Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:34

Ik heb vroeger toen ik nog kantooruren werkte 2x p/w een 2u in de middag vrij gehad. Ik werkte dan 36u en ging 2 dagen 2u eerder weg zodat ik doordeweeks lekker voor het avondeten en in het daglicht nog naar m’n paard kon. Voelde heel luxe terwijl ik weinig inkomen hoefde in te leveren. Die dagen startte ik ook vroeg zodat ik tussen 14 en 15u kon stoppen. Heerlijk.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:42

Ik hoef ook niet per se iets leuks te doen idd, middagdutje zou fijn zijn. :') Ik zal eens gaan uitzoeken hoeveel ik inlever op een hele dag minder met mijn nieuwe loon. 2x paar uur eerder weg klinkt ook goed! Als ik halverwege de dag weg zou gaan zou dat om 12 uur zijn op mijn werk.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:46

Voor de mensen die minder zijn gaan werken, heb je dan ook echt minder werk?
Ik denk namelijk dat als ik minder zou gaan werken, mijn takenpakket niet zou wijzigen, en ik dus dezelfde hoeveelheid werk in minder tijd zou moeten doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:01

Ik wel, want ik word (deels) ingeroosterd door een planning en die krijgen me op die dag gewoon geen 9 maar 5 uur en dus maken ze afspraken binnen die 5 uur (inclusief reistijd van adres naar adres).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:02

Dammie schreef:
Ik denk namelijk dat als ik minder zou gaan werken, mijn takenpakket niet zou wijzigen, en ik dus dezelfde hoeveelheid werk in minder tijd zou moeten doen.

Dat is een kwestie van grenzen aangeven en bewaken. En duidelijke afspraken maken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:15

Daarom ben ik nooit minder gaan werken. Wij hebben hier ook zo'n regeling voor bijna gepensioneerden: 80% van de tijd werken voor 90% van het salaris en 100% pensioenopbouw, kan vanaf je zestigste. Maar tot een tijdje geleden had ik een solo-functie. Dus ik had minder geld gekregen voor werk dat ik nu in vier dagen moest doen terwijl ik er normaal 5 dagen over doe :D. Dat zou dus weinig opleveren.

Maar als je een functie hebt met werk dat meerderen kunnen doen, dan is dat natuurlijk prima mogelijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:18

Dammie schreef:

Nee niet automatisch, zoals Marlinde zegt moet je daarvoor wel echt goed je grenzen aangeven.

Wat betreft verschil in energie, vind ik lastig. Zelf vind ik inderdaad een hele dag vrij waardevoller dan een halve.
Gevaar zou bij mij ook echt zijn dat ik dan alsnog langer door ga met werken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:21

Ik heb geen paard en heb niet speciaal een vrije dag of middag nodig.
Werk veel thuis en begin op tijd, meestal om 7 uur.
Als ik dan 5 dagen van 6,5 uur zou werken (32 uur) dan zou ik iedere dag om 14uur smiddags klaar zijn.
Ik werkte vaak dagen van 9 uur om een middag vrij te hebben in de week, maar die dagen van 9 uur breken mij toch echt op qua energie.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 22:45

Silvia schreef:
Wat je ook kunt doen is 1x per 2 weken een dag vrij.
Het ligt er natuurlijk aan wat voor werk je doet maar mijn ervaring is dat ik bij een halve vrije dag vaak toch nog langer doorwerk. :+

Dit is ook zeker mijn ervaring. Ben nu 1x in de twee weken een dag vrij en dat gaat veel beter.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:53

Ik zou ook wel van 40 uur naar 32 uur willen, en zoals het nu is zou dat financieel prima kunnen.
Maar alles wordt duurder, het heeft ook zn weerslag op pensioenopbouw, en mocht ik onverhoopt langdurig ziek worden dan is die 70% die je dan van dat salaris ontvangt,toch wel krappe sokken.
Ik vind het lastig. Zou het wel graag willen en nu ook wel kunnen, maar durf eigenlijk het risico niet te nemen.
Mijn voornemen is om het komende half jaar te leven alsof ik het inkomen van 32 uur heb en niet voor 40 uur. (Rest gewoon wegzetten),en dan te kijken of ik daarmee comfortabel rondkom.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:00

Topic naar mijn hart! Ik werk zelf nog wel fulltime omdat ik het niet "durf" qua salaris. Maar als ik dit bespreekbaar maak in mijn omgeving vinden dan vinden ze hier wat van. "Een jonge vrouw kan toch wel werken?" Is dan de reactie. Ik ga er dan vanuit dat ze het niet snappen dat het leven niet enkel draait om werken en dat je niet iedereen over een kam moet scheren. Wat voor de één werkt werkt voor de ander niet. En ik denk dat mensen jaloers zijn. Dat je kunt rondkomen en niet fulltime werken als vrouw alleen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:12

Herfstblad schreef:
Topic naar mijn hart! Ik werk zelf nog wel fulltime omdat ik het niet "durf" qua salaris. Maar als ik dit bespreekbaar maak in mijn omgeving vinden dan vinden ze hier wat van. "Een jonge vrouw kan toch wel werken?" Is dan de reactie. Ik ga er dan vanuit dat ze het niet snappen dat het leven niet enkel draait om werken en dat je niet iedereen over een kam moet scheren. Wat voor de één werkt werkt voor de ander niet. En ik denk dat mensen jaloers zijn. Dat je kunt rondkomen en niet fulltime werken als vrouw alleen.

Ik weet niet of het jaloezie is, ik heb het letterlijk nooit begrepen. Altijd meer dan 40 uur gewerkt.
Als iemand parttime gaat werken vind ik dat prima, mits men dan geen gebruik maakt van toeslagen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 15:43

Benzz schreef:
Ik weet niet of het jaloezie is, ik heb het letterlijk nooit begrepen. Altijd meer dan 40 uur gewerkt.

Ik heb sinds ik 14 ben altijd (bij)baantjes gehad. En bij de overstap naar een “echte” baan (na afronden studie) hield ik mijn bijbaan in de horeca aan. Als het kon koos ik altijd voor werken. Ik ga/ging altijd op in mijn werk en vind mijn werk heel erg leuk. En toch voel ik nu “er is meer/ er zijn andere dingen waar ik ook heel gelukkig van word”. Ik kan mijn werk nu beter loslaten en daar ben ik eigenlijk ook wel blij mee.

Maargoed, dat ik het van mezelf niet goed snap is misschien ook wel de reden dat ik zoek naar een geldige reden om 32 uur te gaan werken. Terwijl; aan wie moet ik verantwoording afleggen? Ja, mezelf. Maar dat is best lastig als je zelf vindt dat er geen goede reden is om minder te werken dan fulltime :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:59

OleJon schreef:
Als het financieel kan, waarom zou je het niet doen.
En boeie, wat een ander daar van vind.
Je kunt je Hr manager om een profarma vragen. Dan weet je exact wat je gaat verdienen.
Zelf werk ik 34 uur gemiddeld.
De ene week is het 24 en de andere week 48 uur. Komt door onregelmatige diensten.
Heerlijk

Bij ons is het gemiddeld 34 per uur fulltime. Omdat het een 5 ploegen systeem is.
2 vroeg-2 laat-2 nacht.
Dus 6 dagen werken en dan 4 vrij, inclusief slaap dag.

Wij krijgen 27 vrije dagen per jaar.
Ik neem nooit lang vakantie.
Dus heb in 2024, van April tot Oktober.
Steeds 2 nachten per maand vrij gehad. Dus had dan 1 keer per maand, 6 dagen achter elkaar vrij.
Heerlijk :D En het koste me maar 14 vrije dagen. En het belangrijkste, minder werken, maar toch hetzelfde loon en reiskosten houden.
En had nog genoeg over.
Afgelopen jaar. Heb ik 4 maanden in de ziektewet gezeten ivm mijn rug.
Dus heb mij vrije dagen terug gekregen.
Zit nu met mijn nieuwe uren voor dit jaar. Op 60 vrije dagen. Daar ga ik zeker gebruik van maken.
Al zou ik het hele jaar. 2 dagen per maand minder werken. Dan hou ik nog 36 dagen over.

Dus dat zou ook voor sommige een optie kunnen zijn. Gebruik je vakantie dagen om minder te werken. Dan hou je hetzelfde loon

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:32

Ooo nooit bij stilgestaan of gemerkt dat mensen parttime werken raar vinden.

Ik werk al 10 jaar 24 uur onregelmatig diensten. Geen kinderen maar wel 2 paarden en een hond. Kan overdag lekker de paarden doen en het huishouden en dan savonds of snachts werken. Zou niet anders willen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:40

Herfstblad schreef:

Maar wat denk jij dan van zulke reacties? Oh foei stoute ik, dat ik met dit rebelse idee kom? Of blijf je wel in je eigen gevoel geloven? Want dat iets KAN, betekent toch niet dat het moet? Waarom zou je fulltime werken ipv zo veel mogelijk genieten? Als het mogelijk is, is de mening van een ander toch helemaal niet relevant? Je betaalt immers zelf je rekeningen

Avanti schreef:
Ooo nooit bij stilgestaan of gemerkt dat mensen parttime werken raar vinden.

Ik werk al 10 jaar 24 uur onregelmatig diensten. Geen kinderen maar wel 2 paarden en een hond. Kan overdag lekker de paarden doen en het huishouden en dan savonds of snachts werken. Zou niet anders willen.

Hier vragen ze zich vooral af hoe het allemaal betaald wordt. Koophuis, auto, alle hobbies en het reizen. Ook als ik het uitleg snappen ze het vaak niet. Ik vertel ze dat ik geen internetkabel heb liggen, geen Netflix en Spotify enz heb.. en dan zeggen ze ja maar Netflix kost maar "€...." dus dat zijn de kosten niet. Nee, maar als je het optelt over een jaar, samen met alle andere dingen die jij wel doet en ik niet, kan ik daar dus de dingen van doen die ik wel doe en jij niet :$
Kinderen zijn ook vet duur

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:29

Benzz schreef:
Als iemand parttime gaat werken vind ik dat prima, mits men dan geen gebruik maakt van toeslagen.

En hypotheekrenteaftrek? Mag dat wel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:53

Lieser schreef:
Benzz schreef:

En hypotheekrenteaftrek? Mag dat wel?

Ik vind die toeslagen ook geen probleem. Je maakt gebruik van het systeem.
Met 40u werken heb je altijd nog meer voordeel mbt pensioenopbouw. Met toeslagen bouw je geen pensioen op, dat is alleen inkomen voor nu.

Hypotheekrente aftrek zie ik weer heel anders, dat trek je af van de belasting die je eerst heel veel hebt betaald doordat je (veel) werkt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:31

Zéker doen! Privéleven is belangrijker dan werk. Ik zou dólgraag 32 uur willen werken, maar dat is helaas niet mogelijk. Heb een 38-urig contract en zit er wekelijk 45+. Als ik minder zou gaan werken, heb ik er eigenlijk alleen mezelf mee omdat er niet genoeg mensen zijn die mijn werkzaamheden over kunnen nemen. Ik vind mijn werk echt ontzettend leuk, maar dit is wel een reden da ik langzaamaan mijn ogen aan het openhouden ben voor een andere werkgever. Nu gaat het wel qua uren, maar in de zomermaanden is het topdrukte en zijn werkweken van 50+ uur het normaal. Niet voor mij. Dan ben ik letterlijk mijn weekenden aan het volmaken om rust voor mezelf te krijgen. En daarvoor werk ik niet, ik vind privéleven dus echt belangrijker dan werk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:38

Dorine92 schreef:
Hier vragen ze zich vooral af hoe het allemaal betaald wordt. Koophuis, auto, alle hobbies en het reizen. Ook als ik het uitleg snappen ze het vaak niet. Ik vertel ze dat ik geen internetkabel heb liggen, geen Netflix en Spotify enz heb.. en dan zeggen ze ja maar Netflix kost maar "€...." dus dat zijn de kosten niet. Nee, maar als je het optelt over een jaar, samen met alle andere dingen die jij wel doet en ik niet, kan ik daar dus de dingen van doen die ik wel doe en jij niet :$

Kun je uitleggen hoe je een koophuis in Nederland regelt zonder een modaal of bovenmodaal (fulltime) salaris? Of een huurwoning, behalve sociale huur met bijbehorende wachttijden.

Je krijgt geen hogere hypotheek of een duurder huurhuis door Netflix en Spotify op te zeggen. Het maakt uit voor je besteedbare inkomen voor hobby's en reizen, niet voor je vaste lasten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:48

Fly_high schreef:
Dorine92 schreef:

Kun je uitleggen hoe je een koophuis in Nederland regelt zonder een modaal of bovenmodaal (fulltime) salaris? Of een huurwoning, behalve sociale huur met bijbehorende wachttijden.

Je krijgt geen hogere hypotheek of een duurder huurhuis door Netflix en Spotify op te zeggen. Het maakt uit voor je besteedbare inkomen voor hobby's en reizen, niet voor je vaste lasten.

Weet niet hoe Dorine het heeft gedaan, maar je kan bijvoorbeeld zorgen voor (veel) spaargeld door te sparen vanaf je eerste (bij)baan zo rond je 15e, en als je dan een jaar of 30 bent heb je 15 jaar kunnen sparen en afhankelijk van hoeveel je hebt kunnen sparen heb je dan een halve of hele ton geld gespaard en kan je een woning kopen.
Dan maakt het zeker wel uit welke abonnementen je hebt, want wat je niet betaalt, kan je sparen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:51

Ik werk zelf 36 uur in 4 dagen en die hele dag vrij is wel echt een meerwaarde. Een halve dag werken doe ik ook weleens, maar wordt toch vaak langer dan gepland. Collega van mij werkt 3 hele dagen en 2 halve dagen, voor haar bevalt dat goed en is fijn combineren met de kinderen. Dus het is ook heel persoonlijk wat voor je werkt.

Eens met Benzz wat betreft toeslagen, ik ben groot van toeslagen voor mensen die het nodig hebben. Maar dat je toeslagen kan ontvangen omdat je er zelf voor kiest om minder te werken vind ik niet oke. Dat geld moet ergens vandaan komen en zou ook besteed kunnen worden aan andere dingen (zorg, onderwijs, gratis OV, defensie, whatever). Of meer toeslag/uitkering voor mensen die echt geen andere opties hebben.

Hypotheekrenteaftrek trek je inderdaad af van je loonbelasting dus als je weinig belasting betaalt kan je de hypotheekrente ook nergens vanaf trekken :) Maar die mag wat mij betreft helemaal afgeschaft, dat is alleen een andere discussie.

@Fly_High ik weet niet in welke tijd Dorine heeft gekocht, maar mensen die eerder instapten in de woningmarkt hebben natuurlijk al een koophuis met lagere lasten dan mensen die nu willen instappen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:04

Ik vind het spannend om minder te gaan werken. Financieel zou het nu prima kunnen, maar wil ook een slag om de arm houden, en zoals het er dit jaar uitziet blijven alle vaste lasten maar omhoog gaan.
Ik wacht daarom nog wel even met minder uren gaan werken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:05

Ik heb in 2020 gekocht. Inderdaad vanaf mn veertiende bijbaantje gehad en altijd gespaard. Gericht gezocht naar huizen en heel vlot gehandeld toen de perfecte optie voorbijkwam. Heb geen bijzonder salaris verder. Gewoon minimumloon en de toeslagen maken het interessant. Elke idioot kan mijn werk doen, geen diploma's nodig (die ik overigens wel heb).
Het hele idee is wat mij betreft trouwens om juist niet een duur huis te hebben, want alles wat je uitgeeft aan je huis, kan je niet besteden aan iets anders.
Zou ik meer gaan werken, gaat er flink veel meer naar de belasting, vooral van de toeslagen, dus ik vind 30 uur wel helemaal dikke prima. Kan het hier prima van redden. En ja, die abonnementen die ik niet heb maken dan wel degelijk uit. Net als het feit dat ik maar heel soms stook. Keuzes

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:40

Ik ben eigenlijk na mijn studie gelijk begonnen met 36u werken ipv 40u. Naast me voltijd studie altijd zoveel mogelijk gewerkt, waardoor het lange en drukke weken waren. Na me studie en thuiswonend besloten om 36u te gaan werken zodat ik meer vrijheid had en thuis op het bedrijf kon meewerken. De eerste 2,5 jaar 4 om 5 dagen gewerkt en nu werk ik de ene week 34u en de andere week 38, met dagen van 8,5u per dag. Hierdoor heb ik elke week minimaal een middag vrij en dat vond ik echt super fijn! Getwijfeld om naar 4x 9u te gaan maar dat vond ik met mijn kantoorwerk wel echt te pittig en dan hou ik minder tijd over op een dag voor mijn paard en andere hobby's. Wat ik super fijn vind is dat wij flexibele uren hebben, meestal werk ik van 7:30 tot 16:30 en soms van 6:30 tot 15:30.
Soms ook lange dagen op de maandag/dinsdag van 10u waardoor ik op vrijdag lekker vroeg weekend heb door deze uren gelijk te compenseren. Verder is woensdag "mijn vrije" dag en dat breekt heerlijk de week.

Als het financieel kan, zou ik het zeker doen! het liefste ga ik naar 32u werken, maar omdat ik een huis wil kopen doe ik het maar niet haha