40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:03

Volgens mij is dit idd 1 van de essenties zoals ze in blue zones leven, dus zorgen dat je blijft bewegen maar wel een soort van gematigd :j[/quote]

Met de fiets boodschappen doen, de trap nemen in plaats van de lift, een lunchwandeling maken. Dat doe ik al, maar ga eens nadenken of er nog meer kleine dingen zijn die ik in kan bouwen in mijn leven :j[/quote]

ja kleine dingen inbouwen werkt wel. Zo doe ik als ik opsta even de oefeningen van de fysio, niet echt sporten maar wel even bewegen. Alles wat na de nacht wat moeizaam beweegt weer even losmaken. Dan eerst beneden een kop thee, dan naar boven douchen, beneden eten en terug naar boven tandenpoetsen is zo al een paar keer de trap op en neer in de vroege ochtend, heb je die beweging maar vast weer gehad. Daarbij als alles s morgens weer soepeler wordt ga je de rest van de dag ook sneller over tot bewegen is mijn ervaring.

Cer

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:17

Op een bepaalde manier bukken, oefeningen tijdens het wandelen (omkijken bv, voor je balans), rechtop lopen, core aanspannen, mezelf lang maken als ik door het huis loop, op m’n tenen staan tijdens T tandenborstelen enz enz
Er zijn denk heel veel kleine dingen die je kan doen?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:22

Wauw jullie komen met dingen waar ik niet eens aan denk. Hmm dat gaat wel lukken als ik het zo lees.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:26

Op 1 been staan, tijdens tandenpoetsen. Goed evenwicht is ook stuk fit blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:29

Op mijn werk pak ik altijd de trap naar de 3e verdieping. Dat zijn 6 trappen. En dat vaak meerdere keren per dag. Thuis ben ik vaak aan het tuinieren of loop ik ook regelmatig naar zolder.
Sporten doe ik niet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:54

Ik doe bewust ook al die kleine dingen, maar merk dat ik met 2 x per week krachttraining me ook wel fitter voel om dat te kunnen doen.

Ik heb een kantoor baan (soort van) maar probeer dat te compenseren door een sta bureau thuis, ik wandel tijdens telefoongesprekken en doe een lunch wandeling. Een loopband onder mijn bureau ben ik ook nog aan het overwegen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 20:01

Ik doe ook veel van die kleine dingen :j

Ik heb net deel 13 van de podcast afvallen in de overgang geluisterd en die ging over versnelde spierafbraak na je 40, dat je spierkracht nodig hebt om calorieen te verbranden en dus nogmaals het belang van krachttraining vanaf je 40e.
De achteruitgang en afbraak die ze beschreef klonken best deprimerend :')
Maar kak dus, krachttraining dus wel echt belangrijk. Toch thuis maar wat meer oppakken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:06

Ik begin weer in oktober denk ik.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:07

Ik heb er net een sessie van een uurtje in de achtertuin op zitten. Box jumps & step downs vanaf mijn borderrand :')

Afbeelding

Vandaag een hele drukke dag qua werk en dan is de drempel een stuk lager om ff een sessie in de tuin te doen. Met wat kettlebells, dumbbells, elastieken, een yoga bal en een matje kom ik een heel eind.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 20:10

Wel echt goed hoor!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:13

Lekker, Gaucho!

Ik had een drukke kantoordag en ben niet op stal geweest, dus ik heb net een rondje gewandeld om nog een fatsoenlijk stappenaantal te hebben gezet. Zit nu op 9000. Netjes voor mijn doen op een kantoordag.

Oh en vanavond heb ik zelf mueslirepen gemaakt in plaats van een pak repen meegenomen uit de supermarkt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:42

ik vind crossfit zo leuk maar durf totaal geen boxjumps te doen, ik ben nogal lomp en heel bang dat ik mijn voeten niet goed zou plaatsen op de box en dan zou vallen...
zit in mijn hoofd, ik weet het, maar is lastig om daar vanaf te raken.
misschien moet ik echt ontzettend laag beginnen en iets met zachte randen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:59

Ik ben laag begonnen met al redelijk wat vertrouwen in mijn lijf, en op van die zachte blokken bij de sportschool. Niet echt een beginnersoefening maar wel een fijne om ook wat explosiviteit te trainen. Ik ga volgende week lekker naar de bergen en dan komt dat goed van pas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 21:07

Ik denk dat kunnen blijven springen ook zeker belangrijk is, net zoals af en toe een sprintje trekken..
Die boxjumps heb ik toen samen met een PT weer gedaan.. dat viel de eerste paar keer echt even tegen, en de realisatie dat je niet zo makkelijk meer springt was voor mij wel een eye opener .. Dus dat wilde ik ook echt wel weer kunnen :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:07

Mijn moeder (bijna 70) heeft zo'n klein loopbandje, daar loopt ze soms 3en stukje op als ze tv kijkt, die kan je ook echt langzaam zetten en omdat je tv kijkt tijdens het wandelen gaat het qua tijd veel sneller voorbij dan je door hebt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:32

Naast het hardlopen wandel ik elke avond, op een uitzondering na, met mijn vriend minimaal een half uur.
Is een vaste gewoonte en ik mis het ook als we niet geweest zijn.
Of we nou moe zijn, of het koud is, regent, waait of wat dan ook, we gaan eruit.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:57

Roihi schreef:
ik vind crossfit zo leuk maar durf totaal geen boxjumps te doen, ik ben nogal lomp en heel bang dat ik mijn voeten niet goed zou plaatsen op de box en dan zou vallen...
zit in mijn hoofd, ik weet het, maar is lastig om daar vanaf te raken.
misschien moet ik echt ontzettend laag beginnen en iets met zachte randen

Ik ben begonnen met opstappen met een stevig tempo. 10x linkerbeen eerst, 10x rechterbeen eerst. Een ik merkte afgelopen zomer in de bergen in Schotland heel veel profijt van gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Welke magnesium suppl gebruiken jullie om soepel te blijven? Ik zie door de magnesium het bos niet meer! Er zijn zo veel verschillende soorten. De 1 voor je brein, de ander voor kramp, rustig te worden etc..etc..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Even een reactie als stille meelezer. Hier ook en 45+, denk een beetje in de pre overgang. Ik beweeg veel (als in elke dag twee flinke wandelingen, 1x pw yoga, 1xpw lichte krachttraining, en 4x rijden op mijn paard (en uiteraard de stalwerkzaamheden die erbij horen). Dus het is niet dat ik niets doe. Ook probeer ik wel op te letten op mijn eten, maar waar dat vroeger prima werkte merk ik nu dat ik langzaam zwaarder word. Vind het zo lastig om daar een goede weg in te vinden, blijkbaar moet ik mijn eetgewoonten veranderen, maar wat moet ik dan aanpassen?! (voor de duidelijkheid ik eet gewoon normaal, veelal hollandse pot)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Popstra schreef:
Welke magnesium suppl gebruiken jullie om soepel te blijven? Ik zie door de magnesium het bos niet meer! Er zijn zo veel verschillende soorten. De 1 voor je brein, de ander voor kramp, rustig te worden etc..etc..

Ik heb 2 verschillende. Van Lucovitaal de 400 met B6 en L-tryptofaan. En van Orthica de 400 magnesium.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Popstra schreef:

Ik had precies dezelfde vraag, dank je!
Ik wist in theorie niet dat de spierafbraak na je 40e behoorlijk was, maar ik merk het nu, ja. Nu ik er bewust van ben.
Ik ben sneller stijver, mijn spieren zijn sneller moe..
Ondanks dat ik een fysiek uitdagende baan heb, wat me behoorlijk fit houd, merk ik het duidelijk.
Dus ik wilde ook magnesium proberen om mijn (arme :') ) lijf wat bij te staan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

De poeder van lucovitaal bevalt me goed. Algemene tip voor magnesium om deze aan het eind van de dag in te nemen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

*Stille meelezer kijkt voorzichtig om het hoekje*
Graag zou ik ook mee willen kletsen als dat mag, ik zie behoorlijk wat goede tips en tricks voorbij komen.

Ik ben even onder mijn steentje vandaan gekropen om te zeggen dat ik vind dat jullie allemaal al goed bezig zijn! In mijn hoofd denk ik wel steeds, joh ik zou eigenlijk meer moeten bewegen, gezonder eten etc, maar ik krijg het nog niet voor elkaar helaas.
Na het werk en de paarden ben ik vaak zo moe/klaar dat ik het liefst op de bank plof. Wel ben ik sinds maart begonnen met hardlopen, maar zou ook nog ergens graag krachttraining willen doen (ofja, ik vind dat ik dat moet is beter verwoord misschien :+ ). Ook qua eten kan het een stuk beter.

Heel veel dingen die jullie noemen komen me bekend voor, maar heb ik eigenlijk nooit aan de premenopauze gekoppeld. Ik ga mij daar eens over inlezen, dank jullie wel!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Goof schreef:
Ik doe ook veel van die kleine dingen :j

Ik heb net deel 13 van de podcast afvallen in de overgang geluisterd en die ging over versnelde spierafbraak na je 40, dat je spierkracht nodig hebt om calorieen te verbranden en dus nogmaals het belang van krachttraining vanaf je 40e.
De achteruitgang en afbraak die ze beschreef klonken best deprimerend :')
Maar kak dus, krachttraining dus wel echt belangrijk. Toch thuis maar wat meer oppakken.

Dan skip ik die podcast even, herken me juist niet in dat alles slechter aan het worden is. Ik ben juist sterker dan ooit mentaal en fysiek. Veel relaxter in mijn werk, veel scherper en ik kan nu juist meer aan dan ik ooit heb gekund.

Maar krachttraining onderschrijf ik zeker, maar op een manier dat het leuk is, dat is voor mij het meest belangrijk. Dan lukt het ook om met frisse tegenzin aan de slag te gaan. Eens per week doen we Calisthenics, lekker buiten en met eigen gewicht trainen. Ik heb thuis ook wat staan aan dumbells, maar daar ben ik iets minder fanatiek mee.

En nu ga ik even de spierpijn van de krachttraining van gisteren eruit fietsen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Hier 40 uur werken per week. Van minder kom ik niet rond.

Opvliegers ken ik totaal niet. Dus geen idee hoe dat voelt. Hou dat maar zo geloof ik als ik er soms dingen over lees.