Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

)dovish schreef:@Nadine, op basis van deze informatie zou je dat niet kunnen zeggen, sterker nog, 'wij' kunnen dat helemáál niet zeggen, dan moet je echt naar een deskundige toe gaan. MIsschien is zijn spraak-taalontwikkeling gewoon wat achter, want het lijkt meer op gebrekkig uitspreken wat jij vertelt. En hij zit bij jullie in een pleeggezin he? Ik weet natuurlijk niet wat de reden daarvoor is, maar misschien kan je daarin ook een reden vinden voor zijn gedrag?
@Sullie97, waarom lukte het de vorige keer niet goed toen je naar het hbo ging? Je schrijft dat het nu op het mbo wel goed gaat namelijk. Wat is voor jou dan het verschil? Als het nu goed gaat en de omstandigheden veranderen niet heel erg als je naar het hbo gaat, zou ik het gewoon proberen.
Mijn zusje is 18 en heeft ook pdd-nos. Voor haar was het een te grote overgang van de middelbare school bij haar in dorp ineens naar het hbo 25 kilometer verderop, waar je met de trein en bus heen moet. Zij is daardoor afgehaakt, ze kon echt niet verder, ze kwam door alle spanning en stress niet eens toe aan daadwerkelijk een boek openslaan. Nu heeft ze eerst dagbesteding op basis van pgb en dan weer verder kijken.
Loezoe schreef:wat een goed topic!
mijn broertje heeft PDD-NOS en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best lastig vind om me in zijn wereld in te leven. Ook heb ik regelmatig het gevoel dat hij misbruik maakt van zijn beperking. Daar kan ik erg boos om worden, omdat hij in mijn ogen gewoon te lui is om iets te doen en er mooi onderuit komt door te zeggen dat hij bv weg moet (dit blijkt dan pas 2 uur later te zijn, maar het schijnt dat hij door deze beperking erg veel moeite heeft met tijdsbesef)
ik zou eigenlijk het liefste één dag (en geen minuut langer) willen weten hoe het is om PDD-NOS te hebben, misschien dat ik het dan beter begrijp, want nu kan ik er meestal alleen maar heel erg pissig om worden als hij weer eens 'lastig' is. Zijn leven lijkt me erg gecompliceerd, maar soms heb ik ook het gevoel dat hij er ook niks aan wil doen om het te vergemakkelijken. ik wil hem niet veranderen naar een normaal mens, want ik begrijp dat dat niet kan, maar soms heb ik gewoon het idee dat hij het zichzelf ook wel erg moeilijk maakt door bijvoorbeeld veel dingen kort achter elkaar te plannen met geen speelruimte. dan zorg je toch voor stress of zie ik dat verkeerd?
ik hoop dat er hier nog meer broers/zussen/ouders zijn waar ik ervaringen mee kan delen en hopelijk wat van kan leren.
Loezoe schreef:de buitenwereld ziet hem grotendeels als een normaal persoon met misschien wat vreemde trekjes. maar wat zich hier thuis afspeelt weten er maar weinig.
ik vond me werk echt leuk Dela schreef:Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht, is ook een leuk boek over iemand van het syndroom van Asperger!
Loezoe schreef:wat een goed topic!
mijn broertje heeft PDD-NOS en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best lastig vind om me in zijn wereld in te leven. Ook heb ik regelmatig het gevoel dat hij misbruik maakt van zijn beperking. Daar kan ik erg boos om worden, omdat hij in mijn ogen gewoon te lui is om iets te doen en er mooi onderuit komt door te zeggen dat hij bv weg moet (dit blijkt dan pas 2 uur later te zijn, maar het schijnt dat hij door deze beperking erg veel moeite heeft met tijdsbesef)
ik zou eigenlijk het liefste één dag (en geen minuut langer) willen weten hoe het is om PDD-NOS te hebben, misschien dat ik het dan beter begrijp, want nu kan ik er meestal alleen maar heel erg pissig om worden als hij weer eens 'lastig' is. Zijn leven lijkt me erg gecompliceerd, maar soms heb ik ook het gevoel dat hij er ook niks aan wil doen om het te vergemakkelijken. ik wil hem niet veranderen naar een normaal mens, want ik begrijp dat dat niet kan, maar soms heb ik gewoon het idee dat hij het zichzelf ook wel erg moeilijk maakt door bijvoorbeeld veel dingen kort achter elkaar te plannen met geen speelruimte. dan zorg je toch voor stress of zie ik dat verkeerd?
ik hoop dat er hier nog meer broers/zussen/ouders zijn waar ik ervaringen mee kan delen en hopelijk wat van kan leren.