Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liveyourlife

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:05

Graag gedaan.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:07

Zijn hier wel eens mensen geweest die hulp ervoor hebben gezocht?
Ik wil het wel doen, maar ik weet gewoon niet of het wel, ja hoe zeg je dat, de moeite waard is, dat je niet krijgt dat ze denken dat je je aanstelt Nagelbijten / Gniffelen
Ik bedoel, het is 'maar' een dwangneurose.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:10

Hulp zoeken kun je zeker doen, een dwangneurose kan je leven erg beïnvloeden.
Het is natuurlijk wel moeilijk want vaak schaam je je voor de dingen die je doet. Maar een huisarts weet zeker waar je heen moet als je last hebt van een dwangstoornis. Er zijn speciale behandelingen voor dwangstoornissen. Als je bang bent dat je niet serieus wordt genomen dan is het goed om duidelijk te vertellen wat voor last je ervan hebt, hoe het je leven op een negatieve manier beïnvloedt.

sannee1992x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:14

- op de wekker kijken om 21.21 of 22.22 enz..
- als er ergens een kastje open staat, hem dichtdoen
- ik stop mijn mobiel pas in mijn zak als het lampje ervan uit is

vast nog wel meer dingen Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:23

's avonds moet ik eerst alle knuffels rechtzetten.
als er 1 onder m'n bed ligt, moet ik hem pakken.
en nog wel meer.
maar ik word er helemaal niet vrolijk van Knipoog

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:33

Ik moet 's avonds ook kastjes dicht hebben anders denk ik dat der iets engs uit de open kieren komt.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:32

Liveyourlife, heel goed beschreven inderdaad Lachen
xx_Horsiex: Ook dat is geen dwangneurose, maar gewoon een angst. Een dwangneurose zou het zijn als je de kastjes dichtdeed, en elke paar minuten je bed uit zo moeten om te kijken of ze nog dichtzitten, of er spullen tegenaan zetten, zodat ze niet openkunnen, of écht dwangmatig bezig bent met die kastjes. Knipoog

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:01

Dan ben ik dus gewoon een watje. XD

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:30

Liveyourlife schreef:
Het is natuurlijk wel moeilijk want vaak schaam je je voor de dingen die je doet. Maar een huisarts weet zeker waar je heen moet als je last hebt van een dwangstoornis. Er zijn speciale behandelingen voor dwangstoornissen. Als je bang bent dat je niet serieus wordt genomen dan is het goed om duidelijk te vertellen wat voor last je ervan hebt, hoe het je leven op een negatieve manier beïnvloedt.

Ja, maar die stap Nagelbijten / Gniffelen
Want ik heb zoiets van; misschien doe ik wel niet genoeg mijn best of stel ik me gewoon aan.
Maar zodra ik probeer om het gewoon niet te doen dan is het echt een groot drama Nagelbijten / Gniffelen

Zijn er hier in het topic mensen die al wel hulp hebben gezocht? wat zijn jullie ervaringen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:59

Ik heb hulp gehad, maar niet hiervoor. Ik denk inderdaad van mezelf dat het vast niet erg genoeg is. Maar, ik weet zeker dat hulp wel écht kan helpen. Logisch, natuurlijk, maar ik spreek nu wel alleen over mezelf, en eigenlijk over een andere reden dan dwangneuroses.

De stap ís groot, maar je kunt hem beter zelf zetten, dan dat het over een aantal jaar zo erg is, dat die stap voor je gezet móét worden. Dan ben je een stuk verder van huis Lachen

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:16

Altijd als ik vertrek bij de paarden moet ik tegen hun zeggen
"dag meisjes .braaf zijn hé ; en voorzichtig zijn en braaf alleen bij mij .tot morgen"
dat zeg ik dus élke keer omdat ik buh ja , k moet gewoon die zin zegge en soms zeg ik die tot morgen een paar keer om zeker te zijn dat ik het heb gezegd .
gelukkig staan de paarden niet op pension ofzo , al die mensen zouden nogal raar kijken :'D
en ook voor ik ga slapen en ik op mijn kamer kom moet ik altijd even eerst voorbij mijn bed lopen en dan terug naar de lichtschakelaar en dan pas in bed .
Je kan dus wel zeggen dat ik raar ben :p

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:39

ik heb altijd als ik een twix eet dat ik eerst de bovenkant en dan de koek, anders is die niet lekker. Ook een mars gaat in peuzelhapjes.
als ik ga slapen dan eerst op de rechterzij liggen en dan later omdraaien naar links.
Als ik smorens niet op de computer heb gezeten om de mail te kijken houd mij dat de hele dag bezig....
En s'morgens de pony's gedag zeggen, doe ik dat niet is Savannah de hele dag chagarijnig op mij!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:49

Ik kan eigenlijk niets bedenken Bloos Om eerlijk te zijn.

Niets wat ik MOET doen, wel dingen wat ik altijd doe, maar ook nooit vergeet Haha! Of is dat hetzelfde?

Tja met sloten heb ik het wel een beetje, ook al heb ik de deur NET op slot gedaan, zodra ik eraan ga denken MOET ik wel ff een keer aan voelen. Bloos

Verder niet echt volgens mij......

nanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:22

Ik heb er ook een paar:

* op straat mag ik niet met mn voeten op de voegsel tussen de stenen stappen.

*Op een wc tel ik altijd de tegeltjes aan de muur

*Ik moet altijd mn handen wassen als ik een sigaretje gerookt heb.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:28

Ben - naar aanleiding van dit topic - vandaag 'ns aan het proberen om niét toe te geven aan m'n dwangneurose-tjes Knipoog ... deur gewoon open laten staan, sloffen niet opgeruimd (terwijl ik dan altijd in mezelf zeg : als je die sloffen nu niét opruimt, gebeurd er iets ergs met iemand waar je van houdt Gestoord ) en weten jullie wat ??? De dag gaat gewoon net als anders, er gebeuren geen enge dingen, niemand valt dood neer ...
Misschien ben ik nog geen hopeloos geval en kan ik het nog afleren Haha!

Moeten jullie gewoon ook 'ns proberen, een dagje die dingen proberen te onderdrukken .. Knipoog , is best leuk en dan zie je punt 1 hoe vaak je zoiets mafs doet, en punt 2, dat je het eigenlijk ook gewoon niét kunt doen ...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:52

*LOL* leuk idee!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:07

Ja, maar dat ís t m nu juist. Ik weet wel dat er vast wel niemand dood neer kan vallen, maar ken je het gevoel niet dat je het wel weet, maar toch blijft denken? Bijvoorbeeld het simpele voorbeeld dat je zeker weet dat je je wekker hebt gezet, maar het tóch niet zeker weet ( Clown ). Dan kan je de hele nacht niet slapen, omdat je bang bent dat de wekker niet afgaat.
En dan is het de volgende morgen 8 uur, en gaat de wekker gewoon af, als gewoonlijk, en heb je daar de hele nacht niet door kunnen slapen. Knipoog

Zo is het dus. Als je er niet aan toegeeft weet je wel dat er niks gebeurd, máár toch, voor de zekerheid, doe je het toch maar. Omdat ik anders gewoon de hele tijd zenuwachtig en stressig ben. Knipoog

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:35

Medousa schreef:
runningkawa schreef:
En waarom paniek als ik vragen mag?
Wat denk je dan dat er gaat gebeuren als je het niet gedaan hebt?

Klinkt misschien aanvallend ofzo, maar is niet bedoeld, vind het wel interesant.

Ja waarom weet ik ook niet,
ik denk echt dat er hele erge dingen gaan gebeuren als ik het niet doe.
dan breekt er brand uit ofzo, en overlijden mijn ouders of zussen.
En zo heb ik bij alles wat ik moet doen wel een 'stimulans' om het te moeten doen (als ik dat niet doe dan krijgt mijn vader een auto ongeluk oid)

Het klinkt misschien allemaal heel stom maar ik kom er niet vanaf, ik snap wel dat het heus niet gebeurd, maar toch durf ik het risico niet te nemen

Hier precies zo. Ik ben bang dat er dan wat met mijn naasten gebeurd (wat eigenlijk nergens op slaat) en ik wil niet het risico nemen. Stel dat er wat gebeurd (ook al heeft het natuurlijk niets met mij te maken) zou ik me daar altijd schuldig over voelen. Het is echt heel stom. Maar ik moet bepaalde dingen doen. Als ik het niet doe (wat ik ook wel eens probeer) dan word ik heel onrustig en slaap er niet van en sta uiteindelijk midden in de nacht op om het alsnog te doen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:39

Liveyourlife schreef:

Goed verhaal van je overigens op de vorige pagina.

Ik denk zeker dat mensen hulp moeten zoeken als het hun leven dusdanig beïnvloedt dat ze er veel last van hebben en niet normaal kunnen functioneren.

Ikzelf vind dat ik goed kan leven met mijn eigen eigenaardigheden. Zoveel last heb ik er niet van. Het is af en toe hooguit lastig, omdat je het ook wil verbergen voor je naasten.

Er zijn veel reacties die meer met vastgeroeste gewoonten te maken hebben dan het echt dwangneurosen zijn. Toch vind ik dat dit topic ook voor dit soort reacties open moeten kunnen staan. Het is voor sommigen toch wel prettig te lezen dat je niet de enige ben die 20x de staldeur controleert, terwijl dat niet echt een dwangneurose is.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:40

Medousa schreef:
Liveyourlife schreef:

Ja, maar die stap Nagelbijten / Gniffelen
Want ik heb zoiets van; misschien doe ik wel niet genoeg mijn best of stel ik me gewoon aan.
Maar zodra ik probeer om het gewoon niet te doen dan is het echt een groot drama Nagelbijten / Gniffelen

Zijn er hier in het topic mensen die al wel hulp hebben gezocht? wat zijn jullie ervaringen?

ik ben er zelfs voor opgenomen geweest!!nou kwam er bij mij op dat moment ook van alles bij hoor.
maar al die dingen hebben allemaal met angst te maken.
ik moet zeggen dat ik er niet veel aan gehad heb,misschien door het feit dat het voor artsen ook heel erg moeilijk is
om zich in die dingen te kunnen verplaatsen....
dit wil niet zeggen dat het bij jou niet zou kunnen helpen,je kan altijd de goede treffen.
ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn hersens een spelletje met me proberen te spelen.
trouwens nog even een weetje;9 van de 10 mensen met een dwangneurose hebben een hele slechte huid,dit komt
omdat je met zo veel angst te maken hebt dat je lichaam dus constant een stofje aanmaakt,waardoor dat meestal
goed te zien is aan het gezicht.(ik zal geen foto van mezelf erop zetten,maar neem van mij aan dat mijn gezicht een goed voorbeeld zou zijn)

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:42

Ik heb wel tics, ook met het moeten plassen voor het slapen gaan.
En mijn klerenkastdeur móet dicht zijn, anders lig ik niet lekker en kan ik niet slapen.
En bij ons in de bijkeuken liggen tegels, een tegel is een stukje uit, daar móet ik overheen stappen.

Vroeger heb ik wel wat last gehad van dwangneuroses.
Als ik op de fiets zat en ik keek links achterom, moest ik ook rechts kijken. Elke keer weer.
Of in onze keuken, als er een kastje open stond deed ik hem dicht maar controleerde ik ook alle andere kastjes of ze wel dicht zaten.

Op een gegeven moment heb ik tegen mezelf gezegd, nu ophouden, anders wordt het erger. Ik kon er gelukkig mee stoppen. Ik denk dat er een groot verschil is tussen echte dwangneuroses en tics/gewoontes.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:49

Ik heb er ook wel last van. Niet zo heel erg, maar met kleine dingetjes.
Zo druk ik altijd 2 keer op de sleutel van mijn auto om zeker te weten dat mijn auto op slot is. Bureaustoel moet perfect onder het bureau staa, de kledingkast moet volledig dicht zijn omdat ik anders niet kan slapen.
Ook heb ik de tic om constant te tellen. Als ik er eenmaal aan begonnen ben kan ik niet meer ophouden met tellen, wel in mijn hoofd, andere hebben er dus geen last van.

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:59

Ik tel altijd alle treden van de trap.
Ik moet altijd het licht aan en uit doet als ik een kamer inga. (ookal is het overdag)
Ik tel vaak mijn stappen, tot 4 en dan weer opnieuw.
Voor het slapen gaan moeten mijn gordijntjes die om mijn bed zitten helemaal precies dicht, anders kan ik niet slapen.
Ik loop ook altijd op de gekleurde stenen.
Als ik over een beton weg fiets moet mijn trapper precies over zo'n lijn komen.
En ik heb ook de neiging om alles te tellen
En ik heb nog wel meer van die dingen, maar daar kan ik zo ff niet opkomen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:06

Myukii schreef:
Ja, maar dat ís t m nu juist. Ik weet wel dat er vast wel niemand dood neer kan vallen, maar ken je het gevoel niet dat je het wel weet, maar toch blijft denken? Bijvoorbeeld het simpele voorbeeld dat je zeker weet dat je je wekker hebt gezet, maar het tóch niet zeker weet ( Clown ). Dan kan je de hele nacht niet slapen, omdat je bang bent dat de wekker niet afgaat.
En dan is het de volgende morgen 8 uur, en gaat de wekker gewoon af, als gewoonlijk, en heb je daar de hele nacht niet door kunnen slapen. Knipoog

Zo is het dus. Als je er niet aan toegeeft weet je wel dat er niks gebeurd, máár toch, voor de zekerheid, doe je het toch maar. Omdat ik anders gewoon de hele tijd zenuwachtig en stressig ben. Knipoog

Ja, dat gevoel ken ik zeker Knipoog
Maar het is ergens wel een opluchting om te merken DAT er helemaal niks gebeurd als je er niet aan toegeeft ... dat het dus gewoon in je hoofd zit, en nergens anders ... dat je er zelf dus echt wel controle over hebt ...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:24

Sinds dit topic heb ik de "code" of patroon wat ik in mijn hoofd heb eens uitgelegd aan mijn vriend... die vind me nu ook zwaar geschift Haha!

Valt me wel op hoe vaak ik er nog naar handel, zat gisteren toevallig ook weer dat patroon te herhalen met mijn handen. Mijn vriend wees me erop en ik stond zwaar voor paal maar móest het echt afmaken...