verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lika93

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:14

Gelukkig heb ik m'n verstandskiezen niet & zal ze nooit krijgen ook Go jij! Go jij!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 16:18

Waarom nooit krijgen?
Bijna iedereen krijgt zijn verstandskiezen ooit weleens!
Net naar tandarts geweest, hechting is er alweer uit !!
Deed helemaaaaal geen zeer Knipoog

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:08

Sommige mensen hebben inderdaad geen verstandskiezen of 3 of minder.

Ze zeggen dat vanwege de evolutie over 1000 jaar praktisch niemand meer verstandskiezen heeft. Ze hebben geen nut meer en de hoofden/kaken van mensen worden kleiner (in verhouding met vroeger). Daardoor is er ook vaak geen ruimte meer voor die kiezen en worden ze operatief verwijderd.

Ik loop dus ver achter op de evolutie met 5 verstandskiezen... Haha!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:55

Ojoh, ik dacht dat iedereen ( op welke leeftijd dan ook, verstandskiezen kreeg Knipoog ) Dan heb je geluk Lika93 hoe weet je dan dat je ze niet krijg ?

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 15:39

Sansje schreef:
Oke... ik ga dus zeuren om oplosbare hechtingen maandag Knipoog

Je moest toch de 11de ?
Hoe is het gegaan Lachen?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:43

Ze hebben er uiteindelijk maar 1tje uitgehaald.. ruimte was erg klein dus ze hebben flink moet boren en doen... brrr.... maar pijn valt erg mee... heb een mooie oplosbare hechting gekregen en nu alleen een dikke kaak alsof ik met een beer heb gevochten... kaakgewricht zit daardoor een beetje op slot.. dus mond kan slecht open...

Maar geen last van het wondje gehad of van de ingreep ofzo... maar goed mag nog 3x dus... voorlopig nog niet klaar...

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 15:46

Ja ik had het ook heel erg hoor, dat ik mn mond bijna niet open kreeg. Wel balen dat ze er maar eentje hebben uitgehaald, en dat je nu nog 3 keer terug moet !

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:25

Sansje niet best dat je nog 3x terugmoet. Ik ben in totaal 3x gegaan. De eerste 4 een jaar of tig geleden... en vorige maand nog een 5e.

De eerste twee keer heb ik echt erge last gehad (circa een maand per keer) en die van vorige maand was een eitje.

Ik heb wel last met koud drinken, want de wortel van mijn achterste kies ligt nu bloot, die is verschoven richting het gat van die verstandskies, maar ja dat trekt wel weer dicht.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:16

Ik heb ze niet meer..
Wel even doorbijten toen ze er uit gingen, maar leve de pijnstillers Knipoog

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:18

ik mag 5 juli,
heb er nu al zin in Haha!

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:46

Ik mag over 2.5 week Bloos! Ooooo, vind het zooo eng Tong uitsteken Hahaha

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:47

valt opzich wel mee Lachen

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:48

Sterkte voor degene die nog moeten!

Kimitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:51

Ik heb gister mijn laatste verstandkies laten trekken. Heb nu nog een beetje pijn en af en toe bloedt het nog, als er eten tegen aan komt ofzo. Verder is mijn kaak een beetje pijnlijk. Maar ik ben blij dat ik er vanaf ben !

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:32

Ik heb alleen de eerste dag pijnstillers genomen en ben er toen al mee gestopt... wel beurs gevoel, maar daar kan ik best mee leven... krijg zo snel maagklachten van pijnstillers..

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:43

Bij mij zijn een tijdje terug verstandskiezen getrokken san de rechterkant de bovenste was er zo uit aan de onderste heeft ze echt moeten scheuren en trekken. Ik voelde ook echt pijn toen ze dat deed terwijl ik toch echt verdoofd was. Toen ik thuis kwam meteen pijnstillers ingenomen en ijs er op gehouden ik moest 4 keer per dag spoelen met zo'n vies spulletje en heb dat ook keurig gedaan. De volgende dag kreeg ik mn mond niet verder open dan 2 centimeter en was m'n gezicht aan de rechterkant 3 keer zo dik. Een week later was dit nogsteeds het geval en had het ook contant koud. Dus ik gebeld naar de kaakchirurg en kon ik langskomen bleek dus dat ik een ontsteking boven op een ontsteking had. Moest dus aan de antibiotica. De linkerkant moet er ook nog uit heb nu al 3 keer de afspraak afgezegt. En heb nu geneens een nieuwe meer gemaakt. Ik bel wel als ik er echt lastvan krijg.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:05

Ik heb even het hele topic doorgelezen.. ik heb sinds drie dagen een hele hevige pijn aan mijn linkerkaak. Ja hoor, de verstandskiezen komen eraan! Drie weken terug was ik bij de tandarts die zei dat hij m'n verstandskiezen wel wilde hebben als ze door waren. Ik met m'n grote waffel: "Als het niet nodig is laat je ze maar zitten, een beetje pijn kan ik wel hebben". Hij vond het jammer dat ik hem dat pleziertje niet gunde. Vork
Nu heb ik dus écht heel veel pijn, het begon linksonder (ik dacht eerst dat het m'n lymfeklieren waren) en het is nu m'n hele wang, kin en mond. Kan m'n mond amper open doen. Huilen
Ik ben heel erg bang om ze te laten trekken, hij zei overigens wel dat hij het zelf kon uitvoeren. Wil dat zeggen dat ze dan recht staan?
Ik las hier een heleboel over ontstekingen en abcessen.. hoe weet je of het ontstoken is? Bloos
Ze zijn overigens geen van alle door, wel voel ik nu aan alle kanten de puntjes, maar volgens de tandarts is er te weinig ruimte. Dan kunnen ze toch helemaal niet door komen?

Haha, ik kom best paniekerig over als ik het zo terug lees.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:24

jawel hoor lizzle, ze kunnen wel helemaal doorkomen, ik heb namelijk ook te weinig ruimte en zijn zijn alle 4 door..

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:10

Lizzle schreef:
Ik heb even het hele topic doorgelezen.. ik heb sinds drie dagen een hele hevige pijn aan mijn linkerkaak. Ja hoor, de verstandskiezen komen eraan! Drie weken terug was ik bij de tandarts die zei dat hij m'n verstandskiezen wel wilde hebben als ze door waren. Ik met m'n grote waffel: "Als het niet nodig is laat je ze maar zitten, een beetje pijn kan ik wel hebben". Hij vond het jammer dat ik hem dat pleziertje niet gunde. Vork
Nu heb ik dus écht heel veel pijn, het begon linksonder (ik dacht eerst dat het m'n lymfeklieren waren) en het is nu m'n hele wang, kin en mond. Kan m'n mond amper open doen. Huilen
Ik ben heel erg bang om ze te laten trekken, hij zei overigens wel dat hij het zelf kon uitvoeren. Wil dat zeggen dat ze dan recht staan?
Ik las hier een heleboel over ontstekingen en abcessen.. hoe weet je of het ontstoken is? Bloos
Ze zijn overigens geen van alle door, wel voel ik nu aan alle kanten de puntjes, maar volgens de tandarts is er te weinig ruimte. Dan kunnen ze toch helemaal niet door komen?

Haha, ik kom best paniekerig over als ik het zo terug lees.

Ik heb ook hard geroepen dat ze ze maar liet zitten zolang ik er geen last van had...
Nu zijn ze niet door, is linksonder ontstoken, en door die ontsteking ook mn speekselklier ontstoken!
Ik zit nu op 3x daags 400 mg ibuprofen, en als het niet te houden is 4x daags.
Mijn wang is dik, en moet nog 2 weken wachten voordat hij eruit gehaald wordt
Vind het doodeng om ze eruit te laten halen, maar ja, op deze manier kan het ook niet!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:03

Nienke gebeurt het bij onder algehele narcose?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:08

@ Nienke: Dat klinkt helemaal niet best! Sterkte ermee.

Ik heb de tandarts inmiddels gebeld en maandag kan ik terecht. Eerst kon ik pas volgende week vrijdag komen, maar ik heb nadrukkelijk vermeld dat ik hier geen week mee wil lopen. Ik ben alleen benieuwd of ze er maandag direct uitgaan of dat hij eerst polshoogte neemt. Vind het ook doodeng!

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:18

MSQ, nee, het gebeurd onder plaatselijke verdoving! Deden ze het maar onder algehele narcose Knipoog Vind ik een stuk minder eng hahahah!!!

Lizzle, thanks, erg handig dit topic hoor, als zeg ik het zelf Knipoog
Verhalen lezen, en gerustgesteld worden...
Toen ik had gebeld voor de afspraak, ben ik een paar dagen lang zenuwachtig geweest, nu alleen bij vlagen!!
Als ik bv bedenk dat het al over 2 weken is!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:22

Ik zou in bijna alle gevallen aanraden om de kiezen te laten verwijderen. Het grootste gedeelte van de mensen krijgt namelijk vroeg of laat te maken met problemen bij deze kiezen.

Het is aan te raden om voor je 25e de kiezen te laten verwijderen. Je wortels zitten dan nog niet zo vast. En het kaakbot is minder hard. Ik heb gelezen dat je bot voor het 25e jaar sneller en beter gaat genezen.

Bij mij zat er een groot verschil in beide kanten. De eerste keer ging ik er redelijk rustig heen (geen idee wat me te wachten stond). Trekken ging heel erg snel. Maar ben 2 weken lang ziek geweest en heb veel pijn gehad. Het was echt een drama Boos! Zelfs pijstillers hielpen niet en ik kon alleen maar vloeibaar en zachte dingen eten.....

Was als de dood voor de andere kant. Heb het ook maanden uitgesteld. Door het drama van de vorige keer ging ik nu vol stress en spanning naar binnen. En toen gebeurde er weinig. Geen pijn en kon de volgende dag weer alles eten! Een wereld van veschil dus terwijl het precies dezelfde behandeling was.

De meeste tandartsen doen ook niet aan een hechting. Gewoon de wond open omdat het op die manier sneller en beter gaat helen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:30

flowerxxx ik was 27 toen ik ze heb laten verwijderen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:32

Ik ben 24 en zo'n vier jaar gelden moest ik ze al laten trekken.

NO WAY !!!!!1

Ben al als de dood voor de tandarts.
Als ik daar heen moet zweet ik al peentjes en in de wachtkamer zit ik ook helemaal te shacken. Haha!

Ze zijn al zo vaak ontstoken geweest maar dat boeit me niet!

Trouwens : De tandarts moet je zelf betalen en de kaakchirurg toch niet?
Wie is er vriendelijker of zijn het beide slagers Haha!