[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:40

Als je start met de pil op dag 1 van je menstruatie direct vanaf dat moment, in alle andere gevallen na 7 dagen.

tenminste, dat zegt mijn bijsluiter.

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:07

Volgens mij zeggen alle doktoren en bijsluiters dat inderdaad Ja

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:41

Als je toch in je laatste week zat kan je je stopweek meen ik wat eerder inlassen, Malibu (voor de zekerheid even in bijsluiter kijken). Dan ben je nog gewoon beschermd. Als je al twee/drie dagen niet goed geslikt hebt, die meetellen in stopweek! Dus over 4 dagen dan weer beginnen. Heb je al langer problemen (weet niet hoelang je ziek bent geweest) dan is pil niet meer betrouwbaar. Weet niet precies wanneer wel weer Lachen .

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:18

Zo, dit topic gaat hard Haha! Ik zit te denken om een hormoonspiraaltje (Mirena) te nemen, ik heb al wat ervaringen gelezen, maar ik heb nog wel wat vragen. Zijn jullie (Mirena gebruikers) nog ongesteld en hoe zwaar? Opzich vind ik het niet zo erg om weer ongesteld te worden (ik slik microgynon al heel wat jaartjes door, zie ook m'n gelul onder de quote), maar niet te zwaar en zeker niet lang (met een stopweek ben ik het +/- een week, vind ik lang), maar ik wil dan wel graag tampons kunnen gebruiken, ik heb wel eens zulke lichte dagen, dat een tampon vrij stroef gaat zal ik maar zeggen Tong uitsteken dat is niet cool, ik heb een extreme haat voor maandverband.

En hoe zit het met stemmingswisselingen e.d.?
Ik ben afgelopen jaar best veranderd, emotioneel gezien, stemmingswisselingen dus. Niet heel extreem en dit kan ook zeker aan andere dingen liggen, maar de Mirena geeft minder hormonen af als ik het goed heb. Iemand ervaringen dat dit positief werkt op je humeur?

Het lijkt me iig relaxt om niet steeds aan die pil te hoeven denken Haha! wel nadeel natuurlijk dat je je ongesteldheid niet kan regelen.

En ik snap ook wel dat dit natuurlijk per persoon allemaal heel verschillend kan zijn, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen Lachen

Millenium schreef:
Op dokters advies moet ik de pil (microgynon 30) doorblijven slikker zonder stop week. Wanneer er een bloeding opkomt pas een stop week in lassen. Toevallig mensen die ook doorslikken om bepaalde redenen? Zoja merken jullie ook verschil dat je niet tussendoor stopt?

Ik slik microgynon nu iets van 4/5 jaar door ofzo. Dit deed ik niet op doktersadvies, maar gewoon omdat ik een hekel aan ongesteld zijn heb en het niet meer wilde worden. Uiteraard heb ik dit met mijn dokter besproken en volgens haar maakt het qua gezondheid niet uit of je nou een stopweek neemt of doorslikt. Een vriendin van mij was naar de gynacoloog geweest en die beweerde zelfs met een heel boekwerk dat het beter zou zijn om door te slikken. Artikel wat nog niet zo lang geleden is verschenen: klik. Dit vast voordat iedereen uitbarst dat het hartstikke slecht is.

Behalve dat ik niet meer ongesteld word, op de doorbraken en stopweken af en toe na uiteraard, merk ik niet zoveel verschil. Ik heb echter weinig ervaring met wel elke keer stopweek, dat heb ik maar heel ff gedaan. Af en toe heb ik een doorbraak, wat niet veel voorstelt, dan neem ik een stopweek. Ik heb ook wel dat ik een periode meer last van buikpijn heb, terwijl ik nog geen doorbraak heb, dan neem ik ook een stopweek en is dat weer over. Zie verder mijn verhaal boven.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:42

Dames, ik slik sinds vorige week zaterdag(nieuwe strip) persee mn pil om 21.06 tm 21.14
zo zorgvuldig mogelijk omdat ik me gewoon niet beschermd voel... nu heb ik gister me pil pas om half 12 genomen kan dat nou kwaad?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:55

Welke pil gebruik je? Normale pillen mag 36 uur tussen 2 zitten (dus max 12 uur te laat), maar sommige hele lichte pillen mag veel minder tijd tussen zitten..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:38

Yessy schreef:
Welke pil gebruik je? Normale pillen mag 36 uur tussen 2 zitten (dus max 12 uur te laat), maar sommige hele lichte pillen mag veel minder tijd tussen zitten..

M30

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:03

Nou ik heb een vraagje:

Ik heb enorm last van stemmingswisselingen, ben bij tijden echjt een gevaar voor mezelf en mijn omgeving Clown
Ik slik al jaren microginon 30. Ik slik ook altijd door en krijg meestal na 2 tot 3 maanden een doorbraak bloeding.
Nu wil ik dus heel erg graag van die stemmingswisselingen af. Hebben jullie misschien enig idee? Ik heb echt het gevoel dat het door de pil komt.

Nu zat ik te denken aan de prikpil, maar wat zijn jullie ervaringen, voor- nadelen e.d.

Ik ben heel erg benieuwd.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:11

Prikpil lijkt mij juist geen goede in dat geval, volgens mij krijg je dan namelijk juist een grotere dosis hormonen (weet ik niet zeker).
Ik zit ook ongeveer met wat jij hebt (daarbij ben ik wel vergeetachtig) en zat zelf te denken aan het hormoonspiraaltje (Mirena), zie mijn post hierboven.

Kijk ook eens op http://www.anticonceptiemethoden.nl/

Btw, ik heb het over microgynon 30 als ik het over microgynon heb. Zie dat ik het vergeten was erbij te zetten en kan niet meer editten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:16

Ik vind de site die jij aanschrijft op mij een beetje kinderachtig overkomen kan dat Bloos

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:17

Kan, de vormgeving is kinderachtig idd, maar de info die er op staat is goed en overzichtelijk.
Ook zijn er veel pdf-jes te downloaden van bijsluiters en verwijzingen naar andere sites.

Kijk naar de info die er opstaat, lijkt mij gewoon overzichtelijk en duidelijk, niet kinderachtig. Er is een duidelijk overzicht van verschillende anticonceptiemethode, vind ik athans Tong uitsteken (en je kunt eventueel een testje doen, maar das beetje droog Tong uitsteken).

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:22

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:25

Kwist niet dat die site ook verder inging op anticonceptie, volgens mij is de site veranderd. Anyway, kga is kijken, ziet er ook goed uit.
Maar ik zou zeggen, kijk eens verder dan vormgeving. Ik denk dat de info per site ook niet heel erg verschilt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:30

Heb ik gedaan, maar ook het taalgebruik stond me niet helemaal aan Bloos Knipoog
maar ik denk dat we nu wel een beetje te ver van het onderwerp afgaan Bloos

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:36

Lol Tong uitsteken eerlijk gezegd boeit mij de vormgeving en taalgebruik niet zo heel erg (tenzij het te ernstig is), zolang het me maar niet echt stoort. Ik vind overzicht en objectieve informatie belangrijker. Maar goed, boeiend Tong uitsteken

Anyway, ik raad je aan eens te kijken voor de Mirena (zie ook mijn link daarvan, die verwees naar een andere site Tong uitsteken). Op de site van gezondheidsplein staat ook een prima pdfje daarvan, ben ik nu aan het lezen ^^
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 06-03-07 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:38

KLopt maar ik zit nog op mijn werk en kan dus eigenlijk niet internetten aangezien mijn baas achter mij zit Clown

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:49

Hehe Haha!

Ohja, kheb nog een vraag. Met een zwangerschapstest en de pil, moet je in je stopweek testen, als je menstrueert, anders is het niet betrouwbaar. Als je nou niet meer ongesteld wordt met de Mirena, kun je dan wel gewoon een betrouwbare zwangerschapstest doen? (Je kunt een rekensommetje maken ofzo, maar is dat wel betrouwbaar?)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:29

nikkigioa schreef:
Yasmin heeft zijn anticonceptiepil zo ontwikkeld dat de stof progesteron vervangen is een door stof die er veel op lijkt. Progesteron is een hormoon die het vasthouden van vocht tot gevolg kan hebben. Door het weglaten hiervan in de Yasmin kom je door deze pil niet aan en zijn er zelfs vrouwen die gewichtsverlies rapporteren. Klinkt bijna te ideaal om waar te zijn?

Aangezien ik in het verleden echt veel vocht vast hield van de anticonceptiepil ben ik erg benieuwd of bokkers ervaring hebben met de Yasmin. Positief, negatief, ik ben erg benieuwd!

edit: Oja, de pil schijnt ook nog eens libido-verhogend te werken. Voor de geinteresseerden is hier het wetenschappelijke artikel: http://www.sciencedirect.com/science?_o ... c8d83108f2

Nu weet ik niet heeeel zeker of dit artikel ook over de merknaam Yasmin gaat of alleen over een anticonceptiepil waarin Yasmin verwerkt is (heb niet alles gelezen).

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:00

Knoffer schreef:
Zijn jullie (Mirena gebruikers) nog ongesteld en hoe zwaar? Ik wil dan wel graag tampons kunnen gebruiken, ik heb wel eens zulke lichte dagen, dat een tampon vrij stroef gaat zal ik maar zeggen Tong uitsteken dat is niet cool, ik heb een extreme haat voor maandverband.

En hoe zit het met stemmingswisselingen e.d.?

Zo even je verhaal kort samengevat zodat ik makkelijk antwoord kan geven.
Ik heb de mirena nu ruim een half jaar. Ik word heel ligt ongesteld (met een inlegkruisje prima op te vangen of soms een lichte tampon). Ik weet in welke situatie je zit (vrijgezel?) of hoe je er tegen aankijkt maar sex (met condoom dan) gaat prima omdat het zo weinig is. Knipoog

Stemmingswisselingen daar heb ik totaal geen last van.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:17

Knoffer... en alle anderen die een mirenaspiraaltje overwegen.

Ik spreek uit eigen ervaring wanneer ik zeg dat de brochure van de mirenaspiraaltje wel (heel) erg rooskleurig geschreven is !

Ik heb "dat ding" nu negen maanden, op advies van mijn huisarts, die me de hemel beloofde, maar menstrueer nog steeds, soms 2 x binnen een maand, soms enkele dagen tussendoor en veel langer dan zonder "dat ding"... gemiddeld genomen een dag of 8-9.
"t Bloedverlies is op makkelijk op te vangen middels een inlegkruisje.

Ik ben emotioneel wel (veel) stabieler dan voorheen, heb verder geen gewichtstoename, huidproblemen e.d

Ik ben voornemens het nog tot juni aan te zien, wordt deze situatie niet anders overweeg ik het te laten verwijderen.

Dit is mijn ervaring... ik ben jalours op diegenen die helemaal niet meer menstrueren, wat mijn beoogt doel ook was, helaas behoor ik tot de andere groep !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:54

Knoffer schreef:
Hehe Haha!

Ohja, kheb nog een vraag. Met een zwangerschapstest en de pil, moet je in je stopweek testen, als je menstrueert, anders is het niet betrouwbaar. Als je nou niet meer ongesteld wordt met de Mirena, kun je dan wel gewoon een betrouwbare zwangerschapstest doen? (Je kunt een rekensommetje maken ofzo, maar is dat wel betrouwbaar?)

Met de pil alleen in je stopweek een zwangerschapstest doen? Is dat zo? Lijkt mij quatsch.

Mss even de arts contacteren?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:07

Staat in de gebruiksaanwijzing van easy blue die ik thuis heb liggen. Ik heb het op het moment niet nodig, had het eens gehaald, omdat ik onzeker was, omdat ik de pil te laat had ingenomen, maar er zitten meerdere in een pakje, vandaar da'k 'm nog thuis heb liggen. Ik ben alleen nu niet thuis, dus ik kan niet controleren of ik het goed heb gelezen (en m'n geheugen is een zeef, dus weet ook niet meer hoe ik het toen heb gedaan).

Thnx voor alle reacties over de Mirena Lachen
Als er nog meer ervaringen zijn, hoor ik het graag en als er nog vragen in me opkomen, dan horen jullie het wel Haha!

Citaat:
Ik weet in welke situatie je zit (vrijgezel?) of hoe je er tegen aankijkt maar sex (met condoom dan) gaat prima omdat het zo weinig is.

Kheb een vriend, als ik een lichte doorbraak heb, hebben we ook gewoon sex. Maar das vaak zo licht dat ik zelfs geen maandverbandje nodig heb. Ik hoop, als ik werkelijk de Mirena ga nemen, het bij mij ook zo licht zal zijn iig ^^

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:09

Ik had een vraagje waar ik het antwoord niet (wat ik allemaal gelezen heb van dit topic en het vorige) op kon vinden en ik het wel graag zou willen weten:
Als je aan de pil wilt en dus naar de dokter gaat, wat gaat de dokter dan allemaal doen? Moet hij naar je k*t kijken of niet? En waar wel? Wat gaat hij allemaal vragen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:28

Nee hoor, bij mij vroegen ze de reden (gezien ik 15 was), en of ik rookte enzo Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:31

nee als het goed is stelt hij je alleen algemene vragen..
dus waarom je aan de pil wilt
of je verkering hebt en bla bla..
en naar je gewicht en lengte..
volgens mij kijkt ie zo nergens naar hoor Knipoog