Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Celebi schreef:Dus echt een onderscheid maken tussen verkouden zijn en griep hebben is toch wat ingewikkelder..
Celebi schreef:Volgens de website van het RIVM die ik gisteren las gaan er nu dus vooral influenza, Rhino, RS en seizoenscoronavirussen rond. Het Sars Covid virus wat we kennen als corona gaat juist minder rond stond er. Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.
Celebi schreef:Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.
Shadow0 schreef:Celebi schreef:Dus specifiek daarop testen om te bepalen of je je wel of niet onder de mensen gaat begeven helpt dus waarschijnlijk niet zoveel aan deze griepgolf.
Klopt, op dit moment. Maar er bestaan inmiddels dus ook testen voor Influenza (of eigenlijk combinatietesten), die je zou kunnen gebruiken om beter te kiezen of je thuisblijft bij lichte klachten of niet. Bij Corona en Griep misschien toch maar wel, want zelfs als jij er niet ziek van wordt, anderen wel.
Helaas willen we die optie niet meer overwegen, zelfs niet als het uiteindelijk een positief effect zou hebben.
Tancreda4 schreef:Als iedereen met een verkoudheid zich ziek moet melden ontwricht dat de maatschappij meer dan in t geval dat zwakkeren hierdoor ernstiger ziek worden. Ja het is niet fijn, ik zou niet graag in de schoenen willen staan voor iemand die mega vatbaar is voor van alles en nog wat, maar realiteit is dat met een verkoudheid niet werken gewoon niet kan. Kantoorbanen en thuiswerken daargelaten. Ik heb sinds m'n longontsteking in oktober vrijwel constant een lichte verkoudheid. Hoestje, snotje, wat prikkelende holtes. Dan had ik nu dus al ruim 4 maanden thuis gezeten terwijl ik hiermee prima functioneer en alles kan en 0 wordt belemmerd
Tancreda4 schreef:Als iedereen met een verkoudheid zich ziek moet melden ontwricht dat de maatschappij meer dan in t geval dat zwakkeren hierdoor ernstiger ziek worden. Ja het is niet fijn, ik zou niet graag in de schoenen willen staan voor iemand die mega vatbaar is voor van alles en nog wat, maar realiteit is dat met een verkoudheid niet werken gewoon niet kan. Kantoorbanen en thuiswerken daargelaten. Ik heb sinds m'n longontsteking in oktober vrijwel constant een lichte verkoudheid. Hoestje, snotje, wat prikkelende holtes. Dan had ik nu dus al ruim 4 maanden thuis gezeten terwijl ik hiermee prima functioneer en alles kan en 0 wordt belemmerd
Popstra schreef:Wellicht men zich ook eens moet realiseren een keelpijn en verkoudheid ook door de bacterien die in je eigen keel leven veroorzaakt kan worden wanneer je weerstand beneden pijl is.
En je dus niet altijd door een ander aangestoken word
SansaS schreef:Popstra schreef:Wellicht men zich ook eens moet realiseren een keelpijn en verkoudheid ook door de bacterien die in je eigen keel leven veroorzaakt kan worden wanneer je weerstand beneden pijl is.
En je dus niet altijd door een ander aangestoken word
Je zult dan eerst een virus moeten krijgen van iemand anders. Die groeit niet spontaan uit het niks in je keel.
Een bacteriële infectie is echt heel iets anders dan een verkoudheid virus.
Als jou theorie daarin op zou gaan dat mensen prima verkouden worden zonder een virus op te lopen zouden mensen met een lage weerstand de hele tijd ziek zijn. En dat is zeker niet het geval.
Ik hou dus afstand, kom niet op drukke plekken, spreek alleen buiten met mensen af en ik ben dit hele seizoen nog geen enkele keer ziek of verkouden geweest en ik heb een hele lage/geen weerstand. Niet voor niks mensen die bijvoorbeeld een stamceltransplantatie ondergaan in isolatie in ziekenhuis gezet worden.
gillian schreef:Maar dan nog kun je testen en positief testen en dan? Als je werkgever wil dat je komt werken ivm personeelsgebrek, heb je gewoon te komen. Ontslagen worden heeft ook niemand wat aan.
ivy_power89 schreef:Iedereen heeft keel bacteriën, dat noemen ze keel flora!
Want bij mijn sputum kweken komt áltijd verhoogde keelflora uit. Dus de groen gele klodders die ik uithoest (sorry voor de details) komen vaak uit de keel.
En dat gebeurd bij de meeste mensen wel als je een goede verkoudheid te pakken hebt. Ja uit je luchtpijp maar veelal keel bacteriën. Als je diep vanuit je longen wat ophoest is het meestal door een longontsteking.
En ik als longpatient heb dit verhaal ontelbaar keer gehoord inmiddels
SansaS schreef:Tancreda4 schreef:Als iedereen met een verkoudheid zich ziek moet melden ontwricht dat de maatschappij meer dan in t geval dat zwakkeren hierdoor ernstiger ziek worden. Ja het is niet fijn, ik zou niet graag in de schoenen willen staan voor iemand die mega vatbaar is voor van alles en nog wat, maar realiteit is dat met een verkoudheid niet werken gewoon niet kan. Kantoorbanen en thuiswerken daargelaten. Ik heb sinds m'n longontsteking in oktober vrijwel constant een lichte verkoudheid. Hoestje, snotje, wat prikkelende holtes. Dan had ik nu dus al ruim 4 maanden thuis gezeten terwijl ik hiermee prima functioneer en alles kan en 0 wordt belemmerd
Maar ook dan je kunt toch hygiëne maatregelen nemen en afstand van mensen houden?
Als ik zonder weerstand dan een keer in de supermarkt ga wat ik al doe met mondkapje en handen wassen dan zou het fijn zijn als mensen dan gewoon afstand respecteren.
Celebi schreef:In het begin misschien, maar doordat de verspreiding van ziektes verminderd zullen er uiteindelijk juist veel minder mensen ziek zijn wat voor de maatschappij beter is.
Het is nu zo'n vicieuze cirkel waar je in blijft hangen..
Tancreda4 schreef:Daar kom je nooit vanaf, want er ontstaan altijd weer nieuwe ziektes.
gillian schreef:Welkom in de gewone werkelijkheid.
Wil echt niet vervelend doen, maar zo gaat het in het gewone werkende leven wel. Snotneus en een kuchje zijn voor menig werkgever geen reden om ziek thuis te blijven. Daar kun je anders over denken, maar dit is de realiteit.
Zelf blijf ik ook niet ziek thuis met een snotneus en kuchje. Kom op zeg, de wereld vergaat niet van een simpele verkoudheid.
Daarnaast heb ik een gezin, huishouden en eigen zaak te runnen.
Met kinderen ben je zeker als ze jong zijn vaak verkouden, ik iig wel. Pikte alles op. Maar ja, als mama kun je niet voor iedere snotneus op bed blijven. Kind moet naar school, avondeten moet op tafel, berg was, man is gewoon werken. Dus ja, het leven gaat hier gewoon door met een snotneus. Egoïstisch? Nah, gewoon reëel