Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:06

Pmarena, oja, dat de rol wel op je nemen als niemand anders het doet herken ik dan weer wel. Maar dan idd dat leuren, zo vermoeiend. Heb recent een vrijgezellenfeest georganiseerd voor een meisje dat in de vriendengroep van mijn vriend trouwde. Nu zijn we wel eens met z'n 4en op vakantie geweest en doen we ook met z'n 4en wel dingen, maar het is niet dat ik haar verder veel 1 op 1 zie. Hele gezellige meid wel hoor, maar op 1 vriendin na hoorde ik eigenlijk van niemand enige input. Ik doe het dan omdat ik het haar wel gun, het was allemaal al vrij last-minute omdat dus niemand eerder al eens iets geopperd had, maar heel vermoeiend vond ik het ook en was blij toen het achter de rug was :o

Hier dus wel een klas overgeslagen maar wij hadden combinatieklassen. Dus in die zin veranderde voor mij niet zoveel omdat ik in dezelfde klas bleef zitten. Kwam sowieso in die klas nieuw op die school binnen, dus in welke groep ik dan het jaar daarop zou zitten was ook om het even want de helft van de klas zou hoe dan ook nieuw voor me zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:28

Ja die combinatie-klassen zijn wel ideaal ja bij het overslaan van klassen.
Nichtje heeft wel een klas overgeslagen op ander schooltje en juf wilde haar zelfs nog een klas over laten slaan begreep ik. Maar inderdaad om nou een verse kleuter meteen al naar groep 3 te laten gaan....was ook maar een klein meiske. Laat dat lekker spelen en regel inderdaad iets met extra taakjes :j

Die van ons is heel pienter, vooral creatief en heel talig en technisch. Scoort daar heel goed in en het komt hem ook aanwaaien zeg maar. Reken onderdelen gaan echter een stuk minder goed. Maar dat is vooral een gebrek een focus.

Juffen vinden het ook apart omdat hij wel heel goed is in technisch lezen en normaal zijn ze dan ook goed in rekenen schijnbaar. Hij kàn het ook prima.... mits hij focus heeft en gewoon even gericht te werk gaat en zich niet laat afleiden door allerlei randzaken en onmogelijke omwegen qua berekeningen :=

Als je soms ziet via welke omwegen hij sommen uit probeert te rekenen.... :=
En tel daar dan bij op dat hij het gebruik van een kladblaadje beneden zijn waardigheid vindt. En hij dan vaak niet de focus en eigenlijk ook niet de interesse / motivatie heeft om al die bochten van zijn gedachtenkronkels te onthouden.... tja dan wordt het een soort gissen naar het antwoord :=

Ook over tientallen heen is nogal lastig blijkbaar, bvb. 83 - 27 ofzo.
Dat wat je niet meteen ziet weet je wel. Dan zit / zat hij vaak een tiental verkeerd.

Of dat er een plaatje staat van een weegschaal die een gewicht aangeeft, en dan staat in de tekst dat iemand daar nog 200 gram vanaf haalt. Dan geeft die weegschaal bvb. 580 gram aan, maar kijkt 'ie niet goed genoeg en ziet het aan voor 600 gram en vult dan het verkeerde antwoord in weet je wel :=

Dat was vorig jaar nog het probleem maar ik geloof dat we dat er nu aardig uit beginnen te krijgen want dat zijn gewoon domme fouten van niet goed opletten wat je aan het doen bent. Niet goed de vraag lezen maar meteen maar een gooi doen naar het antwoord. Ik denk dat dat komt doordat hij gewend is met taal enzo dat hij het gewoon weet. Het is dan echt een drempel om te leren - leren / die leerkuil door te gaan want dat voelt dan al snel als falen, 'ik ben een sukkel' en 'ik kan het gewoon niet' enzo.

Maar dat gaat allemaal gelukkig een heel stuk beter nu, flink gewerkt aan de mindset en nu is het allemaal niet meer zo'n struggle zeg maar. Heeft ook steeds hele goede cijfers voor zijn topo overhoringen en hij haalt daar ook wel voldoening uit, dat is wel heel leuk om te zien *\o/*

Ben benieuwd hoe het gegaan is met de laatste IEP. Dat zullen we binnenkort wel horen :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:44

Kennen mensen hier toevallig het spelletje "A little to the left"?
Heel fijn voor het OCD gedeelte in mn brein maar ik merk in sommige levels ook dat ik de meest voor de hand liggende oplossingen niet kan bedenken _O- :=
Dan ben ik veel te moeilijk aan het denken en dan komt m'n vriend weer eens aan met "moet je niet gewoon zus en zo doen". Sta ik me daarna weer af te vragen waarom ik het mezelf zo moeilijk maak :')

NoorW

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:49

Hoogbegaafde meldt zich! Heb op mijn 7e een test gedaan en sindsdien op hoogbegaafden-onderwijs gezeten op basisschool en daarna middelbare school. Was enerzijds fijn, anderzijds best sociaal isolerend. Ik herken me verder in heel veel van wat er al in dit topic is gedeeld.

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop en ben wel benieuwd naar jullie perspectieven en ervaringen. Ik heb mijn ex-partner op de middelbare school leren kennen. Hij is ook hoogbegaafd en zat ook op dat onderwijs, een klas boven mij. We zijn 9 jaar samen geweest en nu anderhalf jaar uit elkaar. Ik merk dat het nog best wel lastig is, zeker qua daten, om andere mensen te vinden “in het wild” die ook hoogbegaafd zijn. Uiteindelijk heeft maar 2% een IQ van >130 (en dan heb je het alleen over intelligentie). Ik merk dat het voor mij wel een grote meerwaarde had dat mijn partner ook hoogbegaafd was, we begrepen elkaar daardoor heel goed en gingen samen veel sneller in van alles dan veel andere mensen.

Is jullie partner ook hoogbegaafd? Is dat iets wat je zoekt of waarvan je denkt dat dit uitmaakt in een relatie?

prompter

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:35

Ik heb geen idee of mijn partner hoogbegaafd is en dat boeit me niet echt ook. Hij is niet bepaald dom, we hebben goede gesprekken en meerdere interesses, en van mij hoeft daar geen labeltje aan te hangen :). Dat we het al 35 jaar samen prima kunnen vinden zegt me meer :j.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:35

Ik heb geen officiele test gedaan. Maar ik herken zoveel. Ik liep er afgelopen jaar in mijn werk tegenaan dat men vond dat ik te weinig transparant was in mijn werken en te weinig initiatief nam. Ik ben omdat ik daar vaker tegenaan loop dat mensen mij niet kunnen volgen naar een coach gegaan en die heeft een balletje bij me opgegooid. Ik herken vooral dat anderen mijn denkproces niet kunnen volgen. Ik ben vaak al 10 stappen vooruit, of zit op een heel ander denkspoor dan de mensen om mij heen. Ik moet voor mijn gevoel echt vertragen om anderen ook mee te krijgen. Nu ben ik toch maar meer gaan delen en stap voor stap uit gaan leggen wat ik doe, denk en waarom.

Op school was ik een makkelijk kind, beetje dromerig. Heb een extra jaar moeten kleuteren daardoor. Maar toen ik eenmaal mocht lezen en schrijven (vooral lezen, heerlijk!) ging het vlot met leren. Behalve rekenen en later wiskunde. Daar ben ik nooit goed in geweest. Maar alle alpha vakken waren een eitje voor me. Kreeg VWO advies, dit op wiskunde na (waarom ik dat vak heb gekozen, geen idee, was toen nog niet verplicht) met gemak gehaald. Daarna HBO gaan doen en pas daar hard moeten werken voor mijn cijfers met name omdat daar veel zelfreflectie werd gevraagd en het niet enkel om dingen goed kunnen onthouden ging. Daar liep ik tijdens mijn stages erg tegenaan. Er werd steeds om verdieping gevraagd maar alles wat ik in mijn hoofd prima op een rijtje had vond ik moeilijk om op papier te krijgen en uit te leggen aan een ander. Toch ben ik voor mijn eigen ontwikkeling wel blij dat ik een praktische kant op gegaan ben. Anders was ik een soort kluizenaar geworden denk ik.

Kaka dat van die standen herken ik heel erg. Ik kan heel snel iets afronden waar een ander uren over doet. Maar sommige simpele taken doe ik lang over en stel ik uit omdat ik het zo saai vind en er weinig uitdaging in zie.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 00:36

nps schreef:
Matheno schreef:
Heel veel dingen die ik hier lees zou ik persoonlijk eerder koppelen aan ADD. Een hoofd die te snel gaat voor praten / schrijven, alleen iets doen als je intrinsieke motivatie hebt etc.

Persoonlijk ben ik ook meer "beperkt" in mijn leven door ADD dan perse door HB. Maar goed.. die 2 diagnoses hebben sowieso veel overlap volgens mij.

Klopt helemaal. Ik heb helemaal geen diagnose, want nooit vastgelopen, maar makkelijk is het niet altijd. Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt?

Over werk - ik ben freelancer (websites- en applicaties) en werk eigenlijk heel breed. Werk vaak voor wat langere trajecten en heb dan meerdere functies, bijv ontwerp en development. Voor mijn kindje werd geboren ook meerdere trajecten / opdrachten tegerlijketijd (x uur 1, x uur 2, x uur 3). Ik kan zowel creatief als technisch werken, wat een zeldzame combinatie is - wat ik ontwerp kan ik zelf ook bouwen. Freelancen is echt de beste beslissing die ik ooit heb genomen, altijd uitdagend, altijd divers werk en het gaat vanaf het begin af aan erg goed.

Babiveera - herkenbaar! Ik heb een lage tolerantie voor bullshit ;)

Grappig, ik doe exact hetzelfde werk, ook als freelancer met zoals het lijkt gelijkwaardige kwaliteiten.

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:20

Hallo,
Ik lees al vanaf het begin mee
Ik ben nooit getest maar zo’n 20 jaar geleden las ik iets over hoogbegaafdheid en het was net alsof alles op zijn plek viel.
Ik ben al vroeg als free lancer gaan werken en dat past uitstekend bij me.
Het liefst werk ik aan vier of vijf uitdagende dingen tegelijkertijd.
Ik denk vaak sneller dan ik kan praten, heel onhandig, want dan weet ik niet meer wat ik moet zeggen omdat ik al totaal ergens anders ben.
Simpele vragen vind ik moeilijk omdat ik heel veel mogelijke antwoorden kan verzinnen en de vraag dan voor mij niet duidelijk genoeg is.
Ik had vroeger vaak ruzie met mijn moeder over hoe ik iets moest leren: stap voor stap vond zij, ik wilde meteen iets moeilijks gaan doen en dan onderweg leren hoe het moest.
Ik vind het niet altijd handig hoe ik denk en functioneer, maar het heeft ook veel voordelen.
Leuk en herkenbaar om jullie ervaringen te lezen!

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:32

NoorW schreef:
Hoogbegaafde meldt zich! Heb op mijn 7e een test gedaan en sindsdien op hoogbegaafden-onderwijs gezeten op basisschool en daarna middelbare school. Was enerzijds fijn, anderzijds best sociaal isolerend. Ik herken me verder in heel veel van wat er al in dit topic is gedeeld.

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop en ben wel benieuwd naar jullie perspectieven en ervaringen. Ik heb mijn ex-partner op de middelbare school leren kennen. Hij is ook hoogbegaafd en zat ook op dat onderwijs, een klas boven mij. We zijn 9 jaar samen geweest en nu anderhalf jaar uit elkaar. Ik merk dat het nog best wel lastig is, zeker qua daten, om andere mensen te vinden “in het wild” die ook hoogbegaafd zijn. Uiteindelijk heeft maar 2% een IQ van >130 (en dan heb je het alleen over intelligentie). Ik merk dat het voor mij wel een grote meerwaarde had dat mijn partner ook hoogbegaafd was, we begrepen elkaar daardoor heel goed en gingen samen veel sneller in van alles dan veel andere mensen.

Is jullie partner ook hoogbegaafd? Is dat iets wat je zoekt of waarvan je denkt dat dit uitmaakt in een relatie?

Ik verdenk mijn man van HB, maar hij wil niet gelabeld worden.

Partnerkeuze kan inderdaad lastig zijn. Ik heb 2.5 keer samengewoond voordat ik mijn man vond, die halve keer was een jongen die steeds meer van zijn spullen meenam omdat dat nou eenmaal ‘makkelijker’ was, bleef steeds vaker slapen en toen in ons vriendenclubje doodleuk vertelde dat we samenwoonden…… 8)7. Ehhh NEE!

Ik had geen echte connectie met mijn ex-partners en omdat ik dat wel graag wilde, probeerde ik op hun level te gaan zitten. Dat klinkt wat denigrerend maar zo bedoel ik het absoluut niet. Ik wilde gewoon graag dat het werkte en onervaren als ik was, dacht ik dat, dit de manier was.
Toen ik mijn huidige man tegen het lijf liep, vond ik alles wat ik zocht, maar hij vond mij niet leuk. _-:(
Het heeft 6 jaar geduurd voordat we een stel werden. := Jij moest eerst nog een hoop werk verzetten in je koppie zegt mijn man altijd.

Hij komt zelf ook uit een moeilijke gezinssituatie en heeft daardoor alleen op zichzelf kunnen vertrouwen. Hij heeft dan ook geen externe validatoren nodig, iets wat ik enorm bewonder.
Hij heeft, in tegenstelling tot mij, wel zijn HBO gehaald (met twee vingers in zijn neus) en daarna nog een universitaire aantekening gehaald omdat zijn werkveld dat verlangde, dus op dat gebied zou het zomaar eens kunnen dat hij HB is.

We zeggen vaak tegen elkaar, als wij ooit uit elkaar zouden gaan, dan hebben we geen benul hoe we ooit weer aan een partner zouden komen.
Wel denk ik dat het uiteindelijk niet uitmaakt of je een HB partner hebt, er zijn zoveel meer factoren nodig om een fijne relatie te hebben.
Als mijn man alleen maar intelligent was geweest dan was ik gillend weggelopen, ik heb meer nodig. Ik wil naast de geestelijke connectie, samen tranen met tuiten kunnen lachen en hij moet een master in de slaapkamer zijn (ehh….niet op de BDSM manier :D).

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:33

Leuke topic om te lezen.

Ik ben niet HB , maar ben wel een HSP. Wat soms in je voordeel werkt , maar ook vaak in je nadeel.
Ik ben heel gevoelig voor stemmingen en ik onthoudt dingen dingen die mensen misschien wel 20 of 30 jaar geleden tegen mij gezegd hebben, heel lastig vaak. Vooral de negatieve dingen, ik vergeet het nooit.

Ook ik ben wel snel in het overdenken van zaken, zo vinden mensen mij vaak impulsief omdat ze niet weten dat ik mijn beslissing/reactie allang 35x overdacht heb ;-)

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:35

Ik meld mij ook! Ik ben ook HB getest en heb daarnaast ADHD. Op de basisschool heb ik een klas overgeslagen, en ook op de middelbare school heb ik nooit moeite gehad met leren. Wel ben ik op de middelbare psychisch tegen dingen aan gelopen tijdens corona (dit is ook wanneer ik mijn ADHD diagnose kreeg), ik ben toen blijven zitten om meer rust in mijn hoofd te krijgen. Daar ben ik nu heel blij mee! Inmiddels studeer ik aan de universiteit en het gaat me nog steeds allemaal heel makkelijk af :Y)
Er zijn wel eens obstakels, vooral ook door mijn ADHD (en mogelijk autisme), maar het makkelijk kunnen leren ben ik blij mee! Ik heb ook oprecht een passie voor wat ik studeer en ik geniet daar elke dag van :j

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:38

Mijn man is zeker niet hb. Maar we passen heel goed bij elkaar haha.
Lastige vond ik hierin wel dat toen ik mijn vermoedens over ons zoontje uitsprak hij gelijk zei doe normaal, hij is gewoon een beetje slim en gaat wat sneller. Hij had bij hoogbegaafd echt zo'n beeld van een peuter die met 2 schaakkampioen wordt en beethoven speelt :+ Het duurde tot vastlopen in groep 1 en mega driftbuien thuis tot ik hem eindelijk zo ver kreeg een x een podcast over het onderwerp te luisteren, en daarna nog een afspraak met een coach om het ook echt te gaan zien/begrijpen.

@karrij: oh precies dat ja! En dat iemand dan zegt huh heb ik dat gezegd? Ja.. toen en toen, en toen gebeurde er dit. Weet je dat niet meer? Je had dit en dit aan, of we waren met die en die :+ En inderdaad vooral het negatieve. Ik weet nu nog precies hoe een meisje op het schoolplein in groep 2 tegen mij heeft gezegd dat ik een dikke buik had toen ik zelf mijn moeilijke knoop niet dichtkreeg en de juf vroeg om te helpen ;( Vast niet de enige reden dat ik in de pubertijd een eetstoornis ontwikkelde, maar het feit dat dit soort opmerkingen jaren later nog zo duidelijk afspelen in mijn hoofd heeft daar ook zeker niet aan bijgedragen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 02:26

Ik merk wel dat ik veel mannen niet interessant vind omdat ze alleen maar kunnen "nemen" qua kennis. Ze vinden alles prachtig en hangen aan mijn lippen, maar dan denk ik alleen maar "oke maar wat ga jij mij leren/vertellen dan?".
Ik vind het wel heel aantrekkelijk als iemand veel weet of mooi kan vertellen. En heb veel respect voor mensen die goed kunnen reproduceren. Ik weet van veel dingen iets, maar kan het niet zo vaak goed navertellen of heel precies verwoorden, tenzij het echt in mijn "vakgebied" ligt, bijvoorbeeld omdat het mijn hobby is. Ik weet dan vaak wel de conclusie of het eindresultaat, of ik weet het ongeveer, maar kan niet zo mooi vertellen hoe het precies zit.