Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:58

OlimpicDiaz schreef:
Maar gelukkig mag die schroef er bijna uit Mandy! Weet je dan al iets over de prognose? Is het een erg zware ingreep? Hopelijk kan je dan wel weer zo aan de gang!!

Ja, nog 9 dagen. De operatie zelf is volgend die arts niet zo zwaar. Duurt ongeveer 10 minuten om die schroef eruit te peuteren en ik heb nog wat littekenweefsel op mijn knieschijf zitten wat hij ook meteen weg gaat snijden. Alles bij elkaar verwacht ik niet dat het meer dan een half uur gaat duren. Het is een operatie die bijna nooit wordt uitgevoerd dus over de prognose is niet veel te zeggen. Mijn arts heeft nog maar 3 of 4 keer deze operatie uitgevoerd aangezien een oplosbare schroef er in principe niet uit hoeft. Maar, die paar patienten die hij gehad heeft waren allemaal erg tevreden en zeiden dat ze vrijwel meteen verschil konden merken. Dus ik hoop dat ik me daarbij aan kan sluiten.
De revalidatie wordt nu ook niet zo lang geschat. Die arts had het over een weekje rust zodat de hechtingen er niet uit springen en er geen mest komt in de open wonden.

Maar ja, in januari had hij het over 3 maanden..............

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:25

Toch even spannend dan.....maar zo te horen een "klein" íngreepje, dus hopelijk ben je niet al te lang bezig.
Maar hoezo 1 week tegenover 3 maanden? Komt dat omdat het zoveel kouder is ofzo? Dat het minder goed geneest?
En inderdaad...heel goed opletten met een wond en mest....ik lette ooit minder goed op met koeien opvoelen met een wondje aan mn hand (had daarover wel nog handschoenen aan hoor), maar ik kreeg daarna zo'n vieze ontsteking dat ik met bloedvergiftiging in het ziekenhuis terecht kwam.....
Dus vertel even tegen je koetjes dat ze je wondje moeten respecteren Knipoog

Groetjes!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:42

Nee, ik bedoelde dat ik bij mijn operatie in januari te horen kreeg dat de revalidatie periode ongeveer 3 maanden is. Dat is nu dus bijna een jaar geleden en het loopt nog steeds niet lekker.
Nu zegt die arts dat de volgende operatie een revalidatie van een week eist. Dus nu heb ik zoiets van, jaja, eerst zien dan geloven.

Ik heb echt altijd wondjes op mijn handen. Meestal zijn het oppervlakkige schrammen maar, die ontsteken ook wel eens hoor. Dus wat dat betreft is het niets nieuws Haha! Maar, ik denk niet dat ik de eerste week ga werken. Ik heb het idee dat ik weer een beetje onzeker op mijn benen kom te staan en dan wil je geen 500 kg biefstuk op je af zien komen die niet doorheeft dat er gestopt moet worden als ik met mijn armen sta te zwaaien.
En paardlief krijgt ook even een paar dagen vrij. Want ook al dat stof lijkt me niet bevoordelijk de eerste paar dagen.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:29

Ow Mandy, dan had ik je verkeerd begrepen Haha! .....maar nu begrijp ik het Knipoog
Ik snap zeker dat je er dan zo tegenaan kijkt.....ik ben zelf wat dat betreft al helemaal niet de meest grote optimist....
Wel heel verstandig van dat weekje vrij.....500 biefstuk lijkt me ook niet echt bevorderlijk inderdaad....Hopelijk zit je wel snel weer op je paard!!
Succes in ieder geval!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:31

Pfff, nog maar 1 nachtje slapen. Ondanks dat het de derde keer is, toch wel een beetje nerveus. Heb geen idee wat ik moet gaan verwachten qua pijn enzo.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:39

spannend mandy! de operatie zal het hopelijk alleen maar beter maken. laat je het ons horen hoe het is gegaan? succes morgen! Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:06

Dank je en natuurlijk laat ik wat weten. Zal wel pas dinsdag worden hoor aangezien ik dan pas thuis kom.
Een oud werkgever haalt mij morgen in het ziekenhuis op en dan blijf ik bij die mensen slapen en die brengen mij dan dinsdag weer naar huis.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:05

Mandy heel veel succes!!!! Hopelijk valt het allemaal uiteindelijk mee en ga je weer de een stap de goede richting uit nu!!
Heel veel succes!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:01

mag je dezelfde dag nog terug dan? ik moest een dag blijven.
Heeel veel succes, hopelijk gaat alles goed!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:08

Ja, dat is hier normaal. Ik mocht de vorige keer ook meteen dezelfde dag naar huis. Ze eisen wel dat je begeleiding hebt de eerste 24 uur. Als je dat niet kan regelen moet je het aangeven en dan kom je op een andere wachtlijst terecht. Maar, dan zit de kans er ook in dat je door een andere arts in een ander ziekenhuis geopereerd wordt. Ligt er maar net aan waar en wanneer er een bed vrij is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:09

oh ok apart hoor! Maar op zich wel fijn, lekker naar huis. Heel veel sterkte morgen!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:42

Mensen schijnen thuis beter te herstellen dan in een ziekenhuis en daar komt natuurlijk ook bij dat een nachtje ziekenhuis ook niet gratis is. Dus in weze weggegooid geld als daar iemand ligt die het eigenlijk niet nodig heeft.

Enne, bedankt allemaal.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:28

En Mandy, hoe voel je je? Hopelijk naar omstandigheden goed!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:39

Zo, ben net thuis.
Het ging echt supergoed. Doordat ik nu ook meteen de goede medicijnen heb gekregen ben ik helemaal niet ziek geweest. Heb alleen voor de operatie wat hoofdpijn gehad. Ik mocht namelijk vanaf middernacht niets eten en kreeg om 10 uur in het ziekenhuis een paar pillen. Daarna nog 1,5 uur moeten wachten totdat ik aan de beurt was. En pillen op een lege maag gaf wat hoofdpijn.
De schroef is er nu uit en er zat vrij veel littekenweefsel in mijn knie en rond de schroef ook nog wat geirriteerd / ontstoken weefsel wat er ook allemaal uit is gehaald.
De pijn valt alles mee. Ben gister om half 12 geopereerd en vanochtend om 10 uur heb ik de eerste pijnstiller genomen. Moet wel zeggen dat het nu wel wat pijnlijker begint te worden maar het is nog uit te houden. Je kan het vergelijken met het brandende gevoel wat je na een flinke schaafwond hebt en dan af en toe wat steken alsof er wat jodium ingedaan wordt. Mijn knie is bijna niet dikker geworden en ik mag er ook gewoon mee lopen, zonder krukken, maar niet te gek doen natuurlijk.
Het enigste probleem wat ik nu heb is dat het nog steeds blijft bloeden en moet dus constant pleisters en verband wisselen. Ik kijk het nog even aan en dan bel ik vanavond de huisartsenpost als het nog niet over is. Ze zeggen dat het 24 uur mag bloeden en die zijn nu voorbij. Er zitten wel hechtingen in maar daar komt het gewoon doorheen. Huilen
Zo, jullie zijn weer bij gepraat, dan ga ik nu ff nieuwe pleisters plakken en dan lekker languit op de bank tv kijken.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:47

Nou dat klinkt al best positief Mandy! Hoop echt voor je dat het herstel lekker snel gaat en dat je nu van al je klachten af bent.

Heel veel succes nog met herstellen, en als het inderdaad nog lang na blijft bloeden zou ik morgen inderdaad even bij de huisartsenpost langs gaan....

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:57

mooi dat het goed is gegaan mandy! ik hoop dat het nu snel hersteld allemaal. Lachen

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:00

fijn dat het goed is gegaan Mandy!! Hoe gaat het met het bloeden? Is dat inmiddels gestopt?

Gister belde het ziekenhuis dat ik langs moet komen voor een pre-operatieve screening....brrrr...het komt nu toch wel echt allemaal dichtbij...mn moeder haalt vandaag de krukken op en dan vanmiddag even bloed laten prikken en dat soort dingen....ow, wat ben ik blij als we weer een half jaartje verder zijn Lachen

Groetjes!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:22

Ik heb gisteravond nog het ziekenhuis gebeld (huisartsen werken hier 'savonds niet, alleen echte spoedgevallen) en kreeg het advies om het verband er goed strak om heen te doen en dan te gaan liggen. En dan moest ik vandaag naar de huisarts als het nog niet over was. Maar, dat is gelukkig niet nodig. Ik heb er net nog nieuwe pleisters opgeplakt en het is zo goed als droog Go jij! Go jij!
De pijn valt nog steeds mee, echt niet wat ik verwacht had. Ik heb me gister kunnen redden met 3 paracetamols (500 mg). Het is natuurlijk wel wat gevoelig en vooral met lopen maar, het is dus goed uit te houden. Ik voel me zo goed dat ik vanmiddag even ga proberen om in de auto te zitten om paardlief een aai te gaan geven.
Ik heb trouwens die schroef mee naar huis gekregen. Ik had er om gevraagd of ze hem wilde bewaren omdat ik nieuwsgierig was wat er nu al die maanden heeft zitten klieren. Ik weet niet of jullie weleens zo'n schroef gezien hebben maar, ik schrok me rot toen ik hem zag. Ik heb altijd het idee gehad dat een schroef een paar milimeter doorsnede is en misschien een centimeter lang ofzo. Geen idee hoe ik aan die gedachte ben gekomen maar, dat beeld had ik dus. En aangezien hij binnen een jaar op zou moeten lossen dacht ik ook dat er alleen nog maar wat snippers uit zou komen. Niet dus. Hij is, niet schrikken, 8 mm in doorsnede en 3 cm lang! En het feit dat hij binnen een jaar opgelost zou moeten zijn, is bij deze schroef niet helemaal doorgekomen. Hij is nog volledig in tact, echt helemaal niets van opgelost.
Maar hij heeft dus een redelijk groot gat achtergelaten en daardoor moet ik nu 4 weken uitkijken met vallen omdat het allemaal wat kwetsbaarder is. Maar, ik mag wel alles doen wat ik wil, zolang ik maar uitkijk dus.
@ Olympicdiaz, zo'n screening stelt echt helemaal niets voor hoor. Daar moet je niet zenuwachtig voor zijn. Even je bloedruk meten, een paar vragen over je gezondheid beantwoorden, of je rookt, drinkt, allergie voor medicijnen hebt of ziektes hebt enzo, dan nog even in een bekertje plassen en even wat bloed afgeven. Het is echt zo gebeurd.
Bloed prikken doen ze hier trouwens niet eens. Ik heb er vorige keer wel omgevraagd of ze niets vergeten waren. Maar, ze gaan er gewoon vanuit dat je geen enge besmettelijke ziektes heb en zo wel dat je dat dan vrijwillig vertelt. En als blijkt dat je bloed nodig hebt tijdens de operatie, gaat er gewoon O- in en daarna kunnen ze eventueel nog snel testen wat de goede bloedgroep is voor het geval dat er meerdere zakken in moeten.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:39

o wat super zeg dat het zo goed gaat!! Haha! wow, zo groot?? kun je misschien een foto maken van die schroef? ik ben toch wel een beetje benieuwd Tong uitsteken .

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:00

Heb net even lekker met mijn paard staan kroelen. Wat is dat toch heerlijk als je het een paar dagen niet hebt gedaan. Heb ook nog even gelongeerd maar, vooral de galop, was voor mij erg moeilijk om bij te houden dus na een kwartiertje zijn we weer naar binnen gegaan.
Helaas leef ik nog een beetje in de vorige eeuw dus ik kan geen foto maken van die schroef Haha! Ik heb alleen een normale camera met zo'n rolletje erin en ook mijn mobiel heeft geen camera. Ik zal eens kijken of er nergens op internet een foto staat.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:31

Je zou toch denken dat je wel een foto's van schroeven op internet kan vinden. Ik heb helaas maar 1 site gevonden waar ze een beetje duidelijk opstaan.
http://www.orthopedie-dr-mortele.be/pat ... letsel.asp
Er staan helaas geen maten bij dus kan het niet echt goed vergelijken maar, die liggende lijkt in doorsnede wel wat op die van mij. En na het tellen van het schroefdraad kwam ik tot de ontdekking dat die van mij 2x zo lang is. Ach gut
Als 1 van jullie een betere foto kan vinden hoor ik het graag.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:14

Wow zeg, wat een schroef!! Fijn dat je wel al flink met je paard aan de gang kon!! Hopelijk is snel alles genezen nu en heb je nergens meer last van!!

De screening viel inderdaad wel mee, maar ik ben gewoon zelf altijd heel zenuwachtig. Vooral die infuuspomp via je rug, daar zie ik wel wat tegenop, dat klinkt gewoon eng....en ik wist het ook niet van die slee die je been 90 graden moet buigen....
Ze gaan trouwens de dubbele bundel techniek doen met de hamstrings....nog 2 weekjes wachten en ik mag Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:17

infuuspomp via je rug? Of bedoel je gewoon ruggeprik?
Ik had trouwens niet eens een screening, apart... van mij is apart bedoel ik dan he Haha!
Je word geholpen in oudenrijn denk ik? Maak je vooral niet te druk, ik heb daar 2 keer operatie gehad en beide keren erg goede ervaring met de verpleging e.d. Die slee valt ook reuze mee, je zit nog zwaar onder de pijnstillers en daar merk je dus erg weinig van! Denk er trouwens wel aan om voor je operatie je krukken op maat te maken, is wel zo handig want de volgende dag moet je al naar huis lopen (gaat prima hoor)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:24

Sinds 1 december werken ze met die screening, dus kan wel kloppen dat je die niet hebt gehad.....maar het was gewoon zo'n anesthesie-gesprekje inderdaad.

Die infuuspomp is ook nieuw, je krijgt als het ware 2x een ruggenprik, 1 epidurale voor tijdens de operatie, 1 spinale voor na de operatie (of net anderssom). Dat pompje zetten ze er al voor de operatie in en blijft zitten tot de volgende ochtend. Het geeft daar continu lokaal pulsjes morfine af, zodat je niet zoveel pijnstillers hoeft te slikken. Het enige nadeel is dat je waarschijnlijk wel "hulp" nodig hebt bij het plassen en dat andere omdat je ook je buik niet meer voelt...

Mijn moeder heeft de krukken net opgehaald, dus ik kan alvast oefenen Knipoog

Ik word inderdaad in het Ouderijn geholpen.

O ja Zwerte, ik las in een ander bericht dat je co-schappen in Utrecht moest lopen. Studeer je hetzelfde als ik of ga je voor de humane kant?

Groetjes!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:35

DGK officieel 5e jaars, nu nog bezig met 3e en 4e jaar. Moet volgend jaar nog klinische lessen doen vanwege de operatie (hele 1e trim gemist). Jij doet de BaMa? Ik nog net C2001.

Sowieso liep het bij mij allemaal wat anders omdat het dus mn achterste kruisband was. Daar hebben ze niet eens een protocol voor. Epiduraal heb ik nu 2 keer gehad en viel me beide keren reuze mee.
Die infuuspomp heb ik (gelukkig!) niet gehad, bij mij werkten ze nog met een morfinepompje via je normale infuus. En ik bleek allergisch te zijn... Ik moest het dus zonder morfine doen! Kreeg een veel lichtere opiaat omdat alle sterke opiaten op morfine lijken. Maar wees gerust, deze allergie schijnt zeldzaam te zijn.