Rookverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: Rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:29

Aanpassen kost meer dan anti-rookbehandeling Lachen

En voor wat betreft de eigen verantwoording: Het lijkt me niet slecht om mensen met een wat minder sterk karakter een steuntje in de rug te bieden. Rookvrij zijn is misschien ook geen eerste levensbehoefte, maar wel een stuk gezonder.

Maar goed, ik dwaal een beetje af van het onderwerp dus even on-topic:
M.i. werkt dwang nooit, dus ook niet in dit geval. Als ik sommige mensen hier uitspraken zie doen, dan heeft dat op mij een soort kont-tegen-de-krib-effect waardoor ik het liefst mijn stopplannen nog even in de koelkast parkeer.
Ik snap best dat er veel mensen baat zullen hebben bij een rookvrije horeca, maar zoals anderen al eerder genoemd hebben is het vreemd dat er niet een voor beide partijen bevredigende oplossing gevonden kan worden.
Op dit moment ken ik meerdere restaurants waar een rokers en een niet rokersgedeelte is. Dit werkt volgens mij prima, mensen hebben een keuze. Waarom kan dit niet verder doorgetrokken worden?
Argumenten over kroegen die dan vol zouden zitten met niet-rokers gaan volgens mij ook totaal niet op. Mijn vriend, bijvoorbeeld, rookt niet. Die is absoluut tegen een rookvrije horeca, omdat hij dan in zn eentje in de kroeg kan gaan zitten terwijl de rest buiten staat te paffen of thuis blijft om te kunnen roken bij het drinken.
Ook lijkt het me niet erg gezellig om met iemand ergens te zitten die alleen maar naar zn peukje zit te smakken.
Er is een oud gezegde dat zegt: Een tevreden roker is geen onruststoker. Is volgens mij erg lang opgegaan totdat men het ineens nodig vond om rokers totaal te verketteren.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:29

annepanne schreef:
Vind het prima Haha! Ben dan ook een niet- roker. Wat ik vooral heerlijk vind is het naar de kroeg gaan en niet binnen de anderhalf uur met prikkende ogen rond te hoeven lopen! Verder fijn dat je kleren niet zo gaan stinken en je haren!

Ben er dus wel blij mee, van mij mag het vandaag nog ingaan Haha! Haha!

Helemaal mee eens, misschien stoppen mensen nu wel met roken, doordat het toch al bijna nergens meer mag Haha! .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:36

danneke80 schreef:
En voor wat betreft de eigen verantwoording: Het lijkt me niet slecht om mensen met een wat minder sterk karakter een steuntje in de rug te bieden. Rookvrij zijn is misschien ook geen eerste levensbehoefte, maar wel een stuk gezonder.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om mensen te helpen tijdens het stoppen met roken.
Maar ik heb het gevoel dat sommigen zich ook daarachter verstoppen, omdat ze eigenlijk gewoon niet echt willen stoppen. Tja, dan houdt het op. Er zal eerst een zekere wilskracht moeten zijn, dus eigen verantwoording nemen en ervoor gaan.

Overigens valt mij op dat steeds meer mensen stoppen met roken. En ze houden het nog vol ook, wat ik heel knap vind en wat ik ze ook zeker laat weten. Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:45

Trouwens, ik heb klasgenoten horen zeggen, dat nu je de rooklucht niet meer ruikt in disco's, je nu de zweetlucht en slechte adem van iedereen kan ruiken...Das ook niet fijn...Luchtverfrissers in alle discotheken en café's voortaan Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:48

Jennylicious schreef:
Trouwens, ik heb klasgenoten horen zeggen, dat nu je de rooklucht niet meer ruikt in disco's, je nu de zweetlucht en slechte adem van iedereen kan ruiken...Das ook niet fijn...Luchtverfrissers in alle discotheken en café's voortaan Tong uitsteken

Nou, zweetlucht en een slechte adem heb ik altijd kunnen ruiken in discotheken, hoor. Blijkbaar heb ik een geweldig geurvermogen dan. Nagelbijten / Gniffelen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:10

Needje schreef:
Ik snap uberhaupt niet wat mensen die niet ongezond willen doen dan in een kroeg doen. Aangezien 95% van de kroegbezoekers ook gewoon volop alcohol nuttigen. En daar zitten ook heel veel niet-rokers bij. Clown

Wie plaatst wie nou in een hokje?

Wat mij opvalt aan de discussie ( Haha! ) is dat de rokers maar roepen dat ze gediscrimineerd worden... terwijl ze zelf eigenlijk niks anders doen. Grappig, de niet-rokers moeten maar zorgen dat ze bij de rokers uit de buurt blijven... en de niet-rokers vinden dat de rokers uit de buurt moeten blijven...

Dit zal altijd een discussiepunt blijven... maar ik ben voor (tenminste voor een rookverbod in openbare ruimtes en in restaurants). Ik hoef niet in de sigarettegeur van rokers te zitten.. en ik hoef er zeker niet ziek van te worden. Het is leuk dat rokers roken, maar houd dat maar voor jezelf.
Al eet ik 10 patatzaken leeg en ren ik 10 supermarkten af om snoep te halen.. dan nóg is het mijn beslissing om niet in jullie rook te zitten. Wat ik eet is mijn zaak en het is zeker niet aan jullie om te beslissen dat ik ongezond eet en dus ook maar in jullie rook kan zitten.
Het is gewoon een feit (denk ik Tong uitsteken Haha!) dat jou ongezonde verslaving ook ongezond is voor mij (jaja..net als zoveel andere dingen, maar daar gaat het hier niet over). Als ik 10 repen chocola opeet.. dan is dat echt niet slecht voor jullie.
Ik heb ook het idee dat roken en horeca zowat bij elkaar hoort... netzoals drank er vaak ook bij hoort. Eigenlijk is het ergens wel jammer dat mensen verslaafd zijn.. en snap ik het ook echt niet Haha!.
En ik ben echt de beroerdste niet hoor.. beetje rook hoort er bij een stapavond wel bij. Dus mij jagen ze nu echt niet weg! Haha!

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:11

En dan die joint, die maakt het helemaal af ! Vork

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:16

zap schreef:
Wie plaatst wie nou in een hokje?

Wat mij opvalt aan de discussie ( Haha! ) is dat de rokers maar roepen dat ze gediscrimineerd worden... terwijl ze zelf eigenlijk niks anders doen. Grappig, de niet-rokers moeten maar zorgen dat ze bij de rokers uit de buurt blijven... en de niet-rokers vinden dat de rokers uit de buurt moeten blijven...

als je goed het topic had doorgelezen dan had je ook gelezen dat de meeste rokers zich toch aanpassen en niemand ergens een sigaret opsteekt waar het niet mag...
de rokers mogen al vrij weinig meer en kunnen niks meer doen dan dat te accepteren...
en ja dat kan in sommige gevallen dan al moeilijk genoeg zijn
en als je dan ook nog eens van die "zeikerds" hebt.......ja en alle zeikerds moeten uit mijn buurt blijven..gerookt of ongerookt Vork

lisiejhorse: en dat slaat echt weer helemaal nergens op
als je niks zinnigs toe te voegen hebt ,zeg dan gewoon niks!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:26

naadje24 schreef:
als je goed het topic had doorgelezen dan had je ook gelezen dat de meeste rokers zich toch aanpassen en niemand ergens een sigaret opsteekt waar het niet mag...
de rokers mogen al vrij weinig meer en kunnen niks meer doen dan dat te accepteren...
en ja dat kan in sommige gevallen dan al moeilijk genoeg zijn
en als je dan ook nog eens van die "zeikerds" hebt.......ja en alle zeikerds moeten uit mijn buurt blijven..gerookt of ongerookt Vork

Ik heb het hele topic gelezen jah!

Klopt ja.. de meeste rokers passen zich aan als aangegeven staat dat men ergens niet mag roken (niet meer dan normaal dat dat gedaan wordt Knipoog ). Maar ik doel op de situatie zoals vaak geschetst wordt in het topic in café's en discotheeks Knipoog. In die situatie roepen rokers dat ze mogen roken en dus dat de niet-rokers zich dus maar aan moeten passen, en ook de niet-rokers roepen in die situatie dat de rokers zich moeten aanpassen.
Ik denk wel dat meestal er een mentaliteit onder de rokers heerst van: er is geen verbod en dus mag ik hier roken. En dat is waar de niet-rokers hier op vallen.
Het is lastig in zo'n situatie... eigenlijk houd niemand rekening met iemand.. iedereen wil zijn eigen gebruik (of juist niet) 'opdringen'. En heel vaak is het zo dat er in café's geen rekening wordt gehouden met niet-rokers.. en ik kan me best voorstellen dat de niet-rokers daar over vallen. Maar om dan weer door te slaan naar de andere kant vind ik ook niet geheel juist (alhoewel dat wel veel gezonder wordt voor ons allemaal Tong uitsteken) Maar ik denk dat de overheid niet veel anders kan (ja.. een café voor niet-rokers en een café voor rokers) dan een rookverbod.. mensen willen nu eenmaal niet blootgesteld worden aan gevaren van andere (en ja, ook die gedachte is enigszins egoïstisch)

Ik denk niet dat je in zo'n discussie tot een juiste oplossing kán komen, er zal altijd een groep zijn die zich tenietgedaan voelt. Maargoed, het leven bestaat vaak ook uit compromissen.... het probleem is dan vaak het accepteren van die compromissen.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:46

naadje24 : ik vind het uiteraard wel zinnig ! meningen verschillen,

Maar kom op, net of men iedere week controleert in de kroegen, en net of iedereen zich aan die ene regel houd Vork

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:49

lisiejhorse schreef:
naadje24 : ik vind het uiteraard wel zinnig ! meningen verschillen,

Maar kom op, net of men iedere week controleert in de kroegen, en net of iedereen zich aan die ene regel houd Vork

Als ik iemand zou zien die rookt in de kroeg waar het verboden is, zou ik daar zeker aangifte van doen. Eens kijken hoe gauw de kroegbaas je verzoekt je peuk uit te doen Haha!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:57

zap schreef:
Ik heb het hele topic gelezen jah!

Klopt ja.. de meeste rokers passen zich aan als aangegeven staat dat men ergens niet mag roken (niet meer dan normaal dat dat gedaan wordt Knipoog ). Maar ik doel op de situatie zoals vaak geschetst wordt in het topic in café's en discotheeks Knipoog. In die situatie roepen rokers dat ze mogen roken en dus dat de niet-rokers zich dus maar aan moeten passen, en ook de niet-rokers roepen in die situatie dat de rokers zich moeten aanpassen.
Ik denk wel dat meestal er een mentaliteit onder de rokers heerst van: er is geen verbod en dus mag ik hier roken. En dat is waar de niet-rokers hier op vallen.
Het is lastig in zo'n situatie... eigenlijk houd niemand rekening met iemand.. iedereen wil zijn eigen gebruik (of juist niet) 'opdringen'. En heel vaak is het zo dat er in café's geen rekening wordt gehouden met niet-rokers.. en ik kan me best voorstellen dat de niet-rokers daar over vallen. Maar om dan weer door te slaan naar de andere kant vind ik ook niet geheel juist (alhoewel dat wel veel gezonder wordt voor ons allemaal Tong uitsteken) Maar ik denk dat de overheid niet veel anders kan (ja.. een café voor niet-rokers en een café voor rokers) dan een rookverbod.. mensen willen nu eenmaal niet blootgesteld worden aan gevaren van andere (en ja, ook die gedachte is enigszins egoïstisch)

Ik denk niet dat je in zo'n discussie tot een juiste oplossing kán komen, er zal altijd een groep zijn die zich tenietgedaan voelt. Maargoed, het leven bestaat vaak ook uit compromissen.... het probleem is dan vaak het accepteren van die compromissen.

ow ik wil wel een compromi sluiten hoor
kom maar op met die kroegen voor rokers en niet rokers...
ik weet iig waar mijn niet-rokende vrienden zullen zitten, juist ja in de rokers kroegen Ja

lisiejhorse: als je opmerking over die joint zo zinnig is ,misschien zou je m dan kunnen onderbouwen?

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:03

@ slimmerik , Je zult wel meerdere zien roken, op één of andere manier kan je er altijd wel achter komen wie aangifte gedaan heeft, denk dat je nog een hoop gezeik zult krijgen. Clown

Sommige mensen hebben gewoon overal last van, men noemt het ook wel kakkers Vork

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:07

lisiejhorse schreef:
@ slimmerik , Je zult wel meerdere zien roken, op één of andere manier kan je er altijd wel achter komen wie aangifte gedaan heeft, denk dat je nog een hoop gezeik zult krijgen. Clown

Sommige mensen hebben gewoon overal last van, men noemt het ook wel kakkers Vork

Nee hoor, ik krijg geen gezeik. De kroegbaas krijgt gezeik. En geloof me, die is héél zuinig op zijn vergunning Haha! Knipoog

Hoezo kakkers? Als je als roker het rokersverbod negeert dan ben je imo een aso. Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:11

Ik heb als roker niet echt problemen met het rookverbod. Al vind ik het wel jammer dat er bv in een restaurant niet gescheiden gedeeltes roken/niet roken gemaakt kunnen worden. Dan is iedereen blij. Denk wel dat het even wennen zal zijn om niet meer in de kroeg te mogen roken. Een sigaret met bier smaakt nou eenmaal extra lekker.

Overigens was ik vorige week uit eten. Bleek dat we daar niet mochten roken. Op zich prima. Even lastig maar ach. Tot er 2 niet rokers, vrij luid, een gesprek gingen voeren over dat ze zich nou niet konden voorstellen dat iemand zou willen roken in een restaurant. En dat ze toch wel heel blij waren dat ze daar geen last van hadden. Want dat ze dat toch wel heeeel erg leek. Het gesprek was nogal denigrerend van toon. Daar heb ik dus wel moeite mee. Laat mij lekker, ik doe niets verkeerd, val niemand lastig en kraak ook het niet rookbeleid af. Op zo'n moment moet ik me dus echt beheersen om niet even gezellig aan tafel te gaan zitten met, voor de gelegenheid, een dikke vette aangestoken sigaar in mijn mond. Ik laat niet rokers in hun waarde, laat mij als roker dan ook in mijn waarde; de wereld is een stuk leuker als we gewoon gezellig doen met elkaar. Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:14

Misschien waren die mensen eindelijk voor het eerst in staat uit te gaan eten door dat rookverbod. Ze konden toch niet aan jullie zien dat jullie eigenlijk rokers waren? Dus dat denigrerende is misschien wel verbeelding geweest. Ik herken het hoor... toen ik net stopte met roken, leek het of ik de enige was die niet rookte. Overal zag ik sigaretten. Nu weet ik dat ik gewoon daar helemaal op gefocused was Knipoog
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 23-01-08 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:15

Ze reageerde op het gesprek wat ik met de jongen uit de bediening had toen ik vroeg ik mocht roken in het restaurant. Lachen

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:12

Needje schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel van jullie nog gaat stappen als alcohol verboden wordt.... Clown

Overigens ben ik al heel wat jaren van school, maar bij ons mocht er op school binnen nooit gerookt worden!!

Verder is de anti-rookwet idd voor werknemers. Die hebben recht op een rookvrije werkplek. En ja, er werken ook mensen in cafe's en restaurants. Al vind ik dus idd dat als je in een uitgaansgelegenheid werkt, je eigelijk niet moet zeuren. Bloos

Maar wat nou als je rookt, een eigen bruin cafeetje runt en zelf de enige werknemer bent? Sigaar

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:13

Dan word je dus benadeeld door deze wet.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:26

Needje schreef:

wettelijk gezien niet....de wet is er om werknemers een rookvrije werkplek te bieden...maar er zijn geen werknemers....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:26

Needje schreef:

Ik wil altijd 150 rijden en ben ook benadeeld door een wet. Knipoog Als je kroegbaas bent en rookt, dan rook je gewoon niet op je werk. Zijn er meer die dat moeten.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:29

slimmerik schreef:
Needje schreef:

Ik wil altijd 150 rijden en ben ook benadeeld door een wet. Knipoog Als je kroegbaas bent en rookt, dan rook je gewoon niet op je werk. Zijn er meer die dat moeten.

Wel lezen he!! kroegbaas is eigenaar èn enige werknemer....dus je zou die man als het ware verbieden om in zijn eigen huis te roken.....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:34

woofie schreef:
Wel lezen he!! kroegbaas is eigenaar èn enige werknemer....dus je zou die man als het ware verbieden om in zijn eigen huis te roken.....

Denk ik wel.. In kroegen mag gewoon niet gerookt worden. Of hij nu de enige werknemer is of niet.

Dan kan je ook alle kroegen toestaan om te roken als alle werknemers roken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:36

woofie schreef:

De kroeg is wél zijn werkplek en geen huis. Er zit geen woonbestemming op. Het is een openbare gelegenheid ook nog eens. Dus twee redenen om niet te roken Haha!

Met mijn ogen is niks mis Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:46

"recht op een rookvrije werkruimte" Zo werd het genoemd. Maar blijkbaar heb je dus idd geen recht op een werkruimte waar wel gerookt mag worden.