Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:29

_sparta_ schreef:
De schoolvakantie is 6 weken, daar valt wel wat in te schuiven lijkt me waneer je gaat. :)

Ja, maar als de helft van het personeel in die 6 weken weg wil waarvan ook nog eens de helft persee in de bouwvak, dan betekend dat gewoon dat de rest buiten het hoogseizoen moet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:30

odetteke schreef:
Soms botst dat wel eens met elkaar en dan winnen de kids het eigenlijk altijd van het werk, maar elke werkgever die vrouwen onder de 40 aanneemt weet dat het kan gebeuren.

Grappig is dat. Dus niet elke werkgever die mannen onder de 40 aanneemt hoeft daar eventueel rekening mee te houden?

Gelukkig heb ik daar met mijn sollicitaties geen problemen door ondervonden, maar een oud bokt vriendinnetje had dus echt een probleem: geen werkgever wilde haar hebben, omdat ze allemaal rekening hielden met het feit dat ze weleens zwanger zou kunnen raken.
De werkgevers gaven dat na lang doorvragen op de afwijzingen uiteindelijk gewoon toe. Dat is toch vreemd?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:30

Klopt en dat is altijd dezelfde helft. Maar we zijn wel intolerant. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:31

odetteke schreef:
_sparta_ schreef:
De schoolvakantie is 6 weken, daar valt wel wat in te schuiven lijkt me waneer je gaat. :)

Ja, maar als de helft van het personeel in die 6 weken weg wil waarvan ook nog eens de helft persee in de bouwvak, dan betekend dat gewoon dat de rest buiten het hoogseizoen moet.

Tenzij je een baan hebt die toch niemand kan overnemen, dan kun je op vakantie wanneer je wilt! :D

_sparta_

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:32

Dat is ook een idee. :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:34

odetteke schreef:
_sparta_ schreef:

Kijk, dan komen we weer bij een interessante discussie! Een moeder heeft gewoon een groter belang om niet te kunnen overwerken en in de zomervakantie op vakantie te moeten. Je kan moeilijk een peuter alleen naar huis laten lopen omdat de creche om 6 uur dicht gaat. En mensen die schoolgaande kinderen hebben, of in de bouw werken hebben geen andere keuze dan in de zomervakantie tijdens het hoogseizoen op vakantie te gaan. Kan me best voorstellen dat het soms even vervelend is, maar als mensen waarvoor het niet nodig is om tijdens het hoogseizoen op vakantie te gaan toch massaal vrij krijgen betekend dat dat andere mensen (met kinderen of in de bouw) helemaal niet op vakantie kunnen.

Veel moeders zitten denk ik behoorlijk klem... ze moeten werken omdat je tegenwoordig met 1 inkomen nauwelijks rond kan komen. Enerzijds moeten ze een goede moeder zijn, en aan de andere kant een goede werknemer. Soms botst dat wel eens met elkaar en dan winnen de kids het eigenlijk altijd van het werk, maar elke werkgever die vrouwen onder de 40 aanneemt weet dat het kan gebeuren.

Kijk met dit soort instellingen wordt het natuurlijk nooit wat. Moeders moeten werken omdat ze met 1 inkomen nauwelijks rond kunnen komen..... Moeders zouden moeten willen werken omdat ze zichzelf ook willen ontplooien en ook onafhankelijk willen zijn en in hun eigen inkomen willen voorzien.

En de meeste kinderen hebben toch ook een vader?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:36

Die vader is er niet als er overgewerkt moet worden. Die is er wel als je verhalen hoort over dat ze dingen samen in de avond gedaan hebben. :+
Dat was op mijn vorige werk dus heel duidelijk altijd.

Achterom

Bloodymary schreef:
Kijk met dit soort instellingen wordt het natuurlijk nooit wat. Moeders moeten werken omdat ze met 1 inkomen nauwelijks rond kunnen komen..... Moeders zouden moeten willen werken omdat ze zichzelf ook willen ontplooien en ook onafhankelijk willen zijn en in hun eigen inkomen willen voorzien.

Zoveel mensen, zoveel meningen.

De een vindt werk een manier om jezelf te ontplooien, maar dat de ander (die bijvoorbeeld achter de lopende band in de fabriek staat) dat niet vindt, tsja, zo werkt dat.

Net zoals het in je eigen inkomen kunnen voorzien. Ik vind dat belangrijk en een groot goed, maar anderen kijken daar weer heel anders tegenaan.

Only_Hellen

Bloodymary schreef:
Moeders zouden moeten willen werken omdat ze zichzelf ook willen ontplooien en ook onafhankelijk willen zijn en in hun eigen inkomen willen voorzien.

Nou, hier ben ik het helemaal mee eens. Ik hoop die achtergrond ook aan mijn eigen dochters mee te geven.

Even los inderdaad van het feit, of dat 2e inkomen nodig is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:37

_sparta_ schreef:

Ik denk dat het vooral ook te maken heeft met de manier waarop het geregeld wordt. Ik heb tot nu toe alleen maar in goed onderling overleg vakanties afgesproken en zo had uiteindelijk iedereen zijn/haar zin. Toch wel heel fijn :j

Wat betreft een duur leven: dat is denk ik de keerzijde van de medaille van de waardering van de vrouw. Ze kan en mag werken, studeren, stemmen, kortom.... dat wordt ook normaal gevonden en daar is het leven op (economisch) afgestemd. Dus lijkt het me inderdaad heel moeilijk om als alleenstaande ouder alle boontjes te doppen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:40

Ik denk dat het zeker wel aan de werkgever ligt. Maar ook welk vak je doet. Ik zit nu tussen bijna allemaal mannen. En nu ineens gaat het regelen wel goed. Terwijl het voorheen altijd een gezeik was.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:41

Wendy schreef:
[***] schreef:
Soms botst dat wel eens met elkaar en dan winnen de kids het eigenlijk altijd van het werk, maar elke werkgever die vrouwen onder de 40 aanneemt weet dat het kan gebeuren.

Grappig is dat. Dus niet elke werkgever die mannen onder de 40 aanneemt hoeft daar eventueel rekening mee te houden?

Gelukkig heb ik daar met mijn sollicitaties geen problemen door ondervonden, maar een oud bokt vriendinnetje had dus echt een probleem: geen werkgever wilde haar hebben, omdat ze allemaal rekening hielden met het feit dat ze weleens zwanger zou kunnen raken.
De werkgevers gaven dat na lang doorvragen op de afwijzingen uiteindelijk gewoon toe. Dat is toch vreemd?

Tja, meestal zijn het de vrouwen die parttime werken waardoor er wat meer te regelen en schuiven is. Ik zie om mij heen dat de vrouwen meestal dichter bij huis werken en minder belangrijke vergaderingen hebben zodat het veel makkelijk is om vrij te nemen om een ziek kind van de creche te halen enzo.

_sparta_ schreef:
Klopt en dat is altijd dezelfde helft. Maar we zijn wel intolerant. :+

Als je niet kunt/wilt snappen dat het voor ouders heel erg lastig kan zijn om op het laatste moment te moeten overwerken of dat ze midden op de dag naar huis moeten omdat een kind erg ziek is geworden vind ik dat wel intolerant ja :o

Bloodymary schreef:

Wat wordt er dan niets?
Ik freubel er ook een beetje bij omdat het financieel wel prettig is en omdat ik het leuk vind, maar ik heb niet de behoefte om in mijn eigen inkomen de voorzien... mijn prioriteit ligt bij mijn kind. Man, ik en kind zijn er erg gelukkig mee, dus waarom zou er iets moeten veranderen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:43

Ik werk eigenlijk altijd tussen vooral vrouwen (zorgsector).

Maar goed, bij mijn vorige werkgever kon toch niemand mijn werkzaamheden overnemen. Dus als ik er niet was, gebeurde er niks.
Verder had ik geen verplichtingen zoals openstelling van de locatie oid.

Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan bij mijn nieuwe werkgever... ook zorgsector en dus ook veel vrouwen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:43

Laatste moment, ziek kind? Waar zie je dat staan? :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:51

_sparta_ schreef:

Heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ben altijd door blijven werken, maar heb nog nooit een probleem gehad bij ziek en zeer. Heb gelukkig ook gezonde kinderen, waar ik niet veel mee heb hoeven dokteren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:52

kamsel schreef:
MB, toen het daar nog on topic ging, heb ik daar geplaatst, dus komt hij bij mijn eigen berichten iedere keer bijna bovenaan..

Kun je uitzetten he, als je een topic niet meer interessant vindt komt het helemaal niet meer in je eigen berichten ;)

Ik heb zeker wel begrip voor collegas met zieke kinderen en schoolvakanties, zo lang ze ook begrip hebben dat als er iets met mijn dieren is, dat OOK belangrijk is. Leven en laten leven ;)
Gelukkig gaat dat op mijn werk prima.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:57

Only_Hellen schreef:
_sparta_ schreef:

Heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ben altijd door blijven werken, maar heb nog nooit een probleem gehad bij ziek en zeer. Heb gelukkig ook gezonde kinderen, waar ik niet veel mee heb hoeven dokteren.

Dat is heel erg fijn. En dat heb je natuurlijk nooit zelf in de hand. En dat mensen naar huis gaan voor een ziek kind is gewoon normaal. Daar gaat het natuurlijk ook niet over.
En overwerken werd meestal wel aangekondigd, soms ineens. Maar dan kunnen de kinderloze hun dingen wel afzeggen (paardrijles bijvoorbeeld) Maar de moeders niet. En soms hadden we met verschillende de twijfels of er echt niets gedaan kon worden aan het niet over kunnen werken.
Man, opa/oma, buurvrouw, vriendin. Bij een vriendje blijven. Het ging hier niet over baby’s maar kinderen van een jaar of 10, die anders niet al om 6 op bed lagen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:59

Nouja, dan is het voordeel voor de kinderlozen een extra centje of overuren, die de moeders hebben gemist in dat geval.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:01

Niet iedereen zit daar op te wachten. :) Als ik in de avond iets heb gepland is dat niet omdat ik daar een hekel aan heb te gaan doen. :) En ook vervelend om af te zeggen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:02

Ja, maar jij kunt net zo weigeren om over te werken, dan een moeder denk ik. Zij hebben dan weliswaar een kind, maar iedereen kan zijn/haar redenen hebben om niet te kunnen werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:04

odetteke schreef:
Wendy schreef:

Tja, meestal zijn het de vrouwen die parttime werken waardoor er wat meer te regelen en schuiven is. Ik zie om mij heen dat de vrouwen meestal dichter bij huis werken en minder belangrijke vergaderingen hebben zodat het veel makkelijk is om vrij te nemen om een ziek kind van de creche te halen enzo.

Precies, mannen willen hun carriere niet opgeven voor een kind, vrouwen doen dat (nog steeds) veel makkelijker.
Ik zie dat als een voorbeeld van de emancipatie die nog steeds te kort schiet.
Ander voorbeeld blijft ook dat vrouwen in dezelfde functie over het algemeen nog steeds minder verdienen dan mannen...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:05

Er hoeft niet overgewerkt te worden omdat het onnodig is. :+ Iemand zal het toch moeten doen. Maar ik ben blij dat ik daar niet meer werk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:07

_sparta_ schreef:
Maar dan kunnen de kinderloze hun dingen wel afzeggen (paardrijles bijvoorbeeld) Maar de moeders niet.

Dat ligt dan denk ik toch een beetje aan je eigen assertiviteit. Als ik zeker weet dat "de moeders" hun kinderen als excuus gebruiken werk ik ECHT niet over. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Maar als moeder plotseling midden op de dag weg moet omdat KDV belt dat zoon op zijn kop gevallen is en naar de dokter moet voor hechting heb ik daar alle begrip voor, ook al is het druk. Als stalhouder belt dat mijn paard koliek heeft ben ik ook weg.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:09

Dat lag meer aan de assertiviteit van de werkgever. Die liet daarin over zich heen lopen. Er is vaker dan eens wat over gezegd en ook door meer personen dan 1.
Dat mensen naar huis gaan bij een ziek kind is heel normaal. Maar dat heb ik eerder ook al gezegd.
Toen ik weg werd gebeld dat mijn paard in de draad had gezeten mocht ik in eerste instantie niet gaan. Maar ben gewoon aangelopen. Ze zagen daar echt de ernst niet van in en de dierenarts kon wel gebeld word. Andere collega’s hebben toen even een babbel met de werkgever gehad.
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 31-03-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:12

Jij ook, want jij bleef overwerken ;)