte wat onder andere de B12 opname beïnvloedt. Valt me overigens op dat het op de Facebook van B12 en ook op sites vooral gaat over de behandeling en minder over de oorzaak, vind ik best vreemd :o
Heb mijn huisarts assistente er ook van kunnen overtuigen niet te stoppen na 6 injecties omdat zij met vakantie gaan, ze gaat dit overdragen aan een andere praktijk.