Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:41

De wereld is eenvoudiger te begrijpen als iedereen hetzelfde is als jij. Deel uit maken van een bepaald hokje met daarin gelijkgestemden maken je wereld overzichtelijker. Voor sommige is dat dus de ideale wereld. Jammer dat het tegenwoordig haast dwingend wordt opgelegd je uit te spreken tot welk hokje jij behoort.

In mijn geval geen dus. Deal with it..

marleen_88

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:53

Ik heb weinig kennis van alle varianten die ontstaan zijn, kom ik ermee in aanraking dan zoek ik het op.
Aanspreekvormen als hen/diens probeer ik, als erom gevraagd wordt, te gebruiken. Tot nu toe kom ik er weinig mee in aanraking, waardoor het nog onwennig is. Onbekend is onbemind, dus open erover zijn vind ik juist goed. Of het doorslaat? Daar kan ik niet over oordelen, zoals ik eerder zei. Ik kom er nauwelijks/niet mee in aanraking.
Wat ik belangrijk vind is dat we elkaar respecteren en waarderen, als we daar nu eens allemaal mee beginnen. Zal een hoop gedoe schelen op de hele wereld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:58

Suzanne F. schreef:
Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.

Ik denk dat het veel meer voorkomt uit eeuwenlange onderdrukking, ontkenning (homofilie is een afwijking die te genezen is, bv), vervolging (WO-II bv was geen goede tijd om homo te zijn).

Psychologisch gezien kan je net zo goed verdedigen dat de mannen in die tijd zich onzeker en bedreigd voelden door homo's en hun eigen onzekerheid de drijfveer was om homo's te vervolgen...

Ik neem even homo's als voorbeeld, omdat die door de eeuwen heen het duidelijkst zichtbaar zijn geweest en het minst geaccepteerd en het hardst vervolgd.
Twee ongehuwde dames die samen woonden en samen oud werden, was sociaal geaccepteerd, zeker in de betere kringen. Twee mánnen? Oh gruwel.

Maar die zo duidelijke vervolging heeft wel gemaakt dat anderen hun mond wel hielden.

De ruimte is er nu, de kennis is er nu, mensen komen er soms pas na een half leven achter wát ze altijd dwars heeft gezeten maar konden er de woorden niet voor vinden. Daarom hoor je nu de rest van het spectrum. Geen onzekerheid, eerder juist zekerheid: AHA! Dít is wat ik ben! Ik schreeuw het van de daken want ik ben blij dat ik het eindelijk door heb.

Het is vergelijkbaar (denk ik) met autisme spectrum, dyslexie, dyscalculie.

'Vroeger' waren dat drukke kinderen en kinderen die te dom waren om te leren lezen of rekenen. Nú hebben ze een diagnose - waar je net zo goed van kan zeggen dat het onzin is, een 'label', flauwekul, hup bijles, opvoeden, 'deal with it'.

Hoor je tóch wat minder roepen :D

Is dat omdat kinderen met autismespectrum geen bedreiging voor anderen vormen? En vooral geen bedreiging voor je eigen seksuele identiteit? Maar op het moment dat het seksueel anders is, is het eng voor degene die zich 'gewoon' vrouw of man voelt?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:03

Ik ben het ermee eens dat we erin doorslaan. Je kan niks meer zeggen of het is al discriminerend en “niet-woke”. Wat een gedoe :+ Vind het allemaal prima, zolang iemand er anderen geen pijn aan doet of last van geeft. En het respect moet wederzijds zijn. Iedereen mag een mening hebben, dus ook als iemand moeite heeft met transgenders of homoseksualiteit. Maar blijf elkaar wel respecteren en dring het elkaar niet op. Helaas is het opdringen iets wat nou juist veel gebeurd.. Ik heb zelf een vriendin (ik hang er verder geen label aan) en werk in een setting waar patiënten regelmatig een andere mening of denkwijze hebben over oa homoseksualiteit. Ik heb er echter weinig problemen mee gehad, omdat ik vind dat diegene een andere mening mag hebben zolang we respectvol met elkaar kunnen omgaan. Ik merk dat deze manier van denken zorgt voor wederzijds respect zonder meteen in discussie te vallen.. Niet alleen op m’n werk maar ook in het dagelijks leven. Ik gun het dan ook iedereen om dit ook te kunnen, wat een verschil zou dat maken.

Wat betreft they/ them of hen/hun.. heb ik zelf ook veel moeite mee. Niet zozeer vanwege de gedachte erachter maar meer vanwege het grammaticale. Maak dan een nieuwe aanspreekvorm..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:09

Ibbel schreef:
Suzanne F. schreef:
Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.

Ik denk dat het veel meer voorkomt uit eeuwenlange onderdrukking, ontkenning (homofilie is een afwijking die te genezen is, bv), vervolging (WO-II bv was geen goede tijd om homo te zijn).

Psychologisch gezien kan je net zo goed verdedigen dat de mannen in die tijd zich onzeker en bedreigd voelden door homo's en hun eigen onzekerheid de drijfveer was om homo's te vervolgen...

Ik neem even homo's als voorbeeld, omdat die door de eeuwen heen het duidelijkst zichtbaar zijn geweest en het minst geaccepteerd en het hardst vervolgd.
Twee ongehuwde dames die samen woonden en samen oud werden, was sociaal geaccepteerd, zeker in de betere kringen. Twee mánnen? Oh gruwel.

Maar die zo duidelijke vervolging heeft wel gemaakt dat anderen hun mond wel hielden.

De ruimte is er nu, de kennis is er nu, mensen komen er soms pas na een half leven achter wát ze altijd dwars heeft gezeten maar konden er de woorden niet voor vinden. Daarom hoor je nu de rest van het spectrum. Geen onzekerheid, eerder juist zekerheid: AHA! Dít is wat ik ben! Ik schreeuw het van de daken want ik ben blij dat ik het eindelijk door heb.

Het is vergelijkbaar (denk ik) met autisme spectrum, dyslexie, dyscalculie.

'Vroeger' waren dat drukke kinderen en kinderen die te dom waren om te leren lezen of rekenen. Nú hebben ze een diagnose - waar je net zo goed van kan zeggen dat het onzin is, een 'label', flauwekul, hup bijles, opvoeden, 'deal with it'.

Hoor je tóch wat minder roepen :D

Is dat omdat kinderen met autismespectrum geen bedreiging voor anderen vormen? En vooral geen bedreiging voor je eigen seksuele identiteit? Maar op het moment dat het seksueel anders is, is het eng voor degene die zich 'gewoon' vrouw of man voelt?

Is het niet gewoon dat kinderen met autisme voor de buitenwereld gewoon vaak niet zichbaar zijn. (willen zijn) in tegenstelling tot veel transgenders?

Ik snap zelf juist niet goed waarom je je sexualiteit zo naar buiten toe uit zou willen dragen. Ik snap wel dat het belangrijk is dat het geaccepteerd wordt en normaal gevonden wordt. Alleen de manier waarop men dat soms denkt te bereiken kan ik dan weer minder goed begrijpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:12

Tja, misschien omdat het zo makkelijk is als gewoon potje een passend dekseltje te vinden, maar op het moment dat je tot de minderheid behoort, het ook wel handig is om uit te dragen wie en wat je bent en wilt, zodat anderen van dezelfde geaardheid jou ook vinden?

Als jij een mus bent in een troep spreeuwen, zing je misschien ook meer en luider, in de hoop een mussenmaatje te vinden?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:36

Overigens komt bij vrouwen op het autisme spectrum procentueel vaker voor dat ze worstelen met hun gender of hun sexualiteit. Dus die vlieger dat ze onzichtbaar willen zijn oid gaat als voorbeeld niet helemaal op.
Ik zie het bij de HB en HS kinderen ook vaker voorkomen. Die gevoeligheid van het zich door autisme en/ of hb/hs al anders voelen leidt vaker tot een zoektocht naar zichzelf. Dat mag tegenwoordig ook, maar het is soms lastig om het kaf van het koren te scheiden en uit te vinden waar de wortel van dat anders voelen in zit. Die kinderen zie ik veel vaker genderfluide zijn in hun uitingen en als dat oplevert wat ze zoeken in het leven dan is dat prima. Als dat niet zo is, dan lopen ze ook wel vast.
Ik denk dat veel mensen daar ook meer moeite mee hebben. Die worsteling zien en het niet kunnen duiden en een keuze verwachten ofzo. Dan ontmoet de ene onzekerheid de andere en dat botst dan.

@Ibbel: mijn oudste transnichtje is zo’n mus tussen de spreeuwen geweest. Er is online voor pubers en jong volwassenen inmiddels een grote community waar ze contact mee heeft en ze omringt zich online met gelijkgestemden. In real life is er voor haar helaas weinig in de directe omgeving. Ze heeft het zwaar, heel zwaar, maar niet omdat ze wordt gediscrimineerd of omdat jaar haar gender wordt ontzegd. Maar Peers zijn er niet en dus komt ze het huis zowat niet uit ( er speelt daar overigens veel meer dan alleen gender!). Het is diep en dieptriest.
Mijn jongste transnichtje fladdert heerlijk door haar leven. Ze is out en proud, maar niet loud en ze wordt geaccepteerd en heeft vrienden en ontwikkelt zich prima. Zij was er al veel eerder achter, dat scheelt ook nogal. Het is tot nu toe gelukkig geen issue. Zij is wie ze is en niemand stelt daar vragen over.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 18-05-23 09:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:40

@ikkedus: Een vriendin van me is leraar op een school waar veel HB/HS/autistische kinderen rondlopen. Zij zegt wel eens dat ze het idee heeft dat wat vroeger gothic was, nu non-binair is geworden (op de middelbare school). De zoektocht, de worsteling, eigen keuzes willen maken, afzetten tegen de gevestigde orde (hokjes)... En daar vervolgens ook weer uit komen en zich wel weer comfortabel voelen in hun originele hokje en zich ook weer identificeren als man/vrouw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:43

Citaat:
Als jij een mus bent in een troep spreeuwen, zing je misschien ook meer en luider, in de hoop een mussenmaatje te vinden?

Citaat:
zolang ze maar elders kakken

En andere uitspraken in dit topic maken dat ik dit zeer serieuse topic ook af en toe zeer vermakelijk vind en in een harde lach schiet.

Serieus nu. Ik heb het gevoel dat iets vergeten wordt. 40 jaar geleden op de middelbare school in een zeer gelovige regio heeft een jongen suïcide gepleegd en een jongen leeft inmiddels al 35 jaar als man en gaat goed. Beiden waren teansgender (transeksueel heette dat toen nog) en niemand wist wat het was. De een die het overleeft heeft liep bij de psychiater de ander die dood is weet ik te weinig van af.

Zijn we vergeten dat nog niet zolang geleden een jongere in elkaar is geslagen daar hen niet wilde zeggen hoe het zat op de vraag of het een jongen of meisje betrof?
Nog steeds is er een enorme intolerantie, onbegrip, geschoktheid als het om deze groep mensen gaat.

Daarbij opereren is nog niet zo evident, net als je hele leven hormonen slikken. Transgender zijn met alle varieties erbij, is nl nogal wat en enorm ingrijpend. Ik begrijp dat "aandacht vragen" wel.
En het bedreigt mij totaal niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:43

Brainless schreef:
Nee dus, er zijn meer gevallen dan alleen XX en Xy, ook XXy en XXyy komt voor.
Ook zijn er mensen die met 2 geslachten worden geboren waarvan het niet altijd direct bij de geboorte zichtbaar is.

Ik vind het gevaarlijk om dit steeds in de discussie transgender te gebruiken.
Dat geeft minder geinformeerde mensen een handvat om te denken: ze hebben gewoon een genetische afwijking.

Mensen met een variant van DSD zijn ook niet per definitie ook transgender of zoekende naar hun identiteit.

Ik vind het juist belangrijk om te erkennen dat je geen aantoonbare genetische variant hoeft te zijn om je niet gelukkig te voelen in je lichaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:45

Wel grappig dat je dat zegt Doubtless..ik heb nooit de link tussen de types van vroeger zeg maar en het non binair zijn. Heb nooit het idee gehad dat gothic bijv. te maken had met sexualiteit maar meer met het anders zijn en voelen dan de rest en je daar dan inderdaad tegen afzetten. Zoals de meeste pubers zich op hun manier ergens tegen af zetten.

Ik weet het verder niet wat betreft potjes en dekseltjes..heb zelf ook nooit in een standaard hokje gepast alleen stond dat los van mijn sexualiteit. Ik denk dat de meeste mensen vanzelf meer gelijkgestemde mensen aantrekken? Iets van soort zoekt soort?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:46

Elisa2 schreef:
Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.

Hmm, vanwege de 'puurheid' van vrouwen, in een zeer conservatief klimaat ergens in de 19e eeuw geloof ik?

Niet automatisch iets wat nog van toepassing is.

En.... er zijn heel wat vrouwen aangerand door aanranders die al nooit echt de beperking zagen van een bordje, want aanranders en verkrachters zijn geen mensen die van nature veel respect hebben voor de grenzen van anderen. Het beschermt dus niet zoals je denkt dat het zou beschermen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:48

Doubtless schreef:
@ikkedus: Een vriendin van me is leraar op een school waar veel HB/HS/autistische kinderen rondlopen. Zij zegt wel eens dat ze het idee heeft dat wat vroeger gothic was, nu non-binair is geworden (op de middelbare school). De zoektocht, de worsteling, eigen keuzes willen maken, afzetten tegen de gevestigde orde (hokjes)... En daar vervolgens ook weer uit komen en zich wel weer comfortabel voelen in hun originele hokje en zich ook weer identificeren als man/vrouw.

Dat zie ik ook wel om me heen gebeuren ja. Geen idee of NB het nieuwe gothic is. Maar ik schat wel in dat de gothic mensen van “vroeger” vaak de meer gevoelige types waren en die gevoeligheid is nu nog een groter goed lijkt het. Dus dat zou kunnen kloppen.
Ik werk ook op zo’n school in het PO. Die meer zichtbare fase komt vaker op het VO naar voren, maar de opmars daarnaartoe is voor ons ook steeds vaker zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 18-05-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:48

Ik heb zo'n heel gevoelig heel intelligent en dus heel veel nadenkend (potentieel worstelend) kind en zit er daarom ook niet zo op te wachten dat hem ook nog opgedrongen gaat worden dat er -tig keuzes zijn wat je zou kunnen zijn dan "gewoon een jongen". Dan moet hij zich dáár ook nog druk om gaan lopen maken -O-

Laat dat soort problemen lekker met rust. Ga het kinderen niet aan zitten praten. Al helemaal niet in een soort setting dat het lekker hip is om anders te zijn. Als dergelijke gevoelens en worstelingen van binnen komen, dàn doe je er wat mee. Dan is het oprecht en niet met allerlei vertwijfeling van buiten aangepraat.

Een kind dat zich daadwerkelijk zo voelt daarvoor is het natuurlijk wel fijn dat het de ruimte heeft om gewoon te kunnen zijn wie die is. En daarvoor is het wel goed als er meer bekendheid en daarmee hopelijk acceptatie komt. IMO is het belangrijk om daar een evenwicht in te vinden: er normaal over doen maar niet doorslaan in een bijzondere verheerlijking ervan. Dat je als tiener niet meewarig aangekeken wordt als je er helemaal niet mee bezig bent om jezelf in een bepaald hokje te plaatsen.

Hier valt dat gelukkig allemaal wel mee volgens mij :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:49

pien_2010 schreef:
Citaat:

Citaat:
zolang ze maar elders kakken

En andere uitspraken in dit topic maken dat ik dit zeer serieuse topic ook af en toe zeer vermakelijk vind en in een harde lach schiet.

Serieus nu. Ik heb het gevoel dat iets vergeten wordt. 40 jaar geleden op de middelbare school in een zeer gelovige regio heeft een jongen suïcide gepleegd en een jongen leeft inmiddels al 35 jaar als man en gaat goed. Beiden waren teansgender (transeksueel heette dat toen nog) en niemand wist wat het was. De een die het overleeft heeft liep bij de psychiater de ander die dood is weet ik te weinig van af.

Zijn we vergeten dat nog niet zolang geleden een jongere in elkaar is geslagen daar hen niet wilde zeggen hoe het zat op de vraag of het een jongen of meisje betrof?
Nog steeds is er een enorme intolerantie, onbegrip, geschoktheid als het om deze groep mensen gaat.

Daarbij opereren is nog niet zo evident, net als je hele leven hormonen slikken. Transgender zijn met alle varieties erbij, is nl nogal wat en enorm ingrijpend. Ik begrijp dat "aandacht vragen" wel.
En het bedreigt mij totaal niet.

Hoewel ik het grotendeels met je eens bent, vraag ik me wel af of die jongere niet juist in elkaar geslagen is omdat er zo'n focus hier op zit. Vroeger waren er ook kinderen die niet echt in de meisjes of jongens catagorie vielen maar dat werd gewoon meer geaccepteerd heb ik het idee. Nu is juist die vraag zo aanwezig..ben jij een jongen of een meisje? Terwijl de jongere daar in kwestie wellicht nog helemaal niet achter is voor zichzelf.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je je vrouw voelt in een mannenlichaam of andersom dat dit ook de nodige psygische problemen met zich mee brengt. Ik vraag me dan af of prof intensere psygische begeleiding niet wenselijker zou zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:50

Maar die gevoelens mag je dan dus wel negeren, shadow? Omdat het toch niet helpt? Waarom voor is dat voor die groep wel zo? Wat is daar zo anders aan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:50

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.

Hmm, vanwege de 'puurheid' van vrouwen, in een zeer conservatief klimaat ergens in de 19e eeuw geloof ik?

Niet automatisch iets wat nog van toepassing is.

En.... er zijn heel wat vrouwen aangerand door aanranders die al nooit echt de beperking zagen van een bordje, want aanranders en verkrachters zijn geen mensen die van nature veel respect hebben voor de grenzen van anderen. Het beschermt dus niet zoals je denkt dat het zou beschermen.

Tja mijn ervaring is anders gelukkig. :)

En helaas zijn vrouwen nog steeds niet zo veilig als ze zouden moeten zijn, waar vooral jongere meiden en vrouwen vaak het slachtoffer van zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:51

Om eerlijk te zijn ben ik er niet zo mee bezig en dus ook niet zo op de hoogte. In mijn dagelijks leven speelt het allemaal niet.

Maar als het mensen helpt zich prettiger in hun vel te voelen en hiermee makkelijker uit kunnen komen voor hun gevoel dan is het gewoon een goede zaak. Ik ken maar twee trans vrouwen en die hebben van kind af aan geworsteld met hun plekje in deze wereld.

Alle nieuwe termen om jezelf aan te duiden daar ben ik niet van op de hoogte. Maar ik zie je als mens en spreek je aan zoals je wil.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:54

Elisa2 schreef:
Ik vraag me dan af of prof intensere psygische begeleiding niet wenselijker zou zijn.

Jij denkt dat ze mensen gewoon volstoppen met hormoonblokkers zonder intensieve psychologische therapie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:55

Nee dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel eigenlijk meer voor het hele proces..wanneer mensen zo aan het worstelen zijn met zichzelf en de redenen nog niet helemaal duidelijk zijn. Want dit soort zaken zijn vaak hele lange processen.

*edit*

Het begint vaak al met anders voelen dan anderen maar niet weten waarom..goede hulp bij het onderzoeken van dit soort gevoelens lijkt me dan belangrijk. Zonder dat degene die de hulp biedt zaken in vult voor de ander of stuurt.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 18-05-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:55

Doordat mensen er nu voor uikomen Elisa krijgen ze ook reacties van mensen die onverdraagzaam zijn. Vroeger ooit in een demonstratie meegelopen tegen seksueel geweld als 19 jarige. Er was veel politie. Toch lukte het een kerel om zijn harige piemel zowat tegen mijn gezicht te duwen. Ben ik dat schuld of was die man gewoon een nare zak? De politie koos gelukkig voor mij, en die nare zak zat in de politie auto met zijn broek op zijn knieën voordat hij met zijn ogen kon knipperen.

Zie je wat er gebeurt? Het zijn niet de mensen van de lhbt++++ beweging die onverdraagzame reacties losmaken door voor hun bestaansrecht op te komen. Het is de onverdraag zame vaak domme partij die zijn kans grijpt. Althans zo zie ik dat.

Het wordt teveel omgedraaid.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-05-23 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:57

Elisa2 schreef:
Nee dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel eigenlijk meer voor het hele proces..wanneer mensen zo aan het worstelen zijn met zichzelf en de redenen nog niet helemaal duidelijk zijn. Want dit soort zaken zijn vaak hele lange processen.

Maar er is heel veel therapie voor mensen met genderdysforie. Niet iedereen die zich aanmeldt bij de genderpoli krijgt medicatie of een operatie, ze helpen ook bij verwarrende gevoelens oid.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:57

Elisa2 schreef:
Wel grappig dat je dat zegt Doubtless..ik heb nooit de link tussen de types van vroeger zeg maar en het non binair zijn. Heb nooit het idee gehad dat gothic bijv. te maken had met sexualiteit maar meer met het anders zijn en voelen dan de rest en je daar dan inderdaad tegen afzetten.

De verwarring zit 'm er misschien in dat non-binair zijn ook niet om sexualiteit gaat, maar om gender.

Shadow0 schreef:

je trekt een scheve conclusie, omdat je alle keren dat het wel bescherming biedt buiten beschouwing laat.
Het is gebrek aan inzicht als jij niet inziet dat een vrouwentoilet (een ruimte met bijv 3 hokjes waar meerdere vrouwen zich bevinden) meer veiligheid biedt dan een mannentoilet (een ruimte met bijv een paar pisbakken en 3 hokjes waar meerdere mannen/mede aanvallers/wegkijkers zich bevinden).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:00

Als het gaat over haat en geweld tegen mensen die anders zijn dan geef ik je 100% gelijk Pien.

Dit gebeurd al in de kleuterklas en schijnt een menselijk eigenschap te zijn dat alles wat anders is gepest moet worden, uit de groep valt etc. Kijk alleen al maar naar roodharigen en hoe die vaak gepest zijn als kind.

Ik denk ook niet dat de mensen van lhbt beweging hier wat aan kunnen doen, en dat bewustwording en openheid goed is. Ik blijf er alleen bij dat de manier waarop er aandacht voor gevraagd wordt wel heel belangrijk blijft. En daar kan ook nogal een verschil in zitten in hoe dit soort zaken ontvangen worden bij de ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:01

MyWishMax schreef:
Maar die gevoelens mag je dan dus wel negeren, shadow? Omdat het toch niet helpt? Waarom voor is dat voor die groep wel zo? Wat is daar zo anders aan?

Omdat het niet zozeer om gevoelens ging, maar om een nogal heftige sociale norm. Corsetten die zo strak moesten dat je niet kon ademen waren ook van die tijd.