hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:54

Meld zich er nog 1.Bloos
20 x ja beantwoord volgens de test op pagina 1.
Wist ook niet dat het een naam had. Nagelbijten / Gniffelen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:56

Nou wil ik wel even erbij zeggen dat dat maar een simpel testje is en dat niet iedereen die ik weet niet hoeveel x ja op die test heeft geantwoord ook direct hoogsensitief is Knipoog

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:59

Marigold schreef:
lijstje is altijd heel handig ja maar heb daar nu gaan tijd meer voor vind ik..
*gaat stofzuigen*

en idd, men vind mij perfectionistisch, ehm, ikzelf herken dat helemaal niet..
maar ze zeggen dat aan dingen niet begin omdat het 'toch niet helemaal lukt' , en dat zal dan perfectionistme zijn?

Ik denk dat dat toch een beetje perfectionisme is, je begint er niet aan omdat je "bang" bent dat het niet helemaal lukt. Maar soms is het niet erg, als iets niet helemaal lukt!

Ik zelf ben vreselijk perfectionistisch. Een 6 vind ik wel leuk, maar heb toch echt liever een 7,5 of hoger!
En ook met andere dingen, ben ik heel vaak de enige die niet 100% blij is met mijn resultaat (maar ook niet altijd hoor! Ik heb ook wel eens gewoon dingen dat ik superblij ben met het resultaat). Terwijl ik ook wel weet dat niet alles in een keer perfect kan zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:05

Gelukkig ben ik dan weer niet extreem perfectionistisch. Wel als ik echt iets wil, maar anders valt het wel mee Lachen kan dus ook prima blij zijn met een 6je in plaats van eeen 7,5 ofzo Lachen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:09

Hier nog iemand die hooggevoelig is.
Alleeen lukt het me momenteel niet om er goed mee om te gaan Bloos
Op m'n werk zijn er nogal wat dingen die me tegenzitten en daardoor lukt de rest ook niet goed.

Citaat:
Ik kan me ontzettend zorgen maken als het niet nodig is. Ik kan m'n gedachten dan zeer moeilijk stopzetten en ik laat me wel eens in m'n eigen gevoel en gedachten meeslepen zodat ik me uiteindelijk wanhopig voel. Is er iemand die dit herkent? Ik vraag me af in hoeverre dat te maken heeft met gevoelig zijn

Dit ken ik maar al te goed, m'n vriend kan zich hier erg om irriteren.
Hij begrijpt me ook niet altijd.

Langs onlangs op een site over kinderen die HSP zijn als 1 van de kenmerken, dat ze zich niet graag vuil maken Nagelbijten / Gniffelen
Mijn moeder vertelde onlangs nog dat ik steeds als er een vlekje op m'n kleren was, begon te huilen en andere kleren wou aandoen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:11

hahaha dat irriteren van vriendjes ken ik ook wel, al is het niet direct irriteren maar een gevoel van onbegrip.. tis meer dat we elkaar soms gewoon niet snappen omdat ik altijd veel verder denk met alles dan hij. En ik zie ook overal eerder problemen etc. in. Dat maakt het afentoe wel eens lastig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:11

Ik lees hier trouwens ook best veel dingen die ik niet direct in verband breng met HSP, maar meer met 'heel sterk de controle willen houden over de dingen'. Wat overigens wel kan samengaan.

Freaken als iemand te laat is heb ik niet, behalve als ik ergens écht op tijd moet zijn. Voor de zekerheid ruim ik dan altijd een kwartier extra in - niet zozeer uit controlfreak-oogpunt, gewoon efficiency. Ben zelf ook wel eens iets te laat en ik vind het ook prettig als mensen dan rekening hebben gehouden met wat uitloop. Mijn zusje doet het ook en als wij met elkaar afspreken om ergens naartoe te gaan, dan gaat dat dus altijd prima. *LOL*

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:13

Ja ik breng zelf ook lang niet alles in verband met hsp maar dingen zoals freaken bij te laat komen etc dan weer wel. MIjn concentratieprobleempjes bv weer niet

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:14

Jakary schreef:
Langs onlangs op een site over kinderen die HSP zijn als 1 van de kenmerken, dat ze zich niet graag vuil maken Nagelbijten / Gniffelen
Mijn moeder vertelde onlangs nog dat ik steeds als er een vlekje op m'n kleren was, begon te huilen en andere kleren wou aandoen.

Dat is dan weer iets waarin ik mezelf totaal niet herken. Sterker nog - ik kan mijn kleren niet eens schoonhouden, kon het als kind al niet en nu nog steeds niet. Ik zou echt allang gillend gek van mezelf zijn geworden als ik bij ieder vlekje schone kleren aan moest... Bloos! Haha!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:15

Ik vind wel enorm gauw dat mn kleren stinken en trek dus elke dag schone kleren aan omdat ik anders het gevoel heb dat ik stink Vork van een vlekje meer of minder wordt ik niet anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:15

hihi, daar herken ik me dus ook niet in.
Ben juist iemand die het liefste zo in de aarde zit te wroeten met plantjes zetten zonder handschoenen enzo.
Heerlijk zo contact met alles Lachen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:19

haha, nee, ik ook niet. Ik doe nooit echt veel moeite om schoon te blijven, vroeger ook niet. (Ik wil wel alles netjes houden, maar vlekken die je er uit kan wassen vind ik niet erg)
Je moet mijn kleding eens zien als ik bij de paarden vandaan kom Clown De enige plek waar ze een beetje schoon blijven is de manege.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:22

_Jennifer_ schreef:
Marigold schreef:
lijstje is altijd heel handig ja maar heb daar nu gaan tijd meer voor vind ik..
*gaat stofzuigen*

en idd, men vind mij perfectionistisch, ehm, ikzelf herken dat helemaal niet..
maar ze zeggen dat aan dingen niet begin omdat het 'toch niet helemaal lukt' , en dat zal dan perfectionistme zijn?

Ik denk dat dat toch een beetje perfectionisme is, je begint er niet aan omdat je "bang" bent dat het niet helemaal lukt. Maar soms is het niet erg, als iets niet helemaal lukt!

Ik zelf ben vreselijk perfectionistisch. Een 6 vind ik wel leuk, maar heb toch echt liever een 7,5 of hoger!
En ook met andere dingen, ben ik heel vaak de enige die niet 100% blij is met mijn resultaat (maar ook niet altijd hoor! Ik heb ook wel eens gewoon dingen dat ik superblij ben met het resultaat). Terwijl ik ook wel weet dat niet alles in een keer perfect kan zijn.

ja zie, en die manier van perfectionistme heb ik dus echt niet.
ik vind het wel gauw best en verwacht niet van mezelf om uit te blinken.
zijn belangrijkere dingen op de wereld, denk ik dan.
maar bijvoorbeeld in huis, of iets groots, dat meerdere dingen omvat, als dat wat rommelig wordt kan ik niet goed zegmaar sommige dingen wel doen, dan moet alles ineens, en anders zie ik er geen begin en geen eind in en lijkt het geen nut te hebben.
dus doe ik de afwas, boeiend, de vloer moet ook nog, en de was, en dit en dat.
dus dan vind ik het erg moeilijk om de belangrijkste dingen eruit te filteren en heb het gevoel dat ik onwijs veel verschillende dingen 'moet doen', en doe dat als ik niet uitkijk dan allemaal door elkaar en tegelijk, tot mn energie op is, en dat schiet dus niet op.
en dat vind 'men' perfectionistisch..?
ik weet het niet.

dingen als niet vies willen worden enzo herken ik totaal niet, het kan me juist totaal niet schelen, spring thuis wel weer onder de douche denk ik dan.
en te laat komen freak ik niet van, baal dan wel van mezelf, meer niet Clown
en als anderen te laat komen, ja oke dan loop je en tijdje doelloos rond, te wachten, maar das ook alles.
dus ja als dat perse bij HSP hoort, dan ben ik dat misschien ook weer niet, ik weet niet.
herken gewoon wel veel van de dingen uit die test, en van wat jullie schrijven, in mezelf.

en dat aanvoelen hoe mensen zich voelen, ik vraag me bij mezelf dan af, zijn dat mijn gedachten, die meer uit angst of 'ze zullen wel dit of dat van me denken' voortkomen,
of voel ik het juist wel goed aan... blijft lastig.

het is echt de sfeer die ik 'sense' zegmaar, ongemerkt, maar ik merk het, en dat heeft gelijk invloed op me.
en dat zit ook nooit fout ofzo, en gaat voor het grootste deel ook vanzelf, onbewust, etc.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:26

Jullie zouden mijn kamer eens moeten zien Clown

Ik maak er een enorme bende van, stro, stof, kleren ,vuile was... alles op hoopjes door elkaar. Ruim het een paar x per week helemaal op, en gooi vervolgens een half uur later alles weer op de grond Haha!

Vies worden maakt me alleen uit als ik mn goede schoenen/broek aan heb.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:33

Haha, mijn kamer is dan wel weer netjes, kan er echt niet tegen als dat een chaos is Tong uitsteken

Wat ik vervelend vind, is dat ik ieder dingetje mij heel erg kan aantrekken. Er is een periode geweest warbij er erg veel gebeurde om mij heen. Ik trok me alles aan, ook lag (en lig ik soms nog steeds) 's avonds wakker. Ik kreeg langzaam steeds meer klachten, en het werd steeds erger tot ik depressief werd. Mijn moeder vroeg ook constant wat er nou was, wat er gebeurd was. Maar ik wist het gewoon niet, ik kon het niet verwoorden, het was gewoon vanalles.
En dat ik snel om iets huil. Dan bedoel ik niet emotioneel worden om een film, maar als iets me dwarszit, of als iemand boos op mij is of als ik onder druk sta. En dan word ik ook weer bang dat mensen gaan denken dat ik mij in een slachtofferrol verplaats. Maar dat is helemaal niet zo. Zo werd ik eens van iets beschuldigd, wat helemaal niet waar was. En ik ging weer huilen.
Vroeger op de basisschool hebben ze daar ook gebruik van gemaakt, probeerden ze mij altijd aan het huilen te krijgen ..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:42

Karin schreef:
Ik lees hier trouwens ook best veel dingen die ik niet direct in verband breng met HSP, maar meer met 'heel sterk de controle willen houden over de dingen'. Wat overigens wel kan samengaan.

Freaken als iemand te laat is heb ik niet, behalve als ik ergens écht op tijd moet zijn. Voor de zekerheid ruim ik dan altijd een kwartier extra in - niet zozeer uit controlfreak-oogpunt, gewoon efficiency. Ben zelf ook wel eens iets te laat en ik vind het ook prettig als mensen dan rekening hebben gehouden met wat uitloop. Mijn zusje doet het ook en als wij met elkaar afspreken om ergens naartoe te gaan, dan gaat dat dus altijd prima. *LOL*

Heb ik wel heel erg, evenals perfectionisme,... man wat komt er een hoop bekend van voor Nagelbijten / Gniffelen

Zitten jullie ook al lang van te voren voor een afspraak klaar?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:42

Hier zit ook iets HSPerigs...Blijkbaar is het een familiare afwijking bij ons, want de ontdekking is nogal heel erg toevallig gegaan.
Ik was op een middag in de boekwinkel en zag zomaar een boekje hierover. Ik ben erin gaan neuzen en werd behoorlijk geraakt door de herkenbaarheid. Boekje is ter verdere bestudering mee naar huis gegaan...
's Avonds belt mijn moeder op. Zij was bij haar zus geweest die er net achter was gekomen dat ze een HSPer was en had een boekje daarover aan mijn moeder laten zien. Die heeft de titel overgeschreven omdat ze zoveel van mij daar in herkende. Was hetzelfde boekje...

Nu ga ik eerst nog even rustig het topic doorkijken, heb hier en daar al heel wat interessants en vooral herkenbaars gezien...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:44

Cyntje schreef:

Nee, helemaal niet. Ik ben juist altijd op het laatste moment nog van alles aan het doen waardoor de andere partij uiteindelijk op mij moet wachten. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:44

Ik ben altijd véél te vroeg
Het kan druk op de weg zijn, misschien zit ik wel lang achter een tractor enz enz
Dus rij ik vroeg aan...
Vandaag moest ik om half 12 ergens zijn...wist dat er een wegomleiding dus goed optijd vertrekken..
klokslag 11 uur sta ik daar....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:45

Oh dat dan weer wel. Als ik ergens op tijd moet zijn, dan houd ik daar vaak wel rekening mee. Maar ook weer niet vanuit de HSP-gedachte, ook hier weer vanuit efficiency.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:46

Karin schreef:
Cyntje schreef:

Nee, helemaal niet. Ik ben juist altijd op het laatste moment nog van alles aan het doen waardoor de andere partij uiteindelijk op mij moet wachten. Bloos

Ik moet 2 avonden om 18 uur beginnen en dan wil ik altijd om 15 uur thuis zijn en geen afspraken meer hebben,... ik fiets of al om 17 uur naar mijn moeder omdat ik anders bang ben dat ik te laat kom terwijl het een kwartier fietsen is. Of ik rijd om 17.45 met de auto weg en dan zit ik om 17.30 al startklaar op een stoel Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:47

Ik denk ook niet dat dat hsp is...heb zelf een hekel aan mensen die te laat zijn dus ben dat zelf dan ook niet
Of dat hsp is? Denk van niet.
HSP is voor mij meer de dingen als erg gevoelig op sferen en gevoelens van andere reageren.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:50

als ik om 3 uur ergens verwacht word ben ik er vaak om half 3 al, ben altijd bang dat er van alles tussenkomt en heb altijd haast eigenlijk, alles moet ook goed zijn, anders begin ik er niet eens aan, ook de perfectionist in me.
Kan me enorm ergeren aan mensen die alles altijd op het laatste moment doen of altijd te laat komen en daar heel luchtig over doen, mijn zusje is ook zo, als ik haar nu uitnodig noem ik gewoon een tijd een half uur eerder dan ik haar wil zien, dan weet ik zeker dat we er ongeveer gelijktijdig zijn. Tong uitsteken
je moet wat als HSP.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:51

Ik ben ook HSP.
Ben erg gevoelig voor sferen, ergens waar een slechte sfeer is trek ik of m'n mond niet open, of ik word juist heel druk en opvliegend. Gevoelens van anderen pik ik gelijk op, iets waar ik niet echt goed mee om kan gaan dus dat is niet erg fijn.
Heb vrij veel meegemaakt en ben dan ook erg onvoorspelbaar, hoewel ik niet weet of dat iets met HSP te maken heeft. Maar er is bij mij niet te voorspellen hoe ik ga reageren, ik kan heel agressief reageren, maar ook heel stil worden en me in mezelf terugtrekken.
Kan ook absoluut niet goed tegen harde geluiden of drukte, harde muziek kan ik het ene moment wel verdragen en het volgende moment absoluut niet. En als het niet m'n eigen muziek is kan ik er sowieso niet tegen.
Het is bij mij overigens wel vastgesteld.
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 21-02-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:51

Bij mij persoonlijk uit HSP zich vooral in mijn reactie op (de hoeveelheid en intensiteit van) prikkels/indrukken van binnenuit en van buitenaf.