Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:13

Petpa schreef:
Earth schreef:
Ik vind het hebben van vooroordelen prima, en het bespreken er van. Maar wel op een rustige en respectvolle manier.

Interpreteer ik het goed als dat in jouw optiek iemand met een andere mening een vooroordeel heeft?

Zo ervaar ik het ook wel.

Het onderwerp is gewoon deksels moeilijk en ingewikkeld. En zoal bij alles heb je bikkels, middelmatigen en zeur-neuzen. Dat heb je overal bij. Dus bij chronische zieken zal dat niet anders zijn.
En dat maakt het nog lastiger. Ik merk dat ik er niet zo’n mening over heb. M.u.v. Fraude, dat kan niet.
Overigens wens ik iedereen een gezond lijf en een gezond hoofd toe.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:14

Percy schreef:
:)
Mondy schreef:
Wel jammer dat de 2 met een andere mening nu zo hard aangepakt worden.
Er mag een mening gegeven worden over mensen die onterecht een invalide toilet gebruiken maar niet andersom ?

Is misschien het niet in de slachtofferrol kruipen van sommige mensen (algemeen bedoeld) al een deel van het "probleem", de zij tegen mij.
Kijk wat wel kan, hoe is wel kan en wanneer vooral niet. Hoe klote ook...chronisch is dus blijvend. En daar zal een soort berusting in gevonden "moeten" worden.

Ik hoop dat beide meningen en kanten er gewoon mogen zijn. Zo ga je begrip kweken ipv wegwerken. Dat voedt juist de (voor)oordelen

Ik volg even niet.

Sorry ik drukte de vorige te snel op verzenden. Wat volg je niet ? Mbt de mindset of de andere meningen ? :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:16

verootjoo schreef:
Mondy schreef:
Er mag een mening gegeven worden over mensen die onterecht een invalide toilet gebruiken maar niet andersom ?

Is misschien het niet in de slachtofferrol kruipen van sommige mensen (algemeen bedoeld) al een deel van het "probleem", de zij tegen mij.
Kijk wat wel kan, hoe is wel kan en wanneer vooral niet. Hoe klote ook...chronisch is dus blijvend. En daar zal een soort berusting in gevonden "moeten" worden.

Ik hoop dat beide meningen en kanten er gewoon mogen zijn. Zo ga je begrip kweken ipv wegwerken. Dat voedt juist de (voor)oordelen

Chronisch is langer dan 3 maanden bestaand, niet per definitie blijvend. :)

Bij ‘chronisch’ wordt over het algemeen wel aangenomen dat volledig herstel niet meer mogelijk is.

Ik denk dat ‘berusting’ vinden een deel van het probleem is. In mijn mening: Iets frustreert je vaak pas wanneer ergens een stemmetje zich af vraagt of de spreker gelijk kan hebben.
Of dat stemmetje realistisch is valt over te discussiëren. Maar wanneer iets voor mij voelt als een oordeel is dat veelal omdat de spreker iets zegt waar ik zelf nog mee worstel. Wanneer iemand nl iets zegt waar ik geen twijfels over heb denk ik ‘oké;je bent vrij om dat te vinden maar dat maakt het geen waarheid.’ En daarmee is de kous af, maar als ik zelf nog worstel met wat er gezegd wordt dan komt het wel binnen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-06-24 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:17

@Ayasha dat stemmetje is denk ik idd bij velen zo lastig :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:19

Mondy schreef:
verootjoo schreef:

Chronisch is langer dan 3 maanden bestaand, niet per definitie blijvend. :)

Lange tijd moeren herstellen (en dus kunnen herstellen) is niet waar ik meerendeel in het topic over lees.
Ongetwijfeld ook daar vooroordelen maar ik bedoel de daadwerkelijk chronisch/je leven lang.

Maargoed... ook jouw definitie kan van toepassing zijn met mijn bericht.

Het ging mij erom dat iets niet altijd blijvend is.
Ik vind het fijn dat ik al een aantal keer heb mogen meemaken dat mensen met chronische klachten zoals pijn, CVS, longCOVID, depressie zodanig herstelden dat ze wel degelijk weer konden meedraaien in de maatschappij :)
Het bestaat dus, helaas niet voor iedereen en het is lastig soms te zeggen waar m dat in zit. Ik heb ook mensen helaas niet of niet voldoende zien herstellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:20

Mondy schreef:

En ik vraag me af of mensen die oordelen soms denken ‘goh, wellicht denkt de persoon waar ik over praat daar ook wel intensief over.’

Ik denk dat dat punt heel kort overwegen al veel meer rust zou brengen in dit topic (en elk topic rond dit onderwerp eigenlijk.)

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:22

verootjoo schreef:
Ik vind het fijn dat ik al een aantal keer heb mogen meemaken dat mensen met chronische klachten zoals pijn, CVS, longCOVID, depressie zodanig herstelden dat ze wel degelijk weer konden meedraaien in de maatschappij :)
Het bestaat dus, helaas niet voor iedereen en het is lastig soms te zeggen waar m dat in zit. Ik heb ook mensen helaas niet of niet voldoende zien herstellen.

Maar draaien ze dan ook echt mee of lijkt dat alleen maar zo?
Ik draai ook perfect mee in de maatschappij, maar wat er achter de voordeur gebeurd ziet niemand bij wijze van spreken.

Fijn overigens als het wel kan hoor, dat ze kunnen werken en daarbuiten ook functioneren, gun ik iedereen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:23

verootjoo schreef:
Mondy schreef:

Lange tijd moeren herstellen (en dus kunnen herstellen) is niet waar ik meerendeel in het topic over lees.
Ongetwijfeld ook daar vooroordelen maar ik bedoel de daadwerkelijk chronisch/je leven lang.

Maargoed... ook jouw definitie kan van toepassing zijn met mijn bericht.

Ah check. Nee klopt, er kan altijd een behandeling ineens toch aanslaan ed. Maar ook daar is het een weg vinden in ermee omgaan van toepassing. Zelfs als je 6 weken in t gips zit bij wijze van.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:24

Ayasha schreef:
Mondy schreef:

En ik vraag me af of mensen die oordelen soms denken ‘goh, wellicht denkt de persoon waar ik over praat daar ook wel intensief over.’

Ik denk dat dat punt heel kort overwegen al veel meer rust zou brengen in dit topic (en elk topic rond dit onderwerp eigenlijk.)

Ik krijg de indruk dat het je hoog zit...

"Wellicht denkt de persoon waar ik over praat daar ook wel intensief over". Heb je het serieus meegemaakt dat iemand over jou (w gezondheid) sprak???

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:24

Mondy schreef:

Ik vind het anders niet grappig om te worden uitgemaakt voor heiliger-dan-de-paus-deugmens wanneer ik aangeef dat ik niks te verbergen heb. Ik werk inderdaad niet zwart, omdat ik lichamelijk zodanig kapot ben dat werken in zijn geheel gewoon niet lukt, wit niet, zwart niet. Daarna kreeg ik ook de beschuldiging nog dat ik ook vast zo iemand zou zijn die een ander die wel zwart werkt zou aangeven. Ik heb er bewust niet op gereageerd want ik wou die discussie/aanval laten doodbloeden, je hebt immers 2 kanten nodig om te kunnen ruzien. Als het bij vijandig vingerwijzen op basis van zelfverzonnen bullshit blijft dan hoeft ze van mij ook niet terug te komen.

Er van uit gaan dat mensen wel zwart zullen werken, bah... Ik kan dat niet eens, hou op met me. Hoe bedoel je vooroordelen hebben richting mensen met een chronische aandoening, nou als dit geen goed voorbeeld is dan weet ik het ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:25

Rohesia schreef:
verootjoo schreef:

Maar draaien ze dan ook echt mee of lijkt dat alleen maar zo?
Ik draai ook perfect mee in de maatschappij, maar wat er achter de voordeur gebeurd ziet niemand bij wijze van spreken.

Ze gingen van bedlegerig naar weer integreren op werk, hoewel ik niet weet op hoeveel uur ze uit zijn gekomen.
Maar dat ze niet meer aan bed gebonden zijn, ze hun huishouden zelf kunnen organiseren, hun sport kunnen doen vind ik persoonlijk al een heel fijne vooruitgang in kwaliteit van leven en ‘meedraaien in de maatschappij’ ipv aan bed gebonden zijn, en dat vinden de betreffende personen ook.

Wat er achter de voordeur gebeurt zie je natuurlijk bij niemand, ook niet bij niet-chronisch zieken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:26

Ayasha schreef:
Petpa schreef:

Veelzeggend dat iedereen die je kent zwart werkt of een zwart werker inhuurt...

Eerder dat jij je dat niet kan voorstellen. Dan knijp je echt je ogen heel hard dicht. DA’s, hoefsmeden, lesgevers … ik ken er geen enkele die niet een deel in het zwart doen en dan blijf ik alleen nog maar in de paarden.

Maar die profiteren daar naast niet door ook nog een uitkering te krijgen.

Het ging over de profiteurs. Niet over zwart werken. Ook niet over mensen die die uitkering echt nodig hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:29

Percy schreef:
:)
Mondy schreef:

Nog begrijp ik het niet. Ik persoonlijk heb geen mening over het gebruik van een invalidentoilet .

Ik volg even niet.

Sorry ik drukte de vorige te snel op verzenden. Wat volg je niet ? Mbt de mindset of de andere meningen ? :o[/quote]

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:29

@telpeva ik snap zeker dat je daar jezelf in verdedigd hoor ! Ik denk ook dat veel mensen wel eens zwart gewerkt hebben of dat hebben laten doen echter zeker niet iedereen.

@percy er gaat iets met de quote niet goed :(:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:32

BeFunny schreef:

Het ging over de profiteurs. Niet over zwart werken. Ook niet over mensen die die uitkering echt nodig hebben.

Op het betreffende moment ging het over zwart werken in het algemeen, en nee, dat is misschien niet 'profiteren door ook nog een uitkering te krijgen' maar dat was niet het punt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:32

Petpa schreef:
Ik krijg de indruk dat het je hoog zit...

"Wellicht denkt de persoon waar ik over praat daar ook wel intensief over". Heb je het serieus meegemaakt dat iemand over jou (w gezondheid) sprak???

Die indruk is jouw interpretatie. Daarom niet de waarheid.
Mensen spreken regelmatig over mijn gezondheid. Tenminste, afhankelijk van je definitie van ‘regelmatig’. Maar ik heb het in elk geval al wel mee gemaakt.

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:

Eerder dat jij je dat niet kan voorstellen. Dan knijp je echt je ogen heel hard dicht. DA’s, hoefsmeden, lesgevers … ik ken er geen enkele die niet een deel in het zwart doen en dan blijf ik alleen nog maar in de paarden.

Nee hoor, veroortjoo specifieerde nergens dat de mensen die in het zwart werkten een uitkering hadden.

Edit: twee berichten samen gevoegd.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-06-24 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:35

Earth schreef:
Welkom, moedig om je hier te melden. Door de vermoeidheid kan ik niet alles lezen helaas.

Het was ook wel een beetje een lang verhaal geworden..

Met de vermoeidheid komt ook het niet meer zo beknopt kunnen schrijven denk ik. :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:35

Hier ging iets fout. Het gebruik van een invalidentoilet door een valide iemand stoort mij niet. Kan ook iemand met crohn zijn.

Wel stoor ik me aan mensen die heel veel kunnen en klagen bij het leven. Als er iemand is die het leuk vindt om in te zaaien of te planten :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:38

Percy schreef:
Hier ging iets fout. Het gebruik van een invalidentoilet door een valide iemand stoort mij niet. Kan ook iemand met crohn zijn.

Wel stoor ik me aan mensen die heel veel kunnen en klagen bij het leven. Als er iemand is die het leuk vindt om in te zaaien of te planten :)

Ooh nu snap ik m. Nee dat was bedoeld met het zeggen dat mensen uit t topic moeten of anders moeten reageren omdat ze een andere mening hebben.
Ik bedoelde dat een mening over de mensen met een ziekte dan niet zo gegeven mag worden maar andersom wel (door iig 2) bijv vooroordelen over dat toilet mogen zijn

Weet niet of t heel veel duidelijker is zo ? Mijn hoofd wil soms 4 dingen tegelijk in 1 berichtje proppen :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:42

Blue_Eyes schreef:
BeFunny schreef:

Op het betreffende moment ging het over zwart werken in het algemeen, en nee, dat is misschien niet 'profiteren door ook nog een uitkering te krijgen' maar dat was niet het punt.

Dat heb ik dan echt gemist.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:08

Petpa schreef:
Degene kan schilderen, en dus werken, uitkering stopzetten en werken!

Iemand die 3 daagjes schilderde kon vast zijn gezin onderhouden ja dus maar zn uitkering stopzetten... :roll:

Echte deugneus ben jij!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:10

Popstra schreef:
Petpa schreef:
Degene kan schilderen, en dus werken, uitkering stopzetten en werken!

Iemand die 3 daagjes schilderde kon vast zijn gezin onderhouden ja dus maar zn uitkering stopzetten... :roll:

Echte deugneus ben jij!

Degene kan zijn inkomsten toch gewoon aan het UWV doorgeven?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:12

Joh maak je niet zo druk. Mn vader is al 9 jaar dood!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:15

Kunnen we woorden als deugneus gewoon achterwege laten ? Lekker kinderachtig om elkaar zo te noemen om zienswijzen. Van beide kanten... begrip gaat lekker lukken zo :n

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:16

Popstra schreef:
Joh maak je niet zo druk. Mn vader is al 9 jaar dood!

Ik maak me niet druk hoor