Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:51

Kunnen we met ze allen minder medicijnen gebruiken? Ik schrik wel als ik in het filmpje zie hoe veel medicijnen er gebruikt worden. En is ook nog heel schadelijk voor de natuur. Goede dieet of gebruik bepaalde kruides Kunnen ook veel goed doen.

Bo_Y

Berichten: 4607
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:08

Horsepride schreef:
Kunnen we met ze allen minder medicijnen gebruiken? Ik schrik wel als ik in het filmpje zie hoe veel medicijnen er gebruikt worden. En is ook nog heel schadelijk voor de natuur. Goede dieet of gebruik bepaalde kruides Kunnen ook veel goed doen.



Zou heel erg graag willen. Maar helaas zonder mijn medicijnen overleef ik niet zolang….

Denk dat in de meeste gevallen mensen medicijnen slikken omdat het moet en niet omdat het zo leuk is

friezenfan2

Berichten: 2676
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:35

Vorig jaar kreeg ik opeens hetzelfde medicijn van een andere fabrikant maar daar zat lactose in en nu ben ik lactose intolerant. Toen heb ik het restje meegekregen wat ze nog hadden liggen in de apotheek. De keer erna hadden ze hem weer wel liggen van die originele fabrikant. En eind vorig jaar was hij er weer niet en stond er ook niet wanneer die weer leverbaar was. Dus toch maar die met de lactose geprobeerd. Is gelukkig maar een vulmiddel en zit er dus super weinig in. Had ik er wel last van gekregen dan had ik zelf nog van die lactose pillen kunnen betalen. Dat is natuurlijk ook geen optie. Ik wil niet weten wat er zou gebeuren mocht ik dit medicijn niet meer kunnen nemen. Ga ik ook niet proberen behalve als mijn behandeld arts dat voorstelt. En dat gaat hij geloof ik niet doen. Gelukkig is het medicijn van die andere fabrikant wel goed leverbaar of zo lijkt het nu want ik krijg precies mee waar ik recht op heb.

Als je een een goed dieet of kruiden kon gebruiken dan zou niemand medicijnen slikken maar dat kan niet. Ik vind het wel erg kort door de bocht gedacht dat dit de oplossing zou zijn. Al die ouderen die voor van alles medicijnen krijgen hebben die echt nodig. Of die mevrouw uit dat filmpje die zou dus zonder haar medicatie altijd in het ziekenhuis moeten liggen. Dat is toch ook geen leven of wel.

Isabel

Berichten: 2275
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:39

Bo_Y schreef:
Horsepride schreef:
Kunnen we met ze allen minder medicijnen gebruiken? Ik schrik wel als ik in het filmpje zie hoe veel medicijnen er gebruikt worden. En is ook nog heel schadelijk voor de natuur. Goede dieet of gebruik bepaalde kruides Kunnen ook veel goed doen.



Zou heel erg graag willen. Maar helaas zonder mijn medicijnen overleef ik niet zolang….

Denk dat in de meeste gevallen mensen medicijnen slikken omdat het moet en niet omdat het zo leuk is

Ik denk, in verreweg de meeste gevallen, dat mensen medicijnen slikken omdat een pilletje pakken makkelijker is dan je leefstijl omgooien. Mensen die niet lang overleven zonder hun medicijnen zijn een uitzondering.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:41

Isabel schreef:
Ik denk, in verreweg de meeste gevallen, dat mensen medicijnen slikken omdat een pilletje pakken makkelijker is dan je leefstijl omgooien. Mensen die niet lang overleven zonder hun medicijnen zijn een uitzondering.

Echt? -O-

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:43

Ik denk dat met meer preventief-gerichte zorgsystemen je het landelijk medicatiegebruik zeker fors zou kunnen afbouwen. Of dat daadwerkelijk "verreweg de meeste gevallen" zou zijn betwijfel ik.

friezenfan2

Berichten: 2676
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:44

En hoe komt het dat je zo denkt @Isabel ? want dit slaat echt nergens op. Jij hebt duidelijk dat filmpje niet gezien die mevrouw heeft epilepsie en daar kan je je levensstijl niet voor om gooien zodat je het niet meer hebt.

Gaby
Berichten: 3409
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:44

Isabel schreef:
Bo_Y schreef:
[quote"Horsepride"]
Kunnen we met ze allen minder medicijnen gebruiken? Ik schrik wel als ik in het filmpje zie hoe veel medicijnen er gebruikt worden. En is ook nog heel schadelijk voor de natuur. Goede dieet of gebruik bepaalde kruides Kunnen ook veel goed doen. [ /quote]

Zou heel erg graag willen. Maar helaas zonder mijn medicijnen overleef ik niet zolang….

Denk dat in de meeste gevallen mensen medicijnen slikken omdat het moet en niet omdat het zo leuk is

Ik denk, in verreweg de meeste gevallen, dat mensen medicijnen slikken omdat een pilletje pakken makkelijker is dan je leefstijl omgooien. Mensen die niet lang overleven zonder hun medicijnen zijn een uitzondering.

Je klinkt als iemand die niet chronisch medicatie moet slikken. En met deze reactie censureer ik mezelf, want wat ik eigenlijk wilde zeggen is een stuk minder lief.

paddington

Berichten: 2489
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:47

Ik ga morgen mijn artsen maar even berichten dat ik mijn levenstyle ga omgooien.. en geen medicatie meer nodig heb.

Dan zijn mijn zeldzame auto-immuunziekte, mijn levenslange astma en mijn diabetes ineens verdwenen.

Top oplossing en dat mijn artsen daar niet aan gedacht hebben. :roll:

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:49

Inderdaad, Gaby. Ik ben ook steeds mijn tekst weer aan het weghalen. :x

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:52

isabel:

nou ik heb een trage schildklier en zonder medicatie denk ik dat ik me behoorlijk ruk zou voelen.
en ik dacht ook al van wat als die medicatie van mij er straks ook niet is.
ik kan niet lager doseren.
dan krijg ik te weinig hormoon binnen en gaat mijn stofwisseling weer op slow motion werken.
nu functioneer ik redelijk normaal, en ben ook gewoon aan het werk.
zonder medicatie weet ik zeker dat werken niet meer gaat en ik niet het huis uit kom.


dus nee doe maar niet,hopelijk blijft schildkliermedicatie gewoon voorradig

novita13

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:59

Mag aannemen dat ze bedoeld dat er best veel mensen medicatie gebruiken voor symptoom bestrijding van iets anders.

Bijv: hoge bloeddruk kan je veel pillen voor slikken/krijgen. Maar als je daarbij ook nog 200kg weegt en rookt is het zeer aannemelijk dat als je afvalt je voor je hoge bloeddruk geen medicatie meer nodig hebt…

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen met overgewicht en of andere aandoeningen.

En soms denk ik wel dat artsen beter naar een leefstijl moeten kijken van bepaalde mensen en dat daar ook een hoop winst uit te behalen valt. Misschien niet alle pillen stop maar wel vermindering van dosering.

Sommige Artsen schrijven soms ook zomaar klakkeloos medicatie voor en kijken niet verder wat iets op lange termijn doet of dat het wel samen kan met andere medicijnen en dan wordt je bijv benauwd als je die en die samen slikt. En gaan ze daar weer een pufje voor geven. Terwijl als je een van de twee eerste tabletten zou wisselen een pufje misschien helemaal niet nodig is.

En helaas is dit pas bij mijn eigen vader gebeurd.

Bo_Y

Berichten: 4607
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:00

Sanet schreef:
Isabel schreef:
Ik denk, in verreweg de meeste gevallen, dat mensen medicijnen slikken omdat een pilletje pakken makkelijker is dan je leefstijl omgooien. Mensen die niet lang overleven zonder hun medicijnen zijn een uitzondering.

Echt? -O-


Wauw!

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:05

[/quote]
Ik denk, in verreweg de meeste gevallen, dat mensen medicijnen slikken omdat een pilletje pakken makkelijker is dan je leefstijl omgooien. Mensen die niet lang overleven zonder hun medicijnen zijn een uitzondering.[/quote]

Op zich zou ik zonder medicijnen kunnen overleven, dat klopt. Alleen zou er nog heel weinig kwaliteit van leven zijn. Leefstijl omgooien, wat bedoel je daar precies mee? Want alles heb ik al geprobeerd, dus ben heel benieuwd naar jouw oplossing.
Laatst bijgewerkt door henshem op 31-01-23 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:06

Wat jij zegt idd novita. Maar ik denk niet dat dat "verreweg de meerderheid" is.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 21:08

Ik denk dat sommige mensen gewoon beter niet in zo'n topic kunnen komen. Het veroordelende spat er gewoon vanaf en vooral dat men zelf gewoon gezond is.
Ja, er zijn idd medicijnen dke voorgeschreven worden die misschien niet 'nodig' zijn en beter op een andere manier of door te kijken hoe alle medicatie samenwerkt. Maar niet verreweg de meeste. Weet je hoeveel medicijnensoorten er zijn? :=

Nee, kruiden, dieet of andere levensstijl werken niet. Ik ga niet dood zonder medicatie maar zou wel nog meer geld kosten door letterlijk niet meer uit bed te komen. Iets met erfelijke progressieve aandoening die al heel veel schade aangericht heeft voordat het ontdekt werd en daarna nog meer, omdat ik eigenwijs was. Want ik heb alles geprobeerd hoor, ik wilde deze medicijnen of andere helemaal niet. Jaren bezig geweest met revalidatie, alternatieve dingen onderzoeken en uitproberen. Daardoor wel alleen maar slechter geworden want te lang eigenwijs doorgegaan :+

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:21

Horsepride schreef:
Kunnen we met ze allen minder medicijnen gebruiken? Ik schrik wel als ik in het filmpje zie hoe veel medicijnen er gebruikt worden. En is ook nog heel schadelijk voor de natuur. Goede dieet of gebruik bepaalde kruides Kunnen ook veel goed doen.


Een goed gebalanceerd dieet is uiteraard gezond voor iedereen maar zorgt er niet voor dat een niet werkend lichaam goed gaat werken.

Ter preventie prima, maar als het leed geleden is, is dat niet altijd omkeerbaar. Dus tenzij je mensen dood wil laten gaan, ongeacht of dat al dan niet hun ‘eigen schuld’ is, is dit gewoon geen werkende oplossing.

Ook is het niet waar dat ‘verreweg de meesten’ medicatie nemen omdat dat het makkelijkst is :=
Dat is misschien in een enkel geval zo, maar niet in de meeste gevallen.

Telpeva

Berichten: 14927
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:22

Gewoon géén zin om moeite te steken in opmerkingen als die hierboven over kruiden en leefstijl veranderingen. Eigenlijk ontken je daarmee gewoon dat mensen (potentieel) heel ernstige aandoeningen hebben, en leg je de schuld bij patienten neer dat ze ziek zijn geworden. Alsof gezond leven en het gebruik van kruiden het had kunnen voorkomen of genezen. Het is ook een aanname, namelijk dat anderen dat niet doen, nooit hebben gedaan, of nog niet al lang hebben geprobeerd.

Als je iets niet begrijpt, er geen kennis van hebt, dan kan je ook vragen stellen ipv meteen een oordeel klaar hebben. Het lijkt mij toch duidelijk dat hier veel mensen zitten die afhankelijk zijn van medicijnen om hun dagelijkse ding te kunnen doen, om (relatief) pijnvrij te blijven, om uberhaubt nog te kunnen functioneren en te leven.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 21:25

Mee eens Telpeva en veroortjoo. :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37460
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:26

Tjsa als er iemand een kruiden middel of leefstijl weet waardoor mijn schildklier weer gaat werken mijn b12 opgenomen allergie verdwijnt mijn longen gezond worden mijn knie heel mijn zenuwen herstellen en de verdere kwaaltjes ook verdwijnen hoor ik het graag

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:37

Zalig zijn de simpelen van geest. Of zoiets. Toch?
Als je geen idee hebt hoe het is om chronisch ziek te zijn, als je geen idee hebt hoe de gezondheidzorg werkt (geen arts schrijft 'zomaar' een 'pilletje' voor), hoe eenvoudig moet het leven dan niet zijn...

purny

Berichten: 27666
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:40

Vandaag mijn herhaalmedicatie opgehaald. Ik had de vorige keer bij de apotheek aangegeven dat ik bepaalde allergietabletjes(die ik zeker weten nodig heb wegens onontwikkelde dingen en hooikoorts) niet meer nodig had omdat ik het eerste doosje nog vol in de kast had staan, dus die ga ik netjes eerst opmaken voordat ik weer overstap op de andere antihistamine.
Krijg ik de herhaalmedicatie, zit hetzelfde pilletje er weer bij...

Tja en ik heb nou eenmaal mijn maagtabletjes nodig voor mijn overactieve spastische darm. Wie hem wil mag hem met liefde hebben :+
Dus die heb ik netjes bij de apotheek ingeleverd.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:03

Ibbel schreef:
Zalig zijn de simpelen van geest. Of zoiets. Toch?
Als je geen idee hebt hoe het is om chronisch ziek te zijn, als je geen idee hebt hoe de gezondheidzorg werkt (geen arts schrijft 'zomaar' een 'pilletje' voor), hoe eenvoudig moet het leven dan niet zijn...


Meah, dat laatste ben ik dan weer niet met je eens.
Ik denk dat onze gezondheidszorg veel teveel gericht is op genezen als het al fout is gegaan. En dat er veel afgewacht wordt tot het dus fout gaat ipv in eerdere stadia al samen te kijken naar oplossingen. Of bijvoorbeeld goed onderzoek te doen naar oorzaken ipv symptoombestrijding.
Maar dan dwalen we af van het eigenlijke onderwerp.

Isabel

Berichten: 2275
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:24

80% van de medicijnen zijn bloeddrukverlagers, cholesterolpillen etc en dat is nou eenmaal in veel gevallen ook te verbeteren door het aanpassen van de leefstijl.

Natuurlijk heb ik het niet over zeldzame auto immuunziektes.

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:54

Nou laat ik die medicatie nou net niet gebruiken … net als een aantal anderen in dit topic.