ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:42

ik ben geen donor maar wil het wel
heb op de een of andere manier het idee dat ze minder voor me zouden doen.......precies t zelfde geld dus voor me pa.

dus ik ben het wel maar toch ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:44

Ik heb ingevuld dat mijn nabestaanden hierover beslissen. Lachen

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:46

Mariel89 schreef:
ik zal binnenkort ook wel formulier toegezonden krijgen (dat komt toch gewoon vanzelf als je 18 bent geworden?)
En ik vul dan ook gewoon in dat k donor word...

Komt idd naar je toegestuurd.

Lees alleen wel goed, je moet namelijk aankruizen wat je NIET wilt afstaan, en mijn slimme zus had alles aangekruisd. Huilen van het lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:24

Mizsz_Kitty schreef:
heb op de een of andere manier het idee dat ze minder voor me zouden doen.......precies t zelfde geld dus voor me pa.

Ik vraag me af: waarom denk je dat de artsen liever een ander leven willen redden dan het jouwe? Ik vind dat eigenlijk onlogisch, want artsen willen toch het liefst hun patienten redden. Zo'n arts heeft met jou te maken, maar waarschijnlijk niet met de persoon die jouw orgaan zou krijgen.

Daarnaast kan een arts geen informatie over donorstatus opvragen voordat zeker is dat de dood onafwendbaar is: dus pas nadat de artsen hebben vastgesteld dat er niets meer te doen is.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:02

Ben 16, ik wil geen donor zijn. Ik ben heel op de wereld gekomen en wil daarmee ook uhm onder de grond gaan.
Daarbij mag ik op dit moment helemaal geen donor zijn (medicijn gebruik)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:19

Shadow0 schreef:
Mizsz_Kitty schreef:

Ik vraag me af: waarom denk je dat de artsen liever een ander leven willen redden dan het jouwe? Ik vind dat eigenlijk onlogisch, want artsen willen toch het liefst hun patienten redden. Zo'n arts heeft met jou te maken, maar waarschijnlijk niet met de persoon die jouw orgaan zou krijgen.

Daarnaast kan een arts geen informatie over donorstatus opvragen voordat zeker is dat de dood onafwendbaar is: dus pas nadat de artsen hebben vastgesteld dat er niets meer te doen is.

als zij al weten dat je donor bent en bv in coma ligt ofzo...
maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer: als ik dood ben mag alles eruit!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:21

Als je in coma ligt ben je niet hersendood, dan trekken ze echt niet zomaar de stekker eruit hoor...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:26

ik gaf alleen maar een voorbeeld, is toch duidelijk zo:P ben officieel geen donor maar ben het wel

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:34

Ik ben geen donor. Cool

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:35

misschien kun je het ook onderbouwen, das wel een beetje het doel van dit topic denk ik....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:37

ik ben wel donor; simpelweg omdat ik vind dat je anderen moet helpen als dat nodig is en als je dat kan. daar komt bij dat ik ook graag gebruik zou willen maken van een donororgaan als dat nodig blijkt te zijn.
mijn vriend is ook donor, mijn moeder is tegen. vandaar dat ik niet als optie heb ingevuld dat mijn naasten dat mogen beslissen. mijn lijf, ik beslis.
overigens vind ik ook dat mensen die geen donor willen zijn, zelf ook geen recht hebben op een donororgaan.
hup, iedereen verplicht donorschap!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:43

Ik heb net een aantal weken geleden ook dat donor formulier ingevuld. Ik ben dus ook donor, je hebt er zelf idd niks meer aan en niemand die je meer ziet als je in je graf ligt, dus ik vind het niet zo erg.
Maar ik geef niet m'n huid, omdat ik dat een vies idee vind en ik wil wel mooi opgebaard liggen als ik begraven word. En ik wil ook m'n netvliezen niet geven, maar goed die willen ze toch niet, want die van mij zijn al niet goed Tong uitsteken

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:48

Ik ben ook donor. Gewoon omdat ik vind dat tegen de tijd dat ik overlijd ik toch niks meer aan mijn organen e.d. heb. De wachtlijsten voor donor organen zijn ontzettend lang, als ik tegen die tijd kan helpen om ze een klein beetje korter te maken zou ik dat heel mooi vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:48

Mizsz_Kitty schreef:
ik gaf alleen maar een voorbeeld, is toch duidelijk zo:P

Nou, dat soort onjuiste voorbeelden geven soms de verkeerde indruk en dat lijkt me niet zo handig.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:17

Ik weet nog dat ik ooit zo'n kleine rode codicil had ingevuld samen met m'n vader (was toen 12 dacht ik), na een aantal jaar was ik dat ding kwijt en toen ik 18 werd kreeg ik zo'n formulier die was ik vergeten in te vullen. Een hele tijd geleden kreeg mijn man een formulier binnen (hij was toen 25 jaar) en heeft toen voor mij ook een formulier op internet aangevraagd. Nu wacht ik nog steeds op dat formulier. Dus ja ik ben donor, maar nee, ik sta nog niet geregistreerd.
Ik weet hoe belangrijk donoren zijn in je leven. Mijn vader wachtte op een nieuw hart, en die kwam maar niet. Uiteindelijk is hij overleden. Als er in die twee jaar iemand was overleden met een hart die mijn vader paste en die donor was, had mijn vader waarschijnlijk nog geleefd.

Overigens lees ik hier af en toe rare dingen en daaruit merk ik wel dat er ontzettend veel onzin verhalen de wereld in zijn geholpen.. ogen worden niet eruit gehaald, ze halen alleen je hoornvlies weg (het gedeelte waar je uiteindelijk mee kijkt) ook breken ze je lijf niet, omdat je niet in de kist zou passen. kisten zijn in alle maten te verkrijgen! En mocht je echt zo'n grote reus zijn dat ieder kist te klein voor je zou zijn, dan kies je toch voor een lijkkleed?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:45

avanoort schreef:
Ik ben geen donor. Cool

Oke, ik ben geen donor omdat ik graag zou willen dat de nabestaande op een normale manier afscheid kunnen nemen, ik heb weleens meegemaakt dat een lichaam niet toonbaar was nadat het was "leeggeroofd", ondanks dat het natuurlijk een mooie gedachte is dat andere mensen hierdoor langer kunnen leven..... Cool

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:47

ik ben het nog niet maar wil het wel,
want als je dood bent heb je er niets meer aan en je kan er anderen mee redden..
dus waarom zou je het niet doen?
okee, huid en andere dingen die je kan zien..mogen ze niet gbruiken..maar ingewanden wel

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:49

Not yet.
Zodra ik 18 ben wel.
Maar 1 ding die ze niet mogen, en dat zijn mijn ogen. Ow, en mijn huid. Die wil ik houden Lachen

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:56

Huid is in principe helemaal niet zo erg als mensen hier denken. Ze 'schrapen' een vrij klein deel weg en 'rekken' dat uit. Met 10 X 10 cm. kunnen ze iemand met ernstige brandwonden helpen! En ze zorgen echt wel dat je er netjes uitziet in die lijkkist hoor!

Als je in een langdurige come ligt, en er is een zeer kleine tot geen kans dat je wakker wordt, kunnen ze wel de stekker eruit trekken en je organen etc. gebruiken hoor!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:37

benangelique schreef:
overigens vind ik ook dat mensen die geen donor willen zijn, zelf ook geen recht hebben op een donororgaan.
hup, iedereen verplicht donorschap!

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ja
Ik vind het niet erg als mensen geen donor willen zijn, maar dan moet je wel zo sterk zijn om te zeggen: Ik geef die hulp niet aan een ander, dan accepteer ik het dus ook niet van een ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:59

Bonaire schreef:
Huid is in principe helemaal niet zo erg als mensen hier denken. Ze 'schrapen' een vrij klein deel weg en 'rekken' dat uit. Met 10 X 10 cm. kunnen ze iemand met ernstige brandwonden helpen!

Ik heb het een keer gezien - hoewel het daar ging om een huidtransplantatie met eigen huid. Er worden gaatjes in geprikt en dan kun je het als een soort gaasje helemaal uitrekken en er echt een heel stuk mee bedekken. Wonderbaarlijk, dat soort dingen. Ja

Onbekend123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:00

Nog niet.. Ben nog geen 18 en heb ook nog niet zo'n ding ingevuld.
Maar ik heb mijn ouders wel héél duidelijk verteld dat ze van mij alles mogen hebben!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:07

Ik moet mijn formulier nog invullen. Maar ik zit echt heel erg te twijfelen. Aan de ene kant denk ik nee, liever niet. Maar stel dat het je familie, vrienden kan helpen wel. Maar goed, als je dood bent weet je het toch niet meer. Dus ik ben er nog niet uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:22

Miryamk schreef:
Goede voorlichting zou ook fijn zijn voor de mensen die nu ook al donor zijn en voor twijfelaars. Tuurlijk kan je dan tot de conclusie komen dat je er niks voor voelt!

Ik weet dat de 4e jaars leerlingen bij ons op school vorig jaar een voorlichting hierover hebben gehad. Wijzelf (nog) niet (en ik ben zelf nu 4e jaars). Maar misschien krijgen wij hier ook nog voorlichting over.

Zou opzich wel een goed idee zijn omdit in het eindexamenjaar van de middelbare school te doen ofzo, dat is ongeveer het jaar waarin de meeste 18 worden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:31

ik zit ook nog heel erg te twijfelen het is toch iets van mijn zelf. heb dat ding nu al 2 jaar liggen en weet het nog nog niet. vul steeds wat in en denk later nee toch maar niet. maarja miss over tijdje vind dat je het ook best jong moet invullen het heeft voor mij ook wel invloed over hoe ik over een paar jaar hoe me leven dan is en hoe ik dan over denkt, volgens mij kan je het ook wel makkelijk veranderen maar toch vind ik dat ook beetje gek.