Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:26

Jeuh! Goed zo MI1990!!! Gefeliciteerd!

Ik begin vanaf april weer met wedstrijden en we hebben d'r zin in!! Haha! Pling

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:01

heb helemaal geen last gehad van hypo's, zat voor het rijden 18,3(!) me vader zei zo: bolus maar 2, nou heb ik maar niet gedaan ik heb 1 gedaan want ik was veel te bang voor een hypo onder het proefje.. Haha!

maar heb toch nog een beker gekregen Haha! want er was een foutje gemaakt Tong uitsteken Haha! Bloos
de vader van een vriendin had me gefilmd, heb hem net gezien..
ik moet echt met veel meer tempo en impuls rijden Bloos maar heb morgen weer les dus kan ik daar mee aan de slag Haha!

Groetjes

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:08

lees hier zo nu en dan een beetje mee, maar had me nog nooit echt aangemeld.

Had m'n diabetes altijd zeer netjes onder controle, maar moet nu klote-medicijnen slikken, waardoor ik voor mijn doen echt jojo suikers heb, wordt er echt helemaal gestoord van...

Maar ik heb dus even wat praktische info nodig.....
Hoeveel dextro eten jullie om een hypo op te vangen?
Gisteren zweten, bloedsuiker 1,8, dus ik vier dextro en een banaan gegeten, zit ik weerop 15,8 teveel van het goede dus.

Hoe doen jullie dat?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:38

silkie schreef:

Had m'n diabetes altijd zeer netjes onder controle, maar moet nu stinkmodder-medicijnen slikken, waardoor ik voor mijn doen echt jojo suikers heb, wordt er echt helemaal gestoord van...

Gisteren zweten, bloedsuiker 1,8, dus ik vier dextro en een banaan gegeten, zit ik weerop 15,8 teveel van het goede dus.

Hoe doen jullie dat?

Ligt er maar net aan wat ik na die hypo ga doen. Als ik na die hypo ga sporten, dan drink ik rustig een heel flesje AAdrink leeg (en dan nog wat langzame kh erbij, ligt er maar net aan wat ik dan kan vinden Haha! ). Als ik na een hypo naar bed ga oid, dan neem ik vaak wat minder omdat mijn bloedsuikers zelf tijdens het slapen stijgen. Maar bij mij is er geen pijl op te trekken wat mijn bls na een hypo doen. Normaal controleer ik regelmatig en ga ik 'zoals het hoort' met mijn diabetes om, maar na een hypo laat ik de boel vaak even de boel, want het verschilt zo erg hoe mijn bls na een hypo zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:47

silkie schreef:

Had m'n diabetes altijd zeer netjes onder controle, maar moet nu stinkmodder-medicijnen slikken, waardoor ik voor mijn doen echt jojo suikers heb, wordt er echt helemaal gestoord van...

Hoe doen jullie dat?

Het probleem met zo'n diepe hypo is dat je eigenlijk totaal niet zelf kan regelen hoeveel je bloedsuiker zal stijgen. Op het moment dat je een waarde onder de 3 krijgt, gaat je lichaam een soort reddingsactie in touw zetten. Je alvleesklier gaat glucagon vrijmaken, een hormoon wat weer je lever aanstuurt om glucose je bloedbaan in te sturen. Simpel gezegd: je suikerpot in je lever ( officieel heet dat je glycogeenvoorraad) bevat zo'n 44 klontjes suiker en die worden op pad gestuurd omdat je lichaam zelf weet dat er suiker nodig is.

Zelf eet je druivensuiker en nog die banaan, wat op zich prima is. Standaard hypoadvies is 6 tabletten druivensuiker (of vloeibaar in de vorm van AA-drink o.i.d.) en dan na 20 minuten nog iets langerwerkend zoals banaan, boterham of ontbijktkoek. Hoe dieper je hypo, hoe meer je lever gaat meewerken. Zo'n waarde van 15,8 is niet te voorspellen, maar vaak ook niet te voorkomen.

Ga er maar vanuit dat na zo'n hypo je dat wat bloedsuikers betreft kapot is en probeer je er maar bij neer te leggen. Ga ook niet te hard bijspuiten, want zodra je glucagonwerking (hormonen) stil staat, klap je zo weer in de volgende hypo.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:52

bedankt voor jullie tips, vandaag bij de endo geweest en een plannetje gemaakt, wat langwerkende insuline erbij. Hopen dat het nu wat beter gaat......

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:51

Zow boys en girls. Ik ben weer back in town van de ski vakantie af! Haha!

Ten eerste heb ik zeker te weten genoten, het weer was af en toen wel wat minder, maar we hebben zon gehad en verse sneeuw gehad! de Apres ski was ook weer super geweldig zoals altijd in Kirchberg!

me suikers waren wel wat minder. ik had verwacht, omdat je de hele dag aan skien bent en insensief bezig bent, me suikers naar beneden zouden gaan maar dit was dus erg wisselvallig (net als het weer Tong uitsteken)

Normaal spuit ik smorgens 6 EH levemir + 2 EH novorapid plus bij lunch en avondeten 2 EH novorapid. Ze hadden me nu geadviseerd de kortwerkende weg te laten bij het eten, maar dit ging helaas niet op!maar ook als ik wel gespoten had bleef die bij 15!maar ik heb me er niet teveel op gestort en dat zei mijn diabetesverpleegkundige ook, geniet maar lekker van je vakantie, en dat heb ik gedaan!

maar, nu heb ik nog een andere vraag en ik weet dat ik dit misschien aan me diabetesverpleegkundige het beste kan vragen en diegene het bij de arts beter kan neerleggen maar ik wil jullie mening er ook even over weten..

Ik heb mijn zwager van de week een paar keer gemeten.
1ste keer: 8.6
2de keer: 11.6
3de keer: 9.5

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:05

Je zwager moet een keer langs de huisarts .... niet-nuchter is 7.8 (of lager) een normale waarde voor mensen zonder diabetes. Nuchter moet deze waarde onder 6.0 liggen.

Waarden tussen de 7.8 en 11 zijn voor ons als gecertificeerde prikkers van de DVN reden om mensen te adviseren een nuchtere waarde bij de huisarts te laten prikken.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:10

ja idd, dat heb ik hem ook geadviseerd inderdaad om even langs de huisarts te gaan om inderdaad een nuchter bloedsuiker te prikken en misschien een HB1ac laten prikken.

De waardes die ik bij hem gemeten hebben waren niet - nuchtere waardes. Toen ik ze opmeette schrok ik er best wel van.

Straks zitten me zwager en ik samen te prikken bij de lunch. hij schrok er zelf ook wel van, omdat hij bij mij gezien heeft hoe en wat het allemaal inhoudt..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:47

Niet meteen in paniek raken hoor. Als je mensen meet op de piek van de maaltijdverwerking (zo'n uurtje na het eten) zitten ze wel vaker zo hoog. Maar drie keer op rij, tja ...

Met dit soort waarden zou het ook zomaar een type 2 kunnen zijn, mensen met type 1 krijgen toch vaak met hogere uitschieters te maken. Dat kan betekenen dat voedingsadvies/tabletten genoeg kan zijn en dat het niet meteen spuiten hoeft te betekenen.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:26

Ja idd, i know, maar je verwacht gewoon 6,5 ofzo weet je wel en dan ineens 11.5 Tong uitsteken is toch wat anders!

Maar goed, ik ga jullie op de hoogte houden hierover Haha!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:43

hoi allemaal Lachen

ik heb even een vraagje: als jullie ongesteld zijn, zijn jullie bloedsuikers ook zo hoog??
ik heb er namelijk wel last van.. gistere zat ik 2x op HI en vanvond weer...

Groetjes Mijke

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:45

Yep, ik had er vooral de twee dagen voor mijn menstruatie heel veel last van. Gierende hormonen en dat heeft invloed. Ik gebruik nu sinds een paar jaar de prikpil en heb nergens last meer van. Maar ja, ik ben 42 en heb het wel gezien met zwangerschappen en kids ...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:51

Ja, daar heb ik inderdaad ook last van. Normaal zit ik tijdens een werkdag tegen de lunch toch wel laag, maar als ik ongesteld ben heb ik nergens last van Clown Dan stap ik ook vaak met hogere waardes van het paard af dan waarmee ik begonnen ben......

Ik ben vandaag weer naar mijn dvp geweest, alles was prima in orde. Was niet aangekomen, bloeddruk was goed, voetjes waren perfect....dus ik heb niks te klagen, krijg volgende week mijn HBA1C uitslag. Vork

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:57

oke, dus ik ben niet de enigste Vork
maar dat neemt niet weg dat dat erg irrtant is Dromen

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:21

zo hier lang stil geweest Dromen Knipoog
met me bloedsuikers gaat weer wat beter Lachen gelukkig maar want heb vanavond 2 waterpolo wedstrijden Haha!
hoe gaat het met jullie?

Groetjes

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:32

Ik zie dit toppic vandaag voor het eerst. Ik ben 33 jaar en heb mijn hele leven al diabetes. ik was steeds goed ingesteld sinds de laatste 2 weken. Ben nu dus aan het stoeien met mijn spuitplaatsen en mijn aantal EH.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:40

@Lovebonney: hoe gaat je het nou met je zwager?

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:21

Hoi Margriet, welkom Haha!

Ehmm me zwager is naar dokter geweest. Hij heeft gezegd dat de kans groot is dat hij ook suiker heeft. Maar hij heeft nu eerst nuchter bloedgeprikt en hier moet hie nog op wachten.

Maar ja, ik vind dat altijd beetje eng. Dit omdat toen het bij mij geconstateerd werd me nuchtere waarde ook goed waren. Nog steeds trouwens!

Maar ja we wachten af. Wel lastig dat Pasen en goede vrijdag er tussen vallen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:15

Vaak is een labuitslag binnen twee of drie dagen terug. Misschien weet je zwager dan wel wat meer? Ik kreeg in 2002 op Goede Vrijdag de diagnose ... Was trouwens geen nuchtere prik voor nodig, ik zat op 25 met een vingerprik, dat was voldoende 'bewijs'.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:51

Ja, dat zei ik ook al tegen me zwager. Normaal gesproken als je niet nuchter boven de 7.6 zit is de diagnose toch ook gesteld? of klopt deze informatie niet?

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:33

Nog even een updat over me zwager. Er is toch ook suikerziekte vastgesteld. Hij heeft woensdag na pasen een afspraak en hoort dan meer van hoe of wat. Ik houd jullie op de hoogte!

GReetzz

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:34

jeetje balen zeg Scheve mond
suc6!

ik ben lekker appelflapjes aan het bakken Haha!

groetjes

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:53

Mijn moeder heeft suikerziekte, eigenlijk dacht ik altijd dat het niet zo erg was als je dat had. Maar eigenlijk zijn de gevolgen best groot en het is geen pretje om die ziekte te hebben!!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:31

Dat ik te horen kreeg dat ik suiker, had stond me leven ook even op zijn kop! En dat 2 dagen voor mijn 19 verjaardag Tong uitsteken

Maar ik vind ook dat het net is hoe je ertegen aan kijkt. Als je de hele tijd gaat zitten sippen, heb je hier niks aan en andere om je heen ook niet. En tuurlijk heb iedereen wel even zijn moment dat het toch even niet lekker gaat.
Suikerziekte is toch een ziekte waar je dag in, dag uit mee bezig bent, maar dit went ook! Tenminste dat zijn tot nu toe mijn ervaringen Tong uitsteken