Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:38

ja mensen met autisme heb je ook in verschillende IQ. Ik kende ook een jongen die ook alles vroeg over msn...maar ook bleef herhalen als ik niet antwoord gaf..bijv. hoi...Hoi Lieke...Lieke ben je daar...Lieke hoi...

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:42

Een kennis van ons heeft asperger. Hij is daarnaast ook nog eens hoogbegaafd.
Volgend jaar komt hij van de basisschool, maar ze zijn nog aan het kijken naar een aangepaste school. Heeft iemand nog suggesties qua scholen?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:54

Intellegenti en autisme hebben geen verband.Welke vorm van autisme je ook hebt heeft niks te maken met je intellegentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:38

katchina: toch is het zo dat asperger (pdd-nos weet ik zo niet) bijna altijd mensen met een normaal tot hoog-begaaf IQ betreft.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:57

ik zat vandaag oprah te kijken (echte huismuts Haha!)
en daar was een vrouw die het bij haar zoontje (naar haar eigen zeggen) aan het helen was. Dit o.a. met voeding een bepaalde therapie. Ik ga eens kijken of ik het terug kan vinden.

[edit]gevonden[/edit]

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... tisme.html

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:22

ja volgends mij heb ik die aflevering ook gezien..wat zullen een hoop mensen valse hoop hebben gekregen...je kunt ermee leren omgaan maar genezen?? Ik ben wel voor dieeten..

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:05

dovish schreef:
@Nadine, op basis van deze informatie zou je dat niet kunnen zeggen, sterker nog, 'wij' kunnen dat helemáál niet zeggen, dan moet je echt naar een deskundige toe gaan. MIsschien is zijn spraak-taalontwikkeling gewoon wat achter, want het lijkt meer op gebrekkig uitspreken wat jij vertelt. En hij zit bij jullie in een pleeggezin he? Ik weet natuurlijk niet wat de reden daarvoor is, maar misschien kan je daarin ook een reden vinden voor zijn gedrag?

@Sullie97, waarom lukte het de vorige keer niet goed toen je naar het hbo ging? Je schrijft dat het nu op het mbo wel goed gaat namelijk. Wat is voor jou dan het verschil? Als het nu goed gaat en de omstandigheden veranderen niet heel erg als je naar het hbo gaat, zou ik het gewoon proberen.
Mijn zusje is 18 en heeft ook pdd-nos. Voor haar was het een te grote overgang van de middelbare school bij haar in dorp ineens naar het hbo 25 kilometer verderop, waar je met de trein en bus heen moet. Zij is daardoor afgehaakt, ze kon echt niet verder, ze kwam door alle spanning en stress niet eens toe aan daadwerkelijk een boek openslaan. Nu heeft ze eerst dagbesteding op basis van pgb en dan weer verder kijken.

Nou, ik weet niet zeker of het ook met mijn beperking te maken heeft. De eerste opleiding hoogstwaarschijnlijk niet, de tweede wel. Met het reizen had ik ook geen problemen, bij de eerste studie reisde ik elke dag vanaf Vught naar Maastricht, dus dat was wel een eindje. Qua overgangen naar andere scholen had ik geen problemen. Ik ben het door omstandigheden wel gewend geraakt. Om kort samen te vatten, denk ik wel eens dat ik gewoon verkeerde keuzes heb gemaakt in het verleden.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:14

wat een goed topic!

mijn broertje heeft PDD-NOS en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best lastig vind om me in zijn wereld in te leven. Ook heb ik regelmatig het gevoel dat hij misbruik maakt van zijn beperking. Daar kan ik erg boos om worden, omdat hij in mijn ogen gewoon te lui is om iets te doen en er mooi onderuit komt door te zeggen dat hij bv weg moet (dit blijkt dan pas 2 uur later te zijn, maar het schijnt dat hij door deze beperking erg veel moeite heeft met tijdsbesef)

ik zou eigenlijk het liefste één dag (en geen minuut langer) willen weten hoe het is om PDD-NOS te hebben, misschien dat ik het dan beter begrijp, want nu kan ik er meestal alleen maar heel erg pissig om worden als hij weer eens 'lastig' is. Zijn leven lijkt me erg gecompliceerd, maar soms heb ik ook het gevoel dat hij er ook niks aan wil doen om het te vergemakkelijken. ik wil hem niet veranderen naar een normaal mens, want ik begrijp dat dat niet kan, maar soms heb ik gewoon het idee dat hij het zichzelf ook wel erg moeilijk maakt door bijvoorbeeld veel dingen kort achter elkaar te plannen met geen speelruimte. dan zorg je toch voor stress of zie ik dat verkeerd?

ik hoop dat er hier nog meer broers/zussen/ouders zijn waar ik ervaringen mee kan delen en hopelijk wat van kan leren.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:24

mijn zoontje is soms ook vreselijk irritant, ook voor zijn oudere zus. wij ouders, hebben nu door het volgen van oudercursussen en hulp in huis, eindelijk een beetje door, hoe onze zoon denkt, en hoe hij informatie verwerkt. nu wij dat weten, kunnen we er ook veel beter mee omgaan, en zijn we ook veel geduldiger.
onze dochter heeft een jaar of 3 geleden een cursus gevolgt voor broertjes/zusjes van kinderen met ASS. maar dat heeft haar toen niet veel geholpen, waarschijnlijk was ze zelf nog te jong. ik hoop wel dat ze in de toekomst wat meer begrip krijgt dat haar broertje nu eenmaal dingen anders interpreteerd, anders bekijkt, anders ziet en dus ook anders reageert.

leuk voorbeeldje van onze kant. ons zoontje heeft een soort 'tic' om heel raar op de grond te liggen als ie aan het spelen is, dan kruist hij altijd zijn benen en lijkt alsof hij heel nodig naar het toilet moet. wij zeiden in het begin dus altijd dat hij naar het toilet moest gaan, waarop hij natuurlijk boos werd. nu weten we dat het gewoon een houding van hem is. hij ruikt ook vaak aan dingen, of proeft even heel snel aan iets.
(hmm, dat ruiken doe ik zelf altijd met de was opvouwen, even ruiken voordat ik een handdoek opvouw, hahaha stom hè?, maar het ruikt zo lekker) Haha!
volgens mijn man heeft ons zoontje meer van die dingen die hij ook bij mij ziet.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:18

Loezoe schreef:
wat een goed topic!

mijn broertje heeft PDD-NOS en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best lastig vind om me in zijn wereld in te leven. Ook heb ik regelmatig het gevoel dat hij misbruik maakt van zijn beperking. Daar kan ik erg boos om worden, omdat hij in mijn ogen gewoon te lui is om iets te doen en er mooi onderuit komt door te zeggen dat hij bv weg moet (dit blijkt dan pas 2 uur later te zijn, maar het schijnt dat hij door deze beperking erg veel moeite heeft met tijdsbesef)

ik zou eigenlijk het liefste één dag (en geen minuut langer) willen weten hoe het is om PDD-NOS te hebben, misschien dat ik het dan beter begrijp, want nu kan ik er meestal alleen maar heel erg pissig om worden als hij weer eens 'lastig' is. Zijn leven lijkt me erg gecompliceerd, maar soms heb ik ook het gevoel dat hij er ook niks aan wil doen om het te vergemakkelijken. ik wil hem niet veranderen naar een normaal mens, want ik begrijp dat dat niet kan, maar soms heb ik gewoon het idee dat hij het zichzelf ook wel erg moeilijk maakt door bijvoorbeeld veel dingen kort achter elkaar te plannen met geen speelruimte. dan zorg je toch voor stress of zie ik dat verkeerd?

ik hoop dat er hier nog meer broers/zussen/ouders zijn waar ik ervaringen mee kan delen en hopelijk wat van kan leren.

Hoe ziet de buitenwereld hem? Als een normaal persoon, of anders...?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:05

de buitenwereld ziet hem grotendeels als een normaal persoon met misschien wat vreemde trekjes. maar wat zich hier thuis afspeelt weten er maar weinig.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:51

Loezoe schreef:
de buitenwereld ziet hem grotendeels als een normaal persoon met misschien wat vreemde trekjes. maar wat zich hier thuis afspeelt weten er maar weinig.

heeeeeeeeel herkenbaar

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:38

ik moet toch even me ei kwijt...

heb zelf ook autisme en loop zo vaak tegen lamp hiermee...
ook op me werk...zo ben ik gister ontslagen omdat ik niet veel communiceer en mensen niet aankijk enz..en ik laat vaak door gezichtsuitdrukking niet goed zien dat ik iets heel erg leuk vind..
mensen denken al vaak dat ik het niet naar me zin heb terwijl ik eindelijk een leuke baan had en t idee had dat t ook echt goed ging..

maar hun kregen een hele andere indruk van me daardoor....ik had al aan t begin gezegd dat ik autisme heb en ze zouden er rekening mee houden...
maar dat hebbe ze kennelijk niet gedaan...

maja ik voel me dr nu gewoon zo poedersuiker van.. Huilen Huilen ik vond me werk echt leuk

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:46

ik heb PDD-NOS en ermee leven is soms eorm lastig, ik heb gelukkig nog een lichte vorm, en de meesten zien het niet aan je, maar qua gedrag merk je het wel eens...

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:30

wat een leuk topic.
Ik werk zelf in de welzijnssector en grotendeels hebben de mensen toch een vorm van autisme naast hun andere handicap
Ik vind het fascinerende personen!!
ik heb destijds het boek 'geef me de 5' gelezen van Colette de Bruin! erg fijn boek, die mensen die niet goed weten hoe mensen met een stoornis in het autistisch spectrum handelen/reageren!

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht, is ook een leuk boek over iemand van het syndroom van Asperger!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:41

Dela schreef:
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht, is ook een leuk boek over iemand van het syndroom van Asperger!

Een paar jaar terug heb ik hier de voorstelling van gezien, erg indrukwekkend en leuk!

Ik verdenk een man uit onze vriendenkring ervan dat hij een aandoening uit het autistisch spectrum heeft (asperger ofzo). Hij is soms als een klein kind in de grote mensen wereld, denkt dat hij allerlei dingen voor elkaar kan krijgen die echt niet kunnen (eigen band beginnen, een cafe overnemen) daar is hij dan erg serieus mee bezig, terwijl een 'normaal' mens wel begrijpt dat het onbegonnen werk is. Andere 'kenmerken': wil bijvoorbeeld niet schilderen in zijn timmerkleren (en andersom), kan niet spontaan visite ontvangen, belt tig keer voordat ie bij ons langskomt, in bepaalde dingen is hij erg slim, maar in andere dingen juist weer helemaal niet.
HIj is erg bijzonder. En houdt erg van aandacht.
Komt dat iemand bekend voor? Ik ben niet zo'n kenner nl.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:35

toevallig heb ik laatst de pictogenda besteld voor mijn zoontje (autsime, aktief maar vreemd)
hij vind het een geweldige agenda en sleept het ding de hele dag met zich mee. het geeft hem houvast, vooral nu in de vakantieperiode. het brengt hem rust omdat hij nu weet wat er die dag gebeuren gaat, of gedaan moet worden.
we hadden al een dagplanner aan de muur hangen, maar die pictoagenda kan hij gewoon meenemen, straks ook mee naar school.
http://www.pictogenda.nl
misschien een tip voor andere mensen hier?
Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:47

hiphopje, dat zijn inderdaad hele fijn agenda's.
Mensen met een stoornis in het autistisch spectrum hebben daar hun houvast aan en hun structuur.
veranderingen kun je op tijd op schrijven, zodat ze er aan kunnen wennen.
Wel wil ik als tip meegeven om niet te veel vooruit op te schrijven, want ze kunnen daar heel erg naar toe leven en steeds weer die pagina laten zien, ook al is het pas weken later.
Dan zijn ze zo druk bezig met dat, dat ze vaak uit de structuur stappen die ze gewend zijn!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:52

ja, daar zijn we zelf ook al achter gekomen met de gewone kalender thuis, hihi.
al doende leert men hè?
hij vond de picto van de woensdag trouwens NIET leuk, want zoals hij zelf zei:mam, ik ben toch niet iedere woensdag woest?
hij heeft ze gister allemaal veranderd in lachende gezichtjes.
hij heeft de pictogenda nog maar 2 dagen.
ik hoop echt dat hij er zo mee blijft omgaan zoals hij nu doet.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:56

de ervaring die ik ermee heb, is dat ze de agenda blijven gebruiken, mits je zelf ook actief er mee bezig bent, dus helpen invullen indien mogelijk.
Bij mij op mn werk doen we in principe elke zondagavond de agenda voor de gehele week invullen. Eventuele ouders hebben hun zaken dan al ingevuld!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:00

ja, dat is ook onze opzet om het zo te gaan doen als de vakantie voorbij is. in de vakantie plannen we nooit echt ver vooruit, omdat het nogal eens veranderd door het weer oid.
maar straks als ie weer naar school gaat is het wel de bedoeling dat het per week ingevuld gaat worden. ook is het de bedoeling dat ie het mee naar school neemt en hij samen met de juf de belangrijke dingen in gaat vullen. ik hoop dat het gaat werken, want heel vaak vergeet hij gewoon (of weet niet hoe het te vertellen) wat ze op school gedaan hebben en wat hij thuis nog moet doen.
Hij zit trouwens op een gewone basisschool, met rugzakje, en gaat straks naar groep 6.
Hij heeft nu wel de neiging om echt alles erin te gaan zetten, en en het liefst nog met de tijd erbij. Gelukkig heb ik hem weten te overtuigen dat je niet atlijd alles precies op de tijd kunt doen, vooral niet in de vakantie. Het is altijd al een ventje van de klok geweest, hihi.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:03

je kunt ook een apart schrift doen, waar de juf elke dag inschrijft wat er gedaan is en via dat schriftje kun je je zoon vragen wat hij gedaan heeft ( dit kunnen ze ook in de picto agenda doen)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:05

dat hebben we al geprobeerd, maar dat vond hij vreselijk zo'n schriftje. dus we gaan het nu via de pictogenda proberen Knipoog

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:34

Loezoe schreef:
wat een goed topic!

hier precies hetzelfde.
Het is zo moeilijk allemaal, soms weet je niet of hij het expres of perongelijk doet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 09:57

wat voor mij erg helpt, is dat mensen mij goed uitleggen wat er fout is, en hoe ik dat het beste kan oplossen, en hoe ik het de volgende keer moet doen.