Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:53

Dat weet ik eigenlijk niet, het ging meer om de vergelijking verkoudheid en griep waar ik op reageerde.

Celebi

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:19

Het zijn uiteindelijk allemaal luchtweginfecties. Influenza, RS, Rhino en seizoenscoronavirussen schijnen allemaal rond te gaan en kunnen allemaal klachten geven van verkoudheid tot koorts en zijn dus allemaal griepverschijnselen. Dus echt een onderscheid maken tussen verkouden zijn en griep hebben is toch wat ingewikkelder.. Wat voor de ene een loopneus is is voor de ander een zware griep waarbij je twee weken op bed ligt.

Denk dat het best goed zou zijn als werkgevers zich gaan realiseren dat iedereen vervangbaar is en je beter 1 iemand thuis kan hebben dan de week erop de rest van de afdeling omvalt.

Maar dit probleem moet natuurlijk niet bij werkgevers opgelost worden maar over de hele linie. Als kinderen niet ziek op school zitten, mensen niet ziek op kantoor zitten, de hygiëne regels een beetje nageleefd worden, dan worden dit soort virussen veel minder verspreid en hoeft men zich dus ook gewoon veel minder ziek te melden. Dat is voor de werkgevers, werknemers en gewoon iedereen uiteindelijk fijner. Had fijn geweest als het hele covid probleem dit had aangewakkerd maar helaas..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:35

Celebi schreef:
Dus echt een onderscheid maken tussen verkouden zijn en griep hebben is toch wat ingewikkelder..

Met die testen dus niet. Dan kun je controleren of die loopneus komt door corona of influenza en kun je die er in elk geval tussenuit halen, want daarvan weten we dat ze bij redelijk wat mensen leiden tot veel ernstiger ziek zijn.

Ja, jammer dat de weerstand tegen zulke dingen sneller is aangewakkerd dan de kennis over virusbesmettingen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:45

Volgens de website van het RIVM die ik gisteren las gaan er nu dus vooral influenza, Rhino, RS en seizoenscoronavirussen rond. Het Sars Covid virus wat we kennen als corona gaat juist minder rond stond er. Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:53

Volgens mij maakt het niet zo gek veel uit wat je precies hebt. Als je maar je best doet om het rondstrooien ervan te beperken. Met elke snotneus thuisblijven is natuurlijk niet haalbaar :=

Maar zorg ervoor dat je je bacillen zoveel mogelijk bij jezelf houdt en zo min mogelijk verspreid.
En zorg voor goed beleid met werkgevers, collega's en cliënten over hoe je omgaat met potentieel besmettelijk zijn. Dat je probeert om het zoveel mogelijk mogelijk te maken dat je iemand die wat meer verspreid, even wat meer "op zichzelf" laat werken.

Dat je overlegt wat verstandig en wenselijk is.
Dat mensen die een keuze hebben, die ook kunnen maken door ze tijdig te informeren.

Ik vind ook dat er op scholen bij kinderen op gehamerd moet worden hoe je omgaat met snotteren, hoesten en niezen en andere besmettelijke dingen zodat de niet als een dolle door de hele school heen gaan.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:02

Als iedereen met een verkoudheid zich ziek moet melden ontwricht dat de maatschappij meer dan in t geval dat zwakkeren hierdoor ernstiger ziek worden. Ja het is niet fijn, ik zou niet graag in de schoenen willen staan voor iemand die mega vatbaar is voor van alles en nog wat, maar realiteit is dat met een verkoudheid niet werken gewoon niet kan. Kantoorbanen en thuiswerken daargelaten. Ik heb sinds m'n longontsteking in oktober vrijwel constant een lichte verkoudheid. Hoestje, snotje, wat prikkelende holtes. Dan had ik nu dus al ruim 4 maanden thuis gezeten terwijl ik hiermee prima functioneer en alles kan en 0 wordt belemmerd :=

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:07

Celebi schreef:
Volgens de website van het RIVM die ik gisteren las gaan er nu dus vooral influenza, Rhino, RS en seizoenscoronavirussen rond. Het Sars Covid virus wat we kennen als corona gaat juist minder rond stond er. Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.

https://www.infectieradar.nl/results

Hier is te zien wat er rond gaat. Als het goed is, krijg ik deze week uitslag.

Ik denk dat het wel gezond is om niet ten koste van alles op je werk te verschijnen. Een snotneus is niet zo erg, maar om de haverklap hoesten en niezen dan lijkt het me prettig dat als thuiswerken een optie is, er thuis wordt gewerkt. Meestal is het ergste met een paar dagen wel voorbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:20

Celebi schreef:
Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.

Klopt, op dit moment. Maar er bestaan inmiddels dus ook testen voor Influenza (of eigenlijk combinatietesten), die je zou kunnen gebruiken om beter te kiezen of je thuisblijft bij lichte klachten of niet. Bij Corona en Griep misschien toch maar wel, want zelfs als jij er niet ziek van wordt, anderen wel.

Helaas willen we die optie niet meer overwegen, zelfs niet als het uiteindelijk een positief effect zou hebben.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:26

Shadow0 schreef:
Celebi schreef:
Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.

Klopt, op dit moment. Maar er bestaan inmiddels dus ook testen voor Influenza (of eigenlijk combinatietesten), die je zou kunnen gebruiken om beter te kiezen of je thuisblijft bij lichte klachten of niet. Bij Corona en Griep misschien toch maar wel, want zelfs als jij er niet ziek van wordt, anderen wel.

Helaas willen we die optie niet meer overwegen, zelfs niet als het uiteindelijk een positief effect zou hebben.

Ik denk dat heel veel mensen allergisch zijn geworden voor het verplicht en moeten testen in de corona periode. Dat was echt een ellendige periode.
Als de gewone influenzatesten wellicht laagdrempeliger zouden zijn, zou daar denk ik geen weerstand op komen. Maar dan nog kun je testen en positief testen en dan? Als je werkgever wil dat je komt werken ivm personeelsgebrek, heb je gewoon te komen. Ontslagen worden heeft ook niemand wat aan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:34

Tancreda4 schreef:
Als iedereen met een verkoudheid zich ziek moet melden ontwricht dat de maatschappij meer dan in t geval dat zwakkeren hierdoor ernstiger ziek worden. Ja het is niet fijn, ik zou niet graag in de schoenen willen staan voor iemand die mega vatbaar is voor van alles en nog wat, maar realiteit is dat met een verkoudheid niet werken gewoon niet kan. Kantoorbanen en thuiswerken daargelaten. Ik heb sinds m'n longontsteking in oktober vrijwel constant een lichte verkoudheid. Hoestje, snotje, wat prikkelende holtes. Dan had ik nu dus al ruim 4 maanden thuis gezeten terwijl ik hiermee prima functioneer en alles kan en 0 wordt belemmerd :=

In het begin misschien, maar doordat de verspreiding van ziektes verminderd zullen er uiteindelijk juist veel minder mensen ziek zijn wat voor de maatschappij beter is.

Het is nu zo'n vicieuze cirkel waar je in blijft hangen..

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:39

Tancreda4 schreef:

Maar ook dan je kunt toch hygiëne maatregelen nemen en afstand van mensen houden?

Als ik zonder weerstand dan een keer in de supermarkt ga wat ik al doe met mondkapje en handen wassen dan zou het fijn zijn als mensen dan gewoon afstand respecteren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:00

Wellicht men zich ook eens moet realiseren een keelpijn en verkoudheid ook door de bacterien die in je eigen keel leven veroorzaakt kan worden wanneer je weerstand beneden pijl is.
En je dus niet altijd door een ander aangestoken word

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:34

Popstra schreef:
Wellicht men zich ook eens moet realiseren een keelpijn en verkoudheid ook door de bacterien die in je eigen keel leven veroorzaakt kan worden wanneer je weerstand beneden pijl is.

Je zult dan eerst een virus moeten krijgen van iemand anders. Die groeit niet spontaan uit het niks in je keel.

Een bacteriële infectie is echt heel iets anders dan een verkoudheid virus.

Als jou theorie daarin op zou gaan dat mensen prima verkouden worden zonder een virus op te lopen zouden mensen met een lage weerstand de hele tijd ziek zijn. En dat is zeker niet het geval.

Ik hou dus afstand, kom niet op drukke plekken, spreek alleen buiten met mensen af en ik ben dit hele seizoen nog geen enkele keer ziek of verkouden geweest en ik heb een hele lage/geen weerstand. Niet voor niks mensen die bijvoorbeeld een stamceltransplantatie ondergaan in isolatie in ziekenhuis gezet worden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:24

Shadow0 schreef:
gillian schreef:
Welkom in de gewone werkelijkheid.

Misschien moet de werkelijkheid toch eens nadenken of dit een handige strategie is, want ik vind het niet zo logisch klinken.

Vraag me af in wat voor werkelheid jij dan leeft, als je voor elk snotje thuis wilt blijven

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:38

SansaS schreef:
Popstra schreef:

Je zult dan eerst een virus moeten krijgen van iemand anders. Die groeit niet spontaan uit het niks in je keel.

Een bacteriële infectie is echt heel iets anders dan een verkoudheid virus.

Als jou theorie daarin op zou gaan dat mensen prima verkouden worden zonder een virus op te lopen zouden mensen met een lage weerstand de hele tijd ziek zijn. En dat is zeker niet het geval.

Ik hou dus afstand, kom niet op drukke plekken, spreek alleen buiten met mensen af en ik ben dit hele seizoen nog geen enkele keer ziek of verkouden geweest en ik heb een hele lage/geen weerstand. Niet voor niks mensen die bijvoorbeeld een stamceltransplantatie ondergaan in isolatie in ziekenhuis gezet worden.

Nee hoor, bepaalde bacterien leven bij iedereen altijd in de keel je hele leven lang.

Elke keer dat mijn sputum op kweek gaat en dat is een 3x per jaar komt ook elke keer een bepaalde bacterie er in voor die bij mij chronisch luchtweg infectie veroorzaakt en waar mijn anti biotica op aangepast word.
Mijn longarts geeft mij veel info

(En een virus is geen bacterie)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:44

Dat zeg ik ook toch? Jij hebt het over bacterien. Maar bacterien veroorzaken echt maar zelden het ziek zijn bij mensen zonder weerstand. Daar helpt antibiotica tegen en tegen een virus niet.

Het risico zit hem echt in virussen die door mensem verspreid worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:04

OleJon schreef:
Vraag me af in wat voor werkelheid jij dan leeft, als je voor elk snotje thuis wilt blijven

Het is net alsof je expres iets wilt lezen dat ik niet schrijf.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:42

gillian schreef:
Maar dan nog kun je testen en positief testen en dan? Als je werkgever wil dat je komt werken ivm personeelsgebrek, heb je gewoon te komen. Ontslagen worden heeft ook niemand wat aan.

Je mag niet ontslagen worden omdat je ziek bent. Je werkgever kan hoog en laag springen dat je moet komen, maar mag dat niet eisen. En hij mag je daar niet om ontslaan. Als hij denkt dat je ten onrechte je ziekmeldt, moet hij een bedrijfsarts laten komen.
Gelukkig hebben we hier werknemersbescherming en is het niet zoals in Amerika.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:34

Iedereen heeft keel bacteriën, dat noemen ze keel flora!

Want bij mijn sputum kweken komt áltijd verhoogde keelflora uit. Dus de groen gele klodders die ik uithoest (sorry voor de details) komen vaak uit de keel.

En dat gebeurd bij de meeste mensen wel als je een goede verkoudheid te pakken hebt. Ja uit je luchtpijp maar veelal keel bacteriën. Als je diep vanuit je longen wat ophoest is het meestal door een longontsteking.

En ik als longpatient heb dit verhaal ontelbaar keer gehoord inmiddels :')

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:04

ivy_power89 schreef:
Iedereen heeft keel bacteriën, dat noemen ze keel flora!

Want bij mijn sputum kweken komt áltijd verhoogde keelflora uit. Dus de groen gele klodders die ik uithoest (sorry voor de details) komen vaak uit de keel.

En dat gebeurd bij de meeste mensen wel als je een goede verkoudheid te pakken hebt. Ja uit je luchtpijp maar veelal keel bacteriën. Als je diep vanuit je longen wat ophoest is het meestal door een longontsteking.

En ik als longpatient heb dit verhaal ontelbaar keer gehoord inmiddels :')

Dat ontkent toch niemand :) ?

Maar wil je dan nu zeggen dat een verkoudheid niet komt omdat je door een virus aangestoken word maar meestal door keel bacteriën?

Daar doel ik op :)

Verreweg de meeste verkoudheden en griep komt nog steeds door overdracht tussen personen en daar gaat het topic ook om.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:33

SansaS schreef:
Tancreda4 schreef:

Maar ook dan je kunt toch hygiëne maatregelen nemen en afstand van mensen houden?

Als ik zonder weerstand dan een keer in de supermarkt ga wat ik al doe met mondkapje en handen wassen dan zou het fijn zijn als mensen dan gewoon afstand respecteren.

Ja uiteraard. Als altijd handen wassen en niet de ruimtes in niesen en proesten. Als het kan afstand houden. Niet meer dan logisch. Maar dat doe ik het liefste ook als ik niet verkouden ben :))

Celebi schreef:
In het begin misschien, maar doordat de verspreiding van ziektes verminderd zullen er uiteindelijk juist veel minder mensen ziek zijn wat voor de maatschappij beter is.

Het is nu zo'n vicieuze cirkel waar je in blijft hangen..

Daar kom je nooit vanaf, want er ontstaan altijd weer nieuwe ziektes. Misschien als iedereen in z'n eigen bubbel en ecosysteem bolletje gaat leven, dan misschien wel. Maar zoals hierboven ook wordt aangegeven, ook dan kan je door iets dat je altijd bij je draagt toch ziek worden door een verlaagde weerstand. Die dan weer kan ontstaat door 1001 redenen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:35

@ivy: volgens mij is bij de gemiddelde longpatiënt de ontstekingswaarden toch al aan de hogere kant dan bij de gewone gezonde personen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:46

Tancreda4 schreef:
Daar kom je nooit vanaf, want er ontstaan altijd weer nieuwe ziektes.

Betere preventie van overdracht = minder virussen en minder zieke mensen. Dat is echt zo simpel. Er kunnen nieuwe varianten en ook nieuwe virussen komen - en die hebben dan tzt een nieuw vaccin nodig waarschijnlijk, maar in de tussentijd zouden we kunnen inzetten op het minder verspreiden van bestaande virussen en dat brengt de ziektelast omlaag.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:06

gillian schreef:
Welkom in de gewone werkelijkheid.
Wil echt niet vervelend doen, maar zo gaat het in het gewone werkende leven wel. Snotneus en een kuchje zijn voor menig werkgever geen reden om ziek thuis te blijven. Daar kun je anders over denken, maar dit is de realiteit.
Zelf blijf ik ook niet ziek thuis met een snotneus en kuchje. Kom op zeg, de wereld vergaat niet van een simpele verkoudheid.
Daarnaast heb ik een gezin, huishouden en eigen zaak te runnen.
Met kinderen ben je zeker als ze jong zijn vaak verkouden, ik iig wel. Pikte alles op. Maar ja, als mama kun je niet voor iedere snotneus op bed blijven. Kind moet naar school, avondeten moet op tafel, berg was, man is gewoon werken. Dus ja, het leven gaat hier gewoon door met een snotneus. Egoïstisch? Nah, gewoon reëel ;)

Juist, lekker je Hollandse nuchterheid gebruiken ipv dat woke geneuzel volgen!
Ze hebben er een hoop hier goed in de tang met hun angst propaganda, bizar om te lezen! :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:22

dat is juist Hollandse nuchterheid. Blijf uit de buurt van kwetsbaren als je nog besmettelijk bent, simpeler kan niet
Vind ik trouwens bijzonder, de wappie afdeling die zegt dat anderen bang zijn, maar zelf gillen om zgn. agenda's :D