Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:mijn man overleed plots, door een gescheurde aorta terwijl we de hond uitlieten. Hoewel ik voor mezelf (en de kinderen) graag een afscheid had gehad had ik hem geen betere dood kunnen wensen. Ik hoop zelf ook op zo'n manier te mogen sterven, maar dan niet zo absurd jong.
pien_2010 schreef:secricible schreef:mijn man overleed plots, door een gescheurde aorta terwijl we de hond uitlieten. Hoewel ik voor mezelf (en de kinderen) graag een afscheid had gehad had ik hem geen betere dood kunnen wensen. Ik hoop zelf ook op zo'n manier te mogen sterven, maar dan niet zo absurd jong.
Deze vind ik wel heel heftig. Sterkte!
secricible schreef:mijn man overleed plots, door een gescheurde aorta terwijl we de hond uitlieten. Hoewel ik voor mezelf (en de kinderen) graag een afscheid had gehad had ik hem geen betere dood kunnen wensen. Ik hoop zelf ook op zo'n manier te mogen sterven, maar dan niet zo absurd jong.
Jessix schreef:Ja bij oude mensen heb ik er ook meer vrede mee. Het is dan gewoon hun tijd. Het gemis vind ik er dan weer niet minder om. Het voelt alleen niet zo oneerlijk, het gevoel wat ik wel heb wanneer er een jonger persoon sterft.
secricible schreef:Ik denk dat rouwconcurrentie gewoon überhaupt niet zou moeten bestaan.
Iedere rouw heeft een eigen vingerafdruk. Ze lijken op elkaar maar zijn allemaal anders. Zonder dat het ene erger is of minder erg wat mij betreft.
En bedankt iedereen
secricible schreef:Ik denk dat rouwconcurrentie gewoon überhaupt niet zou moeten bestaan.
Iedere rouw heeft een eigen vingerafdruk. Ze lijken op elkaar maar zijn allemaal anders. Zonder dat het ene erger is of minder erg wat mij betreft.
Onali schreef:Jessix schreef:Ja bij oude mensen heb ik er ook meer vrede mee. Het is dan gewoon hun tijd. Het gemis vind ik er dan weer niet minder om. Het voelt alleen niet zo oneerlijk, het gevoel wat ik wel heb wanneer er een jonger persoon sterft.
Ik had het vorig jaar.
Mijn tante overleed met Pasen op 66 jarige leeftijd aan kanker.
Ik werk in de terminale zorg en in de dagen erna kwam ik bij een jongeman van 34 jaar met uitgezaaide kanker.
Week later uitvaart en in de nachten erna weer naar deze man, hij overleed in mn tweede nacht na de uitvaart van mn tante.
Later die week ingezet bij een vrouw van 99 jaar.
Toen ging het na een paar dagen even mis, zoon reageerde heel heftig en apart.
Toen ochtenddienst gebeld (liep inmiddels tegen 7 uur) dat ik er met hem niet uitkwam. Zij heeft het toen overgenomen.
Ging over medicatie omdat ze benauwd was.
Buiten werd het me even te veel, 2 jonge mensen verloren en hij 'zeurt' over zn moeder van 99.
Uiteraard weet ik dat ik niet in de goede headspace zat, maar het ging wel door me heen. Voor hem blijf het natuurlijk wel zn moeder.
Gelukkig zijn de meeste cliënten op redelijke leeftijd, maar helaas zitten er uitschieters naar beneden met de jongste van 21.
Jessix schreef:Achteraf zeg je het was een mooi leven. Maar wanneer andere dat steeds zeggen is best heel hard om te horen. Ze was mijn oma en mijn moeders moeder en we wilden elkaar nog lang niet kwijt.
musiqolog schreef:Jessix schreef:Achteraf zeg je het was een mooi leven. Maar wanneer andere dat steeds zeggen is best heel hard om te horen. Ze was mijn oma en mijn moeders moeder en we wilden elkaar nog lang niet kwijt.
Het ligt er een beetje aan. Toen mijn oma op 95-jarige leeftijd doodging vond ik dat zelf ook. Ze was namelijk diep dement en we waren haar beetje bij beetje compleet kwijtgeraakt. Zou mijn opa binnenkort overlijden, dan zou ik een stuk meer moeten slikken. Die is namelijk nog heel helder en ik zou hem echt van het ene op het andere moment moeten missen.
Wat misschien helpt: als iemand ineens doodgaat, heb je intenser verdriet maar in een veel kortere tijd. Als iemand langzaam doodgaat (zeker als het Alzheimer o.i.d. is) heb je minder intens verdriet, maar per saldo veel meer: niet alleen bij het sterven maar ook bij elke keer dat je een verdere aftakeling opmerkt.
musiqolog schreef:Jessix schreef:Achteraf zeg je het was een mooi leven. Maar wanneer andere dat steeds zeggen is best heel hard om te horen. Ze was mijn oma en mijn moeders moeder en we wilden elkaar nog lang niet kwijt.
Het ligt er een beetje aan. Toen mijn oma op 95-jarige leeftijd doodging vond ik dat zelf ook. Ze was namelijk diep dement en we waren haar beetje bij beetje compleet kwijtgeraakt. Zou mijn opa binnenkort overlijden, dan zou ik een stuk meer moeten slikken. Die is namelijk nog heel helder en ik zou hem echt van het ene op het andere moment moeten missen.
Wat misschien helpt: als iemand ineens doodgaat, heb je intenser verdriet maar in een veel kortere tijd. Als iemand langzaam doodgaat (zeker als het Alzheimer o.i.d. is) heb je minder intens verdriet, maar per saldo veel meer: niet alleen bij het sterven maar ook bij elke keer dat je een verdere aftakeling opmerkt.