Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:25

Ik ben het wel eens met bovenstaand. Jaren terug is er bij mij een vitamine D tekort geconstateerd, maar de klachten gingen totaal niet weg met de medicatie, ook al is mijn vitamine D gehalte nu 4x zo hoog. Ongezond zal het vast niet zijn om nu een gezonder vit. D gehalte te hebben, maar voor mijn gevoel heeft het niet zoveel uitgemaakt.

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:36

Mijn lijf reageert wel enorm, de kleinste schommeling is keelpijn, koortsblaas, ziek, niet kunnen slapen, buikpijn...
dus ik experimenteer met wat wel of niet werkt om mijn lijf optimaal te krijgen.

Bv ook vitamine D, lysine, genoeg proteïnen etc. Geen idee of het wat met hsp te maken heeft, maar reageren doet mijn lijf toch dus kan er maar beter rekening mee houden.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:32

Ja, goed eten met de juiste voedingstoffen maakt wel verschil, vooral als ik intensief wil sporten is dat belangrijk. Genoeg water drinken ook. Ik krijg ook snel koortslip als mijn weerstand minder is. Als ik slecht/ongezond eet voel ik me ook minder fijn. Ik heb echter niet het idee dat die dingen direct met vitamine-tekorten te maken hebben; een tekort bouw je over langere tijd op, niet door een keer slecht eten.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:53

Eten is zo belangrijk, voor mij iig. Suikers zijn killing voor hsper.
Ik ben nu paar weken op mijn tussendoortjes aan het letten en beetje wat een verschil! Meer energie, meer rust en mooiere huid.

Dus mijn tip zou zijn dat je zorgt dat je daar gezond mee bezig bent, vrees dat bijslikken oid anders nut heeft

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:20

Jaan81 schreef:
Dus mijn tip zou zijn dat je zorgt dat je daar gezond mee bezig bent, vrees dat bijslikken oid anders nut heeft

Een tekort heeft er soms ook mee te maken dat je lichaam het niet goed op wil nemen. Als je het niet goed opneemt maakt er goed bij eten ook minder uit, dan heb je echt de pillen nodig helaas. De huisarts wilde mijn vitamine D eerst niet eens controleren omdat ik zoveel in de zon was dat het 'bijna niet kon', maar toch was deze echt heel erg laag. Zonder van die 'shots' met heel hoge dosis had ik die echt niet omhoog gekregen. Het ligt er dus ook erg aan van waaruit het tekort komt (structureel slecht eten, of omdat je lichaam het wel binnenkrijgt maar niet opneemt) wat de oplossing is.

Goed eten met voldoende voedingstoffen en vitamines is natuurlijk wel een goed idee. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:56

Mews, wel jammer dat ook een hoger vitamine D gehalte in je bloed geen verandering voor je meebracht.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:36

Ik denk dat je als hsp'er net iets sterker in verbinding staat met je lichaam. Iets meer 'geaard' zeg maar en daardoor tekorten sneller oppikt en daar wat bewuster mee omgaat. Een bepaald vitamine supplement is natuurlijk maar plastisch, het zou ook kunnen dat je lichaam behoefte heeft aan een bepaald voedingsmiddel. Toen ik wat vitamine C tekort had hielp het mij veel meer vitamine rijke voedingsmiddelen te eten (zoals bijvoorbeeld sinaasappelen) dan het in een pilletje bij te slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:05

Dat kan wel kloppen denk ik :) en het werkt ook in de andere richting: soms kan je ook te veel hebben van een mineraal of vitamine als je deze extra bijslikt. Dan volg je gewoon de voorgeschreven dosis, maar merk je dat het toch niet helemaal cerzet wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:08

Hier hsp en idd flink vitamine d gebrek

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:53

Dochter hsp/vit d tekort en fybromialgie. Af en toe weten we niet meer waar welke klacht/pijn vandaan komt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:23

smileydees schreef:
Dochter hsp/vit d tekort en fybromialgie. Af en toe weten we niet meer waar welke klacht/pijn vandaan komt.

Dat probleem heb ik ook met mijn combi van HSP en Hypermobiliteitsyndroom/fybromialgie. Behoorlijk lastig is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:11

:(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:10

Djali schreef:
Al vraag ik me soms af: als ik echt 100 % gezond zou leven, zou ik dan niet pijnvrij zijn etc?

Wat is 100% gezond leven?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:14

@Djali op de reuma site staat ook dat het regelmatig met elkaar gekoppeld is helaasssss. Die 100% gezond ga je nooit halen, als je sla eet zitten er kankerverwekkende stoffen in en zo gaat het steeds maar verder...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:05

Hier hypermobiliteit in combinatie met hoog sensitiviteit.

Ik merk op moment dat ik echt moet oppassen dat ik niet leeg gezogen wordt wat energie en emotie betreft. Afgelopen week ook een vrij heftige gebeurtenis in de familie mee gemaakt. Al hoewel het niet direct naaste familie is, kost het mij echt enorm veel moeite om hier mee om te gaan.. terwijl ik de persoon/familie eigenlijk alleen van gezicht ken.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:17

smileydees schreef:
@Djali op de reuma site staat ook dat het regelmatig met elkaar gekoppeld is helaasssss. Die 100% gezond ga je nooit halen, als je sla eet zitten er kankerverwekkende stoffen in en zo gaat het steeds maar verder...

Dat denk ik idd ook. Zelfs als je alles zelf gaat verbouwen, dan zit je nog met de zure regen. Dus wat is dan 100% gezond leven?
Ik denk dat je al veel bereikt door zo natuurlijk mogelijk eten te kiezen, veel plantaardig en vooral ook kijkt wat goed voor jou werkt. Dat blijft waarschijnlijk het belangrijkste.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:13

ik meld me hier ook :) ik ben ook HSP en ik voldoe aan zoonbeetje alle kenmerken :) Zelf merk ik het wel eens heel erg(veel met natuur, snel en erg overprikkeld(dit verschild wel per persoon vgm, hiermee bedoel ik hoe erg je je altijd overprikkeld raakt)stemmingen van anderen aanvoelen en die van jezelf heel erg enz). Ik heb soms wel het gevoel dat heel veel mensen het niet kennen.

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:35

Ik heb ook (ik zeg helaas) HSP. Eigenlijk altijd moe door het teveel oppikken van prikkels en het oppikken van non verbale signalen van mensen.

Ook lastig is dat ik het heel leuk vind om sociaal actief te zijn en ik van weinig uitdaging ook niet vrolijk word dus zoek ik ook wel elke keer weer nieuwe dingen op die, net als het sociaal actieve, ook weer heel vermoeiend zijn.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:03

Mijn zus is hoogsensitief, heel vervelend want die heeft het meteen door als ik lieg. Heel mijn liefdesleven is dus al uit de doeken gedaan.
Verder is ze ook altijd nijdig als ik het toiletslot dicht draai want dat maakt haar meteen wakker. Nu slaapt ze gelukkig met oordoppen _/-\o_
En heeeeeuwl haar middelbare schoolperiode heb ik elke avond bij het eten mogen luisteren naar "Weet je wat ik haat?" en dan was ze vertrokken met een of andere interpretatie van iemands gedrag of was ze pissig omdat iemand haar gedrag niet juist interpreteerde.
Maar verder is ze een leuk mens hoor :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:44

_Harry schreef:
Ik heb ook (ik zeg helaas) HSP. Eigenlijk altijd moe door het teveel oppikken van prikkels en het oppikken van non verbale signalen van mensen.

Ook lastig is dat ik het heel leuk vind om sociaal actief te zijn en ik van weinig uitdaging ook niet vrolijk word dus zoek ik ook wel elke keer weer nieuwe dingen op die, net als het sociaal actieve, ook weer heel vermoeiend zijn.

Als ik dit lees, dat vermoed ik dat je ook een high sensation seeker (HSS) bent. Een deel van alles HSP mensen zijn dat. Ik heb een boek gekocht over HSP, maar dat bleek door een HSS persoon te zijn geschreven en is daarom minder van toepassing voor mij, maar ik herken daaruit wel wat je schrijft. Dit is bijvoorbeeld een artikel hierover: https://hoogsensitief.nl/hsp-en-hss-bes ... -werelden/ Wellicht dat je hier iets aan hebt.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:24

Oooh, dank voor het delen 11AFotograaf! Ik herkende me gelijk in Harry's stukje. := Ik voel me vaak zo duaal: Ik hou heel erg van nieuwe dingen doen, van feestjes en sociaal, maar dit resulteert in dat ik een groot deel van de tijd nieuwe, enge dingen aan het doen ben die zo gaaf zijn maar ook zoveel energie kosten. Ik doe eigenlijk wat te veel waardoor ik veel moe ben, maar zo gauw ik weinig ga doen en meer rust neem word ik ook daar moe van. Ik probeer de hele tijd te balanceren tussen te veel en te weinig doen en die gulden middenweg te vinden. Ik herken me niet in alles uit het artikel, bijvoorbeeld het stukje risico's nemen, maar ik ben zeker op zoek naar sensaties, gevoelens en belevenis in wat ik doe. Ik ga me er eens in verdiepen. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:45

Mews schreef:
Oooh, dank voor het delen 11AFotograaf! Ik herkende me gelijk in Harry's stukje. := Ik voel me vaak zo duaal: Ik hou heel erg van nieuwe dingen doen, van feestjes en sociaal, maar dit resulteert in dat ik een groot deel van de tijd nieuwe, enge dingen aan het doen ben die zo gaaf zijn maar ook zoveel energie kosten. Ik doe eigenlijk wat te veel waardoor ik veel moe ben, maar zo gauw ik weinig ga doen en meer rust neem word ik ook daar moe van. Ik probeer de hele tijd te balanceren tussen te veel en te weinig doen en die gulden middenweg te vinden. Ik herken me niet in alles uit het artikel, bijvoorbeeld het stukje risico's nemen, maar ik ben zeker op zoek naar sensaties, gevoelens en belevenis in wat ik doe. Ik ga me er eens in verdiepen. :)

Zoals alles rondom HSP/HSS/wat-dan-ook zijn er over gradaties en dingen die wel en niet kloppen, dus logisch dat je je niet in alles herkent. Wel fijn dat het je zo helpt! Ik herken er eigenlijk weinig in. Natuurlijk wil ik wel leuke dingen doen en heb ik een prachtige reis geboekt voor komende zomer, maar meer omdat ik mooie plekken wil zien. Maar verder geniet ik vaak het meeste van lekker op de bank zitten met een goed boek.
Als ik het goed las, is balans inderdaad het belangrijkste als je beide bent. Dat lijkt me ook wel, want je moet wel weer je batterij opladen, maar ook niet te weinig doen waardoor je daar weer moe van wordt.
Veel succes ermee. Er is nog veel meer over te vinden!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:31

Misschien wel interessant om hier even te delen. Het duurt nog even maar op 1 september is er een HSP| HSS infomarkt in Ede.
Ik ben er ook met een stand want zoals ik al vaker heb gezegd :) Ik vind HSP en paarden een prachtige combinatie.
Misschien tot ziens daar ....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:53

Ik ben voor mezelf inmiddels overduidelijk HSP. Ben nu vooral op zoek hoe ik er het beste mee om kan gaan nu ik het weet en op het werk even vast loop. Inmiddels 2 boeken besteld en al heel wat sites gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:59

Iemand een tip voor een fijn hsp boek?
Heb Er wel een ( kom even niet op titel en auteur).
Maar een makkelijke weglezer met tips is welkom..