Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
smurffie schreef:Tipje aan iedereen hier:
Tetanus kan je gewoon iedere 10 jaar herhalen, dan hoef je bij een ongeluk op stal niet te haasten om die te halen.
Daarbij heb ik ooit de prachtige uitdrukking gehoord: als je zelf had moeten betalen voor je zorg, inclusief spoedtarief, was het dan nog perse nodig als het de dag erna goedkoper was?
Mensen met dieren vinden dat de dierenarts vaak nog wel tot de dag erna kan wachten als dat 200 euro bespaard, weet dat de spoed een nog hoger tarief is..
Zoolgangster schreef:Er zijn artsen die daar niet in meegaan, preventieve tetanus inentingen om de tien jaar... meegemaakt, ik zei dat ik vaak tussen de paarden rond hang, of ik niet ingeënt moest worden, deed mijn huisarts niet, en ook van anderen hetzelfde gehoord.
Pas als ik werkelijk een wond van betekenis zou krijgen, zou ik in aanmerking komen voor een tetanus prik.
Polly schreef:Bij 112 werkt het tegenwoordig zo dat als jij je locatie op je telefoon aan hebt staan dat ze vrij precies kunnen zien waar je je bevind, dus vooral lekker aanzetten!
De HAP kan dit helaas niet
Zoolgangster schreef:smurffie schreef:Tipje aan iedereen hier:
Tetanus kan je gewoon iedere 10 jaar herhalen, dan hoef je bij een ongeluk op stal niet te haasten om die te halen.
Daarbij heb ik ooit de prachtige uitdrukking gehoord: als je zelf had moeten betalen voor je zorg, inclusief spoedtarief, was het dan nog perse nodig als het de dag erna goedkoper was?
Mensen met dieren vinden dat de dierenarts vaak nog wel tot de dag erna kan wachten als dat 200 euro bespaard, weet dat de spoed een nog hoger tarief is..
Er zijn artsen die daar niet in meegaan, preventieve tetanus inentingen om de tien jaar... meegemaakt, ik zei dat ik vaak tussen de paarden rond hang, of ik niet ingeënt moest worden, deed mijn huisarts niet, en ook van anderen hetzelfde gehoord.
Pas als ik werkelijk een wond van betekenis zou krijgen, zou ik in aanmerking komen voor een tetanus prik.
Polly schreef:Wat is dan het verschil in jouw ervaring en de uitleg van Isaa?
Jouw dochter heeft er ook een aantal uren mee doorgelopen en daarna is ze behandeld, dat is toch wat Isaa ook omschrijft als mogelijkheid die (mits geen afwijkende stand en neurologische klachten) geen kwaad kan?
Babootje schreef:Charaz schreef:Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.
Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.
Dit. Een HAP na sluitingstijd is echt alleen voor spoed, dus voor die gevallen die echt niet kunnen wachten tot je de volgende dag de huisarts of waarnemend huisarts kunt bellen. Nu moet ik zeggen dat het beoordelen daarvan nog best lastig is maar de triagisten worden wel getraind om dit uit te vragen.
Miran schreef:Polly schreef:Wat is dan het verschil in jouw ervaring en de uitleg van Isaa?
Jouw dochter heeft er ook een aantal uren mee doorgelopen en daarna is ze behandeld, dat is toch wat Isaa ook omschrijft als mogelijkheid die (mits geen afwijkende stand en neurologische klachten) geen kwaad kan?
Isaa zegt dat breuken vaak niet als spoed genoeg gezien worden en tot de volgende dag kunnen wachten, dat ze er ‘s nachts toch niets mee doen. Mijn dochter had een nette breuk, wat in eerste instantie ook niet zo ingeschat is door mezelf en de juf, waar ik einde dag toch twijfelde en gebeld heb, waarbij ze toch ‘s avonds in het gips gezet is en ze nuchter moest blijven voor de zekerheid.
Verschil is dus zo ongeveer het tegenovergestelde. Het kon geen kwaad om ermee te wachten tot de volgende ochtend maar werd dus wel als urgent genoeg gezien door zowel huisarts als eerste hulp om haar meteen te laten komen. Isaa zegt dat een breuk als niet urgent beschouwd wordt.
Popstra schreef:Babootje schreef:Charaz schreef:Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.
Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.
Dit. Een HAP na sluitingstijd is echt alleen voor spoed, dus voor die gevallen die echt niet kunnen wachten tot je de volgende dag de huisarts of waarnemend huisarts kunt bellen. Nu moet ik zeggen dat het beoordelen daarvan nog best lastig is maar de triagisten worden wel getraind om dit uit te vragen.
Daarom vond ik de opmerking dat iemand de HAP belt voor een blaasontsteking niet kunnen...
Miran schreef:Misschien verschilt het per regio, maar ik vind het niet fijn als er niet-kloppende informatie verspreid wordt. Hier wordt dus gewoon naar een mogelijke breuk gekeken en indien nodig behandeld.