Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

esperance

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:27

heb net een test gedaan op http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html

mijn score was 32.

Psychologist Simon Baron-Cohen and his colleagues at Cambridge's Autism Research Centre have created the Autism-Spectrum Quotient, or AQ, as a measure of the extent of autistic traits in adults. In the first major trial using the test, the average score in the control group was 16.4. Eighty percent of those diagnosed with autism or a related disorder scored 32 or higher. The test is not a means for making a diagnosis, however, and many who score above 32 and even meet the diagnostic criteria for mild autism or Asperger's report no difficulty functioning in their everyday lives.

herken ook heel veel dingen terug in deze topic wat ik ook heb..
bv, ik vind het zeer moeilijk om contackt met andere mensen te maken. als ik ooit met iemand praat (vriend van mij broer oid) dan herken ik hem niet meer terug de volgende keer, ook vergeet ik gauw hoe mensen er ook alweer uitzagen..
vind het fijnste als ik alleen ben, in groepsverband heb ik nog nooit goed kunnen werken, of praten.
kan mijn emotie's niet uiten/uitleggen.. geef nooit mijn eigen mening, of als er iets dwars zit en van die dingen..

en nog veel meer. maar bij mij is het nooit geconstateerd, dus dan zal het wel niet, lijkt me zo..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:49

Mijn beste vriend heeft pdd-nos, en ook de jongen waar ik nu sinds een paar weken wat mee heb heeft pdd-nos.

Toch zijn ze allebei erg verschillend. Mijn vriend is met afspraken maken echt 1 grote chaos. Soms word ik er echt gek van Scheve mond

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:59

Ik denk dat veel niet autistische mensen zich herkennen in punten wat onder autisme valt, maar dat betekend niet dat je dus gelijk autisme hebt. Ik denk dat die testjes op internet ook erg weinig zeggen.

Het is nu zelfs zo hier dat we beginnen te twijfelen aan de diagnose van mijn broertje (pdd-nos, wat zo'n 12 jaar geleden is gediagnostiseerd) Enkele pedagogen hebben gezegd dat ze eerder denken dat hij een contactstoornis heeft dan autisme.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:59

op die test scoorde ik 40 Knipoog

groepen ben ik ook niet weg van,maar leer er steeds beter en beter mee opmgaan( zal ook wel moeten, je komt vaak genoeg groepen tegen toch?)

wel ben ik ontzettend nieuwsgierig......ik moet en zal altijd van alles en iedereen weten wat ze doen en waarom en waarmee en waarvoor, sommigen worden er soms helemaal simpel van!

is dat bij jullie ook zo?

dat vergeten hoe mensne er uit zien heb ik ook, ik kan zo langs iemand heenlopen zonder dat ik zie wie het is....het interreseerd me niet dus daarom onthoud ik geen gezichten..
tenminste..ik denk dat het zo zit..namen en gezichten combineren is bij mij ook een ramp!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:24

Dat "gezichtenblind" zoals ik het noem heb ik dus ook heel sterk, en dat zorgt af en toe voor hele lastige situaties. Stond poosje terug in de winkel en sprak en medewerkster aan. Die begroette me wel heel enthousiast en ik had zoiets van "huh, oke? ik ken jou dus? wie ben jij dan?" bleek dat meisje niet al te lang daarvoor hier bij mij thuis een dekje gekocht te hebben. OEPS!!
Zelfs toen ze vertelde wat ze gekocht had was ik niet in staat haar te "herkennen". Ik kon me de verkoop wel herinneren, maar kon er geen beeld van een persoon bijhalen.

Nieuwsgierig? JA, absoluut, heel heel erg, echt tot het bemoeizuchtige aan toe. Wil dus inderdaad altijd alles weten Ja
Weet trouwens niet of dat iets met autisme te maken heeft?

Edit: ook even de test gedaan (had hem volgens mij al wel eens eerder gedaan) scoorde hetzelfde als ellepel. 40 dus.
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 10-07-06 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:28

nou ik heb dat ook vlot met tante's en oom, nichten, neven.. haha heel vreemd iig.. er stond ook geschreven op die site dat veel mensen zich zouden herkenen in bepaalde punten, en dat heb ik ook.. geloof niet echt dat ik autistisch ben..
wel denk ik dat er toch redelijk veel autistische mensen op bokt zitten, aangezien sociaal contakt moeilijk is, dan ga je je al gauw meer met dieren richten..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:33

Esperance, wij kunnen natuurlijk niet zeggen of jij wel of niet autistisch bent, maar wat ik je wel mee wil geven is dat er genoeg volwassen autisten rondlopen bij wie nooit de diagnose is gesteld. Of pas op veel latere leeftijd. Moeder met autistisch kind die opeens toch ook wel erg veel kenmerken van haar man als autistisch herkend is zeker geen uitzondering!!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:13

ellepel schreef:

groepen ben ik ook niet weg van,maar leer er steeds beter en beter mee opmgaan( zal ook wel moeten, je komt vaak genoeg groepen tegen toch?)

wel ben ik ontzettend nieuwsgierig......ik moet en zal altijd van alles en iedereen weten wat ze doen en waarom en waarmee en waarvoor, sommigen worden er soms helemaal simpel van!

dat vergeten hoe mensne er uit zien heb ik ook, ik kan zo langs iemand heenlopen zonder dat ik zie wie het is....het interreseerd me niet dus daarom onthoud ik geen gezichten..
tenminste..ik denk dat het zo zit..namen en gezichten combineren is bij mij ook een ramp!

Dat laatste heb ik dan weer niet, 'k kan juist heel goed gezichten onthouden, al zeg ik het zelf! Haha!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:08

De juiste gezichten en namen onthouden, is ook niet mijn sterkste kant.
Maar verder valt het bij toch allemaal wel mee, als ik de problemen van jullie lees.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:14

Misja schreef:
'Lichte vormen' bestaan niet. Je hebt een ASS of je hebt het niet..

ASS is een lichte vorm van autisme. En in ASS zijn wel degelijk ook vormen te onderscheiden. En daar spreken psychiaters ook wel over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:49

ASS wordt meestal gebruikt als afkorting voor 'Autisme Spectrum Stoornis'. Dit is dan de overkoepelende term waar autisme, Asperger, pdd-nos maar ook oudere termen als kernautisme en HFA (HoogFunctionerend Autisme) onder vallen.

Het is geen psychiatrische term, komt niet in de DSM-IV voor maar is gebruikelijk in boeken, websites en verenigingen om de hele groep in 1 keer aan te duiden.

Lichte vormen bestaan naar mijn mening wel degelijk, maar de indeling in de DSM-IV is niet naar zwaarte, maar naar aantal kenmerken. Je kunt niet zeggen dat mensen met Asperger Syndroom of PDD-NOS per definitie een lichtere vorm hebben.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:30

Ik bedoelde inderdaad AS. Sorry ik ben nogal verward door al die termen Haha!.

Verder ben ik het met je eens dat er inderdaad wel degelijk diverse vormen bestaan in het Aspergersyndroom. Flink wat googlen levert dat ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:33

m,aar ik heb echt een ander soort autisme,ik ontplof 4 keer per maand.
en ik heb ook gedragsveranderingen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:41

Sullie97 schreef:
ellepel schreef:

Dat laatste heb ik dan weer niet, 'k kan juist heel goed gezichten onthouden, al zeg ik het zelf! Haha!

Het vreemde is dat m'n opa dat wel had... Maar ja, we denken dat autisme bij ons wel een beetje in de familie zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:33

er was laatst op nederland 3 geloof ik een documentaire over autistische kinderen op een school in engeland....
ik herkende er echt ontzettend veel van in mezelf..
dat je gewoon vaak heel anders reageerd op gebeurtenissen dan een ander, vaak juist veel overdrevener, of juist totaal niet...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:54

Daar herken ik me ook in; het niet weten hoe je moet reageren, en of je wel of niet moet reageren. Ik reageer vaak ook niet goed op mensen; als ik een beetje boos mag wezen dan reageer ik niet, of juist heel overdreven tegen het agressieve aan.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:26

Ik ben moeder van een zoon met NLD en waarschijnlijk pdd nos.
Hij is sinds een jaar in behandeling maar ik vindt het nog steedt er moeilijk, om naar mijn inzien zo streng te moeten zijn terwijl hij een vaste structuur moet hebben.
Het blijft moeilijk voor mij Bloos

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:13

Misschien een tip voor jullie; een forum voor lotgenoten met autisme en adhd: www.autinet.tk Het forum heeft nog weinig leden, dus meld je aan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:59

ik kan soms ook heel moeilijk dingen begrijpen...geen idee of dat er ook bij hoort hoor,of dat t gewoon een karaktertrekje van mezelf is Knipoog
of t te maken heeft met het niet volledig kunnen concentreren op dat moment dat weet ik niet, maar bijvoorbeeld dit:

ik heb laatst 2 electrische tandenborstels gekocht. ik gebruik de mijne elke keer als ik tandenpoets, en mijn vriend wisseld af, de een keer de gewone tandenborstel,de andere keer de electrische..

ik vraag hem wel tig keer waarom hij nou niet gewoon die electrische pakt, en hij legt dus wel duizend keer uit dat hij daar gewoon geen zin in heeft.
er wil bij mij dan niet in dat hij gewoon graag wil afwisselen....moet hij lekker zelf weten,zou mij ook niet moeten boeien,maar ik moet helemaal precies tot op het laatste nauwkeurig weten waarom hij dat nou doet..."is die borstel niet goed dan?"of, "vind je dat niet handiger zo'n electrische?" "hey..vergeet je je electrische borstel niet?"
pas als ik echt heeeeel goed begrijp dat hij dat wil, dan houd ik op met zeuren... Tong uitsteken

erg he?

ik doe dat met veel dingen, op een of andere manier luister ik niet goed of zo, en snap dus gewoon niet precies wat de ander nou wil....best frustrerend soms...ik probeer ermee op te houden hahaha maar lukt niet altijd( krijg je na twee dagen stilte toch weer een vraag over datgene wat me dan bezig houd..) Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-08-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 08:28

ik heb ook een vaste structuur nodig,ik ben ook een tijd uit huis geweest

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:35

Mijn oppas kindje heeft een aggresieve vorm van autisme en dat is soms best moeilijk. Ze krijgt een soort "aanvallen" waar ze heel erg boos wordt en alles wat ze ziet in elkaar wil slaan incl. mensen. Ze krijgt dan schuim in haar mond en alles.Het enigste wat je dan kan doen is haar op een kamer zetten. Meestal slaat ze de hele boel dan kapot maar na een tijdje wordt ze rustig en komt ze naar beneden alsof er niets gebeurt is. Je hoeft niet proberen bij haar in de buurt te komen want ze krast je hele arm open of bijt je. Als ze hier niet last van heeft is het een super lief meisje. Ook wil ze heel vaak niet eten of in bad.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 01:02

Mijn broertje, zus en vader hebben asperger-syndroom.. en ook nog eens de symptomen van adhd Tong uitsteken (ikzelf wss add, maar geen asperger Vork )
Mijn vader houdt zich met niks bezig behalve met zijn werk (zijn werk = hyperfocus), die van mijn broertje is nog erger, nl zijn computerspelletjes. Naar school gaat hij dus absoluut niet graag, maar het valt hem veel beter mee dan in de lagere school, nu in de middelbare heeft hij een vast lessenrooster; iets wat hij in de lagere niet had, en het gaat hem zo duidelijk veel beter af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:15

mijn oudste zus heeft border line
mijn andere van 20 heeft adhd
en mijn broer heeft dislexie(zo goed geschreven?)
en ik lichte vorm van adhd en soort autisme

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:19

sweetrebecca schreef:
mijn oudste zus heeft border line
mijn andere van 20 heeft adhd
en mijn broer heeft dislexie(zo goed geschreven?)
en ik lichte vorm van adhd en soort autisme

dyslexie heb ik ook

wat is borderline eigelijk of staat het hier al ergens geschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:22

een soort van gedragsziekte