Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

witchy6

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:30

hallo, kan ik er ook nog bij?
ben momenteel iets van overspannen ofzo... ik zal me voorstellen als jullie dat goed vinden, ik hoor het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:17

Goh wat een verhaal scientifica, bedankt om het te delen. Het lijkt wel of je een heel erge vorm van faalangst hebt ofzo? Duidelijk is in elk geval wel dat je extreem gevoelig reageert op stress.

Persoonlijk heb ik het zo niet met alle medicatie die je neemt, maar ik moet voorzichtig zijn met wat ik hier zeg want je bent vast niet de enige in dit topic die het gebruikt.. toch misschien eens de voor- en nadelen op een rijtje zetten? Denk je dat je zonder medicatie het ook zou redden?

Hoe sta je nu in het leven dan?
En welk effect heeft je paard op je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:17

witchy6 schreef:
hallo, kan ik er ook nog bij?
ben momenteel iets van overspannen ofzo... ik zal me voorstellen als jullie dat goed vinden, ik hoor het wel

Graag :)

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:53

Robin_S schreef:
[...] Denk je dat je zonder medicatie het ook zou redden?
Hoe sta je nu in het leven dan?
En welk effect heeft je paard op je?

Absoluut niet icm de baan die ik nu heb. Als ik dit heb afgerond kijk ik weer of ik kan afbouwen. Ik kan er heel praktisch mee omgaan; zonder medicatie functioneer ik niet, op de medicatie reageer ik goed en ik heb relatief weinig bijwerkingen. Ik doe zelf ook wetenschappelijk onderzoek naar depressie.

Mijn paard functioneert als mijn antiscript. Als ik zelf helemaal strak sta, dan weigert zij mee te werken en worden mijn hulpen volstrekt genegeerd. Als ik er ontspannen op stap met een "even lekker rijden"-mentaliteit dan loopt ze de sterren van de hemel.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:09

Pffff ik ben lam van de bijwerkingen zeg!
Eerder dacht ik dat t wel €ee viel maar het lijkt heftiger te worden.
Naast wat ik al had merk ik nu ook dat ik heel licht in mn hoofd ben, vooral ook met opstaan.
En ik zet mn spieren vast.
Heb sinds 2 dagen de irritante tik om onophoudelijk met mn voet te wippen!
Moet me er echt op focussen, wil ik het stoppen.
Ik slaap enorm veel, van 00:00 tot 10:00 en dan van 15:00 tot 19:00.
Wat wel fijn is, is dat ik niet meer zoveel pieker.
durf geen temazepam erbij te nemen, want slaap al enorm veel.

Weet iemand wanneer de bijwerkingen afnemen?
Ik hoorde van een vriendin dat 50 mg pd een hoge dosis is om mee te beginnen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:14

Sorry voor het wazige bericht, ik kan me niet zo goed focussen op alles.

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:19

Hangt van het medicijn af. Ik heb nu 10mg citalopram, had eerst 20mg. Bij mij namen de bijwerkingen na 2 weken af, maar het gemiddelde ligt rond 6 a 8 weken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:20

hallo iedereen, mag ik me ook aansluiten?
ik heb zelf een topic lopen ([LZP] onderbuikgevoel,relatie moeder ) waarin een en ander staat.
echter, dat gaat meer over de gehele situatie, en niet over een burn out/overspannen/depressie.
dat ik depressief ben kan ik helaas niet ontkennen.
mocht ik me aan mogen sluiten bij jullie, dan zal ik me netjes voorstellen en m'n gehele verhaal neerzetten.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:22

Hallo allemaal. Ik steek voorzichtig mijn koppie om de hoek van dit topic heen. Het gaat al lange tijd niet zo goed met mij, maar er zijn maar weinig mensen die dat weten danwel merken. Ik loop hier al zo'n 1,5 tot 2 jaar mee (of eigenlijk misschien ook wel langer als ik eerlijk ben, maar het is een tijdje iets beter geweest). Heel toevallig ging ik gewoon qua interesse eens googlen wat de tekenen van een burnout zijn, omdat iemand uit mijn omgeving een burnout heeft en ik wilde weten wat dat nou precies inhield. Alleen toen werd ik even zelf met de neus op de feiten gedrukt. Durf niet zo goed die 'diagnose' aan te gaan, en zelftestjes neem ik ook niet al te serieus. Dus ben van de week naar de huisarts gegaan. Afstandelijke man waar ik me nou niet echt op mijn gemak voel, en dat ik daar al zat te janken was wel echt een 'shock' voor mij. Nu heb ik maar een afspraak gemaakt met iemand van GGNet (ofzo) die elke vrijdag aanwezig is bij onze huisartsenpraktijk.

Ik vroeg me eigenlijk af of hier ook studenten lopen met een burnout. Mocht dit bij mij herkend worden, dan vraag ik me af hoe dit in te passen is bij een studie. Ik sjouw al zo lang door, ik ken bijna niet anders. Maar voel me echt een grote aansteller en vraag me altijd af of ik niet gewoon dezelfde dingen en gevoelens ervaar als mijn mede-studenten.

Zo, al een heel verhaal weer. En dat was natuurlijk ook niet gepland :)

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 03:07

Bobomelo:
ik heb idd in de wij-vorm geschreven, ben gescheiden en woon met mijn dochter van bijna 18.

Neem trouwens mijn petje voor je af hoe je steeds reakties geeft, vind dat best moeilijk om terug te lezen en op best veel te reageren (gaat nl. qua werk lekker, maar ben daardoor weer zoveel energie kwijt dan ik er zo weinig overhoud voor de rest van de dag en alles wat er bij komt kijken, dus als ik dan op bokt zit gaat het door mindere concentratie wat langs me heen, maar lees wel steeds bij)

Ik wil in iig alle nieuwe aangemelde heel hartelijk welkom heten en iedereen beleeft het eigenlijk weer op zijn/haar eigen manier, maar ow wat zijn er veel overeenkomsten en wat mooi dat dit topic er is om steun aan te hebben.

Goed weekend allemaal

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:12

iejoor62 schreef:
Bobomelo:
ik heb idd in de wij-vorm geschreven, ben gescheiden en woon met mijn dochter van bijna 18.

Neem trouwens mijn petje voor je af hoe je steeds reakties geeft, vind dat best moeilijk om terug te lezen en op best veel te reageren (gaat nl. qua werk lekker, maar ben daardoor weer zoveel energie kwijt dan ik er zo weinig overhoud voor de rest van de dag en alles wat er bij komt kijken, dus als ik dan op bokt zit gaat het door mindere concentratie wat langs me heen, maar lees wel steeds bij)

Ik wil in iig alle nieuwe aangemelde heel hartelijk welkom heten en iedereen beleeft het eigenlijk weer op zijn/haar eigen manier, maar ow wat zijn er veel overeenkomsten en wat mooi dat dit topic er is om steun aan te hebben.

Goed weekend allemaal

Dat vind ik lief van je!
Maar het kost mij ook heel veel moeite en energie hoor! Ik kreeg laatst de tip om bokt dan 2 keer te openen, bokt-1 lees ik het bij, en bokt 2 reageer ik dan, zo kan je ook makkelijker op een blz terug bijlezen en antwoorden, ander wil dat haast niet!
En heb afgelopen dagen heel druk gehad! Gister nieuwjaarsreceptie van onze buurtvereniging, dus dat was werken, stal uitgemest gezellig met vriendin, eten maken, half uur pitten, douchen en naar de nieuwjaarsreceptie, en de dagen daarvoor ben ik ook weinig op bokt geweest, en indd, dan lees je wel tussen neus en lippen even door, maar "echt"reageren zit er dan niet in!Net zoals op het werk, daar kan ik niet eens 2 schermen openen hihi.....grrrr)

@scientifica, maagzuurremmers, ben d'r heeeel bekend mee, ik gebruik al jaren omeprazol, wat voor medicatie heb jij voor je maag?
Ik heb mijn maag nu eindelijk na 1,5 maand weer beetje op regel, kan weer wat eten enz! maar ken dus heel goed het gevoel van als je maag omgekeerd staat! (Voel me dan gelijk geestelijk ook veeeeel depressiever, en je doodsgedachten liggen dan ook op de loer), maar voelt je maag weer eenmaal een stuk beter, dan is je geestelijk gesteldheid ook gelijk een stuk beter!

En verder, ben moe, weer es slecht geslapen vannacht, elk uur wel wakker, maar heb vanmorgen toch even paard op de trailer gezet en naar manege geweest om te rijden, samen met een vriendin! En nu zit ik thuis, wel knallende kloppijn, kop thee + stroopwafel, en straks even douchen en nog maar even proberen te slapen, want achter mijn ogen doet het zelfs zeer!

Ik wil ook alle nieuwelingen welkom heten!, ga er nu niet uitgebreid op in hoor, maar net wat iejoor62 zegt: zitten veel overeenkomsten in!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:00

Heb al een tijdje niks meer laten horen maar wilde even melden dat ik altijd nog meelees :o
Zag dat er wat nieuwe mensen bij gekomen zijn, welkom!

Voor de mensen met wie het niet zo goed gaat een dikke :(:).

Reden waarom ik weinig reageer:
Heb het redelijk druk de laatste tijd, waardoor ik dus op bokt wat minder reageer dan eerst.
En soms als ik wel tijd heb heb ik geen fut om te reageren, de ene keer gaat het goed maar de andere keer gaat het slecht en heb ik eigenlijk niet zoveel zin in bokt :o

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:42

Hey Lieszje!
Maarhet gaat nu wel aardig goed met je dan?
En bokken moet ook geen verplichting zijn he! (voelde voor mij soms ook wel zo hoor, ook in andere topics...., maar ja, mss herkennen jullie dat wel, dat je je al snel ook maar tot iets verplicht voelt, maakt niet uit wat,tegenover vriendinnen, of dit of dat of zus of zo... maar ben dat nu aan het afleren.....hihi)

Net uurtje op de bank gelegen, mijn slaap deed het niet, maar de paracetamol lijkt wel iets te werken.
En....ben blij dat ik al gereden heb vanmorgen, wat een sch*tweer zeg, regen regen regen, gats!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:41

Op dit moment wel :)
Ging net voor de kerstvakantie weer wat slechter vanwege stage en het ging toen net uit met mijn vriendje :')
Probeerde altijd goed bij te lezen en te reageren maar de laatste tijd is dat een stuk minder geworden.
Begon bokt toen ook zat te worden, en nu niet meer :)

Dat is wel rot!
Vind het altijd verschrikkelijk als ik niet kan slapen..
Lekker weer is het niet nee! :n

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:34

Ilona, pb Petulan op bokt eens, die heeft het ook meegemaakt.
En zoals je wellicht weet, ik ook, vanaf dat ik op de pabo zat.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:37

Mss dat ik erover heen gelezen heb(of vergeten ben) maar wie is Ilona?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:26

Dat ben ik :wave: :) Ken BarbaLala nog van jaren terug van bokt :) Vandaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:42

Polivy schreef:
Ik vroeg me eigenlijk af of hier ook studenten lopen met een burnout. Mocht dit bij mij herkend worden, dan vraag ik me af hoe dit in te passen is bij een studie. Ik sjouw al zo lang door, ik ken bijna niet anders. Maar voel me echt een grote aansteller en vraag me altijd af of ik niet gewoon dezelfde dingen en gevoelens ervaar als mijn mede-studenten.

Ik had een burnout / depressie gedurende het eerste jaar van mijn studies.. ik kon toen écht niets doen, hoe graag ik ook wilde. Geen lessen volgen, geen examens afleggen. Enkel thuis op de zetel liggen en een beetje naar de paarden gaan..
Dat jaar heb ik moeten dubbelen. Hopelijk vind jij wel de kracht om te blijven gaan!

Wat voel en ervaar je dan als ik mag vragen?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 06:49

Polivy; ik ben aan het afstuderen... is echt verdomd lastig te combineren.
Ik ben niet meer actief in het topic, kostte me teveel energie en wil niet alles open en bloot op internet zetten, maar als je vragen hebt oid... pb me :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:12

Robin, om te beginnen slaap ik heel erg slecht. Ik droom veel en vaak merk ik ook wel uit die dromen dat ik me heel erg druk maak om van alles. Zo droomde ik laatst dat ik in de lift van school stond en dat die naar beneden stortte, bijvoorbeeld. Het grootste nadeel van dat dromen/slechte slapen is dat ik nooit uitgerust ben. Ik word altijd doodmoe wakker en dan moet ik nog een hele dag... Rond 8 uur gaat bij mij vaak het lichtje uit, maar als ik dan wil slapen lukt dat niet. Vaak als ik op tijd (rond half 10) naar bed ga kan ik lang nog niet de slaap vatten. Dan lig ik te draaien, te woelen en te piekeren.
Verder onthoud ik echt 0,0. Iemand kan iets tegen me zeggen en dan ben ik het met 5 seconden weer vergeten. Dit is nou ook niet bepaald handig als je toetsen moet leren, in projecten moet werken, gewoon in het dagelijks leven, en ja nu ben ik dus alweer vergeten wat ik hier wilde typen. Ik kan dus lessen volgen, maar veel daarvan gaat langs me heen. Ik ben dus wel aanwezig, maar met het koppie niet. Ik ben soms zelfs aan het staren in het niets. Aan het begin van dit schooljaar ging het wel, want ik heb daarvoor de hele vakantie gewoon niets gedaan, even alles op 0 gezet en wat energie verzameld. Dan hou ik het dus een paar weken vol, maar dan ben ik ook gewoon weer terug bij af.
Ook is mijn concentratie niets. Elk geluidje, bewegend iets (al is het maar licht), alles pakt mijn aandacht. Teksten lezen, daar heb ik de concentratie niet voor. Ik dwaal af, in gedachten of mijn omgeving.

Ik ben futloos, en merk dat ik ook een stuk prikkelbaarder ben naar personen in mijn omgeving. Sowieso liggen mijn emoties echt 'all over the place'. Ben dus snel geïrriteerd, maar ook bij het minste geringste barst ik in tranen uit. Eind vorig studiejaar heb ik zelfs gewoon twee nachten door gehuild en gehuild, en dan echt diepe trieste gevoelens, maar ik had geen idee waarom.

Ik heb vaak een paniekerig gevoel. Dan breekt het zweet me uit, weet ik niet wat ik met mezelf aan moet en wil ik het liefst gewoon in een gat in de grond verdwijnen. Zo had ik afgelopen week een afspraak gemaakt met de huisarts. Nog voordat diegene voor mij binnen werd geroepen kreeg ik al een beklemmend en paniekerig gevoel en overwoog ik serieus of ik gewoon weg zou gaan.

Ook investeren in relaties (o.a. met mijn beste vriendinnetje) kost me zoveel energie dat ik het laat liggen. Ik heb haar in tijden niet echt meer gesproken. Ik heb al niet zoveel vriendschappen, maar diegene die ik heb verwateren als het ware op het moment.

Wat ik nu het ergste vind? Al die emoties. Ik heb er gewoon weinig controle meer over. Vertel ik een verhaal aan mijn zusje zit ik te snotteren in de auto. Het slaat gewoon helemaal nergens op! Elke situatie waar ik de grip over verlies voor mijn gevoel eindigt in een tranendal. Elke tien seconden trieste muziek resulteren in een hoop gesnotter. En elke traan op tv zorgt voor een Niagara Falls uit mijn ooghoeken.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:55

Even wat van me afschrijven, zit er best doorheen.
Vorige berichtje was ik zo blij met mijn nieuwe functie (nog steeds), maar denk dat de afgelopen week nu zijn tol eist...ben al 2 dagen somber, bekaf en zie helaas weinig positiefs in het vooruitzicht en dan ook nog grote bonje met mijn dochter, financieele rompslomp er nog bij en moet eigenlijk continue huilen.
Ik heb nog wel het inzicht dat dit tijdelijk is, maar mens wat ben ik het zat om altijd maar weer opnieuw te moeten vechten om het enigszins prettig te hebben.
Loop nog 1 x per maand bij de psych, maar helaas zegt die eigenlijk niets anders dan "Wat moet dat vervelend voor je zijn of wat moet dat fijn voor je zijn..." Hij bedoeld het goed, maar heb er zo weinig aan.
Nou, tot zover mijn berichtje...komt wel weer goed, maar op dit moment is het even helemaal op en hoop dat het bij jullie beter gaat en wel genieten van het zonnetje die af en toe zich laat zien.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:56

Iejoor, is het dan niet slim om een andere psych te zoeken? :(:)

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:40

Polivy schreef:
Iejoor, is het dan niet slim om een andere psych te zoeken? :(:)

Zit ik inderdaad over na te denken, maar omdat het de laatste tijd zo goed ging dacht ik eigenlijk dat ik binnenkort helemaal zou gaan afronden, maar op dit moment moet ik er eens goed over nadenken.

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:09

@bobomelo: Ik had pantazol, maar nu al enkele jaren niet meer. Ik heb het deze keer niet zo ver laten komen dat mijn maag echt helemaal stuk is, maar ik heb wel afentoe last van overgeven door spanning.

Polivy: Het dromen heb ik ook heel erg last van (al mijn hele leven eigenlijk). Maar wat voor mij hielp was om ze op te schrijven en op een rustig moment terug te lezen. Dat geeft een hoop lucht, vind ik zelf.

Barbalala: Nog even over de temazepam. In principe hoort deze een korte halfwaardetijd te hebben, waardoor je er niet de dag erna nog veel last van hoort te hebben (uitzonderingen daargelaten). Tegelijkertijd zou dit uitkomst kunnen bieden voor je gespannen spieren, want het is tevens een spierverslapper. Ik zou zeggen: probeer voor het slapen gaan een temazepam om te kijken of je spieren daar ook iets van ontspannen, misschien dat je dan iets meer rust in je lijf creeert? Succes ermee :(:)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:19

@ Polivy
Ik volg ook een studie.
Nu gaat het op zich wel goed met me (al heb ik nog wel vaak dipjes).
Maar aan het begin van het schooljaar had ik er echt veel last van.
Ze wilde me toen ook liever van school hebben omdat ik depressief was..