Combinatie moederschap en paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Combinatie moederschap en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:16

Ik was echt overtuigd dat ik bleef werken. Hij zou af en toe mee gaan, zoals ik ook vroeger mee ging, dagen met papa thuis en dagen bij oma.

Ik heb amper kunnen werken tijdens de zwangerschap en wilde eigenlijk niet meer aan het werk. Kon hem moeizaam achterlaten, dus het liep heel anders.

De crèche wilde ik niet over nadenken. Dat zouden we noooooit doen. Nou, daar dus ook van teruggekomen.
Rond zijn 1e verjaardag ging hij en was ik degene die buiten in de auto zat te huilen. Begonnen met half dagje op mn vrije dag, maar heb alleen de parkeerplaats gezien. Alleen even op en neer geweest naar de speelgoedwinkel om mn schuldgevoel weg te kopen.

Maar meneer ging altijd met plezier en was altijd vrolijk als hij gehaald werd. Dat maakte alles goed en ik zag ook wel hoe leuk het kan zijn. Hij was enig kind met ook geen leeftijdsgenoten in de omgeving. En hij kwam thuis met leuke knutselwerkjes, foto's etc.

Overgang naar kleuterschool was hij op laatst ook echt aan toe en ging dan ook makkelijk. Waar ik zelf het eerste jaar amper een school heb gezien.

Alles is goed gekomen en hij is een mooie volwassen man, geliefd, werkt hard en onze band is sterk.

Mijn moeder werkte ook en ik heb er niet echt onder geleden, maar ik denk dat soms problemen wel voortkomen uit het vele werken, veel in opvang zitten en ouders die te druk en te moe zijn.

Als ik hoor dat kinderen naar opvang gaan, naar school, opvang en dan door opa/oma opgehaald vind ik dat wel flinke dagen.
Hoorde laatst nog dat een kind erg druk was, maar ik denk dat het dan ook aandacht vragen kan zijn. Ik snap dat het nodig is of kan zijn, maar ik heb wel mn twijfels of het goed is.

Ik vind een vader of moeder ook niet hetzelfde. Het is niet beter of slechter, maar anders.
En ik vind ook dat mensen weleens te hard oordelen over vaders.
Meeste aandacht gaat naar de vrouw, zij is zwanger, na de bevalling vragen mensen naar haar. Maar ook als er iets mis gaat, worden vaders vaak genegeerd. Ze hangen erbij, maar er wordt wel van alles verwacht. Soms hebben ze gewoon tijd nodig en moeten ze er ook meer bij betrokken worden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:34

Nou, dan ben ik gezegend met een hele goede man. Hij is net zo betrokken bij de kinderen als ik.
Ik werk onregelmatige diensten, dus hij is relatief vaak alleen met ze. Ik kies voor late diensten en nachten. Dan hebben de Kids het vaakst en ouder thuis.
Ik ben bij dat weet het zo op kunnen lossen. Zou er niet aan moeten denken om niet te werken.
Naar de paarden gaan ze regelmatig mee. Ik zorg dan ook dat er genoeg te doen is op stal voor ze.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:40

Hier zorgt mijn arme man het meeste voor de paarden/ ponies sinds er kinderen zijn :+. Tijdens de zwangerschap werd het fysiek soms zwaar, na een bevalling ga je ook niet meteen kruiwagens duwen en zwaar tillen. In bed leggen, ze weer in slaap helpen gaat mij makkelijker af vanwege borstvoeding. Dus zo is het een beetje gelopen. Hij is verder wel heel betrokken.
We werken beide fulltime, paarden aan huis. Mijn rijpaard was al met pensioen en is toen dochter 1 was overleden, dus we hebben alleen een mini en kleine pony in pension als gezelschap. Inmiddels zit mijn dochter geregeld op de mini en dat is wel erg leuk. Ze gaat dit jaar naar school, de tweede is dan ook wat ouder en dan hoop ik weer een rijpaard te kopen. Ga er wel vanuit dat ik er maar 2 keer per week opzit in het begin en dan als ze beide naar school zijn hopelijk 3-4 keer. Ook wil ik wel eerst weer de volledige verzorging doen dus dat moeten we eerst maar eens zien.
De ponies verzorgen met de kinderen erbij vind ik overigens best lastig. De mini is heel braaf maar de pensionpony is niet zo kindvriendelijk. Als ik ga poetsen en 'rijden' met mijn dochter sluit ik de pensionpony op in de loopstal. Uitmesten met kind erbij alleen als ze op de wei staan. Ik voer wel met de baby in de draagzak maar met de peuter erbij vind ik dat niet zo fijn, zie de pensionpony haar zo omver lopen als de mini 'm bijvoorbeeld bij zijn eten wegjaagt. Ik zou het achteraf misschien anders inrichten, dat je vanuit de stal en rijbak bv zicht hebt op een zandbak met modderkeuken waar ze zich in kunnen vermaken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:54

ik heb een vrij zorgeloze zwangerschap gehad, ik heb 's middags ook gewoon nog staan voeren en ben 's avonds thuis bevallen.
Echter bleek kort na mijn bevalling mijn moeder ernstig ziek, een bericht waarmee mijn hormonen aan de haal gingen.
Gelukkig had ik achterwacht geregeld en hebben een paar fantastisch vriendinnen alle zorg op zich genomen.
Echter is me toen wel heel duidelijk geworden waar de prioriteiten in mijn leven lagen, waar ik tot mijn bevalling dacht dat mijn paarden het aller allerbelangrijkste waren schoven die al snel naar plek 4 ofzo.

Vrij snel na de geboorte van onze zoon heb ik mijn rijpaard verkocht om zo minder te kunnen werken (doordat ik geen stalgeld meer hoefde te betalen) en dus meer bij mijn gezin en familie kon zijn.
Mijn pony's heb ik nog een hele tijd aangehouden, eerst op eigen land en in eigen beheer met onbeperkt hooi en waar ik dus kon volstaan met 1 bezoek per dag. Zij zijn uiteindelijk ook in volpension gegaan waar onze zoon ook fijn kon spelen met de zoon van degene waar ik op stal stond.

Toen onze zoon naar school ging kreeg ik iets meer ruimte om te gaan maar heel eerlijk.. de lol was eraf. Ik ging wel hoor maar toen mijn oudste pony overleed heb ik de ander verhuisd naar een plekje waar hij 24/7 buiten stond war de drempel alleen maar hoger maakte om te gaan. Ik heb dit een paar jaar aangezien maar 1,5 jaar geleden (mijn zoon was toen 10, dus ik heb 10 jaar kunnen en willen combineren) heb ik hem uiteindelijk in een lease constructie bij mensen gezet die er helemaal gek mee zijn, lekker kunnen knuffelen en tutten.
Het onbevangen uren buiten zwerven, poetsen tot er geen zandje meer op zit en de stal zo grondig mesten dat alle strootjes in dezelfde richting liggen was er allang niet meer bij, altijd maar haasten.
Ik heb onze zoon ook nooit voor de paarden naar de opvang gebracht, hij was daar als ik werkte en verder was hij bij mij (of bij een vriendje als hij dat zelf wilde).

Ben er toen ook achter gekomen hoe vaak ik weg was (altijd) en hoe kostbaar familie en gezin is. Ik zou mijn hele paardentijd zo weer over doen als ik opnieuw moest kiezen maar ik geniet nu enorm van het bij mijn familie zijn, lekker thuis gezellig maken en ik heb thuis wat kipjes om voor te zorgen.

Wel denk ik dat je dit van tevoren niet kan plannen, ook niet of je wel of geen paarden blijft houden. Als bv mijn moeder niet heel ziek zou zijn geworden had ik misschien (waarschijnlijk) wel andere keuzes gemaakt maar het leven loopt zoals het loopt en dat gaat ook voor jou zo zijn en daar ga je echt je weg in vinden, met of zonder paarden. Ik ken ook veel mensen waarbij het wel te combineren bleek.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:03

Polly schreef:
Ben er toen ook achter gekomen hoe vaak ik weg was (altijd) en hoe kostbaar familie en gezin is. Ik zou mijn hele paardentijd zo weer over doen als ik opnieuw moest kiezen maar ik geniet nu enorm van het bij mijn familie zijn, lekker thuis gezellig maken en ik heb thuis wat kipjes om voor te zorgen.

Dit herken ik heel hard. Ik besef nu pas dat mijn partner heel wat uren alleen heeft doorgebracht, en voel mij daar met terugwerkende kracht ook wel wat schuldig over. Tuurlijk moet je elk je eigen ding kunnen doen, maar het was wel uit balans imo. Zeker iets wat ik mijn kind, waar ik zelf voor gekozen heb, niet wou aandoen

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:44

Ik herken het bericht van Polly ook. Nu heb ik de paarden aan huis, maar voorheen ging ik er vrijwel nooit heen, en als ik ging met tegenzin, omdat ik tijd met kinderen het belangrijkst vind. Als mijn paarden verkoopbaar waren (dat zijn ze niet ivm blessures en leeftijd) had ik ze in die periode vast verkocht. Nu ze aan huis staan vind ik het heerlijk, als de kinderen op bed liggen kan ik de paarden poetsen en wat aanklungelen. Ik heb verder geen tijd meer om voor de tv te hangen, maar dat vind ik niet erg. Dus nu ben ik heel blij dat ik ze nog heb, ik vind het heel gezellig en ook fijn dat de kinderen zo buitenaf op kunnen groeien. Maar dus alleen op deze manier, op pension was niet te doen voor mij.