Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.
Ibbel schreef:Suzanne F. schreef:Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.
Ik denk dat het veel meer voorkomt uit eeuwenlange onderdrukking, ontkenning (homofilie is een afwijking die te genezen is, bv), vervolging (WO-II bv was geen goede tijd om homo te zijn).
Psychologisch gezien kan je net zo goed verdedigen dat de mannen in die tijd zich onzeker en bedreigd voelden door homo's en hun eigen onzekerheid de drijfveer was om homo's te vervolgen...
Ik neem even homo's als voorbeeld, omdat die door de eeuwen heen het duidelijkst zichtbaar zijn geweest en het minst geaccepteerd en het hardst vervolgd.
Twee ongehuwde dames die samen woonden en samen oud werden, was sociaal geaccepteerd, zeker in de betere kringen. Twee mánnen? Oh gruwel.
Maar die zo duidelijke vervolging heeft wel gemaakt dat anderen hun mond wel hielden.
De ruimte is er nu, de kennis is er nu, mensen komen er soms pas na een half leven achter wát ze altijd dwars heeft gezeten maar konden er de woorden niet voor vinden. Daarom hoor je nu de rest van het spectrum. Geen onzekerheid, eerder juist zekerheid: AHA! Dít is wat ik ben! Ik schreeuw het van de daken want ik ben blij dat ik het eindelijk door heb.
Het is vergelijkbaar (denk ik) met autisme spectrum, dyslexie, dyscalculie.
'Vroeger' waren dat drukke kinderen en kinderen die te dom waren om te leren lezen of rekenen. Nú hebben ze een diagnose - waar je net zo goed van kan zeggen dat het onzin is, een 'label', flauwekul, hup bijles, opvoeden, 'deal with it'.
Hoor je tóch wat minder roepen
Is dat omdat kinderen met autismespectrum geen bedreiging voor anderen vormen? En vooral geen bedreiging voor je eigen seksuele identiteit? Maar op het moment dat het seksueel anders is, is het eng voor degene die zich 'gewoon' vrouw of man voelt?
Citaat:Als jij een mus bent in een troep spreeuwen, zing je misschien ook meer en luider, in de hoop een mussenmaatje te vinden?
Citaat:zolang ze maar elders kakken
Brainless schreef:Nee dus, er zijn meer gevallen dan alleen XX en Xy, ook XXy en XXyy komt voor.
Ook zijn er mensen die met 2 geslachten worden geboren waarvan het niet altijd direct bij de geboorte zichtbaar is.
Elisa2 schreef:Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.
Doubtless schreef:@ikkedus: Een vriendin van me is leraar op een school waar veel HB/HS/autistische kinderen rondlopen. Zij zegt wel eens dat ze het idee heeft dat wat vroeger gothic was, nu non-binair is geworden (op de middelbare school). De zoektocht, de worsteling, eigen keuzes willen maken, afzetten tegen de gevestigde orde (hokjes)... En daar vervolgens ook weer uit komen en zich wel weer comfortabel voelen in hun originele hokje en zich ook weer identificeren als man/vrouw.
pien_2010 schreef:Citaat:Als jij een mus bent in een troep spreeuwen, zing je misschien ook meer en luider, in de hoop een mussenmaatje te vinden?Citaat:zolang ze maar elders kakken
En andere uitspraken in dit topic maken dat ik dit zeer serieuse topic ook af en toe zeer vermakelijk vind en in een harde lach schiet.
Serieus nu. Ik heb het gevoel dat iets vergeten wordt. 40 jaar geleden op de middelbare school in een zeer gelovige regio heeft een jongen suïcide gepleegd en een jongen leeft inmiddels al 35 jaar als man en gaat goed. Beiden waren teansgender (transeksueel heette dat toen nog) en niemand wist wat het was. De een die het overleeft heeft liep bij de psychiater de ander die dood is weet ik te weinig van af.
Zijn we vergeten dat nog niet zolang geleden een jongere in elkaar is geslagen daar hen niet wilde zeggen hoe het zat op de vraag of het een jongen of meisje betrof?
Nog steeds is er een enorme intolerantie, onbegrip, geschoktheid als het om deze groep mensen gaat.
Daarbij opereren is nog niet zo evident, net als je hele leven hormonen slikken. Transgender zijn met alle varieties erbij, is nl nogal wat en enorm ingrijpend. Ik begrijp dat "aandacht vragen" wel.
En het bedreigt mij totaal niet.
Shadow0 schreef:Elisa2 schreef:Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.
Hmm, vanwege de 'puurheid' van vrouwen, in een zeer conservatief klimaat ergens in de 19e eeuw geloof ik?
Niet automatisch iets wat nog van toepassing is.
En.... er zijn heel wat vrouwen aangerand door aanranders die al nooit echt de beperking zagen van een bordje, want aanranders en verkrachters zijn geen mensen die van nature veel respect hebben voor de grenzen van anderen. Het beschermt dus niet zoals je denkt dat het zou beschermen.
Elisa2 schreef:Nee dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel eigenlijk meer voor het hele proces..wanneer mensen zo aan het worstelen zijn met zichzelf en de redenen nog niet helemaal duidelijk zijn. Want dit soort zaken zijn vaak hele lange processen.
Elisa2 schreef:Wel grappig dat je dat zegt Doubtless..ik heb nooit de link tussen de types van vroeger zeg maar en het non binair zijn. Heb nooit het idee gehad dat gothic bijv. te maken had met sexualiteit maar meer met het anders zijn en voelen dan de rest en je daar dan inderdaad tegen afzetten.
Shadow0 schreef:En.... er zijn heel wat vrouwen aangerand door aanranders die al nooit echt de beperking zagen van een bordje, want aanranders en verkrachters zijn geen mensen die van nature veel respect hebben voor de grenzen van anderen. Het beschermt dus niet zoals je denkt dat het zou beschermen.
MyWishMax schreef:Maar die gevoelens mag je dan dus wel negeren, shadow? Omdat het toch niet helpt? Waarom voor is dat voor die groep wel zo? Wat is daar zo anders aan?