GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 20:57

Dit is de reactie op mijn vraag welk middel en wat het kost:
Citaat:
Ik raad je aan om Mounjaro te gebruiken, dit is het nieuwste medicijn voor gewichtsbehandeling. Het is het meest effectief en heeft de minste bijwerkingen. Het is ongeveer 6€ duurder per week (gemiddelde berekening bij Yazen-patiënten) dan zijn voorgangers Ozempic en Wegovy, maar voor de meeste mensen is het het echt waard. De behandeling met Mounjaro kost (gemiddeld bij Yazen-patiënten) 120€ per maand. Dit medicijn wordt eenmaal per week als injectie toegediend. De pen is verkrijgbaar in zes verschillende sterktes, en net als bij Wegovy kun je een lagere dosis nemen. Vanuit veiligheidsoogpunt heeft Yazen, als zorgverlener, besloten om de Mounjaro 5 mg pen in eerste instantie alleen voor te schrijven aan nieuwe patiënten in onze dienst. Dit vermindert het risico dat per ongeluk de volledige dosis van de 15 mg-pen wordt toegediend, wat ernstige bijwerkingen kan veroorzaken. Na de eerste behandelperiode, en je gewend bent aan de pen, kan een hogere sterkte worden voorgeschreven. De pen van 5 mg bevat 20 mg tirzepatid en kost € 249,99. Als je begint met 2,5 mg per week, gaat deze 6-8 weken mee, afhankelijk van de snelheid waarmee de dosis wordt verhoogd. Daarna kun je de volgende pen krijgen, Mounjaro 15 mg, die 60 mg tirzepatid bevat en momenteel € 380 kost, maar vaak 12-24 weken kan worden gebruikt en dus afhankelijk van de dosis ongeveer € 65-125 per maand kost.

Komt dan in totaal redelijk overeen met wat jij betaald, alleen dan met Mounjaro. Apart dat het bij Getwellis zoveel duurder was. Boel geld maar ik ga het ook gewoon doen, voor een half jaar en dan daarna verlengen als het werkt/bevalt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:10

Ik lees mee, al is het vooral voor het GLI traject, ik overweeg om dit te doen (BMI van 31) en mocht het na 2 jaar nog niet lukken kan ik altijd nog die Ozempic uitproberen.

Zelf betalen is niet te doen, daarbij, als je het online koopt dan kom je vaak uit bij ozempic uit het buitenland, mocht dit onderschept worden door de douane dan ben je het kwijt. Dat is gewoon zonde…

Wel super interessant topic verder!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:16

Rennie89 schreef:
Ik lees mee, al is het vooral voor het GLI traject, ik overweeg om dit te doen (BMI van 31) en mocht het na 2 jaar nog niet lukken kan ik altijd nog die Ozempic uitproberen.

Zelf betalen is niet te doen, daarbij, als je het online koopt dan kom je vaak uit bij ozempic uit het buitenland, mocht dit onderschept worden door de douane dan ben je het kwijt. Dat is gewoon zonde…

Welkom!
Ik heb zelf een jaar GLI gedaan, maar diëtist die het begeleidde kon mij niets vertellen wat ik nog niet wist. En het beweeg deel, waar ik het vooral voor wou doen, kreeg hij niet opgestart omdat er niet genoeg deelnemers waren. Maar zeker goed om eerst te proberen, kun je ondertussen sparen :') :P

Muronia

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:20

Ik heb tijdens het hele gli-traject maar 1 x een diëtiste gezien en die vertelde me dat ik goed bezig was. Oftewel, had ik helemaal niks aan. Het bewegen hebben we wel een half jaar wekelijks in de fysio-ruimte gedaan. Daarna moest je het zelf verder doen. Ik heb nog een poos wekelijks gewandeld met 1 van mn groepsgenoten, totdat ik ziek werd en dat niet meer kon.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:22

Ja ik hoop dat het iets kan doen, ik werk onregelmatige uren wat het in mijn geval vele malen lastiger maakt dan iemand met een 9 tot 5 baan. Ik was in 2018 15 kilo afgevallen voordat ik mijn maagoperatie kreeg, deze was medisch en was een anti reflux operatie met het creeeren van een functionerende maagklep. Na de operatie was ik in een depressie beland, hiervoor medicatie gekregen en 16 kilo aangekomen in 3 maanden tijd -O- en deze kwijtraken is gewoon drama. Dan gaat het weer even en dan komt het er weer aan. Ik was toentertijd afgevallen met vaker eten en minder koolhydraten, maarja. Ik weet dus ook niet of het GLI traject mij kan helpen maar is het proberen waard. En anders inderdaad een hulpmiddel zoals ozempic. Een maagverkleining zou ik dus niet doen puur alleen al om de nasleep die het geeft :\ het herstel is namelijk hetzelfde als de operatie die ik heb gehad alleen loop je meer risico’s op vitamine tekort.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:25

Rennie89 schreef:

Welnee, het wordt gewoon door een Nederlandse arts voorgeschreven en door een Nederlandse apotheek geleverd.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 22:31

Rennie89 schreef:
Ja ik hoop dat het iets kan doen, ik werk onregelmatige uren wat het in mijn geval vele malen lastiger maakt dan iemand met een 9 tot 5 baan. Ik was in 2018 15 kilo afgevallen voordat ik mijn maagoperatie kreeg, deze was medisch en was een anti reflux operatie met het creeeren van een functionerende maagklep. Na de operatie was ik in een depressie beland, hiervoor medicatie gekregen en 16 kilo aangekomen in 3 maanden tijd -O- en deze kwijtraken is gewoon drama. Dan gaat het weer even en dan komt het er weer aan. Ik was toentertijd afgevallen met vaker eten en minder koolhydraten, maarja. Ik weet dus ook niet of het GLI traject mij kan helpen maar is het proberen waard. En anders inderdaad een hulpmiddel zoals ozempic. Een maagverkleining zou ik dus niet doen puur alleen al om de nasleep die het geeft : het herstel is namelijk hetzelfde als de operatie die ik heb gehad alleen loop je meer risico’s op vitamine tekort.

Och wat een sneu verhaal zo joh, dikke (no pun intended :D ) knuffel van mij :(:). Je kunt als je wil bij de huisarts langsgaan en een verwijzing vragen voor het GLI traject. Niet geschoten is altijd mis toch? :+ Voel je vrij om hier mee te kletsen als je dat wil.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:36

Ik wil hier ook graag meepraten. Ik zit nu in het gli traject. (Wat k echt niks vind voorstellen, als levenslange dieeter wist ik dit allemaal al )

Maar mocht na een jaar bij de praktijk ondersteuner aankloppen indien ik niks echt was afgevallen.

Dit is nog niet het geval, maar knooi ook aardig met voeding om dat goed te krijgen momenteel. Ik ben 1,75 en weeg 132 kilo. Na de zwangerschap al nu bijna 3 jaar stabiel dus dat is al heel netjes voor mijn doen.

Ik hoop dat over een half jaartje ik ook misschien spuiten kan krijgen etc. Een operatie zie ik niet zitten. Ook omdat me dat flink in alleen al reiskosten gaat zitten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:07

janderegelaa schreef:
Rennie89 schreef:

Welnee, het wordt gewoon door een Nederlandse arts voorgeschreven en door een Nederlandse apotheek geleverd.

Ik lees al even mee en heb begrip voor ieders motieven maar dit klopt niet helemaal. Het betreffen buitenlandse artsen en wel een Nederlandse apotheek inderdaad. Lees bijvoorbeeld dit artikel.
‘Zonder gedoe’ beloven webwinkels afslankpennen, hormonen, erectiepillen. Hoe kan dat? https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/19/we ... t-a4883632

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:48

Wellis zegt dat ze artsen gebruiken die in Nederland werkzaam zijn. Je ziet ook de BIG registratie als je het pakje krijgt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:41

janderegelaa schreef:
Wellis zegt dat ze artsen gebruiken die in Nederland werkzaam zijn. Je ziet ook de BIG registratie als je het pakje krijgt.

Het zijn NL artsen en een NL apotheek.
Je hebt het binnen 2 dagen binnen.

Ben nu 2 dagen onderweg pas maar wat bizar om geen honger te hebben. Zo raar.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 09:37

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:

Het zijn NL artsen en een NL apotheek.
Je hebt het binnen 2 dagen binnen.

Ben nu 2 dagen onderweg pas maar wat bizar om geen honger te hebben. Zo raar.

Dat klinkt echt heel goed. Ik heb ook de stap op gezet, betaald en hoop snel de spullen binnen te hebben. Ik ben blij dit topic aan te hebben gemaakt, zat er al een tijdje tegen aan te hikken en dit topic was het duwtje wat ik nodig had denk ik haha.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:52

Mariska_28 schreef:
Dat klinkt echt heel goed. Ik heb ook de stap op gezet, betaald en hoop snel de spullen binnen te hebben. Ik ben blij dit topic aan te hebben gemaakt, zat er al een tijdje tegen aan te hikken en dit topic was het duwtje wat ik nodig had denk ik haha.

Heb jij besteld bij Getwellis of Yazen? Was me niet helemaal duidelijk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 09:55

Myfairytale schreef:
Mariska_28 schreef:

Heb jij besteld bij Getwellis of Yazen? Was me niet helemaal duidelijk.

Ik heb nu voor een half jaar betaald bij Yazen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:01

Ik ben heel benieuwd, wil je zo af en toe eens updaten net als Suzanne F.?

Neig er ook steeds meer en meer naar. :j Lijkt me zo fijn om niet meer constant honger te hebben.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 10:26

Myfairytale schreef:
Ik ben heel benieuwd, wil je zo af en toe eens updaten net als Suzanne F.?

Neig er ook steeds meer en meer naar. :j Lijkt me zo fijn om niet meer constant honger te hebben.

Tuurlijk zal ik updates geven, was ook één van de redenen om dit topic te openen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:43

Leuke ontwikkelingen hier! Ik leer ook graag van jullie ervaringen :j

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:47

Ik volg ook nog steeds. Het is een hoop geld wat ik niet perse zomaar kan missen maar dit klinkt wel echt goed. Mijn probleem is geen werkende schildklier, in de overgang en het feit dat ik bij migraine aanvallen continu honger heb. Ik sport 4x in de week, maar kan door sk en overgang niet veel kcal eten zonder aan te komen. Door die hongeraanvallen met migraine is het afvallen zo'n uitdaging; het gaat extreem moeizaam.

Ik vraag me vooral af, hoe het gaat als je stopt nadat je een x aantal kilo's bent afgevallen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:51

Ik heb het vandaag 3 weken en ook al is het niet primair voorgeschreven om af te vallen ben ik 1,7KG afgevallen. Geen rare bijwerkingen. Soms heel licht misselijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:52

Gister had ik een slechte dag. Ben van mezelf een emo-eter en zat de hele dag niet okee in het vel. Hoewel helemaal geen honger (jeuh!) kon ik dus nog wel emo-grazen. Kwa Kcal valt de schade gelukkig reuze mee, maar toch.... het medicijn lost "oud gedrag" helaas niet op.
Werk aan de winkel voor mij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:05

Geen enkel medicijn of een operatie doet dat. Je zult daarom eerst met jezelf aan de slag moeten gaan wil je kunnen slagen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:16

purny schreef:
Geen enkel medicijn of een operatie doet dat. Je zult daarom eerst met jezelf aan de slag moeten gaan wil je kunnen slagen.

Je kunt het beter combineren. Ik denk dat het wel motiveert als je ondertussen afvalt.

@Dees, gewoon zorgen dat je niets te snaaien in huis hebt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:23

Zo fijn om ervaringen te lezen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:24

janderegelaa schreef:
purny schreef:

Je kunt het beter combineren. Ik denk dat het wel motiveert als je ondertussen afvalt.

@Dees, gewoon zorgen dat je niets te snaaien in huis hebt.

Klopt maar als jij als onderliggende oorzaak van overgewicht emo eetbuien hebt en je gaat daar niet mee aan de slag dan zul je vaak tegen deze problemen aanlopen. Daarom zou je eerst met de oorzaak aan de slag moeten gaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:25

Dat denk ik niet. Als je teveel gaat eten met Ozempic dan ga je overgeven. Dan leer je het vanzelf af.