Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liveyourlife schreef:Hulp zoeken kun je zeker doen, een dwangneurose kan je leven erg beïnvloeden.
Het is natuurlijk wel moeilijk want vaak schaam je je voor de dingen die je doet. Maar een huisarts weet zeker waar je heen moet als je last hebt van een dwangstoornis. Er zijn speciale behandelingen voor dwangstoornissen. Als je bang bent dat je niet serieus wordt genomen dan is het goed om duidelijk te vertellen wat voor last je ervan hebt, hoe het je leven op een negatieve manier beïnvloedt.
Medousa schreef:runningkawa schreef:En waarom paniek als ik vragen mag?
Wat denk je dan dat er gaat gebeuren als je het niet gedaan hebt?
Klinkt misschien aanvallend ofzo, maar is niet bedoeld, vind het wel interesant.
Ja waarom weet ik ook niet,
ik denk echt dat er hele erge dingen gaan gebeuren als ik het niet doe.
dan breekt er brand uit ofzo, en overlijden mijn ouders of zussen.
En zo heb ik bij alles wat ik moet doen wel een 'stimulans' om het te moeten doen (als ik dat niet doe dan krijgt mijn vader een auto ongeluk oid)
Het klinkt misschien allemaal heel stom maar ik kom er niet vanaf, ik snap wel dat het heus niet gebeurd, maar toch durf ik het risico niet te nemen
Liveyourlife schreef:Hulp zoeken kun je zeker doen, een dwangneurose kan je leven erg beïnvloeden.
Het is natuurlijk wel moeilijk want vaak schaam je je voor de dingen die je doet. Maar een huisarts weet zeker waar je heen moet als je last hebt van een dwangstoornis. Er zijn speciale behandelingen voor dwangstoornissen. Als je bang bent dat je niet serieus wordt genomen dan is het goed om duidelijk te vertellen wat voor last je ervan hebt, hoe het je leven op een negatieve manier beïnvloedt.
Medousa schreef:Liveyourlife schreef:Hulp zoeken kun je zeker doen, een dwangneurose kan je leven erg beïnvloeden.
Ja, maar die stap
Want ik heb zoiets van; misschien doe ik wel niet genoeg mijn best of stel ik me gewoon aan.
Maar zodra ik probeer om het gewoon niet te doen dan is het echt een groot drama
Zijn er hier in het topic mensen die al wel hulp hebben gezocht? wat zijn jullie ervaringen?
Myukii schreef:Ja, maar dat ís t m nu juist. Ik weet wel dat er vast wel niemand dood neer kan vallen, maar ken je het gevoel niet dat je het wel weet, maar toch blijft denken? Bijvoorbeeld het simpele voorbeeld dat je zeker weet dat je je wekker hebt gezet, maar het tóch niet zeker weet (). Dan kan je de hele nacht niet slapen, omdat je bang bent dat de wekker niet afgaat.
En dan is het de volgende morgen 8 uur, en gaat de wekker gewoon af, als gewoonlijk, en heb je daar de hele nacht niet door kunnen slapen.![]()
Zo is het dus. Als je er niet aan toegeeft weet je wel dat er niks gebeurd, máár toch, voor de zekerheid, doe je het toch maar. Omdat ik anders gewoon de hele tijd zenuwachtig en stressig ben.