PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:19

Ik heb hetzelfde moeten doen Nassie, maar ik eet echt te veel op een dag. Scheve mond

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:46

Nu ik regelmatig eet zonder suiker en melkproducten gaat het echt super!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:45

Fijn om te horen!

Ik zie er al weer echt tegenop om, als ik naar school zit, 's morgens weer 5 minuten naar een broodje te zitten staren... wetend dat ik hem écht op moet eten. Tong uitsteken

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:05

Ididit schreef:
Best interessant. Als ik zo zie (eerste pagina) wat sommige van jullie niet kunnen eten, herken ik mezelf. Melkproducten, McDonalds (dat ik die tegenkwam vond ik vooral bijzonder) chocolade (melk erger dan puur) en nog meer van die dingen... Het buitenland is voor mij ook een ramp, aangezien eten daar vaak klaargemaakt in olie en hier in de boter. Ik wist wel dat ik overgevoelige darmen had, maar ben er nog nooit mee naar een arts of iets geweest

ook ik herken dit volledig... verder nog veel vruchtensap gaat fout, zonnebloemolie gaat fout, terwijl andere olie wel goed gaat, meer dan 1 eetlepeltje jus over mn eten..heb ik ook direct last van en zo zijn er nog 1001 dingetjes.....

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:13

Gatsie..

Vandaag ben ik even mee geweest naar de school van mijn zus (CHE te Ede) en heb ik gewoon gelopen zoals ik normaal op school doe, en ik ben nu helemaal van slag.
Ik hoop echt niet dat ik dit ga krijgen als ik weer naar school moet.. Ik zie er nu enorm tegenop.

Ik heb behoorlijk dezelfde klachten als mijn nichtje, die dit ook heeft en die had het in haar examenjaar van de MAVO het ergst... en daar ga ik nu dus heen. Misschien een stomme gedachte, maar ik ben er echt bang voor.. Nagelbijten / Gniffelen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:47

VeirL, die gedachte maakt het alleen maar erger zeggen ze.
Succes ermee. Mijn examenjaar is een bewogen jaar geweest. Maar qua buik was het juist een stuk rustiger, liep nog wel in het ziekenhuis begin van examenjaar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:54

ik was had eerst zogezegd pds. Boos! Maar ik was overtuigd dat ik dit niet had en iets anders had.
was eerder al mogelijk gediagnostiseerd met ziekte van cronh, voedingsintollerantie enzo
Heb dan een zoektocht begonne naar een goede dokter want het ging van kwaad naar erger met me.
En na een bloedonderzoek werd er vastgesteld dat ik geen immuniteit niemeer had mijn lever kapot was (door de toxines dat de bacterie uitgaf) en het helemaal niet goed ging met men darm. door een parastiet die wanneer ik iets at telkens opkwam. na twee jaar dan eindelijk gelijk gekregen. Dus wil gewoon zegge dat je soms moet opletten met pds omdat ze dit meestal geven wanneer ze niet weten wat het is.

nu mag ik geen
suiker, fruit, vet, deegwaren enzo eten
en elke week aan het infuus. Nu gaat het iets beter met me maar als ik iets verkeerd eet kan soms rap zoals boeilion kan men buik tot 30 -40 cm opzwellen.

ik eet dus bijna niks maar word alleen maar dikker Boos! dus ook een symptoom

wou dit effe neer schrijven, mischien kan ik iemand helpen die zich herkend in dit verhaal

ik gebruik dus allerhande soya producten mischien voor jullie ook het proberen waard.
en speltbrood is een goede broodvervanger of bloemenbrood komt van de boeddhisten heel lekker

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:01

Dyonne schreef:
VeirL, die gedachte maakt het alleen maar erger zeggen ze.
Succes ermee. Mijn examenjaar is een bewogen jaar geweest. Maar qua buik was het juist een stuk rustiger, liep nog wel in het ziekenhuis begin van examenjaar.

We zullen zien. Lachen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 00:10

Ik had vroeger als kind al vaak tijdens het avondeten dat ik echt verging van de pijn in mijn buik. Tot een paar jaar geleden was het toch zeker drie keer per week erg raak. Drie happen avondeten en de hele avond ziek. Nu nog steeds, af en toe. Maar vaak voel ik wel aan mijn darmen ' hoever' het is en hoelang ik nog heb voordat ik echt krom trek en naar de wc moet. (al kan ik nog steeds verrast worden). Wat bij mij (en mijn vader en broer) heel goed heeft geholpen is geen suiker meer nemen. Helemaal niet, dus ook geen suikers uit makkelijke pakjes eten. En melk kan ik ook beter niet drinken. Karnemelk en yoghurt gaat wel gewoon goed, maar mayonaise weer helemaal niet. En kruidig eten kan ook, zolang het maar niet bij een toko, chinees, kant en klaar ofzo vandaan komt. En geen gefrituurd eten. Zodra ik drie patatjes eet, heb ik drie uur lang buikpijn. En alcohol gaat ook niet erg goed. Rode wijn wel, maar witte of rose of bier gaat altijd mis, de volgende ochtend. Dat neem ik dan maar voor lief.
En bij stress... ja, dan helpt helaas nog niets.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:17

hey
ik heb niet het hele topic gelezen (niet alle pagina's) maar ik meld me hier ook maar. Ik eet wel gewoon yoghurt en suiker, drink veel te veel cola en eet alles wat ik wil. Maar af en toe heb ik ook heel erge pijn, weet nog altijd niet juist van welke dingen. Het is ook dikwijls als ik honger heb, dan is het verschrikkelijk.
De symptomen die op de eerste pagina staan, verduidelijken wel een hele hoop! Ben ook geregeld erg moe zonder enige verklaring, spierpijnen, gewrichtspijnen, ..
Ik heb het trouwens al m'n hele leven. Als baby van 3 maand moesten ze al foto's laten nemen van mijn buik. Het heeft geduurd tot ik een jaar of 14 was dat de dokter met deze diagnose afkwam..
xxx

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:59

Ben ik ook weer Lachen
Ik ben voor mijn vakantie naar Turkije (2 weken geleden) opgenomen bij de eerste hulp. Ik had zo'n pijn, dat ik nauwelijks meer kon lopen! Ze hebben allemaal onderzoekjes gedaan, vier verschillende artsen, maar konden niks vinden. Behalve dat mn dikke darm te 'dik' aan voelt, en hij wrs niet goed doorloopt. Laxerend middel gekregen, maar daardoor kon ik juist 6 dagen niet naar het toilet!!

Na de vakantie (gisteren) ben ik naar mn huisarts geweest. Daar erover gesproken en weer onderzoek gedaan en hij denkt dat m'n dikke darm niet goed werkt. Een variant van PDS zei hij. Er is idd geen medicatie voor, maar ik heb wel medicatie voor als ik zo'n pijn heb. Daarvan gaat mn darm dan weer beter/harder werken, waardoor het na een dag of twee weer beter zal gaan. Als ik die pijn heb, is die alleen nauwelijks uit te houden. Echt heel erg vervelend dus, vooral nu mn school en nieuwe stage weer beginnen.. Boos!

Verder moet ik regelmatig sporten (rijd natuurlijk paard en ga naar de sportschool), moet ik proberen minder te stressen (makkelijker gezegd dan gedaan), en daarnaast die medicatie gebruiken als ik zo'n pijn heb. Als laatste ga ik geen melk meer drinken, maar dit is ook ivm met m'n migraine. En dan zien we wel hoe het verder gaat..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:27

hey
ik heb zelf ook migraine, maar alleen als ik enkele dagen na elkaar wat kaas eet. Geen last van melk of yoghurt gelukkig.
Het rare is dat bij sommige de darm trager gaat werken en bij anderen te snel. Bij mij werken ze te snel, ik kom amper bij. En dan zijn er mensen die tegen me zeggen dat ik er blij mee moet zijn dat ik niet dikker wordt Scheve mond
Stress is blijkbaar ook iets waar de meesten wel last van hebben
xxx

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 18:59

Foryourneeds schreef:
hey
ik heb zelf ook migraine, maar alleen als ik enkele dagen na elkaar wat kaas eet. Geen last van melk of yoghurt gelukkig.
Het rare is dat bij sommige de darm trager gaat werken en bij anderen te snel. Bij mij werken ze te snel, ik kom amper bij. En dan zijn er mensen die tegen me zeggen dat ik er blij mee moet zijn dat ik niet dikker wordt Scheve mond
Stress is blijkbaar ook iets waar de meesten wel last van hebben
xxx

Daar heb ik ook last van! De vertering bij mij gaat veels te vlot. Ook ik kom geen gram aan en tezamen met m'n darmklachten + wat ondergewicht voel ik me daardoor echt vaak ziek en heel erg slap. Ik ben laatst weer wat kilo's verloren en nu merk ik dat gewoon echt heel erg. Ik ben sindskort weer aan het rijden en dat vreet gewoon energie. Ik houd het soms gewoon dan niet vol doordat ik gewoon kracht en energie mis door m'n ondergewicht. Ik krijg ook vaak te horen dat ik maar blij moet zijn met mijn figuur..maar dat ben ik dus absoluut niet. Mensen vergeten dat je met een ondergewicht je soms nog wel heel erg beroerd kan voelen (niet alleen geestelijk maar vooral ook lichamelijk).

Ik volg al een hele tijd het voedingsadvies van mijn homeopaat (geen suiker, vegatarisch eten, geen aardappelen, veel water etc). Eigenlijk alles wat wel goed voor je is. In het begin leek dat erg goed te gaan maar de laatste weken gaan gewoon weer bar slecht. Ik ben er ook door afgevallen (terwijl dit eigenlijk niet zou moeten). Snap er niks meer van. Darmklachten leken even weer wat stabieler te worden en het eten ging eerst wat beter maar nu is dat weer terug bij af.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:06

hey
ik herken het volledig. Ik heb vandaag ook weer even een mindere dag, voel me zo moe, lusteloos, kan gewoon niks doen. Ik kan uren denken van "en nu ga ik dit doen" en het lukt gewoon niet Scheve mond Het is zo irritant.
Ik weet niet welke dingen ik best wel of niet eet, ik eet gewoon. Soms zijn er periodes waarin ik amper eet, dat het gewoon niet gaat, en de dag daarop kan ik bvb meer eten dan mijn vader.
Hebben ze echt geen oplossing voor dit? Verdrietig
xxx

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 19:52

Van die dagen heb ik er ook genoeg. Het gaat op en af. Ik moet zeggen dat het voedingspatroon dat ik nu volg in die mate werkt dat mijn voedsel nu minder zwaar op de maag valt waardoor ik wel weer iets meer kan eten dan hiervoor. De ruzie met m'n darmen is alleen nog niet over. Het is een beetje zoeken waar je wel of niet goed op reageert. Ik heb in het begin een soort dagboekje bijgehouden en daaruit kon ik dan opmaken waar ik wel of niet last van kreeg. Van sommige dingen krijg ik wisselend last. Dan kan ik het zomaar een paar weken probleemloos eten of drinken en dan ineens valt het op een dag helemaal verkeerd. Heel vaag soms.

Er zijn wel dingetjes maar het verschilt erg per persoon of het ook daadwerkelijk werkt. Je helpt jezelf al een hoop door regelmatig te leven (op vaste tijden eten en slapen hielp mij al een hoop).

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:55

hey
idd dat regelmatig eten en slapen doet er veel toe! Als ik langere tijd niet heb gegeten, dan is het soms verschrikkelijk. Terwijl er momenten zijn dat ik gewoon niet kan eten. Heel raar...
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:03

Mag ik dit topic uppen? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het met de patienten onder ons gaat Clown

Ik heb inmiddels weer regelmatig last van mijn buik, nu ongeveer alweer vier maanden. Omgeving begint weer steeds vaker te roepen en te schelden dat ik terug moet naar het ziekenhuis, maar ik vind mijn struisvogelpolitiek momenteel wel erg fijn. Liever de wetenschap van iedere dag pijn dan een endoscopie...

Het is momenteel zo erg dat ik mijn studiegenootje met wie ik iedere week in Leerdam stage loop niet meer op kan halen om naar Leerdam toe te rijden. We moeten apart met de auto, omdat ik kapot ga van de pijn 's ochtends. Het is ook zo'n verschrikkelijke schaamte, wat het volgens mij allemaal niet positief beinvloedt...

Die primperan is overigens niet doorgegaan, ik had een verkeerd recept gekregen, voor zetpillen ipv pillen en die heb ik dus niet meegenomen. Aangezien ik naar de wc moet rennen lijken zetpillen me nu niet bepaald handig Nagelbijten / Gniffelen Recept voor pillen heb ik niet meer gehaald, omdat het toendertijd langzaamaan weer beter ging en buscopan voldeed.

Hoop van jullie te horen hoe het nu gaat!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:06

Ik loop op het moment ook alweer een paar weken krom van de pijn. Ook hier wordt geroepen ga naar de dokter. Ik = eigenwijs, dus ik ga niet. Maar zit er over te denken om toch maar te gaan, als is het maar voor wat pijn verminderende medicijnen.

Wat doen jullie tegen de pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:15

Hee Nouk,

misschien kun je vertellen wat je precies hebt Lachen Er zitten hier nogal wat mensen met verschillende klachten!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:17

Kramp, opgezette buik en rommelen.
Maar wil vooral iets tegen de pijn. Lig al met een kruik in bed, slik spierverslappers, drink thee (soms)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:23

Wat mij een goed idee lijkt is om proberen uit te zoeken waar je wel en waar je minder goed tegen kan. Ik weet van mezelf dat ik zuivelproducten, uien, pizza's en pasta's moet laten staan. Ook hollandse kost als stamppotten verdraag ik niet. Ik kan het wel eten, maar dan moet ik thuis blijven. Frituur is ook uit den boze overigens.

Wat bij mij heel goed werkt is de wetenschap of ik thuis ben of dat ik nog weg moet. Als ik namelijk iets ga eten waarvan ik weet dat ik er last van krijg maar ook weet dat ik niet weg hoef kan ik me erop voorbereiden. Op de een of andere manier is de pijn dan toch minder.

Wat ik zelf dus verder gebruik is buscopan, maar dat gebruik ik echt alleen in noodsituaties. Een aspirientje wil trouwens ook nog weleens helpen als je buikpijn hebt, of een glas cola.

Van thee krijg ik vreselijke buikpijn!! En slik je die spierverslappers op regelmatige basis? Die buscopan moet ik eigenlijk drie maal daags nemen, maar merk dat het meer effect heeft als ik het pas neem om de extreme momenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:25

hier gaat het stukken beter!!
Woon op mezelf,en kook goed(ok soms ook helemaal niet)
Eet bijna geen vlees meer,misschien eens per week.
Minder kaas,en geen melk meer.
Drink nu sojamelk,elke ochtend neem ik Biogarde.
En om de 2 dagen een flesje Yakult en echt,het gaat zoveel beter!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:28

Sojamelk, wat doet dat precies? Het lijkt mij erg lekker (vraag me niet waarom, het zal door de marketing komen gok ik Knipoog )

Oh trouwens, ik had hele sterke probiotica pillen gekocht. Je hebt dat orthiflor of zoiets van orthica, maar die vrouw in de winkel raadde de pillen aan die ik heb meegenomen. De kosten? 36 euro. Het resultaat? Een dikke schimmelinfectie Scheve mond

Voor mij alleen dus nog actimel of yakult Nagelbijten / Gniffelen

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:34

Lees je eens in over Candida. Kan een grote boosdoener zijn en ligt ook wel in de lijn van de meeste producten waar gevoelig op gereageerd wordt. Ik zeg niet dat dit dé oplossing is, maar kan mogelijk al enorm schelen. Heb zelf ook metamucil gehad (poeder) en transipeg (tegen pijn/kramp). Heb tegenwoordig compleet ander eetpatroon (en nee, gen streng candida dieet, want dat overleef ik volgens mij niet Knipoog, maar let wel op met die gevoelige producten). Heb tegenwoordig meer een 'gevoelige darm'.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:57

liek rijstmelk is lekkerder Lachen