Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:20

Voor mij was in november in de polder 20km de max. Dan ben ik het gewoon zat ook. Dikke prima.

In het bos ergens in een mooi natuurgebied vind ik het wel erg leuk en dat kan ook best run hike zijn of gewoon echt stukken wandelen en pauzetjes houden. Tijd speelt echt geen rol afstand eigenlijk ook niet maar dan vind ik het wel leuk om daar wat langer over te doen en dan heb je toch snel wat meer kms in de benen.
30km is mogelijk geweest. En met wandel stukjes zie ik dat wel weer gebeuren. Maar dan absoluut geen prs ofzo maar gewoon genieten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:40

Ik merk hier dat ik de grenzen verleg. Eerst zou ik blij zijn met 5km, toen met gewoon 10km in superlangzaam tempo. Maar nu wil ik verder en sneller. Waar het schip strandt weet ik niet. Maar het is wel vervelend om bepaalde runs niet te kunnen doen omdat je mogelijk te langzaam bent. Een aantal collega's gaan 2 juni in Leeuwarden de 5km doen, die zijn begonnen met 'start to run'. Maar ik ben daar al voorbij, dus de 5km valt af. De 10km kan, maar je moet binnen 80 minuten eindigen. Dat is nog wat te tricky. Dus daarmee valt die run voor mij af. Maar mijn doel is wel dat ik gewoon zonder nadenken dus me op kan geven voor zoiets.
En om 10km goed te lopen moet je soms wel tot 18km trainen lees ik. (zijn ook weer andere theorieën natuurlijk, zo kun je ook met 4 keer per week en max 14km de marathon fris en fruitig uitlopen). Mijn eerste doel is dus door de afstand te verlengen dat ik dan sneller kan worden op de 10km en dat het mij makkelijker afgaat. 3km kan ik nu redelijk doen zonder te puffen en te hijgen na afloop.
Zo heeft iedereen een eigen doel. Het kan ook best zijn als het op 10km later makkelijker gaat dat ik het daar bij hou. Dan kun je met minder training het ook vasthouden.

En die 'grafzerkjes' mogen van mij later wel op mijn graf komen. Dat vind ik persoonlijk mooier dan bloemen waar ik echt niets mee heb.

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:42

Dat max 14 km schema ken ik.
Maar is door de sportarts, fysio en mn sportmasseur afgeraden als je weinig ervaring hebt met marathons, ivm gewenning van pezen enzo.

En daarnaast is het toch ook wel leuk om de training op te bouwen, inclusief lange duurlopen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:46

Waarom zou je niet voor de gezelligheid met je collega's de 5 km kunnen lopen, als je zelf al verder bent?

Als je verder en sneller wil komen, is soms een kortere afstand op hoger tempo ook een prima doel.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:46

Het lijkt me erg vermoeiend om er zo mee bezig te zijn Germie. En ik weet ook niet zo goed wat je informatiebron is, hoezo moet je 18K kunnen lopen voor een goede 10? En wat is goed?

Geniet van wat je doet, dat is de meest waardevolle tip die ik ooit kreeg. En ja, ik wil graag mijn afstanden uitbreiden, ik geniet daar enorm van (nou ja, niet altijd :D) en ik vind de weg er naar toe minstens zo leuk. Mijn man en ik lopen ook altijd de lange afstanden samen en we ontmoeten leuke mensen. Het resultaat vind ik verder niet belangrijk, het is niet zo dat ik ergens in de krant of op een podium kom. Dat zou ook niet best zijn, ik plak niet zo goed op foto's :=

Het was vanochtend al best warm, ik merk het gelijk aan mijn hartslag, de gewenning is er nog niet. Wel lekker een rondje zeedijk gedaan. Nu nog een bult werk afronden en daarna naar de bootcamp.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:49

Grafzerkjes, haha. :') Ik heb m’n bekers van paardrijden ergens onder in de kast onder een laag stof, daar heb ik niet meer zo veel mee. M’n enige hardloopmedaille ligt daar ook bij moet ik eerlijk zeggen, maar zo’n rek vind ik wel echt super tof! Maar ik ben ook wel voor herbruikbare dingen. :j

Ik wist trouwens niet dat de marathon van Rotterdam ook zo duur was joh. :oo Ik werk gelukkig bij een groot bedrijf waarmee je dan weer gratis kon starten, maar dat geldt natuurlijk helaas niet voor andere marathons.

Puera, waar voel je dat aan als je geen compressiekousen aan hebt? Uit nieuwsgierigheid, ik heb die van mij ook niet vaak aan maar ik loop niet van die lange afstanden. :D

Eergister een intervaltraining gedaan, 8km in 52 minuten.
Vandaag stond er een training van 60min op het programma, door jullie geinspireerd om ook eens wat hoogtes op te zoeken. Dat is toch lastig in de randstad. Strava was niet onder de indruk, scheelde niet veel of het was een lagere inspanning dan normaal. Ach, als ik het maar leuk vond. :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Myka op 17-05-24 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:50

Ik lees mee als motivatie om misschien ooit toch verder en iets sneller te worden.

10km in 50 minuten kan ik alleen maar van dromen dan heb ik er op een goede dag net 5 opzitten. Vindt ik ook meer dan prima. Na 2 kinderen en een huis met paarden is er meer dan genoeg te doen dat lopen even een half uurtje hoofd leeg maken is.

Maar iedereen veel plezier en oja mijn doel is nu om in september 4,4 km in de hoge 29 minuten te lopen rijden de ambtenaren marathon. Moet ik toch nog ergens wat extra snelheid vandaan zien te halen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:57

@Myka is dat in Zoetermeer? Noord Aa gebied?

Ik ga zo ook nog een stukje maar was vergeten horloge op te laden.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:00

Hoi!! Heb bijgelezen, mooie collectie medailles gezien en prachtige runs!
Verstandige tips voorbij zien komen en idd het plezier staat bij mij ook op 1 uiteraard heb ik ook bepaalde ambities en is het tijdens sommige trainingen af zien.

Mika waar is dat? Komt mij bekend voor en is volgens mij ook bij mij in de buurt

Vandaag stond op de planning een langzame run (hartslag zone 2) ik heb er een soort interval van gemaakt (10 minuten ‘hardlopen ‘ 1 minuut wandelen etc) het ging erg lekker, heerlijk van de natuur en kwetterende vogeltjes genoten. Zag langs de Amstel een (vond ik) schattig diertje zitten, pluizig zwart met donker bruin. Zal vast een (muskus?) rat of zo zijn geweest, en dan vind ik dat schattig :+ _O-

Afbeelding
Afbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:07

Supervixen schreef:
Toen ik de laatste keer met de 7h loop meeliep hadden ze een soort balletjes gevuld met water die ze aan het testen waren. Die moest je kapot bijten en waren milieuvriendelijk. Was ook helemaal prima.
Als ik zie wat er na zo'n grote marathon aan plastic, sponzen en andere rotzooi ligt.. bahbah vreselijk.

Irrssjjee zo'n rugzak went snel hoor. Als je een goede hebt die goed aansluit heb je daar echt geen last van.
Op lange trails neem ik soms zo'n 2.5 liter water/tailwind mee, plus snacks en nog wat kleine dingen. Ik zie het maar als extra krachttraining. Word je sterker van.

Ze hadden laatst een mislukte batch, dus maar 1/3e van de geleverde balletjes.... Dus het was allemaal op, en na mij waren nog 3 startwaves....

Voor nu heb ik nog alternatieven, maar anders zal ik inddd er toch aan moeten gaan wennen.

Medailles heb ik ook veel, zal straks even een foto maken. Heb ze allemaal aan een rek hangen. Ook mijn startnummers heb ik allemaal bewaard en hangen in het rek erbij.

Inschrijfgeld zie ik ook veel verschil in inddd. Woensdag een gelopen die €12,50 was. Kon je kiezen voor 5km of 10km. Incl 2 drinkposten en een medaille. Andere loopjes is tegenwoordig €30,- een normale prijs om te betalen.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 17-05-24 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:10

germie schreef:
Een aantal collega's gaan 2 juni in Leeuwarden de 5km doen, die zijn begonnen met 'start to run'. Maar ik ben daar al voorbij, dus de 5km valt af.

3km kan ik nu redelijk doen zonder te puffen en te hijgen na afloop.

Lekker tegenstrijdig.
Je loopt dus nog niet zomaar 5km. Misschien eens starten bij het begin en daarop verbeteren voordat je gaat uitbouwen.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:18

BeFunny schreef:
@Myka is dat in Zoetermeer? Noord Aa gebied?

Ik ga zo ook nog een stukje maar was vergeten horloge op te laden.

Sall schreef:
Hoi!! Heb bijgelezen, mooie collectie medailles gezien en prachtige runs!
Verstandige tips voorbij zien komen en idd het plezier staat bij mij ook op 1 uiteraard heb ik ook bepaalde ambities en is het tijdens sommige trainingen af zien.

Mika waar is dat? Komt mij bekend voor en is volgens mij ook bij mij in de buurt

Vandaag stond op de planning een langzame run (hartslag zone 2) ik heb er een soort interval van gemaakt (10 minuten ‘hardlopen ‘ 1 minuut wandelen etc) het ging erg lekker, heerlijk van de natuur en kwetterende vogeltjes genoten. Zag langs de Amstel een (vond ik) schattig diertje zitten, pluizig zwart met donker bruin. Zal vast een (muskus?) rat of zo zijn geweest, en dan vind ik dat schattig :+ _O-

Bijna, het is Bergschenhoek. Lekker aangelegd stuk natuur gebied. :P

Sall een rat zou niet op mijn schattig lijstje gestaan hebben. :') Netjes hoor, met een hartslag van 132!

Butengeweun, klinkt als een mooi doel! Je hoeft inderdaad ook niet sneller dan andere te zijn, als je maar plezier hebt en jezelf uitdaagt. *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:23

Vanochtend is het wel gelukt om de lactaatdrempeltest goed uit te voeren met Garmin. Het is wel een fijne training om te doen ook.

Inlopen - 15 min
4 min op hartslag 134-153 (zone 3)
4 min op hartslag 134-153 (zone 3)
4 min op hartslag 154-172 (zone 4)
3 min op hartslag 173 + (zone 5)
En dan nog 10min uitlopen

:)

Nu eens kijken of wie die lactaatdrempel kunnen verbeteren :P

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:26

Ik kom me ook eens melden.

Mijn vriend is fanatiek hardloper en aangezien ik ook wel wat aan mijn conditie wil doen, ben ik gisteren ook voor het eerst meegesleept. 3km in een tempo dat voor hem echt helemaal 3x niks was, maar het begin is er zeggen we dan maar.
Ik had vorig jaar ook eens poging gedaan om te gaan hardlopen en ik ben ondertussen wel meer gaan fietsen (naar werk) en dat heeft mijn conditie wel goed gedaan. Dit rondje viel me een stuk minder zwaar dat die van vorig jaar. Tot we een stukje op het tempo van mijn vriend gingen proberen, toen werd ik gelijk gestraft met een echt enorm pijnlijke steek tussen mijn ribben. Dat doen we dus voorlopig niet meer :+

Voorlopig ga ik dus ook echt niet in de buurt komen van mijn vriend, maar ik ben benieuwd hoe ver ik kom.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:45

Wat leuk, allemaal nieuwe lopers! Welkom!

Myka schreef:
Puera, waar voel je dat aan als je geen compressiekousen aan hebt? Uit nieuwsgierigheid, ik heb die van mij ook niet vaak aan maar ik loop niet van die lange afstanden. :D
Ik loop normaliter ook niet zo lang. :))
Mijn persoonlijke ervaring, na zondag zonder compressiekousen: wat zware benen, toch weer wat verzuring in m’n kuiten. Herstel duurt wat langer. Heb ook wat last van m’n knie maar dat staat daar los van want dat komt uit m’n bovenbeen en ik vermoed dat het door de lange afstand komt. Dit was voor mij ook m’n langste afstand.

10 km in 50 minuten red ik misschien als ik voor m’n doen in bloedvorm ben. Misschien ooit, en anders maar niet. Huidige PR ligt net onder de 55 minuten, ook heel trots op.
Ik ben in 2015 begonnen met Start to Run, 5 km. Later doorgetraind tot 10 km. En jeetje, dan ga je eens een halve marathon proberen.
Heb al eerder met het idee van een hele gespeeld, 4 jaar geleden maar toen weer vanaf gestapt. Twee jaar geleden had ik wat meer langere afstanden in de benen en toen begon het echt te kriebelen. De marathon die ik ga lopen, wordt slechts eens in de vier jaar georganiseerd, die lijkt me heel bijzonder om te lopen.

Komt vast goed met die 4,4 km, buitengeweun! Je bent lekker in beweging. Genieten is veel belangrijker.

Germie, da’s toch hartstikke gezellig om met je collega’s die 5 km te gaan lopen! Wie weet kun je nog een mooie tijd neerzetten.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:46

Bergschenhoek heeft best leuke heuveltjes. Ik heb daar twee keer een trail gelopen waar ik nog best wel hijgend heuvels op moest klimmen :))

Ik heb me ingeschreven voor de 25 km steamtrail. Trainen gaat nog niet veel verder dan 10 km momenteel, door voornamelijk slaapgebrek en slechte planning. Maar ik heb nog even.
Zijn er meer die gaan? Het is de laatste editie zag ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:47

Goof schreef:
germie schreef:
Een aantal collega's gaan 2 juni in Leeuwarden de 5km doen, die zijn begonnen met 'start to run'. Maar ik ben daar al voorbij, dus de 5km valt af.

3km kan ik nu redelijk doen zonder te puffen en te hijgen na afloop.

Lekker tegenstrijdig.
Je loopt dus nog niet zomaar 5km. Misschien eens starten bij het begin en daarop verbeteren voordat je gaat uitbouwen.

Waarom ben je altijd zo negatief bij alles wat ik post? Je haalt ook stukken er tussenuit. Je trekt verkeerde conclusies.

Ik ben voorbij de 5km, heb afgelopen zaterdag een 'pr' op de 10 gelopen. Daar ben ik op zich blij mee dat het verbetert, maar ik ben er nog niet. Dat schrijf ik ook nergens. Ben 1 keer naar de 12.5 gegaan op een goede dag. Maar meestal is 10 op dit moment echt de grens. Dus als je dan een loop doet op 10km, dan is dat meteen een training, want in het weekend doe ik mijn lange runs. Als ik kies voor een 10km i.p.v. 5 is dat mijn keuze. Ik doe wat goed voelt voor mij en waar ik qua training profijt van heb. 3km is nu een afstand die ik bij wijze van elk moment kan lopen. 5 meestal ook wel. 7.5 wordt wat zwaarder, maar op karakter lukt dat ook wel. Daarna kom je de man met de hamer tegen en heb je sowieso spierpijn een dag later zeg maar.
Kortom, goed bezig Germie. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 14:35

Jij bent zelf elke keer een klaagzang aan het houden. Over pijn en over allerlei afstanden en loopjes die niet gaan zoals je wilt en waar je alleen maar spierpijn of andere pijn van hebt. Jij zult nooit eens zeggen: ik heb heerlijk gelopen en genoten van de omgeving. Er zit altijd een negatieve klank in.
Je zegt dat je ambitie hebt om 45min te doen over 10km. Ik noem dat geen ambitie maar een onrealistisch doel, sorry. Tips die hier gegeven worden wil je niet horen, negeer je, reageer je negatief of heel eigenwijs op.
Alles is alleen maar ik moet dit en ik moet dat, terwijl je niet goed naar je lijf luistert. Je lijkt wel een bord voor je kop te hebben.
Maar goed, ik ga er verder geen woorden meer aan vuil maken. Lekker verder trainen naar de afstand die je wilt kunnen.

Veel ultra afstanden zijn trouwens ook duur. Maar ja, het is een hobby en die kost geld. Anders moet je er niet aan beginnen.

Ik ga straks na het werk even een rondje doen. Morgen ga ik met mijn vriend een lang weekend naar Duitsland en daar gaan we natuurlijk ook even trailen. Hij heeft weer een route in elkaar geknutseld op afstand meten. Hopelijk zit het weer ook mee.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:42

Heerlijk vooruitzicht SV! Ik duim voor mooi weer!

Het komt nu snel dichterbij Puera, spannend :):)

Leuk Lisitano! Wij lopen dat weekend de ISU, anders hadden we wel meegedaan. Vorig jaar liepen we met SV, meneer SV en Iris en ik vond het me een partij zwaar! Maar wel echt supergaaf :j Jammer dat het de laatste eidtie is.

Verder goed bezig iedereen, ieder op eigen tempo, afstand en ambitie. Zo hoort het.

Er is maar één iemand die negatief is Germie. Misschien kun je eens proberen je eigen berichten vanuit een anders perspectief terug te lezen. Misschien is je gevoel anders, maar dat werkt niet zo bij geschreven tekst.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:46

Heeft iemand van jullie ervaring met pijn in je knieholte? Ik bouw rustig volgens zo'n schema op naar 5 km (die van runner's world) en qua conditie gaat dit goed! Ik zit nu in de zwaarste week volgens de schema en het lukt. Blij mee, en ik merk echt dat ik geniet van mijn lijf wat sterker wordt. Maar ik heb dus wel sinds twee dagen een beetje last van m'n rechterknie, aan de achterkant in de holte en als ik buk aan de zijkant. Is dit iets om "doorheen" te lopen of moet ik hier rust voor nemen?

Ik ben nu bij 6 keer 2 minuten wandelen en 6 minuten hardlopen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:47

Lekker loopweekend allemaal!

En ambtenarenmarathon? Dat klinkt wel interessant. Ook ambtenaar hier.

Is het bij jullie ook zo verrekte benauwd? Ik had 5min inlopen, daarna 30 min op tempo 5.20 en daarna 5 min uitlopen. 7,5km in de benen, maar mn hartslag ging behoorlijk omhoog. Gelopen tempo biedt wel lekker perspectief. Zit meer in dan ik dacht vandaag
Wel een Flink rood koppie nu ook :')
Laatst bijgewerkt door Winged op 17-05-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:48

Soepblik schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met pijn in je knieholte? Ik bouw rustig volgens zo'n schema op naar 5 km (die van runner's world) en qua conditie gaat dit goed! Ik zit nu in de zwaarste week volgens de schema en het lukt. Blij mee, en ik merk echt dat ik geniet van mijn lijf wat sterker wordt. Maar ik heb dus wel sinds twee dagen een beetje last van m'n rechterknie, aan de achterkant in de holte en als ik buk aan de zijkant. Is dit iets om "doorheen" te lopen of moet ik hier rust voor nemen?

Zijn je bovenbenen en of kuiten stijf? Rek en strek je goed? Drink je voldoende? Wanneer heb je last?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:51

Winged schreef:
Soepblik schreef:

Zijn je bovenbenen en of kuiten stijf? Rek en strek je goed? Drink je voldoende? Wanneer heb je last?

Nee, geen stijfheid! :) ik had 3 weken terug even last van spierpijn omdat ik heel snel opbouwde maar dat is weer voorbij. Ik drink 2,5 liter per dag, dus daar kan het ook niet aan liggen. Het is niet zozeer "last" of dat het echt pijn doet, maar ik voel het wanneer ik buk en wanneer ik m'n benen echt strek bijvoorbeeld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:54

Winged schreef:
Lekker loopweekend allemaal!

En ambtenarenmarathon? Dat klinkt wel interessant. Ook ambtenaar hier.

Is het bij jullie ook zo verrekte benauwd? Ik had 5min inlopen, daarna 30 min op tempo 5.20 en daarna 5 min uitlopen. 7,5km in de benen, maar mn hartslag ging behoorlijk omhoog. Gelopen tempo biedt wel lekker perspectief. Zit meer in dan ik dacht vandaag
Wel een Flink rood koppie nu ook :')

Zo te lezen moet je met meerdere ambtenaren de afstand van een marathon lopen. Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Hier is het ook vreselijk benauwd. Nog niet gelopen, wel even rondje gewandeld en het was zeg maar zweetweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:00

Jullie gaan hier hard, net zoals een aantal van jullie loopt volgens mij!

Ik las een en ander over meenemen van drinken, maar gezien mijn kleine rondjes is dat nog totaal niet aan de orde. Mijn vriend heeft een rugzak met waterzak, maar hij loopt eigenlijk ook nooit zover dat hij die gebruikt.

Ook qua wedstrijden en medailles kan ik niet meepraten, alleen als kind ooit de km ofzo gelopen :+ Met dressuur houd ik alleen de mooie rozetten (kampioenschappen en bv eerste keer met nieuw paard) maar verder geef ik ze eigenlijk altijd terug aan de vereniging of kindje die m wil.
Heb met hardlopen ook geen planning voor wedstrijden, hoewel in november een trail zag in de buurt van 8,2 km en dat lijkt me wel een leuk doel.

Germie: ik lees vooral heel veel ja maar........ en allerlei bezwaren en moeilijkheden. Die 5km met collega's is toch juist een mooie afwisseling in jouw schema zou ik denken, en nog gezellig ook.
Paarden in de GP/1.40 doen ook niet elke dag hetzelfde en trainen niet non-stop op hun top (juist niet), maar zullen juist ook veel basiswerk doen, dat is die 5km dan toch voor jou ook?

Hier was het ook warmer dan verwacht, had een dun vestje aan maar die snel maar omgeknoopt. Ook voor het eerst een ander rondje gedaan, 4,5 km in 30 minuten nu, wel veel mul zand of juist modder dus was behoorlijk pittig.