Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Weissjee schreef:Ik zou eigenlijk ook afraden om actief b12 zomaar te gaan bijslikken. Ik weet niet meer hoe het precies zat maar het schijnt te kunnen opstapelen in de hersenen oid. Sowieso is het beter om vitamines alleen te slikken als het gecontroleerd is in je bloed dat je werkelijk een tekort hebt. En dan ook alleen die vitamine bijslikken en geen multivitamines! Sommige vitamines schijnen echt flinke klachten te kunnen geven als je ze teveel hebt en dus niet alle vitamines plas je bij teveel zomaar uit.
Oneens!
Niks stapelt zomaar op. (Actief) b12 al helemaal niet, dat plas je uit. Sowieso heb je gewoon naast b12 de andere btjes nodig, zeker foliumzuur anders raak je straks eerder verder van huis dan vooruit. En als je met b6 netjes tot de 15 Mg per dag gaat is er geen enkel probleem.
Met actief b supplement bedoel ik oa basic b van Thorne, met alle btjes.
Hannanas schreef:
anne_bento schreef:Hannanas schreef:
Ooh ik had er 1 gevonden van € 25, vond ik best prijzig als ik niet weet of het echt nodig is... maar nogmaals, ik heb me er nog niet goed in verdiept, hoofd stroomt nogal over momenteel. Moet voor andere klachten vrijdag naar de internist, vermoed dat er nog wel het 1 en ander aan bloed geprikt gaat worden, dan kan ik altijd even weer op wat meer laten prikken natuurlijk!
Foliumzuur is bij mij wel goed geloof ik, zat op 11,9
Ik ben verder niet zo fan van vitamines slikken zonder dat ik weet of het nodig is.. slik alleen magnesium bij, verder momenteel niks. Maar dan zou ik me dus eerst even meer moeten inlezen voor ik kan beslissen of ik dit nodig vind of niet
Weissjee schreef:["]Weissjee schreef:Ik zou eigenlijk ook afraden om actief b12 zomaar te gaan bijslikken. Ik weet niet meer hoe het precies zat maar het schijnt te kunnen opstapelen in de hersenen oid. Sowieso is het beter om vitamines alleen te slikken als het gecontroleerd is in je bloed dat je werkelijk een tekort hebt. En dan ook alleen die vitamine bijslikken en geen multivitamines! Sommige vitamines schijnen echt flinke klachten te kunnen geven als je ze teveel hebt en dus niet alle vitamines plas je bij teveel zomaar uit.
Ik weet er niet alles van maar om zomaar aan te raden om vanalles te slikken lijkt mij gevaarlijk. Laat het controleren door de huisarts en ga gericht slikken. Zo was mijn B6 veel te hoog(zonder iets te slikken) voordat ik begon met B12 injecties. Als ik bijvoorbeeld jouw advies had opgevolgd was mijn B6 alleen maar hoger geworden en wellicht tot andere vage klachten geleid. Wel slik ik foliumzuur omdat bij het testen van mijn bloed eruit kwam dat ik dat te weinig heb.
Dus nogmaals mijn tip aan iedereen. Slik niet zomaar vitamines enkel en alleen als je bloed getest is en je een te kort hebt
Weissjee schreef:Ik weet er niet alles van maar om zomaar aan te raden om vanalles te slikken lijkt mij gevaarlijk. Laat het controleren door de huisarts en ga gericht slikken. Zo was mijn B6 veel te hoog(zonder iets te slikken) voordat ik begon met B12 injecties. Als ik bijvoorbeeld jouw advies had opgevolgd was mijn B6 alleen maar hoger geworden en wellicht tot andere vage klachten geleid. Wel slik ik foliumzuur omdat bij het testen van mijn bloed eruit kwam dat ik dat te weinig heb.
Dus nogmaals mijn tip aan iedereen. Slik niet zomaar vitamines enkel en alleen als je bloed getest is en je een te kort hebt
Weissjee schreef:Ik heb eigenlijk niets gedaan aan mijn B6. Die keer bloedprikken was echt heel naar dus durf niet zo goed meer. Mijn b6 was ook maar net boven de bovengrens en had gelezen dat hij ook hoog kon zijn door het b12 tekort. Omdat die samenwerkt met b12 zou hij niet kunnen worden 'weggewerkt' en ben daar maar vanuit gegaan zodat ik niet weer moest prikken.