hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:54

heh balen dat het niet eerder kan!
maar ze gaan er tenminste iets aan doen moet je maar denken,
ik ben ook op de ouderwetse manier geopereerd,en tot nu toe gaat het nog steeds goed,wel last van napijntjes,maar dat stelt niks voor met hoe het was.
sterkte de aankomende weken!!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:19

De kans dat een het met een micro operatie toch nog een oudewetse operatie word bij een hernia L5-S1 is te groot daarom doet mijn neuro-chirurg dat toch nog met de klassieke operatie. Zoals ik het begrepen heb, tja maakt me ok niks uit als het maar weer goed komt.
Mijn zorgverzekeraar komt ook pas in actie als de wachtlijst langer is dan 6 weken dus schiet ik er niks mee op. Kon wel naar een andere ziekenhuis gaan waar misschien kortere wachtlijsten zijn, maar ik heb inmiddels op de wachtlijsten gekeken van het internet maar het maakt eigenlijk niks uit dus ik moet gewoon denk ik maar rustig afwachten.

Saskia fijn dat het zo goed gaat. Wil ook weer normaal functioneren zonder alle gekkigheid erbij ik heb de klachten ook al 5 jaar, en sinds vorig jaar dus hevigere pijn aanvallen erbij en uitval aan de rechterbeen en scheenbeen. Steeds hersteld het wel maar met 2 kindertjes lukt het niet om voldoende te rusten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:27

serena1978 schreef:
Zo ben net weer van het ziekenhuis, moest bij de de anestenist en fysio langs.
Tja alleen ontzettend bagger dat ik zeker 6 weken moet wachten alleen als de situatie verslechterd dus dat ik uitval verschijnselen krijg van blaas of spierverlaming kon ik wel voorrang krijgen.
Word ook op de standaard hernia operatie geopereerd dus geen micro operatie.
Ga zo eerst mijn zorgverzekeraar bellen als die mij kunnen helpen.
Ik moet wel zeggen dat het iets beter gaat met de pijn heb het langer kunnen volhouden alleen kreeg sinds gisterenavond wel weer pijnscheuten in het schaamstreek.
Al met al ben ik emotioneel nu echt een wrak aan het worden.

Hoi, ik zeg nogmaals, als jij je verzekeraar belt kan je vaak eerder geholpen worden in een kliniek. Ik was echt meteen geholpen en laproscopisch. Ik werd echt pijnloos wakker en heb me netjes aan hun regels gehouden voor herstel. Dat kost wel even wat tijd, maar moet je echt nemen.
Oke, lees hierboven en zo reageerde mijn verzekeraar niet, maar ik heb zelf het verzoek gedaan dat ik naar die kliniek wilde en dat hebben ze supersnel geregeld.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:30

superpony schreef:
serena1978 schreef:
Zo ben net weer van het ziekenhuis, moest bij de de anestenist en fysio langs.
Tja alleen ontzettend bagger dat ik zeker 6 weken moet wachten alleen als de situatie verslechterd dus dat ik uitval verschijnselen krijg van blaas of spierverlaming kon ik wel voorrang krijgen.
Word ook op de standaard hernia operatie geopereerd dus geen micro operatie.
Ga zo eerst mijn zorgverzekeraar bellen als die mij kunnen helpen.
Ik moet wel zeggen dat het iets beter gaat met de pijn heb het langer kunnen volhouden alleen kreeg sinds gisterenavond wel weer pijnscheuten in het schaamstreek.
Al met al ben ik emotioneel nu echt een wrak aan het worden.

Hoi, ik zeg nogmaals, als jij je verzekeraar belt kan je vaak eerder geholpen worden in een kliniek. Ik was echt meteen geholpen en laproscopisch. Ik werd echt pijnloos wakker en heb me netjes aan hun regels gehouden voor herstel. Dat kost wel even wat tijd, maar moet je echt nemen.
Oke, lees hierboven en zo reageerde mijn verzekeraar niet, maar ik heb zelf het verzoek gedaan dat ik naar die kliniek wilde en dat hebben ze supersnel geregeld.

Welke kliniek ben jij geweest voor de behandeling?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:12

@serena1978, Ik ben bij kliniek Klein Rosendael geweest. Ik ben gezien en geopereerd door dr G.N. Homminga. Hij is juist erg voor opereren. Huisartsen hebben nogal vaak de neiging mensen heel lang met zware pijnstillers en fysio door te laten gaan, wat hij eigenlijk minder vindt, zoals ik uit zijn woorden kon opmaken.
Ik had al veel goeie dingen gehoord, maar het was ook prima, de behandeling, en zorg.
Ik ben in 3 andere ziekenhuizen geopereerd geweest, ook voor andere dingen en heb vanuit ons gezin ervaring met de reguliere ziekenhuzen. Maar een gewoon ziekenhuis, laat bij zwaardere operaties soms nog wat te wensen over wbt nazorg bijv. Maar dat is mijn mening.
Ik was iig erg snel en heel goed geholpen, wat anders nog maanden wachten was geweest misschien.
Gewoon proberen, succes, nee heb je, ja kan je krijgen en je hebt nu ook niks in feite dan pijn en lang wachten.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:40

Ten eerste sorry voor het omhoog halen van een oud topic, maar wilde hier graag toch even reageren.

Mijn schoonvader ligt nu al zeker 15 jaar op bed door een fout bij zijn hernia operatie. Hij had elke dag 350 mg morfine wat nu afgebouwd is tot 150. Hij heeft nu meer pijn, maar is wel een stuk helderder.
Ik vroeg me af of er toch niet wat aan te doen is, of jullie iets weten. Ze hebben het helaas niet breed en de zorg voor mijn schoonvader vergt onwijs veel van zowel mijn vriend, zwager en mijn schoonmoeder.
Ik zag meerdere mensen die in klinieken werken. Ik hoop gewoon dat jullie misschien iets weten.. want het gaat me zo aan het hart om die man zoveel pijn te zien hebben.

Als hij voor een uurtje even naar een kennis gaat die vlakbij woont is hij 3 dagen gewoon helemaal kapot... ik vind het zo vreselijk voor hem... Hij heeft er inmiddels zo'n beetje mee leren leven maar ik vind het toch eigelijk neit kunnen zo... Ik weet het verhaal er verder helemaal neit achter en wat er in het verleden voor vergoedingen en dergelijke zijn gegeven maar ik dacht ik waag eens een gokje hier :)

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:09

Deze topic leeft nog altijd een kleine beetje. ;)

Het is aan je schoonvader als die verder onderzoeken wil.
Het lijkt me vrezelijk en helemaal gewoon 15 jaar op bed moeten liggen doordat er iets toch fout is gegaan bij een operatie.
Ik zelf denk dat er zeker meer onderzoeken moeten worden gedaan aan zijn rug en de kans kunnen krijgen om er ieder geval nog een verbetering in te krijgen. We zijn ook zeker 15 jaar verder en zeker in de medische wereld ook op vooruit gegaan dus achterom kijken heeft ook dan niet zoveel zin.
Ik zou zeker ook verder kijken als ze mij verder niet konden helpen.
Misschien een goede rugpoli en in duitsland zit er zeker een hele goede rugkliniek, volgens mij was dat in KÖLN.

Zou wel willen weten wat er mis is gegaan, misschien zijn er juist mensen hier die daar ervaringen mee hebben en daar op kunnen reageren.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:53

Ik zie dit topic nu net pas.
Ik heb ook een hernia, heb al ruim 5 weken last van uitstraling in mijn linkerbeen. Sinds een aantal weken kan ik ook niet meer rijden.
Dat is natuurlijk niet het ergste, maar wel heel erg balen.

Mijn neuroloog wil pas na 3 maand opereren, als de pijn er dan nog steeds is. Meestal verdwijnt een hernia vanzelf weer tussen 6 en 12 weken, zegt ze. Nou lekker dan, zit ik er in het minst gunstige geval nog 6 weken aan vast. Het belemmert me behoorlijk in mijn dagelijkse dingen. Kan niet werken (ben taxichauffeur), huishoudelijke dingen waarbij ik moet lopen en staan zijn een kwelling. Paarden naar het land brengen bijvoorbeeld. Nu heb ik gelezen (hier in het topic, en anders op internet) dat zitten heel slecht is. Maar dan heb ik juist de minste pijn.

Is er iemand hier op Bokt, die dit topic leest, misschien spontaan van een hernia genezen? Van de meeste mensen heb ik gelezen dat ze geopereerd zijn. Niet echt positief nieuws voor me ;( Maar goed, als je al een poos met pijn loopt, dan wil je wel graag geopereerd worden natuurlijk om van de pijn af te komen.

Elke reactie is welkom ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:05

@nadita, moet je niet een rustkuur ondergaan? Liggen op een goed matras en verder alleen eruit om wat te lopen? Ik heb zelfs de rustkuur van compleet plat nog moeten doen. 2 weken helemaal niet van bed. Alles liggend moeten doen. Ik ben pas (maar kwam ook omdat ik zelf erg angstig voor de operatie. De hernia zat/zit helaas weer op een erg moeilijke plek) na 3/4 jaar geopereerd. Zitten is inderdaad het meest belastend, maar weet ook van die tijd en heb ik nu ook nog steeds, dat staan erg vermoeiend is voor mijn rug. Ik zou dus als ik jouw was, proberen zoveel mogelijk plat en lopen en de rug niet teveel belasten met zitten.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:25

@Nadita, deze topic is er al een tijdje.
Vervelend he een hernia, het klopt ook dat een hernia prima uit zich zelf kan herstellen.
Daar kan ik over mee praten, heb nu 3 keer een echte pijnlijke aanval gehad van de hernia die bij mij op L5S1 zit.
Ook bij mij zoal de neuroloog en neuro-chirurg zijn niet zo voor opereren omdat ook bij mij het op-en-neer-geval is.
Loop nu ook nu bijna een jaar met echte hernia klachten waarvan dus 3 keer vrezelijke pijn en ben voor 6 weken terug weer opnieuw naar de neuro-chirurg geweest. En sta nu op de wachtlijst voor een hernia-operatie en tot heden sta ik er nog steeds op, maar heb nu bijna nergens meer last van. Alleen van een geirriteerde zenuw. Dus wel weer positief.
Soms vind ik adviesen wel heel tegenstrijdig, zoals mijn neuroloog zegt is bewegen genezen dus niet te lang plat liggen dus gedoseerd bewegen en heel belangrijk dat je fysio of een reviliedatie arts neemt.
Nu doe ik als de laatste poging de sportschool waar een reviliedatiecoach werkt, kijken als dat helpt. Daarbij is gewoon normaal herstellen van een hernia een heel lang gebeuren ongeveer een jaar en een operatie kun je sneller herstellen, maar goed wat is wijsheid.
Ik kijk naar mijn situatie, heb een gezin ga nog naar school waarvan dit jaar examens en die ik toch wel heel graag wil halen dus denk dat ik de operatie uitstel.
Ik weet het hoor.....als je heel erg veel pijn hebt dan wil je eigenlijk zo snel mogelijk geopereerd worden. Bij mij heeft de hevige pijnaanvallen ook wel 3 tot 4 weken geduurd en dan word het weer minder. Maar goed ik spreek voor mezelf er zijn ook echt andere verhalen.
Daarbij heb ik wel lichte uitval, maar niet ernstig genoeg. Maar goed heel vervelend ook omdat een hernia wel heel erg per persoon verschilt kwa klachten.

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:42

Ik zie dit topic nu pas, ik heb het niet doorgelezen, maar wilde toch even reageren.

Mijn moeder heeft ook last van een hernia. Het rare was dat ze er een paar maanden last van had en het ging weer weg, toen was het weer terug, toen weer weg..

Nu heeft ze het weer en mag ze eindelijk, naar de pijnbestrijding..
Als dit niet helpt gaan ze pas opereren.
Weet niet of dit een oplossing voor jou is?

Veel sterkte iig, als ik zie wat mijn moeder mee maakt, moet je heel erg veel pijn hebben.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:48

Zammie schreef:
@nadita, moet je niet een rustkuur ondergaan? Liggen op een goed matras en verder alleen eruit om wat te lopen? Ik heb zelfs de rustkuur van compleet plat nog moeten doen. 2 weken helemaal niet van bed. Alles liggend moeten doen. Ik ben pas (maar kwam ook omdat ik zelf erg angstig voor de operatie. De hernia zat/zit helaas weer op een erg moeilijke plek) na 3/4 jaar geopereerd. Zitten is inderdaad het meest belastend, maar weet ook van die tijd en heb ik nu ook nog steeds, dat staan erg vermoeiend is voor mijn rug. Ik zou dus als ik jouw was, proberen zoveel mogelijk plat en lopen en de rug niet teveel belasten met zitten.

Nee Zammie, geen rustkuur. Bewegen op geleide van de pijn. Maar niet paardrijden. ;) Ik mag wel fietsen, en heb daarbij ook maar weinig tot geen last. Ik heb juist met lopen en staan erg veel pijn. Liggen (dus ook slapen) gaat goed, dan heb ik geen pijn. Ook als ik op bepaalde manieren zit, heb ik geen pijn. Toch hoor je dat je met een hernia eigenlijk niet moet zitten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:54

@serena1978: ik heb geen uitvalverschijnselen. Tenminste, nog niet. Heb nu bijna 6 weken last van de zenuwpijn. Daarvoor had ik vreselijke rugpijn. HA dacht ook eerst dat het spit was. Later kreeg ik uitstraling in mijn been, en toen werd de diagnose hernia gesteld. Ben bij neuroloog geweest, ik moet over 2 weken door de MRI om te kijken hoe ernstig de hernia is.
Maar jij hebt nog steeds zenuwpijn? Dat vind ik het meest erge. Is geen pijnstilling die daar tegen helpt, en het wordt ook nog niet hard minder.
Zie mijn hele zomer in rook opgaan. Heb een paard staan wat volop in training is/was. Daar baal ik zo van dat ik niet mag/kan rijden.
Gelukkig rijdt mijn instructeur hem twee of drie keer per week. En ik probeer hem af en toe te longeren. Dat lukt 's morgens nog wel, dan heb ik het minste pijn.

@Prii: ja heb behoorlijk pijn. Maar alleen met lopen en staan. En op bepaalde manier zitten. Liggen en 'hangen' op de bank gaat nog het beste. Maar bewegen moet volgens de dokter.
Tja, een hernia is geen lolletje. Als ik de mensen hier zo hoor is het ook een langdurig iets. ;(

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:16

nadita schreef:
Is er iemand hier op Bokt, die dit topic leest, misschien spontaan van een hernia genezen?

Spontaan geneest helaas niemand...
In het verleden heb ik ook gepost in dit topic.
Maar ik heb 2,5 jaar geleden 3 hernia's gekregen en toen 8 maanden lang 3x per week fysio gehad. Dat was training, dus alleen maar buik- en rugspieren sterker maken. Dat heeft enorm geholpen en het ging toen best goed. Oké, op een kruk zitten zonder leuning was nog steeds niet erg prettig en uuuuren in een zeilboot zitten ging nog net, maar het ging aardig.
Met het trainen had ik het toen helemaal gehad, kostte me ontzettend veel tijd en het ging goed, dus ja dan stop je natuurlijk eerder. Toen heb ik heel lang niet getraind en heb toen ook wel mindere periodes gehad, dwz gewoon af en toe nog uitstraling in m'n benen (rugpijn zelden), maar ook daar ga je op een gegeven moment aan wennen. Ben toen nog eventjes weer begonnen met de training, maar al heel gauw weer mee opgehouden.

Nu gaat het supergoed, heb echt geen last. Kan heel veel doen en heb echt nergens last van. Het enige wat ik vermijd is lange stukken fietsen, maar ook als ik dat doe (2 uur achter elkaar) heb ik alleen gierende spierpijn, maar voel niet de hernia's.
Ik kan je niet duidelijk zeggen waarom het nu zo goed gaat.. Misschien zijn de hernia's iets weggetrokken? Dat schijnt na een paar jaar te kunnen. Wel blijft het een feit dat ik nu nóg meer paardrijd dan voorheen (heb er 3 staan). De kans is groot dat me dat enorm helpt. Ik heb ook nooit één centje pijn gevoeld op paard, ook niet toen het heel slecht ging.

Het enige vervelende is dat ik nu enorm last van mijn nek en schouders heb. Ben soms wel bang voor een nekhernia, want daar schijn je een vergrote kans op te hebben als je al hernia's in de onderrug hebt. Ben dus maar weer bij de fysio begonnen en kijk het nog even aan. Als het niet verbetert maar weer een MRI'tje..

Wat ik wil zeggen, is dat het dus echt wel kan verbeteren zonder operatie!! Het is hard werken, maar het kan hoor!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:07

@sjaantje, als je bang ben voor een nekhernia en de pijn zit er al een tijdje laat dan een MRI maken dan ben je van de onzekerheid af.
Moet wel zeggen ik heb al heel erg lang nek en schouder klachten dat was al voor de hernia en Ischias had ook zowat elk jaar wel eens last van.

@Nadita, zenuwpijn duurd best lang, zelf na een operatie blijft die pijn nog wel een tijdje, maar in mindere mate.
Die zenuw heeft heel wat te verduren gehad, dat is ook vaak de reden dat mensen opereren om zo snel mogelijk van die pijn af te zijn. Maar bij mij is het nu ook 3 keer hersteld, niet helemaal hoor. Begin februari dit jaar kreeg ik ook weer ontzettend veel last en heb 3 weken ook haast niks kunnen doen en inderdaad met liggen gaat het best goed, maar bij staan en lopen was het vrezelijk, nu heb ik bijna nergens meer last van alleen ja die zenuw voel ik nog een steeds een klein beetje. Heb sinds vorig jaar nog een steeds doof gevoel achter een klein stukje van mijn bil, been en kuit. Dat zou hoogwaarschijnlijk ook zo blijven. Maar daar heb ik geen hinder van.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:13

Dat weet ik Serena1978. Maar m'n pa (HA) mag eigenlijk helemaal geen MRI aanvragen, maar als ik het echt zou willen dan probeert ie het wel.
Mijn nekpijn is pas begonnen na m'n hernia's. En het is niet af en toe, maar dagelijks.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:02

nadita schreef:
@serena1978: ik heb geen uitvalverschijnselen. Tenminste, nog niet. Heb nu bijna 6 weken last van de zenuwpijn. Daarvoor had ik vreselijke rugpijn. HA dacht ook eerst dat het spit was. Later kreeg ik uitstraling in mijn been, en toen werd de diagnose hernia gesteld. Ben bij neuroloog geweest, ik moet over 2 weken door de MRI om te kijken hoe ernstig de hernia is.
Maar jij hebt nog steeds zenuwpijn? Dat vind ik het meest erge. Is geen pijnstilling die daar tegen helpt, en het wordt ook nog niet hard minder.
Zie mijn hele zomer in rook opgaan. Heb een paard staan wat volop in training is/was. Daar baal ik zo van dat ik niet mag/kan rijden.
Gelukkig rijdt mijn instructeur hem twee of drie keer per week. En ik probeer hem af en toe te longeren. Dat lukt 's morgens nog wel, dan heb ik het minste pijn.

@Prii: ja heb behoorlijk pijn. Maar alleen met lopen en staan. En op bepaalde manier zitten. Liggen en 'hangen' op de bank gaat nog het beste. Maar bewegen moet volgens de dokter.
Tja, een hernia is geen lolletje. Als ik de mensen hier zo hoor is het ook een langdurig iets. ;(

Ik heb/had precies hetzelfde . Ik kon werkelijk uren zitten zonder dat het erger werd. Lopen of staan hield ik amper vol.

Bij mij zijn de hernia's wel 'vanzelf weggegaan'. Beetje lastig uit te leggen denk ik. Ben 3x de pineut geweest op L4L5 en alle 3 de keer 'vanzelf' weggetrokken'. Echter denk ik dat er zeker nog wat zit omdat ik soms nog wat uitstraling heb maar dat is te verwaarlozen.
Ik denk dat er bij mij littekenweefsel gekomen is waardoor ik het niet zo meer voel.

De grootste klacht die ik nog heb is constante spanning/pijn in de onderrug, het voelt of alles vast zit. Gelukkig neemt het nu(sinds de kerst want toen heb ik de hele boel weer kapot gehoest omdat ik ziek was) weer iets af en komen die spieren wat tot rust...en ik ook trouwens ben ineens ook heel erg moe.
Ik ga 4 a 5x per week sporten waarvan 1x per week gericht fysiofitness en de andere dagen sta ik 30 min.op de crosstrainer en roei ik 10 minuten(langer kan niet).

Paardrijden...tja...beetje hobbelen zonder zadel gaat nog. |(
Longeren is een crime...dan krijg ik geheid last ...dus dat doe ik zelden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:25

Sorry om het topic omhoog te halen.
was aan het zoeken op spit en vergelijkbare klachten.
Ik zie dat de symptomen erg wisselen per persoon.
Ik heb om 14.15 een afspraak bij de huisarts, als ik het hier zo lees hoop ik dus inderdaad op spit en niet op een hernia.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:23

timokyana schreef:
Sorry om het topic omhoog te halen.
was aan het zoeken op spit en vergelijkbare klachten.
Ik zie dat de symptomen erg wisselen per persoon.
Ik heb om 14.15 een afspraak bij de huisarts, als ik het hier zo lees hoop ik dus inderdaad op spit en niet op een hernia.

Nou ik ben benieuwd!
Spit duurd geen weken een hernia wel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:17

nou hij weet het niet.spit is het niet in elk geval, heb diclofenac 50 mg gekregen en mocht het na een week niet over zijn moet ik terug komen. :+
hopelijk helpt het dus.