Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:31

DuoPenotti schreef:
Maar jullie wonen allemaal in Egypte? Of?
:)

Nee we wonen in Nederland. Maar verblijven wel met regelmaat in het buitenland en partner verblijft regelmatig hier.

rien10

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:36

@Maaike. Het is anders als je in Egypte woont of in NL of BE. Die samenlevingen zijn niet te vergelijken. Daar wonen maakt het hele leven -dus ook het onderwijs- anders.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:09

Kimmie235 schreef:
rien10 schreef:
Nee hoor, dat is niet zo. Mijn zoon wilde naar een bepaalde Uni, dat kon niet want zijn cijfers waren niet hoog genoeg. Je zult echt bepaalde basis vaardigheden moeten hebben. Sommige universiteiten willen niet lager dan een bepaald cijfer bij je vooropleiding zien. Studeren zonder VWO diploma is erg, erg moeilijk.

De open universiteit, daar moet je alleen 18 jaar of ouder zijn, verder geen eisen, dat is anders dan de gewone universiteit. En voor de gewone universiteit heb je inderdaad de 21 + test die kijkt of je bepaalde vaardigheden beheerst. Mijn familie heeft dit laatste gedaan na het thuisonderwijs.

Wellicht voor jouw zoon de open universiteit een optie?

Bij de OU kun je vantevoren je kennis van de Nederlandse en eventueel de Engelse taal (sommige lesboeken zijn in het Engels) testen. Dat was tenminste 12 jaar geleden zo. Zou iemand laag daarin scoren, is het al een aanwijzing dat studeren een probleem gaat worden.
Ook het begrijpen van teksten gaat bij onvoldoende begrip een probleem worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:22

Kimmie235 schreef:
Nee, ik zou niet weten waar je een dier kunt slachten en alle organen kan bekijken (mag niet eens in Nederland) ik weet ook niet waar ze embryo transfers kunnen bekijken of geboorten van allerlei dieren kunnen zien als je geen boerderij hebt. Drie talen vloeiend vind ik ook lastig als je niet in het land zelf bent, vooral het Arabisch niet. Medische handelingen bij dieren zou ook absoluut niet mogen, en culturele dingen die hier vaak niet mogen maar daar gebruikelijk zijn. Nee mijn kinderen hadden dat niet geleerd als ze op een reguliere school zaten.

gewoon op de plek waar ze dat nu doen, maar dan in de schoolvakanties.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:29

Kimmie235 schreef:
Nee we wonen in Nederland. Maar verblijven wel met regelmaat in het buitenland en partner verblijft regelmatig hier.

daarom is dat thuisonderwijs zo handig, kunnen ze gewoon naar het buitenland buiten de schoolvakanties om.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:34

Dieren slachten misschien niet (alhoewel mijn opa dat gewoon in de achtertuin deed), maar ontledingen doen veel kinderen op de middelbare. En er bestaat ook zoiets als YouTube, of inderdaad in de vakantieperiodes :Y)

Ik zie eerlijk gezegd ook de voordelen van thuisonderwijs niet, behalve dan voor kinderen die echt niet mee kunnen in het regulier onderwijs, maar ook dan ben ik meer voorstander van uitbesteding van lessen aan docenten die ervoor geleerd hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:05

Rintah schreef:
-O- Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die deze mening delen dat 1 er van op bokt zit (én daar dan ook nog voor uit durft te komen) eigenlijk.

Ik vind het nogal vreemd als mensen hun mening niet durven te geven. Is niet slim ook, want dan blijf je omringd worden door mensen waar je niet jezelf bij kunt zijn.

Dat gezegd hebbende. Dit filmpje is natuurlijk een fragmentje waarbij ze vast een beetje hebben geselecteerd in het gehele verhaal. Iemands logica is moeilijk te volgen als je er stukjes uit knipt zonder context, en die naar eigen inzicht achter elkaar plakt.

Ik denk dat het allemaal wel wat meevalt. Alleen al het feit dat deze mensen er zo over na hebben gedacht, geeft al aan dat ze kunnen nadenken en redeneren. En ik heb ze nergens horen zeggen dat het niet de bedoeling is dat de kinderen leren.

Ik ben benieuwd of het inderdaad vanzelf gaat. Bijna al onze succesvolle uitvindingen hebben we te danken aan mensen die iets nieuws gingen proberen. Ik vind het zwaar overdreven om dit mishandeling te noemen. Je kunt er in het dagelijks leven toch niet omheen om dingen te leren als tellen, rekenen, schrijven, lezen, dus dat gaan ze sowieso wel leren. En dat de kinderen sociale vaardigheden niet gaan ontwikkelen op deze manier, is er allemaal bij verzonnen door de bokkers. Dat is nergens te zien in het filmpje, en ik denk zomaar dat de kinderen tijd zat hebben om veel sociale contacten te hebben

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:13

Onder aan de streep zijn we, op een paar na, allemaal moeder en willen we allemaal het beste voor ons kind.

En wat is dat dan, het beste? Zijn mijn koters beter af omdat ze naar school gaan? Ik heb echt geen idee. Mijn dochter heeft nu een fijne juf en gaat als een trein maar in groep 1 vorig jaar had ze zoveel verschillende leerkrachten dat we een voortgangsrapportage hadden met iemand die haar niet kende.

Mijn zoon zit in de klas met een kind dat vermoedelijk niet zo veilig opgegroeid is en de details heeft gedeeld met hem. Ze moeten nog 8 worden maar hij weet precies wat beffen en pijpen is. Dat zijn dingen waar ik hem graag voor had afgeschermd.

Zo is het leven en ze worden allemaal naar zweet stinkende hormoonbommen die frikadelbroodjes eten. Mooi toch ♡

Wat betreft het filmpje in de op, dat vind ik echt schadelijk maar ik heb de aflevering niet gezien.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 24-06-25 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:13

Tabbladen schreef:
capopjekop schreef:
En ik vind het wel gevaarlijk, want grote kans dat ze alleen in aanraking komen met de wereldbeelden van de ouders.

Dit is precies wat ik ook dacht. Naast leren lezen, schrijven, en andere vakken vind ik dit een niet te onderschatten reden waarom school belangrijk is.

Maar op school kom je alleen in aanraking met de wereldbeelden van de overheid, en word je meegesleurd in de sleur waar je vervolgens bijna niet meer uit kunt ontsnappen. Valt ook wat tegen te zeggen.

Ik vind het echt best wel zielig hoe kinderen amper van hun jeugd kunnen genieten doordat ze 5 (!!!) dagen per week hun hele (oke, op woensdag vaak halve) dag verplicht op school moeten zitten. Dat zou van mij sowieso veel minder mogen.
Net als dat de pensioenleeftijden nog meer omhoog moeten, en dat mensen meer moeten werken. Je hebt maar 1 leven, en veel mensen leven die in stress. Of in diagnoses die in een andere setting geen probleem zouden zijn

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:16

Dorine92 schreef:
Ik vind het echt best wel zielig hoe kinderen amper van hun jeugd kunnen genieten doordat ze 5 (!!!) dagen per week hun hele (oke, op woensdag vaak halve) dag verplicht op school moeten zitten. Dat zou van mij sowieso veel minder mogen.

Jeetje wat dramatisch. Mijn kinderen vinden school heel leuk, veel vriendjes, veel ruimte voor creativiteit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:21

@Dorine noem dan 1 geniale uitvinding die te danken is aan een kind dat geen onderwijs heeft mogen hebben van zijn ouders?

Er zit nog best een verschil tussen het kunnen lezen/schrijven en over die vaardigheden op een zodanig hoog niveau beschikken dat men enigszins geslaagd kan zijn in het leven. Slecht (begrijpend) kunnen lezen maakt mensen erg kwetsbaar.

Je spreekt verder lekker vanuit je positie van privilege. Of ze naar school gaan of niet kunnen de meeste mensen sowieso de sleur niet ontsnappen. Het leven is voor het grootste deel van de wereldbevolking heel hard werken en veel stress.

Urbanus schreef:
Dorine92 schreef:

Jeetje wat dramatisch. Mijn kinderen vinden school heel leuk, veel vriendjes, veel ruimte voor creativiteit.

Ik vond school ook tof als kind, zeker basisschool is toch vooral lol hebben met je vrienden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:21

Urbanus schreef:
Dorine92 schreef:

Jouw kinderen wel, niet elk kind. Ik weet nog heel goed hoe ik het zonde van mijn tijd vond.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:26

Fly_high schreef:
@Dorine noem dan 1 geniale uitvinding die te danken is aan een kind dat geen onderwijs heeft mogen hebben van zijn ouders?

Er zit nog best een verschil tussen het kunnen lezen/schrijven en over die vaardigheden op een zodanig hoog niveau beschikken dat men enigszins geslaagd kan zijn in het leven. Slecht (begrijpend) kunnen lezen maakt mensen erg kwetsbaar.

Je spreekt verder lekker vanuit je positie van privilege. Of ze naar school gaan of niet kunnen de meeste mensen sowieso de sleur niet ontsnappen. Het leven is voor het grootste deel van de wereldbevolking heel hard werken en veel stress.

Jij spreekt ook vanuit jouw positie. Ik weet niet hoeveel landen jij hebt gezien, en waar die landen zich bevinden, maar er is overal wel wat. Maar ik zie echt wel dat er in Nederland best wel heel erg veel stress is vergeleken met veel andere culturen. Er zijn natuurlijk ook culturen waar dat hetzelfde is als Nederland, of zelfs erger. Het is er allebei. Feit blijft wel. Stress is nooit goed.

Volgens mij hebben de ouders niet gezegd dat de kinderen geen onderwijs mogen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:32

Stress kan wel goed zijn, maar dat terzijde...

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:44

Kinke schreef:
Kimmie235 schreef:
Nee, ik zou niet weten waar je een dier kunt slachten en alle organen kan bekijken (mag niet eens in Nederland) ik weet ook niet waar ze embryo transfers kunnen bekijken of geboorten van allerlei dieren kunnen zien als je geen boerderij hebt. Drie talen vloeiend vind ik ook lastig als je niet in het land zelf bent, vooral het Arabisch niet. Medische handelingen bij dieren zou ook absoluut niet mogen, en culturele dingen die hier vaak niet mogen maar daar gebruikelijk zijn. Nee mijn kinderen hadden dat niet geleerd als ze op een reguliere school zaten.

gewoon op de plek waar ze dat nu doen, maar dan in de schoolvakanties.

Dat hoor ik vaker, maar het is echt niet te vergelijken.
Wat mijn kinderen meemaken in Egypte is geen incidentele ervaring, het is hun dagelijkse leefomgeving. We wonen op een boerderij, mijn partner is dierenarts. Ze zien hoe leven en dood hand in hand gaan, hoe je longen opblaast van een schaap om te leren hoe ademhaling werkt, hoe je zorg draagt voor dieren en ondertussen leren ze lezen, schrijven en rekenen gewoon door, maar dan in de echte wereld, niet in een klaslokaal.

Mijn zoon is daar de oudste, en dat betekent in die cultuur iets groots. Hij wordt aangesproken als iemand met verantwoordelijkheid, en dat zie je terug in zijn zelfvertrouwen. Dat soort groei bouw je niet op in een paar vakantieweken.

En nee, na één keer een schaap slachten of een medische handeling zie je het niet meteen allemaal. Maar doordat ze steeds opnieuw betrokken zijn, verdiept hun begrip. Het zijn herhaalde, praktische ervaringen die blijven hangen, geen eenmalig educatied momentje, een doorlopend leerproces.

De kinderen uit de buurt lopen af en aan. Er wordt gespeeld, gedeeld, geleerd, over grenzen van leeftijd, taal en cultuur heen. Er is interactie, dynamiek, echte sociale situaties, elke dag opnieuw. Het is niet dat hij “niets mist” het is eerder dat hij zóveel méér meeneemt dan je in een traditioneel klaslokaal ooit zou kunnen plannen. Dat is geen vakantie. Dat is leven als leeromgeving. En dat werkt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:51

Je oudste zoon bouwt daar zelfvertrouwen op. En je andere kinderen? Die zijn dan minder waard?
Of je hebt misschien zelfs dochters, die zijn in Egypte op het platteland nog behoorlijk achtergesteld...

Ik zie heus wat voordelen hoor, maar ik kan er als Nederlandse geëmancipeerde vrouw niet bij dat je het oke vindt om dat aan je kinderen mee te geven.

Daarnaast vraag ik me af hoe eenzijdig - of misschien tweezijdig - hun wereldbeeld is. Leer je ze ook wereldoriëntatie bijvoorbeeld, dus over andere culturen dan Egyptisch platteland en NL? En natuurkunde, scheikunde, geschiedenis, biologie... allemaal vakken die ze in NL op school krijgen. Ook al op de basisschool. Of leer je ze de basisvaardigheden en ga je er verder vooral prat op dat die cultuur zo waardevol is. Praten jullie ook over de minpunten van de Egyptische cultuur?
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 24-06-25 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:54

Het komt op mij over alsof je zelf het gevoel hebt veel gemist te hebben en dat via de kinderen probeert te compenseren.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:56

Tink89 schreef:
Oke, dus je zoon bouwt daar zelfvertrouwen op. En je andere kinderen? Die zijn sowieso minder waard ofzo? Of je hebt misschien zelfs dochters, die zijn in Egypte op het platteland nog behoorlijk achtergesteld... Ik zie heus wat voordelen hoor, maar ik kan er als Nederlandse geëmancipeerde vrouw niet bij dat je het oke vindt om dat aan je kinderen mee te geven.

Geen dochters, mijn jongste wil steeds terug naar Egypte, maar bedankt voor je zorgen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:57

Tieneke schreef:
Stress kan wel goed zijn, maar dat terzijde...

Ik heb het natuurlijk niet over stress in levensbedreigende situaties :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:58

Ik ook niet...

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:59

:7 nu
Tieneke schreef:
Het komt op mij over alsof je zelf het gevoel hebt veel gemist te hebben en dat via de kinderen probeert te compenseren.

Ja joh, want dat is natuurlijk de reden dat mensen voor thuisonderwijs kiezen: diepe, onverwerkte jeugdtrauma’s die ze projecteren op hun kinderen.
Niet vanwege pedagogische keuzes, idealen, vrijheid, veiligheid, cultuur of gewoon… onderwijs dat beter past. Nee, compensatiedrang natuurlijk.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:59

Ik vind het bijzonder dat iedereen zo inhakt op Kimmie. Als ik het zo lees denk ik dat zij haar zaken best goed voor elkaar heeft en prima kan inschatten wanneer het moment wel zou komen dat ze naar het reguliere onderwijs zouden gaan.
Toch prachtig dat ze zo genoeg tijd met hun vader kunnen hebben, verschillende dingen leren, en zoals het klinkt een goede basis mee krijgen.
Dit gaat totaal niet over de inhoud van het filmpje. (En dat is een vorm van geen onderwijs)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:01

Kimmie235 schreef:
:7 nu
Tieneke schreef:

Ja joh, want dat is natuurlijk de reden dat mensen voor thuisonderwijs kiezen: diepe, onverwerkte jeugdtrauma’s die ze projecteren op hun kinderen.
Niet vanwege pedagogische keuzes, idealen, vrijheid, veiligheid, cultuur of gewoon… onderwijs dat beter past. Nee, compensatiedrang natuurlijk.

Dat is niet uit te sluiten...

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:04

Petpa schreef:
Dat is niet uit te sluiten...

Nee precies. Net als dat het ook niet uit te sluiten is dat sommige mensen hun kinderen naar school sturen omdat ze zelf echt héél blij waren met 12 jaar stilzitten en klassenmanagement.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:06

Tieneke schreef:
Ik ook niet...

Dan zie ik niet in waar stress goed voor zou zijn, behalve als je het bekijkt binnen de dwingende maatschappij (dingen af krijgen, doelen halen, etc).
Stress hebben is namelijk heel ongezond, en dus iets om te vermijden.