Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:04

In aan vulling op wat ik eerder gezegd heb:

Mensen met alcoholproblemen of andere verslavingen worden zoiezo achteraan op de lijst gezet en blijven daar zolang ze nog drinken of ze moeten al minstens 6 maanden volledig gestopt zijn en zeer gemotiveerd zijn om dat vol te houden.
De overleving van het orgaan staat eigenlijk beetje centraal. Wie heeft met het orgaan het beste voordeel en het langste overleving, buiten of het wel overeenkomt/past/...

Om die ene alcolieker het nu niet te gunnen die eindelijk in aanmerking gekomen is na een veel langere wachttijd en geen betere acceptoren beschikbaar EN nog een degene die het "wel" verdienen het niet te geven omdat het andere het niet zou mogen krijgen...vind ik erg moeilijk. Een muco patient van 20 geen nieuwe longen gunnen, die 15-jarige met cardiomyopathie geen nieuw hart, een verbrand kind geen huid, een blinde geen kans op zicht, een botkankerpatient een kans om zijn been te behouden,...,omdat een gestopte alcoholieker die een kleine kans heeft om iets te krijgen misschien een potje maakt van je lever... Pff dan heeft ie maar een keer heel veel geluk hoor, vind ik.

Trouwens "klinisch dood" is zoiezo dood. Echt mors. Veel testen die door meerdere artsen onafhankelijk van elkaar moeten worden uitgevoerd en tot de zelfde conclusie lijden. Als ze de machines uitzetten ben je misschien niet gelijk dood maar met een dag of wat. Met die machienes duurt het nog net wat langer. Met nog veel meer schade aan je organen. Op hersendood volgt onherroepelijk hartstilstand. Je weet alleen niet exact wanneer. Ik zie de eerst komende tijd nog geen veranderingen daarin komen.

Omdat je orgaandonor bent, wordt je echt niet sneller dood verklaart dan als je dat niet bent. Eerder langer gereanimeerd om je organen in optimale conditie te houden. 3 artsen moeten beslissen of je echt dood bent. Geen van die drie mag iets te maken hebben met de transplantatie. Bedenk maar eens wat voor een schade het zou betekenen aan de donoren als daar een fout gemaakt wordt.

Als er over na gedacht is, heb ik er respect voor als je dat niet wilt. Nog steeds jou lichaam.

Over geen donor dan ook geen acceptor heb ik wat dubbele gevoelens. Aan de ene kant, voor wat hoort wat, maar aan de andere kant. Je doet het vanuit een onverwaardelijk standpunt. Je kiest het zelf of je wilt doneren of juist niet.

Als je aan een niet-donor-zijnde-acceptor geen donororgaan geeft, kan hij of zij ook niet meer van gedachte veranderen en als die persoon nu de enige passende acceptor is gaat er ook nog eens een orgaan verloren!

tot besluit wil ik nog zeggen dat ik laatst op een of ander tv-programma heb gezien hoe ouders hun 7 jarige dochter, omvergereden door een auto hebben afgestaan voor adoptie. Een zinloze dood werd toch nog zinvol voor hun. Door haar konden 4 andere kinderen een levensreddende transplantatie ondergaan en nog eens 2 volwassenen. Ultieme daad van altruisme. Ook anders nogal botte artsen vergeten dat niet en zullen daar echt respect voor hebben.
Aan de andere kant een jongetje van 4, wiens ouders zo'n ontzettend schuldgevoel hadden omdat ze eigenlijk wachtten en hoopten op een dood van een ander kind om het hunne te redden en aan de andere kant zo ontzetten blij zijn dat hun kind weer kan lachen en leven. Dankbaarheid waar geen einde aan is naar het andere ouderpaar dat hun kind heeft afgestaan.

Echt ik vind het zo een moeilijk en toch ook zo een mooi onderwerp. Ieder moet het voor zich uitmaken, maar ik ben er al lang uit.

Bij godsdienst kwesties; ok je moet bij leven helpen. Ik ben daar volledig mee akkoord. Maar een god bij wie dit niet zou kunnen of mogen hoef ik niet. Als de mens geschapen is door god, heeft hij ook de kansen die we creeeren geschapen. Waarom zouden we dit niet mogen gebruiken dan? Ik kan er zelf niet bij, maar dat is mijn overtuiging, als een ander het anders ziet, respecteer ik dat. Ik ben dan wel nieuwsgierig naar het waarom.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:08

Wow Wizowo, wat een mooi betoog heb je geschreven.
Door dit te lezen ben ik maar wat trots dat ik dadelijk ma mijn dood iemand of meerdere personen kan helpen..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:20

wizewo schreef:
In aan vulling op wat ik eerder gezegd heb:

Mensen met alcoholproblemen of andere verslavingen worden zoiezo achteraan op de lijst gezet en blijven daar zolang ze nog drinken of ze moeten al minstens 6 maanden volledig gestopt zijn en zeer gemotiveerd zijn om dat vol te houden.
De overleving van het orgaan staat eigenlijk beetje centraal. Wie heeft met het orgaan het beste voordeel en het langste overleving, buiten of het wel overeenkomt/past/...

Om die ene alcolieker het nu niet te gunnen die eindelijk in aanmerking gekomen is na een veel langere wachttijd en geen betere acceptoren beschikbaar EN nog een degene die het "wel" verdienen het niet te geven omdat het andere het niet zou mogen krijgen...vind ik erg moeilijk. Een muco patient van 20 geen nieuwe longen gunnen, die 15-jarige met cardiomyopathie geen nieuw hart, een verbrand kind geen huid, een blinde geen kans op zicht, een botkankerpatient een kans om zijn been te behouden,...,omdat een gestopte alcoholieker die een kleine kans heeft om iets te krijgen misschien een potje maakt van je lever... Pff dan heeft ie maar een keer heel veel geluk hoor, vind ik.

Trouwens "klinisch dood" is zoiezo dood. Echt mors. Veel testen die door meerdere artsen onafhankelijk van elkaar moeten worden uitgevoerd en tot de zelfde conclusie lijden. Als ze de machines uitzetten ben je misschien niet gelijk dood maar met een dag of wat. Met die machienes duurt het nog net wat langer. Met nog veel meer schade aan je organen. Op hersendood volgt onherroepelijk hartstilstand. Je weet alleen niet exact wanneer. Ik zie de eerst komende tijd nog geen veranderingen daarin komen.

Omdat je orgaandonor bent, wordt je echt niet sneller dood verklaart dan als je dat niet bent. Eerder langer gereanimeerd om je organen in optimale conditie te houden. 3 artsen moeten beslissen of je echt dood bent. Geen van die drie mag iets te maken hebben met de transplantatie. Bedenk maar eens wat voor een schade het zou betekenen aan de donoren als daar een fout gemaakt wordt.

Als er over na gedacht is, heb ik er respect voor als je dat niet wilt. Nog steeds jou lichaam.

Over geen donor dan ook geen acceptor heb ik wat dubbele gevoelens. Aan de ene kant, voor wat hoort wat, maar aan de andere kant. Je doet het vanuit een onverwaardelijk standpunt. Je kiest het zelf of je wilt doneren of juist niet.

Als je aan een niet-donor-zijnde-acceptor geen donororgaan geeft, kan hij of zij ook niet meer van gedachte veranderen en als die persoon nu de enige passende acceptor is gaat er ook nog eens een orgaan verloren!

tot besluit wil ik nog zeggen dat ik laatst op een of ander tv-programma heb gezien hoe ouders hun 7 jarige dochter, omvergereden door een auto hebben afgestaan voor adoptie. Een zinloze dood werd toch nog zinvol voor hun. Door haar konden 4 andere kinderen een levensreddende transplantatie ondergaan en nog eens 2 volwassenen. Ultieme daad van altruisme. Ook anders nogal botte artsen vergeten dat niet en zullen daar echt respect voor hebben.
Aan de andere kant een jongetje van 4, wiens ouders zo'n ontzettend schuldgevoel hadden omdat ze eigenlijk wachtten en hoopten op een dood van een ander kind om het hunne te redden en aan de andere kant zo ontzetten blij zijn dat hun kind weer kan lachen en leven. Dankbaarheid waar geen einde aan is naar het andere ouderpaar dat hun kind heeft afgestaan.

Echt ik vind het zo een moeilijk en toch ook zo een mooi onderwerp. Ieder moet het voor zich uitmaken, maar ik ben er al lang uit.

Bij godsdienst kwesties; ok je moet bij leven helpen. Ik ben daar volledig mee akkoord. Maar een god bij wie dit niet zou kunnen of mogen hoef ik niet. Als de mens geschapen is door god, heeft hij ook de kansen die we creeeren geschapen. Waarom zouden we dit niet mogen gebruiken dan? Ik kan er zelf niet bij, maar dat is mijn overtuiging, als een ander het anders ziet, respecteer ik dat. Ik ben dan wel nieuwsgierig naar het waarom.

Amen.
Heel erg goed geschreven.

Idd de dankbaarheid richting de donor van ons is ongrenzelijk Ja Hij/zij heeft inprincipe mijn vader een tweede kans gegeven (na ja derde omdat de eerste donorlever het niet deed Nagelbijten / Gniffelen ) Het dubbele gevoel ken ik ook, er heeft iemand anders het leven moeten laten om zijn organen beschikbaar te kunnen krijgen, meestal zijn die mensen ook nooit erg oud natuurlijk. Daar heb ik het weleens moeilijk mee hoor. En nu pas ga ik me ook afvragen wat voor iemand de donor is geweest. Maar goed dat is weer een andere discussie Clown

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:22

Ik was/ben donor, ben ooit een keer mijn kaartje kwijtgeraakt en heb toen een nieuwe aangevraagd, maar nooit wat ontvangen..

Laatst op internet weer opnieuw aangevraagd, na 5 dagen zou je een brief thuisgestuurd krijgen, weer niks ontvangen.

Raar, van mij mogen ze alles hebben, krijg ik geen bericht Vork

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:24

ZOu gewoon nog een keertje bellen hoor Ja Waarschijnlijk sta je namelijk wel gewoon geregistreerd Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:26

Ik ben ook donor (al zo lang als ik me kan herinneren) en ben daar behoorlijk principieel in MAAR ik zou niet willen dat ze mijn hele gezicht transplanteren na mijn dood. (ga ik er maar even vanuit dat ze dat tegen die tijd vaker toepassen Knipoog ) Ik ga liever in kleine stukjes de koelkast in.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:31

ze transplanteren ook niet je hele gezicht Lachen.
ze zorgen er voor dat je toonbaar blijft! Lachen.

ik heb eerst best zitten twijfelen Lachen.
maar toen moest ik weer denken aan dat liefe klasgenootje van mij die overleden is omdat er inet optijd een goede donor kwam.
waarvan zo veel mensen zo hard hebben gehuild toen zij dood was.

en dan denk ik wat zou ik arogant zijn om het niet te doen!
ik ga straks in een kist de grond in en dan rot ik daar weg.
en dan zijn er jonge meisjes en jongens van mijn leeftijd die vechten voor hun leven en die wachten op een donor en ik ben zo arrogant om het zelf te willen houden terwijl ik dood ben!

en met dat gevoel zou ik niet kunnen leven Lachen.
ik wil donor zijn hoe dan ook.. als ik daar iemand anders zijn leven mee kan redden! Lachen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:36

Ik doel wel op gehele gezichtstransplantatie, zoals bij Isabelle Dinoire. Ik ben voldoende op de hoogte om te weten dat ze je wel toonbaar 'achterlaten' Knipoog

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:45

Ik heb dit topic net doorgelezen, niet alle pagina's, maar ik vind sommige uitspraken wel erg hard.

Ik zie een paar mensen die zeggen: als je geen donor bent, dan mag je ook niet ontvangen.' Ze vinden dat je egoïstisch bent als je wel neemt, maar niet geeft.

Die gedachte vind ik juist egoïstisch, je bent donor, omdat je mensen wilt helpen, je moet daar niks voor terug verwachten. Je bent donor, of je bent het niet. Een goede daad (zoals sommige mensen het zien) is pas een goede daad als je het doet, omdat je mensen wilt helpen en niet omdat je er iets voor terug verwacht.

Ik vind dat ieders menig gerespecteerd moet worden en vind sta daarom ook echt verbaasd te kijken van die zin... als je geen donor bent, mag je niet ontvangen.... dat vind ik pas egoístisch..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:50

Ik hoop juist dat de mensen die geen donor zijn dat wel worden wanneer zij zelf in die situatie hebben gezeten.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:00

CharlotteP schreef:
Ik heb dit topic net doorgelezen, niet alle pagina's, maar ik vind sommige uitspraken wel erg hard.

Ik zie een paar mensen die zeggen: als je geen donor bent, dan mag je ook niet ontvangen.' Ze vinden dat je egoïstisch bent als je wel neemt, maar niet geeft.

Die gedachte vind ik juist egoïstisch, je bent donor, omdat je mensen wilt helpen, je moet daar niks voor terug verwachten. Je bent donor, of je bent het niet. Een goede daad (zoals sommige mensen het zien) is pas een goede daad als je het doet, omdat je mensen wilt helpen en niet omdat je er iets voor terug verwacht.
Ik vind dat ieders menig gerespecteerd moet worden en vind sta daarom ook echt verbaasd te kijken van die zin... als je geen donor bent, mag je niet ontvangen.... dat vind ik pas egoístisch..

Ik ben geen donor uit 'liefdadigheid'; maar gewoon uit hoge nood en fatsoen...
Maw; ik verwacht wel dat iedereen 'zo netjes' is om zijn nutteloze organen na zijn dood met de mensheid te delen; gewoon, omdat het zo hoort en omdat er te kort zijn...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:02

Miryamk schreef:
Ik hoop juist dat de mensen die geen donor zijn dat wel worden wanneer zij zelf in die situatie hebben gezeten.

Ik denk dat ook Ja

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:09

Dat snap ik ook wel, maar dat bedoel ik ook niet. Ik vind ook dat iedereen zou moeten doneren, puur vanwege het tekort. Maar sommige mensen vinden dat moeilijk, een gevoelskwestie, wat ik ook goed kan begrijpen, bang voor het onbekende, bang om het later nog nodig te hebben... zo dacht ik eerst ook.

Maar dan vind ik het dus slecht dat er mensen zijn die dan gaan denken, we geven niet aan die mensen, omdat zij ook niet geven.

Ik denk juist dat als je zo iets meegemaakt hebt, als je een orgaan van iemand hebt mogen ontvangen, je daarna ook wel donor wilt worden, je weet dan hoe blij je iemand (en een heleboel andere mensen) kan maken. En daarbij komt, als je de mensen die geen donor zijn, geen orgaan wilt geven als zij in levensgevaar verkeren, dan kunnen ze nooit van mening veranderen en blijven hun organen dus nuttteloos... als hun leven gered zou worden door een donororgaan, zullen ze denk ik inzien hoe iemands leven hierdoor op een positieve manier zal veranderen en dan zelf ook donor worden.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:17

Ik zou dan ook wel geven aan een niet-donor; ik zou alleen (in het rare hypothetische geval dat ik moet kiezen) eerst geven aan iemand die wel doneert; lijkt mij het juiste wat je kan doen...

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:19

Ik ben meteen op mijn 18e donor geworden. Heb van heel dichtbij (tante) gezien wat een transplantatie voor iemand kan betekenen en het was voor mij dan ook geen moeilijke keuze.
Ik ben dan ook erg voor het Belgische registratiesysteem, je bent donor tenzij je aangeeft dat je niet wilt. Ik vind wel dat mensen moeten kunnen kiezen en heb er ook respect voor als mensen omwille van bijvoorbeeld geloof geen donor willen zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:26

Ik ben bijna 18 en kan dus straks de keuze gaan maken, ik ben het eens met charlotte. Ik vind dat mensen hier wel erg hard reageren. Ik weet niet of ik donor wil worden, ik dacht eerst hele tijd van niet.. en ik denk ook niet dat ik het ineens op mijn 18e word. Ik moet er nog goed over nadenken, en tsja dat sommigen dat egoistisch vinden laat me eig koud. Wel wil ik er informatie over en het even rustig bekijken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:08

Zoals al eerder aangegeven was ik ook nooit donor. Maar nu mijn vader 1,5 week geleden tot twee keer toe een nieuwe lever heeft gekregen zou ik niet weten wat we zonder donoren zouden moeten. Hij zou dan nu in elk geval al niet meer in leven zijn en nee hij was geen donor omdat hij een stollingsziekte heeft (edit had maar door de nieuwe lever is dat over)
Ik heb gezien en gevoeld wat het met mij doet, hoe blij ik was dat er een nieuwe lever en hoe in een feeststemming ik was toen ik hoorde dat hij voor de twee keer in 3 dagen een nieuwe lever zou krijgen. Het gevoel is ombeschrijvelijk, aan de ene kant ben je blij en aan de andere kant heb ik ook even stil gestaan bij het verdriet wat de nabestaanden van de donor moeten hebben.
Ik denk dus ook dat het waar is. Heel wat mensen hier op bokt hebben mijn verhaal gevolgd en een paar van die mensen hebben naar aanleiding van mijn verhaal idd een donorformulier ingevuld. Dat geeft me een goed gevoel. Als ik nu naar mijn vader ga ben ik elke keer blij dat we, ondanks alle slangen en toeters en bellen, nog gewoon met elkaar kunnen praten. Dat ik er voor hem kan zijn als hij mij nodig heeft straks en anders om. Dit heeft om ons leven een ernorme inpact gehad, sterker nog het heeft in ons geval ons hele leven overhoopt gegooit op een positieve manier Knipoog En hoe vaak ik het hier al genoemd heb, ik ben de donoren daar heel erg dankbaar voor.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:23

sorry dat ik dit topic omhoog gooi, maar dat lijkt me nuttiger dan een nieuw topic maken..
Ik zit eraan te denken donor te worden..
Heb ik geen reden voor, heb ik niet eerst zelf een ziekte meegemaakt voor te hebben..
maar ik denk er gewoon aan, en ik vind het eigenlijk gewoon, ja normaal dat je zoiets doet.
In mijn familie is volgens mij niemand donor, maar ik vind t wel belangrijk..
ik denk dat ik er ook een heel goed gevoel bij zou hebben Knipoog
edit: oh ik zie dat ik hier eerder ook heb gereageerd:P grappig dat ik er nu zo over denk Haha!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:58

van mij mogen ze alles hebben.
Als ik er maar netjes bijlig in mijn kist (sorry klinkt nogal cru) wel vind ik dat iemand die zelf geen donor is mijn organen ook niet mag hebben maar daar heb je geloof ik weinig keuze in.
Ik heb er zelf toch niks meer aan, en misschien een raar idee maar dan leef je toch nog voort in een ander.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:10

Donor ben ik al sinds mijn 18de. Van mij mogen ze alles gebruiken, ik geloof (zal het weer eens nakijken) dat ik mezelf ook ter beschikking aan de wetenschap stel. Voor een goed doel!
Ik zal als ik dood ben niet in staat zijn om een keuze te maken tussen wel of niet doneren aan niet-donors, maar dan gaat het wel onder protest. Voor wat hoort wat, ik snap niet eigenlijk dat er mensen zijn die geen donor willen zijn. Maar ja, wie ben ik?!