Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:38

Koper, dikke knuffel.

Als kind ben je zo loyaal naar je ouders toe.
Jammer dat sommige mensen het zo verzieken voor hun kinderen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:01

Wat een herkenning weer bij de berichten van iedereen.
Mijn moeder was altijd thuis, ze was er maar daar was ook alles mee gezegd. Als je dan uit school kwam niet even vragen hoe was je dag, even zitten met wat drinken erbij ofzo. Ik ging meer met mijn 2 oudere zussen mee en ontdekte dingen via hun zeg maar. Moet zeggen dat ik dat erg mis, het contact met hun, even kletsen, samen lachen, samen huilen. Met de zus die vorig jaar overleden is kon ik altijd erg goed praten. Nu merk je pas hoe goed nu dat is weg gevallen. Zij zei ook altijd ma gaat erg vervelend oud worden, wat een gelijk heeft ze daar in gekregen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:22

Mijn moeder beweert nog steeds dat sommige dingen die ik me herinner en bespreek met haar niet zijn gebeurd.
Ze zegt dat ik een rijke fantasie heb.
Beweerde ze ook altijd wanneer er op school dingen naar voren kwamen over de thuissituatie om me bij thuiskomst de wind van voren te geven over het ophangen vd vuile was.
Gevolg was dat ik op school ook niet meer geloofd werd want 'Lor heeft een rijke fantasie en liegt de boel bij elkaar'. -O-
Over andere dingen heeft ze haar excuses aangeboden, bijvoorbeeld dat ze toentertijd voor haar huwelijk met haar toenmalige echtgenoot koos ipv mijn welzijn.
Maar ze blijft ook volhouden dat ze niet heeft doorgehad wat hij zei terwijl hij genoeg zei en deed in haar bijzijn.
Vrienden die haar erop aanspraken in die tijd verdwenen snel van het toneel dus ze moet ervan hebben geweten maar heeft toen gewoon besloten het te negeren/ontkennen ofzo.

Met hem, de vader van haar andere dochter, heb ik zo min mogelijk contact gehad vanaf dat ik het huis uit ging tot ik het contact verbrak met zijn dochter.
Vanaf toen is ook alle contact met hem gestopt.
Het kleine beetje contact dat er was ging vooral om mijn neefje en bestond uit beleefdheid naar elkaar en poedersuiker vanaf zijn kant zodra zijn dochter en mijn neefje buiten gehoorsafstand waren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:27

chanicha schreef:
Koper zet m op he :(:)

Dank je, komt goed. Vorige week in dal gepleurd maar begin er wat uit te krabbelen. Volgende maand heb ik opstellingen, daar vestig ik mijn hoop maar even op.

Zo Lor, lekkere messen van je eigen moeder in je rug. Of zeg maar gewoon spijkerbed :(:)

Mag ik wel even opmerken wat een dappere mensen wij zijn. Vorige week was er iemand die iets zei over de pijn voelen om er wat aan te kunnen doen. Dat doen wij. En ik ben trots op ons allemaal *\o/*

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:51

Inderdaad Koper en door onze ervaringen hebben we een antenne voor zulke mensen dus dit overkomt ons geen tweede keer :j
Daarom zeg ik ook altijd tegen onze dochters dat ze naar hun onderbuikgevoel moeten luisteren, hun innerlijke stemmetje, dat kan ze behoeden voor een pak ellende.

Wij hebben gelukkig een hele goede en fijne relatie met onze dochters en alles is bespreekbaar, ook de minder leuke dingen en daar ben ik blij om al wordt er weleens tegen mij gezegd dat ik wat minder rechtstreeks mag zijn O:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:09

lor1_1984 schreef:
Mijn moeder beweert nog steeds dat sommige dingen die ik me herinner en bespreek met haar niet zijn gebeurd.
Beweerde ze ook altijd wanneer er op school dingen naar voren kwamen over de thuissituatie om me bij thuiskomst de wind van voren te geven over het ophangen vd vuile was.
Gevolg was dat ik op school ook niet meer geloofd werd want 'Lor heeft een rijke fantasie en liegt de boel bij elkaar'. -O-
Over andere dingen heeft ze haar excuses aangeboden, bijvoorbeeld dat ze toentertijd voor haar huwelijk met haar toenmalige echtgenoot koos ipv mijn welzijn.
Maar ze blijft ook volhouden dat ze niet heeft doorgehad wat hij zei terwijl hij genoeg zei en deed in haar bijzijn.
Vrienden die haar erop aanspraken in die tijd verdwenen snel van het toneel dus ze moet ervan hebben geweten maar heeft toen gewoon besloten het te negeren/ontkennen ofzo.

Met hem, de vader van haar andere dochter, heb ik zo min mogelijk contact gehad vanaf dat ik het huis uit ging tot ik het contact verbrak met zijn dochter.
Het kleine beetje contact dat er was ging vooral om mijn neefje en bestond uit beleefdheid naar elkaar en poedersuiker vanaf zijn kant zodra zijn dochter en mijn neefje buiten gehoorsafstand waren.

Aller eerst, enorme knuffel voor koper.

Het gequote bericht herken ik, helaas.

Toen ik als tiener met de hond van de buren aan de wandel was, en de hond ontsnapte, hond liep braaf terug naar huis. Ik zoeken en zoeken. Helemaal in paniek.
Mijn vader was mij tegemoet gelopen, woest als hij was schreeuwde hij het hele dorp bij elkaar.
Het maakte niet uit wat ik zei, huilend of niet. Ik moest met de grond klein gemaakt worden. Hoe vaak ik excuses ook maakte.
En toen stopte er ook nog een vrouw, die hardop tegen mijn vader zei. "Het is geen wonder dat jouw kinderen niet bij je willen zijn. Wat jij doet is pure mishandeling."

Hij kookte van woede. Waar ik... jawel, als dochter die nergens wat van wist ook nog, het vandaan haalde dat ik werd mishandeld en ook nog door het dorp rondbazuinde.

Er waren dus wèl mensen die iets door hadden.

Ik heb voor dit akkefietje, twee maanden huisarrest gehad. -O-

Terwijl... ik nooit iets over thuis losliet.

De hond was veilig, buurman was geschrokken en niet eens boos. Maar ik had wel twee maanden huisarrest te pakken.

Huisarrest was trouwens bijna een werkwoord. -O-

Maar als klap op de vuurpijl.
Als je er nu met hem over zou hebben?
Dan is het nooit gebeurt.
Dan is het gelogen! En ik had een rijke fantasie. -O-

Op den duur ga je zelf aan jezelf twijfelen.
Tot je uiteindelijk mensen in jouw omgeving spreekt, die het altijd hebben gezien. (Slikt even wat tranen weg)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:30

chanicha schreef:
Inderdaad Koper en door onze ervaringen hebben we een antenne voor zulke mensen dus dit overkomt ons geen tweede keer :j
Daarom zeg ik ook altijd tegen onze dochters dat ze naar hun onderbuikgevoel moeten luisteren, hun innerlijke stemmetje, dat kan ze behoeden voor een pak ellende.

Wij hebben gelukkig een hele goede en fijne relatie met onze dochters en alles is bespreekbaar, ook de minder leuke dingen en daar ben ik blij om al wordt er weleens tegen mij gezegd dat ik wat minder rechtstreeks mag zijn O:)

Koper :(:)

Ik heb een hele fijne relatie met mijn zoon en ik hoop toch echt dat ik niet zo wordt als mijn moeder, mijn zus noemde het laatst nog, dat we beide wel trekjes hebben...:(

Zijn jullie daar wel eens bang voor? Dat je een soort kopie wordt van je ouders later?

Wat erg Lot dat je eigen moeder je bij anderen ,ten bate van haar zelf, zo te kakken zet en dat je als leugenaar je schoolleven door moest :(:) zijn mensen van toen daar ooit wel eens op terug gekomen, zodat je ook kon uitleggen dat je dat helemaal niet was?

Mijn moeder speelt naar onbekenden en vage kennissen altijd mooi weer, die snappen niet dat wij met lood in schoenen op visite gaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:39

Ohh dat mooi weer spelen komt me zo bekend voor!
Mijn zus en ik zeggen altijd dat ze ons mogen afschieten als we zo worden maar het feit dat we het inzien ben ik niet bang zo te worden en natuurlijk heb je trekken van je moeder en je vader maar het is maar net wat je ermee doet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:42

:knuffel:
Gaslighting is nogal een overeenkomst in veel ervaringen die ik hier lees.

Ik had het geluk dat ik om de week het weekend naar mijn vader ging en het andere weekend zat ik 9 vd 10x bij mijn oma.
Beide zeer manipulatieve mensen en erop uit om mij aan hun kant te krijgen volgens mijn moeder. :j
Haar toenmalige man vond het wel best, hoefde hij dat lastige kind waar hij nooit voor had gekozen niet te onderhouden etc.
Terwijl hij, door een relatie aan te gaan met mijn moeder wel degelijk had gekozen voor een kind dat niet van hem was, tenminste in mijn ogen.

Het viel een bekende van mijn moeder (en tevens het zusje van mijn stiefmoeder) op hoe rustig en ontspannen ik was bij mijn vader terwijl ze mij alleen had gezien als hyper, gestresst, opstandig etc bij mijn moeder. :wow:
En nee, ik ga niet beweren dat mijn vader en oma perfect waren, ook zij hadden hun fouten etc.
Wel gaven ze mij de ruimte en rust om mezelf te zijn, te ontspannen en in een positieve omgeving te zijn.
Bij mijn moeder thuis kreeg ik verbaal op mijn sodemieter of huisarrest als ik maar een beetje over de schreef ging, terwijl ik bij mijn oma eigenlijk nooit 'stout' was en bij mijn vader werd er gepraat met me waarom ik zei/deed wat over de schreef ging.
Kwam ik bij mijn moeder een paar minuten te laat thuis dan had ik al een week huisarrest te pakken,haar andere dochter kon uren te laat thuiskomen en hoorde dan 'volgende keer beter op de tijd letten hè' en kwam er zonder enige consequenties mee weg.
Bij mijn vader kwam ik makkelijk weg met een paar minuten tot een kwartiertje te laat thuiskomen, dan werd gevraagd waarom ik te laat was.
Werd het later dan dat kwartiertje te laat dan moest ik even bellen, anders werd het een iets pittiger gesprek.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:51

Wintu schreef:
Zijn jullie daar wel eens bang voor? Dat je een soort kopie wordt van je ouders later?

Wat erg Lot dat je eigen moeder je bij anderen ,ten bate van haar zelf, zo te kakken zet en dat je als leugenaar je schoolleven door moest :(:) zijn mensen van toen daar ooit wel eens op terug gekomen, zodat je ook kon uitleggen dat je dat helemaal niet was?

Mijn moeder speelt naar onbekenden en vage kennissen altijd mooi weer, die snappen niet dat wij met lood in schoenen op visite gaan.

Nee, bijna niemand.
1 oom heeft later opgebiecht dat de familie het altijd geweten heeft dat het niet goed zat met de thuissituatie.
Op mijn vraag waarom nooit iemand heeft ingegrepen, instanties gebeld of wat dan ook kwam er een vaag, nietszeggend antwoord.
En dan vinden ze het nog raar ook dat ik pislink werd op ze want 'ach, het is al zo lang geleden'.
Maar ze vergeten dat ik vanaf mijn 5e in een ronduit poedersuiker situatie zat waarin er meerdere keren per dag vertelt werd door de toenmalige man van mijn moeder wat hij van me vond.
Dat ik waardeloos, nutteloos, een uitvreter etc was die blij moest zijn dat ik onder zijn dak mocht leven, dat hij mij het liefst in een internaat oid zag verdwijnen en me alleen om hem heen duldde vanwege mijn moeder.
13 jaar lang heb ik dat gemiddeld 15x per week moeten aanhoren.
Het erge is dat je dat gaat geloven, want als het je zo vaak verteld wordt zal dat de waarheid wel zijn toch?
Mede dankzij hem heb ik nu ptss, borderline ontstaan door een invaliderende omgeving en een eetstoornis.
Letterlijk getekend voor het leven omdat een 28 jarige man besloot een 5 jarig kind psychisch te mishandelen.
Hij heeft me zelden fysiek gestraft maar dat maakt het niet minder mishandeling.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:59

maralyn schreef:
lor1_1984 schreef:

Aller eerst, enorme knuffel voor koper.

Het gequote bericht herken ik, helaas.

Toen ik als tiener met de hond van de buren aan de wandel was, en de hond ontsnapte, hond liep braaf terug naar huis. Ik zoeken en zoeken. Helemaal in paniek.
Mijn vader was mij tegemoet gelopen, woest als hij was schreeuwde hij het hele dorp bij elkaar.
Het maakte niet uit wat ik zei, huilend of niet. Ik moest met de grond klein gemaakt worden. Hoe vaak ik excuses ook maakte.
En toen stopte er ook nog een vrouw, die hardop tegen mijn vader zei. "Het is geen wonder dat jouw kinderen niet bij je willen zijn. Wat jij doet is pure mishandeling."

Hij kookte van woede. Waar ik... jawel, als dochter die nergens wat van wist ook nog, het vandaan haalde dat ik werd mishandeld en ook nog door het dorp rondbazuinde.

Er waren dus wèl mensen die iets door hadden.

Ik heb voor dit akkefietje, twee maanden huisarrest gehad. -O-

Terwijl... ik nooit iets over thuis losliet.

De hond was veilig, buurman was geschrokken en niet eens boos. Maar ik had wel twee maanden huisarrest te pakken.

Huisarrest was trouwens bijna een werkwoord. -O-

Maar als klap op de vuurpijl.
Als je er nu met hem over zou hebben?
Dan is het nooit gebeurt.
Dan is het gelogen! En ik had een rijke fantasie. -O-

Op den duur ga je zelf aan jezelf twijfelen.
Tot je uiteindelijk mensen in jouw omgeving spreekt, die het altijd hebben gezien. (Slikt even wat tranen weg)

Bij mij waren er zelfs juffen die het zagen en de kinderbescherming was ingeschakeld en meermalig uhm komen kijken maar dat heeft nooit ergens toe geleid. Uiteindelijk denk ik ook niet dat het dan veel beter zou worden.

Maar voor de buitenwereld, kennissen (vrienden hadden mijn ouders sowieso niet) Buren, familie leden buiten het gezin om etc werd echt toneel gespeeld.

En die gene die de kinderbescherming op haar dak had gestuurd dat was iemand die jaloers was zei ze. In mijn tiener jaren als ik er over begon dan zei ze waarom loop je dan niet weg? Ik hou je niet tegen zei ze. Maar als je een jonger zusje hebt dan is dat toch wat ingewikkelder en eigeijk heb ik nooit van mezelf begrepen waarom ik dat nooit gedaan heb.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:32

Eén van mijn zussen was wel een kopie van mijn moeder, in gedrag zeker op het laatst.
Ik heb tegen de mensen om mij heen gezegd als je merk dat ik zo ga doen geef me dan een enorme schop onder mijn kont... Nou dat was vast niet nodig kreeg ik eigenlijk wel van iedereen te horen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:38

Mijn zus leek in helemaal niets op mijn moeder, behalve dan dat ze dezelfde haarkleur had. Ik vind dat ik meer op haar lijk, qua karakter. En daar baal ik van.

Waar ik eigenlijk nog banger voor ben is dat ik soms weer mijzelf als kind word. Dat ik weer terugschiet in die modus. Daar heb ik het eigenlijk moeilijker mee dan dat ik bang ben dat ik op haar lijk of ga lijken.

Lori wat een vreselijke stiefvader had jij |( Het kan mij eigenlijk niet schelen wat voor pijn zo iemand zelf heeft. Zo dóé je toch niet tegen een kind?? Wat dat betreft heb ik veel geluk gehad. Mijn stiefvader tegenkomen is één van de beste dingen die mijn moeder heeft gedaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:07

Befunny. Bah bah bah, super verschrikkelijk.

Ik lijk wel op mijn ouders, de één zegt op mijn vader, de andere zegt op mijn moeder.
Qua vechtlustige karakter heb ik wat van mijn vader. Toch word ik steeds rustiger.
Qua karakter is mijn broer wat meer mijn moeder.

Grappige is, mijn broer en ik konden vroeger echt niet samen.
Nu zijn we bijna onafscheidelijk. <3

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:13

Ik lees nog steeds zo’n beetje mee hier.

Uitgebreid reageren voelt voor mij een beetje als dat ik dan steeds in herhaling val dus dat laat ik even.

Wel wil ik even zeggen dat ik met jullie allemaal mee leef en jullie ook ongelofelijk sterk vind. En voor iedereen natuurlijk ook een welverdiende knuffel!
:knuffel:

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:13

Meggiemeg wat erg dat je zus is overleden.
Je zal haar wel enorm missen.

Liefst zou ik al onze kleine en mishandelde ikjes een dikke knuffel geven.

In ben dus al vanaf mijn 12e moeder voor mijn moeder en mijn zusje.
Mijn zusje vindt mij ook meer moeder.
Voor mij is ook de kinderbescherming gebeld door mensen met wiens honden ik liep.
Ik wist dit niet. Zusje kwam er jaren later mee.
Is nooit wat mee gedaan.

Ik hoop dat in de huidige tijd kinderen die in onze situatie zouden zitten wel geholpen kunnen worden.
Dat verdienen ze.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:16

Dank je wel Luuntje, vorig jaar heb ik een zus verloren na een kort ziekbed van 10 dagen, paar jaar daarvoor mijn andere zus. Nu met het overlijden van mijn moeder heb ik geen familie meer. Nog wel mijn zwager en hun zoon/mijn neefje maar geen directe familie meer zeg maar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:17

Jeetje meggiemeg dat is ook zwaar voor je :(:)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:38

Ik heb ook geen contact met "vader" meer, voor mij bestaat hij niet. Want hij mag die titel niet eens dragen.
Mijn hele jonge leven is hij alcoholist geweest, als kind zijnde stond ik zijn drankflessen leeg te kiepen. Heeft hij ons spaargeld (van zijn kinderen)opgezopen en toen ik 14 was liet hij mijn moeder in de steek die net genezen was van kanker maar met alle schulden want meneer was onvindbaar.

Sinds een jaar weer contact met zus die wel contact met hem heeft. Dan word ik zo boos.

Het schijnt dat hij geen uitvaartverzekering heeft en wij dus als kinderen op zouden draaien daarvoor. Het maakt me zo boos omdat al zijn oliebol ervoor zorgde dat ik als 18 jarige al met schulden begon want ik moest mijn school en alle rest zelf betalen. Vanaf dat ik 14 was heeft hij niks meer bijgedragen en mijn moeder had niks omdat ze in de schuldsanering zat.
Mijn zus vind hem ergens zielig maar begrijpt niet dat hij geen steek veranderd is. Want als hij wel geld heeft dan geeft hij het meteen uit ipv verantwoordelijkheid te nemen.
En dan zegt ze: ja maar hij is ziek. Ja dat klopt. Maar daar kun je niet alles onder scharen.

Ik heb al meer dan 20 jaar geen contact met die man...

Ook heb ik in bepaalde gedragingen en bepaalde situaties dagelijks last van hoe wij zijn opgegroeid.

Heb wel geknokt om te staan waar ik nu sta hoor. Alles is uiteindelijk wel goed gekomen. Huisje boompje beestje en geen schulden behalve een hypotheek.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 06-10-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:41

Je hoeft 'in geval van' echt niet op te draaien voor de begrafeniskosten.

Dan wordt hij gewoon 'van de armen begraven' op kosten van de sociale dienst.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:42

Janneke2 schreef:
Je hoeft 'in geval van' echt niet op te draaien voor de begrafeniskosten.

Dan wordt hij gewoon 'van de armen begraven' op kosten van de sociale dienst.

En die verhalen het weer op de kinderen. Dit heb ik allang uitgezocht. Dus kun je het beter in eigen hand houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:49

Als iemand komt te overlijden zijn er meerdere manieren om een erfenis ( daar vallen schulden helaas ook onder) te aanvaarden. Je kunt verwerpen, gaat via de rechtbank, kost € 134.- aan griffiekosten en is het klaar. Je kunt beneficiar aanvaarden, kost ook € 134.-, dan mag je dingen regelen zoals huur opzeggen en andere dingen die lopen maar als er schulden zijn kunnen ze deze niet op je verhalen in het kort gezegd. Of je aanvaardt de erfenis en dan heb je of mazzel of je hebt schulden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:03

Het was niet mijn intentie een discussie te creëren wbt geld of erfenis.

Het doet mij gewoon zeer te horen dat deze man geen steek veranderd is. Hij zijn kind de toekomst met schulden laat beginnen. En begreep van zus dat hij een uitbetaling zou krijgen van een groter geldbedrag. Maar ipv dat opzij te zetten geeft hij het weer uit. En dan als hij zou komen te overlijden ik dan voor zijn uitvaart voor een gedeelte opdraai.
Het gaat me niet om het geld an sich. Het gaat me er om dat die man geen steek veranderd is.

Mijn zieke broer heeft ooit een lening voor hem afgesloten en heeft hier nooit een cent van hem van terug gekregen, mijn broer heeft deze schuld voor hem betaald.

En nu krijgt hij een geldbedrag en geeft hij het weer aan zichzelf uit.

Hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd.

Het doet me zeer dat die man na 20 jaar NIKS heeft geleerd, nooit eens sorry heeft gezegd en gewoon zo doorgaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:06

:(:)... ik snap prima dat dat zeer doet.
En ik herken het ten voeten uit.
|(

(Maar zorgen over een begrafenis zijn niet nodig. Je hebt al ellende genoeg van die man.
Of nu ja - te veel.)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:15

Janneke2 schreef:
:(:)... ik snap prima dat dat zeer doet.
En ik herken het ten voeten uit.
|(

(Maar zorgen over een begrafenis zijn niet nodig. Je hebt al ellende genoeg van die man.
Of nu ja - te veel.)

Ja, had het liever niet geweten of gehoord zeg maar.
Voor mij bestaat hij niet meer. Al heel lang niet en toch...

Dat is het hem. Misschien ook omdat ik nu zelf moeder ben geworden dat ik dat soort dingen gewoon echt niet begrijp.

Jammer is dat Janneke dat je het herkent. Betekend dat jij ook iets in deze trant hebt mee gemaakt. :(:)

@TS, ik hoop dat het contact je brengt wat je zoekt.
Om even ook inhoudelijk te reageren.
Excuus dat ik mijn eigen frustratie hier alleen neerzette zonder in te gaan op jou onderwerp.