hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:08

Lavandula schreef:
miep1979 schreef:
Ik heb 4 maanden moet wachten en had nog wel "urgentie" Bloos

Oei Bloos Dan was ik wel hele erge spoed Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Haha! of misschien wachtlijsten korter in het ziekenhuis dan hetgeen waar ik "liep"

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:09

Go jij! Go jij! tape is eraf!
mag nu elk u8ur een klein stukje lopen (even de gang door, of even beneden wat pakken). Maar als ik pijn krijg (erge) moet k gelijk stoppen.
Krijg ook zwaardere pijnstillers die de 'ontsteking' ook een beetje tegengaan, ga dus zwaar aan de drugs Clown

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:21

Basic, dat is snel..Welke pijnstillers krijg je dan?

Ik heb wel moeite met sommige medicatie, dus doe daar maar niet teveel van. In space mis je ook van alles en dat kan niet met kind, huis, dieren etc...

Van een nekhernia ook weleens gehoord, maar ook dat ze wel opereerden daaraan. Merk wel dat het soms erg tegenstrijdig is en je mazzel moet hebben met je ziekenhuis en arts.

Ik was urgent, maar geen spoed, spoed voor de MRI. Was vrijdag doorgegeven en kon dus gister, woensdag terecht. En kan as woensdag naar poli.....Ze had vanvond al plek, maar dan is de uitslag er nog niet...Dat is wel jammer, want met een spoed, spoed van welke MRI dan ook, moeten ze wel sneller zijn dacht ik zo........

Mensen die niet tevreden zijn, toch maar eens elders kijken en anders je verz bellen ook, want maanden wachten is erg lang.

Hier hebben ze overigens nog geen MRI apparaat. Maar staat de vrachtwagen buiten. Voor heel Almere dus maar 1 ding. Maar ik denk dat Almeerders snel naar Gooi NOord of AMC, OLVG en VU gaan ook als het niet bevalt......

Ik moest vorig jaar voor buikoperaties wel naar AMC, want kunnen ze hier nog niet...

Nou, sterkte iedereen, ik wacht eerst uitslag af en dan ga ik beslissen...

Fijn als j iemand hebt die iig je paard doet enzo!! Dat is toch wel het moeilijkste te regelen.

Hondjes doet mijn zoontje overdag paar keer. Hij is al 10, dus kan veel zelf en ik doe nog verder alles wel..Mijn moeder woont ook in de buurt om hem evt te brengen ergens heen...

Paarden staan 30 km verder en komen alleen elke dag buiten, maar doen dus verder niks, daar baal ik wel van...Maar goed, vanaf volgende week ga ik wel beslissen dan......Met evt een operatie ben je nog weken/maanden verder.....

Nogmaals iedereen sterkte

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:18

superpony schreef:
Wie rijdt er nu wel of niet? Mijn pony staat nu al weken stil, maar het duurt me wel lang.

Ik ben 19 september geopereerd aan mijn dubbele hernia en heb inmiddels alweer 6 x op mijn paard gezeten Haha! (heb wel de afgelopen 2 jaar bijna niet kunnen rijden maar dat ga ik eerdaags weer inhalen)
Ik mag nu 10 minuten stappen en 3 rondjes draven Haha! Elke volgende keer dat ik erop zit mag ik een rondj draf erbij, klinkt heel stom maar ben zo verschrikkelijk blij dat ik eindelijk alles weer kan doen zonder altijd maar die ondraagelijke pijnen.....

miep1979 schreef:
Lavandula schreef:
2 maanden wachten voor een MRI?! Wat érg!! Bloos!
Ik was vanochtend bij de neuroloog en kon vanmiddag al door de MRI... De uitslag hoor ik echter volgende week maandag pas..

Ik heb 4 maanden moet wachten en had nog wel "urgentie" Bloos

Het heeft bij mij 4 jaar geduurd voordat ik ubrhaupt een doorverwijzing kreeg voor een MRI Boos! De eerste MRI moest ik 1,5 maand op wachten en op de uitslag 5 weken. De tweede MRI werd gemaakt in een prive kliniek op de dag dat ik de uitslag had gehoord in het reguliere ziekenhuis en mijn vriend de neuroloog niet vetrouwde waar we de uitslag te horen kregen. In de privekliniek kreeg ik binnen 5 minuten de uitslag te horen en ben ik 2 dagen later met spoed geopereerd..... Lang leve mijn zorgverzekeraar en de privekliniek waar ik ben geweest Go jij! Go jij!

@ Tigarida, ik hoop dat de operatie je verlost van je pijn Ach gut

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:30

Fijn Basic!! Hoop dat het een beetje snel weer beter gaat!
@Napoleon; echt naar al die wachtlijsten.. je bent daar wel de dupe van geweest dan..

Ik ben zooooooo blij dat ik nog kan paardrijden. Zo veel paarden en zo vaak ik wil, heb er geen last van. Wordt alleen maar beter. En op hoog niveau ook nog. Alleen beesten zadelmak maken begin ik niet meer aan. Knijp mn handen nog dicht hoor!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:34

@sjaantje, je bent duidelijk een bofkont dus.
Alhoewel zelf mag ik ook niet klagen, na jarenlange strijd lukt het me nu 2 paarden op z nivo te rijden, in het weekend worden het er nog wel eens 3 a 4 maar dan is de koek ook echt op.
Maar goed ik mag van neuroloog helemaal niet meer paardrijden, dus elke dag dat ik weer opstap, is mooi in the pocket denk ik dan

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:38

Tigarida, ik hoop dat de operatie je verlost van je pijn Ach gut[/quote]

@Napoleon,Dank je wel,ik hou me ook een beetje vast aan jouw verhaal.
Super dat het zo goed met je gaat,wel rustig aan blijven doen!
Ik zei vanavond nog tegen mijn man ,straks kan ik (hopelijk) alles weer doen,
zonder dat ik aan een hernia wordt herinnerd.
Ik denk dat ik tot de operatie niet meer ga werken aan gezien ik nog niet lekker in mijn vel zit.
Kreeg namelijk het advies dat als je uitgerust de operatie in gaat,dat ook beter is voor je herstel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:01

Sjaantje en Miep ea die rijden.
Ik kreeg te horen dat een hernia vanzelf overgaat meestal. In die periodes dat jullie kunnen rijden, hebben jullie verder geen klachten? Heb je dan nog een hernia, of zit je tussen 2 hernia aanvallen in? Komt het dan steeds hetzelfde terug?
Vraag het misschien niet goed. Maar ik heb al jaren onderrug klachten met aanvallen dat je niet op of neer kan. Dat was spit zeiden ze eerst. Tuissendoor heb ik wel last, maar kan genoeg. Nu had ik dus echt weer een aanval met voor de 2e keer uitstraling, dus doof gevoel, kracht verlies etc..........
Als deze hernia zakt, is het dan zoals de neuro zei uit zichzelf over gegaan, omdat je toch rust etc? Of zit het er stiekem nog, tot de volgende aanval?
Normaal was rijden niet eens zo erg, maar nu wel. Ook door medicijnen dat ik niet mocht autorijden. Maar als ik er nu opstap weet ik niet of het erger kan worden of beter.....En aangezien mijn pony nu al even stil staat, wil ik hem niet zomaar even pakken en dan weer weken/maanden niks als het niet gaat...

Tigarida, uitgerust misschien, maar ook wel in een zo goed mogelijke conditie en heel positief. Ik heb vorig jaar 2 hele zware buikoperaties gehad en was daarvoor erg ziek. Toch geprobeert om met zo min mogelijk medicijnen en zo gezond mogelijk erin tegaan. Maar omdat ik het zo zat was, was ik super gemotiveerd en kwam er echt heel snel goed bovenop. Boven het normale zelfs!

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:28

@Superpony,Een hernia kan ook vanzelf overgaan ,maar dan moet je wel geduld hebben.
Ik heb al vier jaar hernia (ik denk nog wel langer) en bij mij is het helaas erger geworden.
Als ik door zou lopen kan het verergeren met als gevolg dat ik meer klachten krijg,dan ben ik nog verder van huis.

Ik gebruik geen pijnstillers ,ik heb wel diazapam liggen maar kreeg erge hoofdpijn ervan.
En ik ben ook niet zón voorstander van deze soort pillen,die geven ook weer een beperking.
Het is zenuwenpijn,volgens mij gaat die pijn gewoon door de pijnstillers heen.

Ik sta nu wel achter de operatie,alhoewel het spannend blijft,
dat was ik twee maanden terug niet dat ik bij de neurochirurg was.
Het komt vast allemaal goed.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:30

Ik heb geen hernia, wat ik hier dan doe, positieve berichten plaatsen voor mede rug patienten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:00

Ik lees dat als je incontinent word door een hernia,dat je dan wél geopereerd word? Ik heb een incontinentie sinds een paar jaar,maar ze doen er nix aan.Ben er wel mee bij de uroloog geweest,maar die zegt dat ik er maar mee moet leren leven.Het is behoorlijk lastig,ik kan mijn plas niet ophouden,de blaas ledigt zich in een keer.Ook vaak zonder eerst de aandrang te voelen,echt heel lastig.Mijn neuroloog vertelde me ook dat een operatie heel riskant is,dus doe ik dat dan maar niet.Ik weet het nu ook niet meer.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:05

@superpony; nee dat ik kan rijden heeft niks te maken met dat mijn hernia's weg zouden zijn, ofzo. Dat wegtrekken duurt meestal wel een paar jaar, dat gaat niet zomaar. Ik heb gewoon vanaf het begin altijd kunnen rijden. Tja ik kon er in het begin niet opkomen zonder krukje, maar dat maakte niet zoveel uit.
Ik heb in het begin 2 weken rust moeten houden van de fysio (toen was er nog geen mri gemaakt) en toen was het nog veeeeeel slechter. Juist om het cliché verhaal, dat al mijn spieren verzwakt waren. Bezig blijven is de oplossing.
Ik denk dan dus ook niet dat jou hernia zomaar weggetrokken is. Of de neuroloog heeft dat verkeerd gezegd, of jullie hebben elkaar verkeerd begrepen.
Als ik jou was zou ik gewoon eens op je pony stappen en voorzichtig gaan rijden. Probeer wel rechtop te zitten en zo min mogelijk schokken te geven aan je rug. En als het uitstraalt naar je benen terwijl je op paard zit ben je natuurlijk niet goed bezig.

Mijn neuroloog heeft me dan ook nooit verboden om te rijden. Hij zei; je bent jong en je weet zelf precies wat je wel en niet kan. Als je iets kunt moet je het gewoon doen.

@gohya; Incontinentie bij een hernia is inderdaad operatie indicatie nummer 1. En echte uitvalsverschijnselen in de benen.
Is jou incontinentie wel het gevolg van een hernia? Of heeft het gewoon met de blaas te maken? Anders vind ik het nogal vreemd dat je uroloog je gewoon wegstuurd en de neuroloog alleen maar zegt dat een operatie riskant is. Elke operatie brengt risico's met zich mee, maar ik zou toch echt even duidelijk laten merken aan hem/haar hoe ernstig het is!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:28

Ik heb al jaren onderrug klachten die soms een paar weken heel hevig zijn en ik echt niet rechtop kan. daarna zakt het wel weer en doe ik alles, ook rijden. Ik heb 1x eerder dus uitval van het been gehad. Nu was het weer onderrug dat leek te zakken, maar daarna doof gevoel, krachtsverlies en ben zo al maanden bezig. in het begin nog geprobeert te rijden, mar ik krijg a mijn zadel er niet op. b ik kom niet op mijn onderdeurtje van 1.42m en c ik kom er echt niet af.......

Ik vraag me dus af of al die jaren klachten die komen en gaan wel altijd dezelfde hernia zijn? Vooral omdat zezeggen dat het vanzelf kan overgaan, maar dat niet echt 100% gebeurt.

Incontinentie laat je iemand niet mee lopen en is ok echt niet nodig. Als je een hernia hebt, ben je speod, net als met totaal uitval van been of klapvoet. Maar blaasproblemen kunnen ook verholpen worden...ik weet iemand van wie haar blaas is opgetild. Een vrij eenvoudige ingreep was dat. Maar sorry, belachelijk als ze je wegsturen.

Ik wacht even de uitslag af van de MRI, omdat ik verwacht dat naast de hernia er ook slijtage of id zit. Dan ga ik overleggen. Mochten de antwoorden niet bevredigend zijn, ga ik overleggen met zorgverzekeraar en kliniek hier of in duitsland.

Wat mij ook dus even dwars zat is dfat je tegenstrijdige dingen hoort. Hier zijn mensen die al jaren met een hernia lopen. Nou weet ik niet wat voor klachten je dagelijks hebt natuurlijk en hoe goed je kan functioneren verder. Maar dan zouden mijn onderrug problemen ook al jaren een hernia kunnen zijn met heftige momenten en rust. Dan gaat het niet vanzelf over iig. Dan heb ik nu door de rust en pijn wat minder klachten misschien, maar die zijn er als ik volop ga in no time weer dan....

En idd, geen middel dat helpt. Ik heb tramadol gehad en diazepam. Ze wilden morfine geven, omdat ik niet kon slapen van de pijn, maar ik ben al ziek geweest met zware medicijnen en heb slechte ervaring met tramadol en morfine, dus liever niet gewoon. En je raakt in space, de pijn is idd niet weg te krijgen. Net als dat geen 1 houding fijn is.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:17

@Superpony,Er zijn bij mij ook momenten dat ik denk;"Oh het gaat eigenlijk wel".
Op het moment dat ik veel pijn heb denk ik nu, hiervoor laat ik me opereren
De pijn komt toch iedere dag terug, ik kan momenteel niet werken,
niet paardrijden ,langdurig autorijden,fietsen gaat niet altijd even lekker,slapen ook niet.
Het vervelende is ook je verleg de grenzen met de pijn ,het lijkt dan zo normaal omdat het elke dag
aanwezig is,het hoort bij je,maar dat hoort natuurlijk niet zo.
Nu zit ik achter de computer dan kan ik ook uitstraling naar mijn been/heup,
en als ik straks opsta loop ik moeilijker,na een kwartier gaat het dan wel weer.
Ik weet ook zeker als ik nu alle bezigheden weer ga oppakken,wordt het er niet beter van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:43

Nee, precies, maar het is soms moeiijk uit te leggen als je vergaat van de pijn en je kan niks is het duidelijk. Als je dan wat mobiel bent, denkt men meteen dat het over is allemaal.
Sowieso dat het steeds weer terug komt, geeft onzekerheid.
Maar ik ben ook jaren ziek geweest en kon niet plannen. Hd last van medicatie en was het zat, dus heb me zwaar laten opereren. Dat kostte me ook wat tijd met mijn pony's, maar zit nu weer in zelfde schuitje. Die rug was er altijd al, maar meestal kort en heftig, nu is het slopend....

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:52

Wacht even de uitslag van de MRI af.
En dan samen met de neuroloog overleggen wat het beste is,
uiteindelijk moet je wel zelf de beslissing nemen of je je laten opereren.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:05

Als je toch zo leest is het wel veel voorkomend, een hernia. Nou vroeg ik mezelf af, wanneer je uitstralingspijn naar je been hebt, is dit dan constant of met tijden of bij bepaalde bewegingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:11

sjaslique schreef:
Als je toch zo leest is het wel veel voorkomend, een hernia. Nou vroeg ik mezelf af, wanneer je uitstralingspijn naar je been hebt, is dit dan constant of met tijden of bij bepaalde bewegingen?

Bij mij is het zo dat ik constant een doof gevoel in mn been en voet heb.
En dan zomaar opeens flinke steken krijg op sommige plekken in mijn been.

Ik loop overigens 2x in de week bij een speciale fysio via mn werk, en het enigste wat hij doet is mn rug kraken (níet het hernia gebied, maar er om heen, om het soepel te houden) en m'n billen masseren Clown Nagelbijten / Gniffelen Maar dat helpt wel! De behandeling zelf is niet fijn, been gaat dan nog meer pijn doen, maar de dag daarna merk je toch wat verbetering Ja

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:46

Mijn vriend heeft ook 3 hernia's, 1 daarvan is nog niet groot genoeg om last van te hebben en van de andere twee is eigenlijk niet duidelijk welke de klachten geeft. Zijn klachten horen eigenlijk bij l4-l5, maar de hernia op l5-s1 is groter. Vandaar dat hij straks een proefblokkade krijgt om te kijken of het echt l4-l5 is. En dan wordt het opereren... Hij loopt er nu bijna anderhalf jaar mee, heeft een scoliose om de pijn te ontwijken. Op zich ging het wel redelijk, maar een paar weken geleden is het er ineens weer ingeschoten en toen kon hij niet eens meer van de bank afkomen, laat staan zitten. Heel veel pijnstillers gehad, waardoor hij wel stoned leek. De neuroloog heeft erg veel schik om hem gehad Haha! Maar het is voor hem wel erg frustrerend. Niet lang kunnen staan, zitten, lopen, al dat gezeur aan zn hoofd. Fietsen gaat wel goed, toch nog iets....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:27

@superpony: Heb je wel een Naproxen gebruikt? Zijn geen snoepjes, maar werkte bij mij wel goed. Als enige middel ook.. Ik gebruikte wel meteen 500mg
Heb je wel eens aan fysiotherapie gedacht? Nou ja inderdaad eerst even de MRI uitslag afwachten, maar het helpt mij enorm.

@sjaslique: Toen de pijn op zn ergst was, had ik constant een doof gevoel, met inderdaad af en toe steken erbij. En mijn tenen werden soms doof. Toen het minder was had ik nog af en toe een doof gevoel en dat is nu nog steeds af en toe zo.

@Lavandula: Ik ben ook gemanipuleerd, hetzelfde als jij noemt, maar het hielp bij mij totaal niet. Kwestie van proberen denk ik, is persoonsafhankelijk.

@enny: Wat vervelend.. Ik heb ook de onderste 3 als hernia, maar kan gek genoeg niet goed fietsen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:28

Ik voel me best wel schuldig als ik al die verhalen van jullie zo hoor.
Ik heb nl. behalve moeite met lopen geen pijn.

En toch wordt er bij mij haast achter gezet.
Ik ben vandaag dus bij de neuroloog geweest en krijg binnen 2 weken een MRI. Ook zijn er vandaag al rugfoto's gemaakt en heb ik een afspraak voor een ElektroMyoGram met naaldelectroden.
Heeft iemand van jullie dat al eens gehad? Klinkt niet fijn, ze gaan met een dunne naald in je spieren zitten porren Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:31

sjaantje schreef:
@Lavandula: Ik ben ook gemanipuleerd, hetzelfde als jij noemt, maar het hielp bij mij totaal niet. Kwestie van proberen denk ik, is persoonsafhankelijk.

Het kraken helpt alleen the day after hoor.. Daarna schiet het accuut weer alle kanten op in mn rug, schiet niet echt op dus Clown

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:33

Omdat ze bij mij ook niet wisten welke van de 3 hernia"s mijn klachten gaf , hebben ze op alle niveau's een discografie gemaakt.
Ze spuiten dan contrast vloeistof in de tussenwervelschijf om pijn op te wekken, bij de hernia's waar je geen last van hebt voel je alleen hooguit een lichte druk in je tussenwervelschijf, maar als ze degene inspuiten die jouw pijn veroorzaakt, dan vlieg je echt letterlijk tegen het plafond van de pijn.
En ze kunnen tegelijkertijd ook zien of de tussenwervelschijf gescheurd is, want dan loopt de contrastvloeistof er uit en dat kun je heel goed zien op de foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:31

Ieuw auw Darwin!! Dat klinkt echt heeeel erg pijnlijk!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:43

wat een wisselende verhalen weer, daar verbaas ik me geregeld over.
hier iemand die in 13 maanden tijd 3x geopereerd is op L5-S1 rechts. in privékliniek, want het ziekenhuis wilde me niet snel (pas over 5 maanden ofzo) helpen. en ik brulde het uit van de pijn, was incontinent, en had een klapvoet, geen gevoel in de zijkant van m'n been of voet, en zakte geregeld door m'n been heen (om de vier passen zeg maar, liep niet echt fijn...). ik vroeg me toen wel af hoe erg ze het dan willen hebben in het ziekenhuis... mij zien ze daar niet meer! Boos!

lof aan de privékliniek, die me wel goed en snel heeft geholpen. dat ik 2x terug moest kwam een keer door pech (hernia teruggekomen) en 1x door een hele domme fysio die me helemaal fout heeft gerevalideerd (zeg maar egrust: vernield!).

in maart is het nu 2 jaar geleden dat de laatste operatie was. ik voel me nu goed. kan paardrijden (niet alle dagen, maar toch!) en wandelen, zwemmen, fietsen, werken (en ik heb gewoon loeizwaar werk, maarja, het is zo leuk... Bloos ).

op slechte dagen heb ik nog een beetje een klapvoet (mn. met traplopen moet ik dan uitkijken), en veel kramp, ben ik erg moe, en heb ik een tintelende voet.
op de goede dagen heb ik alleen een dove strook van m'n bil naar m'n voet lopen. Lachen

mag dus lang niet klagen!

wens alle mede-"patiënten" hier veel sterkte!

enne... diegene die al een jaar incontinent is: waarom ga je in godesnaam niet naar een andere arts?!? ik hoop voor je dat het nog goed komt. als je incontinent bent door een hernia moet je er snel bij zijn, wil je er van herstellen.

de twijfelaars voor operatie raad ik aan een kijkje te nemen bij www.kleinrosendael.nl (of .com)