Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Rock schreef:Het zou alsnog best ADD kunnen zijn hoor Menino! Dat is ook feitelijk iets lichamelijks, aangezien je een gebrek hebt aan (als ik het goed zeg) Melatonine.
Fair schreef:Ik ga nu naar 3 x 2 tabletten per dag, ze wil me eigenlijk naar Concerta hebben, maar dat wordt niet vergoed door de verzekering.
Menino, de symptomen die jij hebt op school had ik ook heel erg last van! De wil was er zeker, maar het lukte me gewoon niet!
Ook speelde het mee dat leraren zeiden dat ik het niet kon, en dat ik de Havo niet eens zou gaan halen.
Rock schreef:Nou... Wij wilden gezellig romantisch uit eten... Mijn moeder heeft een jaar in Frankrijk gewoond, dus die had voor ons gereserveerd bij een restaurantje...
Wij komen daar, niemand te zien... Heel voorzichtig de eetzaal binnengelopen, waar wat mensen zaten, maar geen bediening...
Wij stonden daar wat ongemakkelijk... Uiteindelijk komt er een serveerster aan. In zéér ingewikkeld Frans legde ik uit dat er gereserveerd was... Zij bracht ons in rap Frans naar ons tafeltje en vroeg of we wat wilden drinken. Ze bracht ons de wijnkaart, en mijn man bestelde een flesje. Ze wilde mij ook inschenken, maar ik was zwanger, dus ik wilde geen wijn. Leg dat maar eens uit in het Frans!Gelukkig had ik voor mijn eindexamen Frans op het VWO dat zinnetje geleerd, omdat ik toen zwanger was van onze oudste. "Je suis enceinte," zei ik, en toen begreep ze inderdaad dat ik geen wijn zou drinken (hoewel dat voor een Frans iemand heel maf blijft aan de reactie te merken).
Vervolgens vertelde ze ons wat de 'plate du jour' was... Ergens in het verhaal verstond ik 'poisson' maar voor de rest...
Toch op de bonnefooi maar dat besteld... Nu moet je weten dat mijn man nog slechter Frans spreekt dan ik... En dat ik een behoorlijk moeilijke eter ben, dus dat was al wat
De eerste gang was inderdaad vis (hoera! dat had ik goed verstaan!!) en daarna kwam parelhoen. Oeps... Parelhoen? Ik eet geen parelhoen!Toch maar netjes opgegeten, want ik had het tenslotte besteld, én ik had toch geen idee hoe ik moest vragen wat het was en uit te leggen dat ik dat liever niet eet (je moet je bedenken dat er dus gewoon een mini-vogel op je bord ligt, en dat je dan geen flauw idee hebt of het nou een kuiken, een duif, een kwartel, of wat dan ook is)... Het was érg lekker hoor
En daarna een toetje, met sterke drank erbijgeen wijn, maar wel cognac? Die heeft mijn man dus maar opgedronken.
En daarna nog kaas, waarvan ik hóópte dat hij niet van rauwe melk gemaakt was, want ik was het zinnetje 'au lait cru' totaal kwijt in de verwarring.
Uiteindelijk kwam de rekening, en wij wilden wel een fooi geven (we hadden het haar nu niet echt makkelijk gemaakt). Dus ik half stotterend iets in de trant van 'doe maar 70'...
De serveerster schudt haar hoofd, en wijst naar de prijs... Ik nog een keer proberen uit te leggen, maar we kwamen er niet uit.
MANAGER ERBIJ!die me uiteindelijk wist te vertellen dat in Frankrijk de fooi al bij de prijs in zit!
Uiteindelijk zijn we tot aan de deur begeleid, en toen we bij de auto waren hebben we ons letterlijk suf gelachen!![]()
Jaimyliefje schreef:een paar weekies geleden is bij mij dus officieel ADD geconstateerd,
maar ik weiger ritalin te slikken voor iets waar ik al 14 jaar mee heb kunnen leven, wel met tegenslagen natuurlijk..
Ik vind het drugs,
Wat is jullie mening over ritalin
Jaimyliefje schreef:ik weet gewoon niet wat het effect ervan is,
kun je me er wat over vertellen?
Het ergste is nog wel dat ik nu wanneer ik bijvoorbeeld bezig ben op school ik alles merk wat met mijn stoornissen te maken heeft, eerst probeerde ik eroverheen te kijken en te doen of het niets was, ik dacht dat ik gewoon een aanstelster was..
Ik heb ook gehoord van vis olie gel tabletten en dat dat heel goed werkt? (ik ben meer van de homeopathie en dergelijken..)
Rock schreef:Zonder Ritalin heb ik absoluut geen overzicht, geen concentratie, ik kan geen goede gesprekken voeren, ik kom zéér ongeïnteresseerd over, ik zie gigantisch op tegen álle taken die ik moet doen (denk aan huishouden)...
Mét Ritalin kan ik hoofd- en bijzaken onderscheiden, zie ik de logische volgorde in bijvoorbeeld wassen/afwas/stofzuigen, ben ik véél minder opvliegerig, ga ik met mijn kindjes naar buiten, ben in geíntersseerd in anderen...
Toen ik voor het eerst begon ermee, heb ik een dag héél erg gehuild, omdat ik me voor het eerst in mijn leven normaal voelde, voor het eerst in mijn leven voelde hoe het was om niet voor élke stap te moeten vechten, hoe het voelde om óverzicht te hebben...
Niet te omschrijven dat gevoel.
En dat het dan later op de dag terugkomt, daar heb ik geen last van hoorsommige mensen hebben meer last van rebounds dan anderen, maar de H in mijn ADHD is niet héél hevig. Mijn rebounds bestaan voornamelijk uit concentratieverlies. Dus ik ben het absoluut niet met Ketaki eens.