Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:07

Matheno schreef:
Dorine92 schreef:
Waarom zou je in 2026 een staartdeling moeten maken? Je loopt wel een beetje achter hoor. Ik kom uit 92 en ik heb dat op school al niet meer geleerd. Nooit last van gehad

We hebben hetzelfde bouwjaar, maar ik heb die staartdeling nog wel moeten leren. Nu ben ik geboren en opgegroeid in het 'conservatieve' Urk, dus allicht liepen we daar wat jaren achter. _O-

Haha ja kan verschil in zitten per land en blijkbaar binnen een land ook per school. Maar heb jij het nu nog nodig?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 09:27

Suzanne F. schreef:
Tenzij de school een plusklas heeft voor begaafde leerlingen. Dat is echt wel fijn voor die groep. Dan komen ze 2 x per week in een groepjes bij elkaar om meer verdieping te krijgen van bepaalde onderwerpen. Zo heeft die van mij ooit een ruimteproject gehad in groep 3-4 wat ze zo enorm interessant vond dat ze later op de middelbare ook projecten ging doen met ruimte en sterren en ze nu ook interesse toont om technische natuurkunde te gaan studeren met waarschijnlijk een minor sterrenkunde en ze denkt een master Aerospace engineering.

Maar het ligt natuurlijk enorm aan de school of ze dat aanbieden of niet. Je kan thuis verdieping aanbieden maar het is voor kinderen zo leuk als ze op groepsreis gaan bijvoorbeeld naar een planetarium of samen een project gaan doen.

Dit hoeft niet persé voor ieder kind leuk te zijn. Iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen referentiekader hoe het met zijn/haar kind is gegaan, maar dit is niet de standaard voor alle kinderen. Net zo goed dat het voor ieder kind anders is hoe zijn/haar ouders met het kind omgaan (heb je bijvoorbeeld oprecht geïnteresseerde, actieve opvoeders of bankhangers op een telefoon - waarbij de laatste groep er aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet eens over nadenkt/peinst om thuisles te geven. Om maar te zwijgen over of je zou moeten willen dat een kind daar les van krijgt). Daarom is het van tevoren nog helemaal niet te zeggen wat wel of niet beter is voor een kind. Daar moet je gaandeweg achter komen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 09:28

Matheno schreef:
Dorine92 schreef:
Waarom zou je in 2026 een staartdeling moeten maken? Je loopt wel een beetje achter hoor. Ik kom uit 92 en ik heb dat op school al niet meer geleerd. Nooit last van gehad

We hebben hetzelfde bouwjaar, maar ik heb die staartdeling nog wel moeten leren. Nu ben ik geboren en opgegroeid in het 'conservatieve' Urk, dus allicht liepen we daar wat jaren achter. _O-

Volgens mij is het met jou (ook) wel goed gekomen, Matheno! :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:30

Dorine92 schreef:
Matheno schreef:

Haha ja kan verschil in zitten per land en blijkbaar binnen een land ook per school. Maar heb jij het nu nog nodig?

Ik ben software engineer van beroep en werk dagelijks nog met 'wiskunde', maar niet specifiek staartdelingen ;-)

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:46

Bij ons op de basisschool zijn ze afgestapt van de nieuwe methode en weer over gegaan op staartdelingen. Vindt mijn zoontje ook veel duidelijker.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 09:50

Sorry quibusjes, ik had mijn post verwijderd, omdat ik me anders mee liet gaan met een ander onderwerp dan het topic. Hoewel... het heeft natuurlijk wel met de lesmethodes van nu te maken. Misschien had ik het dan toch moeten laten staan. Hoe dan ook, daar stond in dat mijn zoon - net als die van jou - de staartdelingen veel duidelijker vond/vindt dan de 'nieuwe' methode. Goed dat de school daar weer op over is gegaan, want ik denk dat het voor veel meer leerlingen duidelijker is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:37

Jolliegirl schreef:
Mijn nichtje zit op de vrije school en leert gewoon lezen..

Ja...nee.... ik zeg ook niet dat ze niet leren lezen :=

Maar ik zie bvb. op de verschillende Facebook groepen over hoogbegaafde kinderen e.d., wel regelmatig langskomen dat er bvb. 4-jarigen zijn die gewoon erg graag willen leren lezen, en dat daar dan een serieus probleem van gemaakt wordt op Steiner scholen omdat ze op die leeftijd dat nog niet gepast vinden schijnbaar.

Nu kan dat vast ook wel per school verschillen natuurlijk hoor :)
Al met al gaat het vaak minder om de soort school die je kiest, dan om de juffen / meesters / directie die er op dat moment zijn, want die maken alle verschil :j

Maar ik zie regelmatig langskomen dat ouders toch teleurgesteld zijn in de vrije scholen omdat hun kinderen het daar toch niet fijn op doen, en die 'vrijheid' dan toch wel dient te verlopen zoals het volgens Steiner dient te gaan en niet volgens de behoefte van het individuele kind zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:51

Shenavallie schreef:
Suzanne F. schreef:
Tenzij de school een plusklas heeft voor begaafde leerlingen. Dat is echt wel fijn voor die groep. Dan komen ze 2 x per week in een groepjes bij elkaar om meer verdieping te krijgen van bepaalde onderwerpen. Zo heeft die van mij ooit een ruimteproject gehad in groep 3-4 wat ze zo enorm interessant vond dat ze later op de middelbare ook projecten ging doen met ruimte en sterren en ze nu ook interesse toont om technische natuurkunde te gaan studeren met waarschijnlijk een minor sterrenkunde en ze denkt een master Aerospace engineering.

Maar het ligt natuurlijk enorm aan de school of ze dat aanbieden of niet. Je kan thuis verdieping aanbieden maar het is voor kinderen zo leuk als ze op groepsreis gaan bijvoorbeeld naar een planetarium of samen een project gaan doen.

Dit hoeft niet persé voor ieder kind leuk te zijn. Iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen referentiekader hoe het met zijn/haar kind is gegaan, maar dit is niet de standaard voor alle kinderen. Net zo goed dat het voor ieder kind anders is hoe zijn/haar ouders met het kind omgaan (heb je bijvoorbeeld oprecht geïnteresseerde, actieve opvoeders of bankhangers op een telefoon - waarbij de laatste groep er aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet eens over nadenkt/peinst om thuisles te geven. Om maar te zwijgen over of je zou moeten willen dat een kind daar les van krijgt). Daarom is het van tevoren nog helemaal niet te zeggen wat wel of niet beter is voor een kind. Daar moet je gaandeweg achter komen.

Daarom denk ik ook dat het heel verstandig is om nu alvast te verdiepen in hoe dat dan praktisch gezien goed vorm te geven is, om zelf het onderwijs te regelen. Daarbij ook proberen niet teveel je eigen ervaringen te projecteren op je kind, maar even een inschatting te maken op basis van het eigen karakter en de behoeftes van dat kind als het een jaar of 3 is, kijken wat je er aan kan doen om het kind zo te vormen dat het fijn mee zou kunnen komen op school.

Vast wat scholen in de buurt bekijken, met een eerlijke, open blik en zonder al teveel aannames. Er rekening mee houdend dat een school in een tijdspanne van maar 2 jaar al heel erg kan veranderen qua sfeer en alles, door ander beleid / andere leerkrachten.

In de gaten houden of er nieuwe initiatieven opkomen relatief in de buurt. Zoals zo'n B3 schooltje. En daar dan ook wel kritisch naar kijken of dat in de praktijk nou echt beter zou zijn, alles afgewogen.

Kind als peutertje ook alvast een ochtendje per week naar een soort voorschoolse setting brengen, om te kijken hoe die het daar doet. Want dat is nog vrijblijvend, en daar kan je veel van leren qua hoe je kind functioneert en of het iets toevoegt aan zijn ontwikkeling :j

Schooluitjes zijn voor onze jongen een gruwel, die krijgt daar echt de zenuwen van en ziet er erg tegenop. Als ouders moet je daar echt je best voor doen om hem toch frisse moed in te praten en te hopen dat hij daarin door de jaren heen dan toch wat in groeit.

Nogmaals vind ik het echt jammer dat er geen combi's mogelijk zijn van deels school, deels thuis.
Ik vond de Corona periode wat dat betreft eigenlijk best wel ideaal....2x per week naar school, huiswerk halen en inleveren. En dat lekker thuis afhandelen. Maargoed dat was als kleuter en dat is dan ook wel de ideale leeftijd denk ik om het nog lekker zelf te doen.

Maar een school waar ze bvb. 3 ochtenden in de week naartoe gaan.
Waar ze de route uitzetten, toetsen en alles. En je zelf thuis de invulling er aan kan geven...lijkt me echt geweldig.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 12:35

pmarena schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar ik zie bvb. op de verschillende Facebook groepen over hoogbegaafde kinderen e.d., wel regelmatig langskomen dat er bvb. 4-jarigen zijn die gewoon erg graag willen leren lezen, en dat daar dan een serieus probleem van gemaakt wordt op Steiner scholen omdat ze op die leeftijd dat nog niet gepast vinden schijnbaar.

Al met al gaat het vaak minder om de soort school die je kiest, dan om de juffen / meesters / directie die er op dat moment zijn, want die maken alle verschil :j

Maar ik zie regelmatig langskomen dat ouders toch teleurgesteld zijn in de vrije scholen omdat hun kinderen het daar toch niet fijn op doen, en die 'vrijheid' dan toch wel dient te verlopen zoals het volgens Steiner dient te gaan en niet volgens de behoefte van het individuele kind zeg maar.

Vrije schoolkind hier die ook hoofdbegaafd was (of blijft dat? want zo voelt het niet :') ). Ik wilde ook leren lezen toen ik jong was en dat werd daar gewoon aangemoedigd verder.

Ik ging ook onderuit op normaal onderwijs (gepest worden, niet meer naar school willen, stil thuis onder de tafel gaan zitten, continu angstig zijn etc.) en heb op de vrije school een aantal geweldige jaren gehad. Ik heb er nog altijd voordeel van en mijn voorkeur gaat dus ook uit naar mijn toekomstige kind naar de vrije school sturen. Maargoed, dat is persoonlijk natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 13:08

Ook in de kleuterklas...? Want daar wordt het van origine toch vaak vermeden als ik de verhalen van teleurgestelde kinderen en ouders zo hoor.

Het verschilt vaak gewoon heel erg per school en per jaar, hoe goed de school / beleid / leraren aansluit bij wat je kind nodig heeft.

Vandaar de tip, staar je niet blind op wat je denkt te weten over een school, maar ga er echt kijken, ga in gesprek, proef de sfeer, vraag naar recente ervaringen en helemaal gaaf is het als ze binnen de school, in het zelfde gebouw al iets van een opvang / peuterklasje hebben, want dat is nog wel vrijblijvend uit te proberen of je kind het daar goed op doet :)

Dan zit je niet meteen vast in het schoolsysteem.
Je kan kind rustig laten wennen en kijken hoe het gaat.
Je proeft de sfeer daar binnen langdurig en kan een behoorlijk goed beeld krijgen.
En kind zit dan ook vaak al in een groepje met toekomstige klasgenootjes en dat is helemaal kassa om er achter de komen of er een klik is of er zelfs al vriendjes in zitten.

Ook al zou je zo goed als 'zeker weten' dat je thuisonderwijs wilt geven, zou ik altijd kijken of je op zijn minst een ochtendje in de week met andere peutertjes wat kan doen zodat je toch weer op een andere manier er naar kan kijken en je je kind ook op een andere manier kan zien :)

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 13:31

Nou…had een heel bericht getikt, istie weg -O-

Ik reageer straks nog even op het vrije school gedeelte, moet m’n zoontje.nu nl van z’n ( vrije :') ) school gaan halen….

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:23

Galja schreef:

Ik reageer straks nog even op het vrije school gedeelte, moet m’n zoontje.nu nl van z’n ( vrije :') ) school gaan halen….

Hey, bekende :P :wave:

De vrije school is niet per se "vrij". De naam is ontstaan doordat het van origine vrij was van overheidsbemoeienis (wat nu niet meer zo is overigens). Maar het is zeker niet vrij, het is juist enorm gestructureerd en vol met rituelen (die voor rust en duidelijkheid zorgen). Het wordt ook wel "Steinerschool" of "Waldorfonderwijs" genoemd en ik geloof dat er nu in Nederland ook geluiden opgaan om de naam te wijzigen, omdat de naam de lading totaal niet dekt. Ik vind het prachtig onderwijs en had mijn zoontje er nooit afgehaald als de betreffende school de kwaliteit van het onderwijs wat verder op peil had gehad.

Op "onze" vrije school werden cijfers en letters niet standaard aangeboden in de kleuterklas, maar er waren wel verschillende kinderen die de behoefte wel hadden en die werden daarin voorzien (evenals bijv meer technische opdrachten met tekenen etc). En ik begreep dat ze vanuit Vrije Scholen Nederland ook steeds meer aansturen op individuele leerlijnen volgen.

pmarena

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:36

Ja ik denk dat zo'n 'vernieuwing' ook wel goed is, want de naam schept toch verwachtingen die niet helemaal passend zijn.

En er zijn onderling enorme verschillen als je het zo hoort. Vrije scholen die heel streng in de Steiner leer zijn waardoor kinderen zich alsnog heel erg aan moeten passen aan een schoolsysteem. En andere die veel meer mee bewegen met kinderen en nog wel de specifieke gebruiken verder aanhouden enzo.

Al met al is soms het standaard openbare dorpsschooltje het meest vooruitstrevend / aanpassend aan de vraag van de verschillende kinderen, als daar op dat moment toevallig net hele fijne mensen de boel runnen.

Ik vind het Dalton systeem ook nog steeds heel mooi, maar we hebben geen seconde spijt gehad van de switch naar het dorpsschooltje waar de sfeer en het 'gezien worden' vele malen beter is. Terwijl we wellicht een heel andere ervaring hadden gehad een paar jaar eerder of later op dezelfde school...het kan zó snel veranderen met verloop van directie / leerkrachten / andere klasgenoten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 15:44

HopeMyDay schreef:
Vrije schoolkind hier die ook hoofdbegaafd was (of blijft dat? want zo voelt het niet :') ). Ik wilde ook leren lezen toen ik jong was en dat werd daar gewoon aangemoedigd verder.

Ik ging ook onderuit op normaal onderwijs (gepest worden, niet meer naar school willen, stil thuis onder de tafel gaan zitten, continu angstig zijn etc.) en heb op de vrije school een aantal geweldige jaren gehad. Ik heb er nog altijd voordeel van en mijn voorkeur gaat dus ook uit naar mijn toekomstige kind naar de vrije school sturen. Maargoed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik ben heel blij met het lezen van jouw ervaring, want wat pmarena al zegt hangt het ook van de juffen en meesters af, ongeacht dat deze schoolvorm landelijk hetzelfde zou moeten doen. Ik denk dat jij het toen heel goed getroffen hebt en dat gun ik iedereen. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 15:48

Galja schreef:

Zuur van die tekst! Ik zie dat ik dat vanmorgen ook heb gedaan, maar dan dat ik zelf (teveel) tekst heb weggehaald. -O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 15:50

VogeltjeM schreef:
Galja schreef:

De vrije school is niet per se "vrij". De naam is ontstaan doordat het van origine vrij was van overheidsbemoeienis (wat nu niet meer zo is overigens). Maar het is zeker niet vrij, het is juist enorm gestructureerd en vol met rituelen (die voor rust en duidelijkheid zorgen). Het wordt ook wel "Steinerschool" of "Waldorfonderwijs" genoemd en ik geloof dat er nu in Nederland ook geluiden opgaan om de naam te wijzigen, omdat de naam de lading totaal niet dekt. Ik vind het prachtig onderwijs en had mijn zoontje er nooit afgehaald als de betreffende school de kwaliteit van het onderwijs wat verder op peil had gehad.

Op "onze" vrije school werden cijfers en letters niet standaard aangeboden in de kleuterklas, maar er waren wel verschillende kinderen die de behoefte wel hadden en die werden daarin voorzien (evenals bijv meer technische opdrachten met tekenen etc). En ik begreep dat ze vanuit Vrije Scholen Nederland ook steeds meer aansturen op individuele leerlijnen volgen.

Interessant! :j Ik zal mijn zoon en schoondochter eens vragen of ze hier al van op de hoogte zijn, want ik weet natuurlijk niet alles wat ze tot nu toe onderzocht hebben. Veel wel, maar net zoveel niet. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 16:39

pmarena schreef:
Ik vind het Dalton systeem ook nog steeds heel mooi, maar we hebben geen seconde spijt gehad van de switch naar het dorpsschooltje waar de sfeer en het 'gezien worden' vele malen beter is. Terwijl we wellicht een heel andere ervaring hadden gehad een paar jaar eerder of later op dezelfde school...het kan zó snel veranderen met verloop van directie / leerkrachten / andere klasgenoten.

Die switch van school heeft mijn moeder ook met mij gedaan op de kleuterschool en ook zij had er geen moment spijt van dat ze die keuze had gemaakt (en ik ook niet, ha ha). Kinderen werden gewoon afgekat en er hing een heel nare sfeer in hun klas. Daarnaast letten die - ik kan er even geen aardig woord voor geven - 'wijven' niet eens op waar de kinderen naar toe gingen als de school uitging. Hoe vaak mijn moeder (en andere moeders) wel niet door de wijk heeft moeten zoeken waar ik (of een ander kind) was... Gelukkig was er wel eens een andere moeder die mij opving, want de deur ging gewoon dicht op school, kleuters of niet en of je nu gebeld had dat je een paar minuten later bent of niet. Mijn moeder heeft heel vaak haar beklag gedaan, maar daar werden de schouders voor opgetrokken. Ze kon het bloed van die juffen op een gegeven moment wel drinken. De keuze voor een andere kleuterschool was dan ook snel gemaakt (en ik was niet de enige die deze overstap mocht maken). Ik had op de nieuwe school echt hele lieve juffen, alle jaren. Wat ik wel miste was een meester voor de klas (vooral na de verhalen van mijn broer, die wel les van een meester op dezelfde basisschool had gehad) en dat merkte je op een gegeven moment ook aan de jongens. Er was op die hele school maar één meester (op de hoofdmeester na, maar die gaf geen les) en die viel een keer in voor een zieke juf. Wow, dat was echt tof! :D Grapjes tussendoor, maar ook heel rechtvaardig streng als het nodig was en hij vertelde zoveel interessante dingen op een andere manier dan de standaard lesstof (of, zonder ze te willen afvallen, want ook van hen heb ik een hoop geleerd, hoe de juffen het zouden brengen)! Vooral voor de jongens was het fijn om les van hem te krijgen, omdat hij heel goed met ze kon sparren. Maar eigenlijk waren we allemaal positief onder de indruk van zijn manier van lesgeven. Na twee weken kregen we weer de juf terug. Ook blij mee, maar ik ben ook blij dat we die ervaring met een meester hebben gehad.

Het zal vast niet voor alle scholen zo zijn, maar ik hoor dat het momenteel ook voornamelijk juffen zijn die voor de klas staan. Dat zal overal wel anders zijn, maar dit is wat ik van een moeder hier in het dorp hoorde.

pmarena

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:50

Ja het zijn wel enorm veel juffen tegenwoordig....niks ten nadele van de juffen hoor, maar wat meer meesters zou wel leuk zijn. Die van ons heeft een jaartje een meester gehad en dat was een toffe gast.

Ik heb vroeger volgens mij wel 3 jaar achter elkaar dezelfde meester gehad en dat was ook leuk.
Maar dat vind ik sowieso wel jammer dat er tegenwoordig best veel verloop is in mijn beleving.
Klassen waarbij de week opgedeeld wordt met meerdere leerkrachten, elk jaar weer een andere.
Het is toch wel fijn als je iets meer een band op kan bouwen met een leraar.

Aan de andere kant is het ook wel weer fijn voor kinderen die helemaal geen klik hebben met een bepaalde juf of meester, dat die dan na dat jaar weer een nieuwe kans hebben.

En in de hogere klassen is het toch minder erg maar vooral voor de kleintjes vind ik het best wel vervelend eigenlijk.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:49

VogeltjeM schreef:
Galja schreef:

Voor iedereen: de kinderen van VogeltjeM en mij hebben bij elkaar in de klas gezeten… op de vrije school :')

pmarena schreef:
Jolliegirl schreef:

Wat VogeltjeM zegt is waar maar toch zit er in jouw bericht ook zeker een kern van waarheid pmarena.
Mijn zoontje is heel leergierig en al lange tijd thuis bezig met schrijven, rekenen, cijfers en beginnend lezen.
Ik merk dat ze idd terughoudend zijn met dit te stimuleren op school, al zit hij nog maar in de kleuterklas natuurlijk.
Vorige week was de juf van groep 3 ( of klas 1 zoals dat heet in het vrije onderwijs) ziek en werden die kinderen samengevoegd met de kleuters.
Die maken wel al leerwerkjes en dat de nieuwsgierigheid gewekt bij oa mijn zoon.
Kwam er ‘s middags een excuserend mailtje binnen dat het niet de bedoeling was geweest dat de kleuters deze werkjes hadden gedaan maar dat het puur uit de nieuwsgierigheid van het kind zelf was, maar het was eigenlijk niet de bedoeling.
Terwijl ik juist blij was dat mijn kind zo blij was met z’n werkjes.
Vandaar bij ons ook de twijfel om hem volgend jaar naar regulier onderwijs te doen, net zoals het kind van VogeltjeM.
Ik ben bang dat hij toch iets van een achterstand op gaat lopen of “vervelend” gaat worden omdat hij uitdagingen mist.
Nu in de kleuterklas is het echt geweldig voor hem.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:05

Toch gek he, ik kan mij over het algemeen heel goed vinden in het antroposofisch gedachtegoed. Maar volgens mij koppelen ze soms ook 'leerrijpheid' aan het wisselen van tanden. Zitten echt rare dingen bij. Wij hebben antroposofische opvang (kdv en bso) ze zijn daar heel veel buiten en in het bos, creatief bezig, vieren de jaarfeesten etc. En dan reguliere school die ook veel met bos en buiten doet en breinvriendelijk onderwijs geeft waarbij heel erg het kind gevolgd wordt. Vind het vooralsnog hele fijne combinatie.

Meesters is volgens mij overal een probleem dat er niet aan te komen is. Wij hebben op de bso wel een man, die doet ook dingen met ze als met messen hout bewerken enzo.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je als je met 7 maanden zwanger al zo met schoolkeuze bezig bent. Of er ook zoveel wordt nagedacht over kraamtijd, eerste 1000 dagen etc.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:07

FleurVP schreef:
Toch gek he, ik kan mij over het algemeen heel goed vinden in het antroposofisch gedachtegoed. Maar volgens mij koppelen ze soms ook 'leerrijpheid' aan het wisselen van tanden.Zitten echt rare dingen bij. Wij hebben antroposofische opvang (kdv en bso) ze zijn daar heel veel buiten en in het bos, creatief bezig, vieren de jaarfeesten etc. En dan reguliere school die ook veel met bos en buiten doet en breinvriendelijk onderwijs geeft waarbij heel erg het kind gevolgd wordt. Vind het vooralsnog hele fijne combinatie.

Meesters is volgens mij overal een probleem dat er niet aan te komen is. Wij hebben op de bso wel een man, die doet ook dingen met ze als met messen hout bewerken enzo.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je als je met 7 maanden zwanger al zo met schoolkeuze bezig bent. Of er ook zoveel wordt nagedacht over kraamtijd, eerste 1000 dagen etc.

Ja zoiets ja dat je het kan verdelen in van 0-7 jaar, 7-14 jaar en 14-21 jaar of zoiets ( sorry, iets van de klok en de klepel :') )
Wij hebben puur voor deze school en vorm van onderwijs gekozen omdat het heel goed aansloot op de opvang waar hij naar toe ging.
Ook antroposofisch, veel buiten enz
En ik heb echt een “doe” kind. Kan niet stil zitten en moet iets doen.
En dat doen ze goed op de vrije school.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:56

Galja schreef:
Wat VogeltjeM zegt is waar maar toch zit er in jouw bericht ook zeker een kern van waarheid pmarena.
Mijn zoontje is heel leergierig en al lange tijd thuis bezig met schrijven, rekenen, cijfers en beginnend lezen.
Ik merk dat ze idd terughoudend zijn met dit te stimuleren op school, al zit hij nog maar in de kleuterklas natuurlijk.
Vorige week was de juf van groep 3 ( of klas 1 zoals dat heet in het vrije onderwijs) ziek en werden die kinderen samengevoegd met de kleuters.
Die maken wel al leerwerkjes en dat de nieuwsgierigheid gewekt bij oa mijn zoon.
Kwam er ‘s middags een excuserend mailtje binnen dat het niet de bedoeling was geweest dat de kleuters deze werkjes hadden gedaan maar dat het puur uit de nieuwsgierigheid van het kind zelf was, maar het was eigenlijk niet de bedoeling.
Vandaar bij ons ook de twijfel om hem volgend jaar naar regulier onderwijs te doen, net zoals het kind van VogeltjeM.
Ik ben bang dat hij toch iets van een achterstand op gaat lopen of “vervelend” gaat worden omdat hij uitdagingen mist.

Only op de vrije school _O- sorry dat we je kind per ongeluk letters hebben geleerd!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 22:04

VogeltjeM schreef:
Galja schreef:

Only op de vrije school _O- sorry dat we je kind per ongeluk letters hebben geleerd!

:') _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 06:27

Nouja het is wel meer dan alleen een 'kern' van waarheid natuurlijk, want ik zit het niet ter plekke te verzinnen :P

Maar zoals je al zegt, dat ze het voor kleuters nog niet 'gepast' vinden zeg maar.
En ik denk dat daar an sich ook niet zoveel mis mee is. Ik kan me best voorstellen dat het voor het 'gemiddelde' kind beter is om gewoon eerst even lekker te concentreren op algemene ontwikkeling, andere verworvenheden en dat je dan heel prima gewoon in groep 3 / klas 1 kan beginnen met leren lezen enzo.

En er zit imo nog wel een verschil tussen stimuleren en mee bewegen op de eigen vraag / behoefte van kinderen. Dat je het in de kleuterklas niet gaat stimuleren daar lijkt me weinig mee mis, mits je het inderdaad wel weer gecompenseerd krijgt in de latere jaren.

Maar kinderen die echt graag zelf willen lezen e.d. daarvoor is het wel balen natuurlijk.

Sowieso is het natuurlijk niet bepaald uniek dat er 3-jarige zijn die graag naar school willen om dingen te leren. Dan zijn ze ein-de-lijk 4 en denken ze yes nu gaat het beginnen *\o/* En dan moeten ze met blokken gaan spelen en een beetje zitten kleuren of tot 10 tellen in een kring :=

En ik denk persoonlijk dat het zonde is om de kleuterjaren niet te gebruiken om spelenderwijs wat letters er in te krijgen, want dan heb je lekker rustig de tijd en hoeft het er niet achter elkaar ingestampt te worden in kortere tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 06:59

pmarena schreef:
Sowieso is het natuurlijk niet bepaald uniek dat er 3-jarige zijn die graag naar school willen om dingen te leren. Dan zijn ze ein-de-lijk 4 en denken ze yes nu gaat het beginnen *\o/* En dan moeten ze met blokken gaan spelen en een beetje zitten kleuren of tot 10 tellen in een kring :=

En ik denk persoonlijk dat het zonde is om de kleuterjaren niet te gebruiken om spelenderwijs wat letters er in te krijgen, want dan heb je lekker rustig de tijd en hoeft het er niet achter elkaar ingestampt te worden in kortere tijd.

Eens. Maar op een goede school bieden ze ook die kleuters extra uitdaging aan. Bij die van mij was het steeds de afweging om een klas hoger te doen of niet. Qua leerstof had ze het makkelijk gekund maar ze speelde nog zo leuk en was sociaal. Nu kon ze nog lekker spelen natuurlijk dus toch maar besloten om extra werkjes te geven en haar geen klas te laten overslaan. Achteraf is dat prima geweest.