DuoPenotti schreef:Maar jullie wonen allemaal in Egypte? Of?
Nee we wonen in Nederland. Maar verblijven wel met regelmaat in het buitenland en partner verblijft regelmatig hier.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kimmie235 schreef:rien10 schreef:Nee hoor, dat is niet zo. Mijn zoon wilde naar een bepaalde Uni, dat kon niet want zijn cijfers waren niet hoog genoeg. Je zult echt bepaalde basis vaardigheden moeten hebben. Sommige universiteiten willen niet lager dan een bepaald cijfer bij je vooropleiding zien. Studeren zonder VWO diploma is erg, erg moeilijk.
De open universiteit, daar moet je alleen 18 jaar of ouder zijn, verder geen eisen, dat is anders dan de gewone universiteit. En voor de gewone universiteit heb je inderdaad de 21 + test die kijkt of je bepaalde vaardigheden beheerst. Mijn familie heeft dit laatste gedaan na het thuisonderwijs.
Wellicht voor jouw zoon de open universiteit een optie?
Kimmie235 schreef:Nee, ik zou niet weten waar je een dier kunt slachten en alle organen kan bekijken (mag niet eens in Nederland) ik weet ook niet waar ze embryo transfers kunnen bekijken of geboorten van allerlei dieren kunnen zien als je geen boerderij hebt. Drie talen vloeiend vind ik ook lastig als je niet in het land zelf bent, vooral het Arabisch niet. Medische handelingen bij dieren zou ook absoluut niet mogen, en culturele dingen die hier vaak niet mogen maar daar gebruikelijk zijn. Nee mijn kinderen hadden dat niet geleerd als ze op een reguliere school zaten.
Rintah schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die deze mening delen dat 1 er van op bokt zit (én daar dan ook nog voor uit durft te komen) eigenlijk.
Tabbladen schreef:capopjekop schreef:En ik vind het wel gevaarlijk, want grote kans dat ze alleen in aanraking komen met de wereldbeelden van de ouders.
Dit is precies wat ik ook dacht. Naast leren lezen, schrijven, en andere vakken vind ik dit een niet te onderschatten reden waarom school belangrijk is.
Dorine92 schreef:Ik vind het echt best wel zielig hoe kinderen amper van hun jeugd kunnen genieten doordat ze 5 (!!!) dagen per week hun hele (oke, op woensdag vaak halve) dag verplicht op school moeten zitten. Dat zou van mij sowieso veel minder mogen.
Urbanus schreef:Dorine92 schreef:Ik vind het echt best wel zielig hoe kinderen amper van hun jeugd kunnen genieten doordat ze 5 (!!!) dagen per week hun hele (oke, op woensdag vaak halve) dag verplicht op school moeten zitten. Dat zou van mij sowieso veel minder mogen.
Jeetje wat dramatisch. Mijn kinderen vinden school heel leuk, veel vriendjes, veel ruimte voor creativiteit.
Urbanus schreef:Dorine92 schreef:Ik vind het echt best wel zielig hoe kinderen amper van hun jeugd kunnen genieten doordat ze 5 (!!!) dagen per week hun hele (oke, op woensdag vaak halve) dag verplicht op school moeten zitten. Dat zou van mij sowieso veel minder mogen.
Jeetje wat dramatisch. Mijn kinderen vinden school heel leuk, veel vriendjes, veel ruimte voor creativiteit.
Fly_high schreef:@Dorine noem dan 1 geniale uitvinding die te danken is aan een kind dat geen onderwijs heeft mogen hebben van zijn ouders?
Er zit nog best een verschil tussen het kunnen lezen/schrijven en over die vaardigheden op een zodanig hoog niveau beschikken dat men enigszins geslaagd kan zijn in het leven. Slecht (begrijpend) kunnen lezen maakt mensen erg kwetsbaar.
Je spreekt verder lekker vanuit je positie van privilege. Of ze naar school gaan of niet kunnen de meeste mensen sowieso de sleur niet ontsnappen. Het leven is voor het grootste deel van de wereldbevolking heel hard werken en veel stress.
Kinke schreef:Kimmie235 schreef:Nee, ik zou niet weten waar je een dier kunt slachten en alle organen kan bekijken (mag niet eens in Nederland) ik weet ook niet waar ze embryo transfers kunnen bekijken of geboorten van allerlei dieren kunnen zien als je geen boerderij hebt. Drie talen vloeiend vind ik ook lastig als je niet in het land zelf bent, vooral het Arabisch niet. Medische handelingen bij dieren zou ook absoluut niet mogen, en culturele dingen die hier vaak niet mogen maar daar gebruikelijk zijn. Nee mijn kinderen hadden dat niet geleerd als ze op een reguliere school zaten.
gewoon op de plek waar ze dat nu doen, maar dan in de schoolvakanties.
Tink89 schreef:Oke, dus je zoon bouwt daar zelfvertrouwen op. En je andere kinderen? Die zijn sowieso minder waard ofzo? Of je hebt misschien zelfs dochters, die zijn in Egypte op het platteland nog behoorlijk achtergesteld... Ik zie heus wat voordelen hoor, maar ik kan er als Nederlandse geëmancipeerde vrouw niet bij dat je het oke vindt om dat aan je kinderen mee te geven.
Tieneke schreef:Het komt op mij over alsof je zelf het gevoel hebt veel gemist te hebben en dat via de kinderen probeert te compenseren.
Kimmie235 schreef:nu
Tieneke schreef:Het komt op mij over alsof je zelf het gevoel hebt veel gemist te hebben en dat via de kinderen probeert te compenseren.
Ja joh, want dat is natuurlijk de reden dat mensen voor thuisonderwijs kiezen: diepe, onverwerkte jeugdtrauma’s die ze projecteren op hun kinderen.
Niet vanwege pedagogische keuzes, idealen, vrijheid, veiligheid, cultuur of gewoon… onderwijs dat beter past. Nee, compensatiedrang natuurlijk.