Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:12

Nou, ik heb vandaag de huisarts gebeld voor overplaatsing.
Ik vind het echt waardeloos om het via die route te doen, het voelt zo ontzettend kwetsbaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:31

Ik zit juist nog in de oude woonplaats, omdat ik een enorm fijne huisarts heb al jaren die hele traject bij mij heeft meegemaakt en heeft gevochten voor hulp. Maar ik val dus wel buiten het gebied. Mocht van haar zeker blijven, alleen huisbezoek gaat dus niet. (Het is 5 km) Dat neem ik voor lief, want de huisarts in mijn woonplaats wil ik absoluut niet heen. Daar heb ik ervaring mee met ex en dar voel ik me echt niet op mijn gemak. Weet niet eens of die plek zou hebben, nooit geprobeerd want geen vertrouwen in.

Het is wel moeilijk als je dus ergens niet op de goede plek zit en je wilt wisselen zoals jij secricible... Snap dat je wilt wisselen en dat het kwetsbaar voelt om het via de huisarts zelf te moeten doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:19

In de categorie "geen afspraak kunnen maken"
Een (ouder) bevriend stel van me al sinds dag voor oudjaar 3x geweigerd bij de huisarts. "Hoort erbij" "uitzieken". Vandaag eindelijk gezien, hij een antibioticakuur en zij direct opname. Overigens niet mijn huisarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:37

Het is geloof ik ook redelijk gestoord druk op het moment.
Ik las net in de krant van een kinderarts (huisarts voor kinderen) die op het moment tussen 200-400 telefoontjes per dag krijgt en tot wel 40 kinderen per dag ziet…in zijn eentje %)

Echt alle virussen zijn nu tegelijkertijd aan het werk.

Edit: vertiept

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:01

Bij ons is de huisartsenpraktijk volledig overgestapt op een online-systeem. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat dit voor bijv oudere mensen een crime is. Medicatielijst die niet volledig is, dossier dat niet is ingevuld, de afspraakmodule werkt niet. En als je naar de praktijk belt, wordt de lijn verbroken, want “het maximum aantal wachtenden is bereikt”.
Automatisering prima, maar ajb wel klantgericht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:07

Ik ben blij dat ik toch gewoon terecht kon vandaag. Koorts, hoesten, hoofdpijn en slijm ophoesten. Mocht vanmiddag komen. Longontsteking en met antibiotica naar huis.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:15

Jakkes. Beterschap :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:28

Ik vind dat er echt veel jonge gezonde mensen zijn met longontsteking op het moment...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:35

Beterschap!

Mijn broer was vandaag ook bij de huisarts. Ook longontsteking, maar hij is daar bekend mee en is afgelopen weken al meerdere keren geweest, omdat hij het dacht te hebben of krijgen. Vandaag pas medicatie gekregen, maar dat snap ik wel als de andere keren er geen aanleiding voor longontsteking was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:40

secricible schreef:
Ik vind dat er echt veel jonge gezonde mensen zijn met longontsteking op het moment...

Viel me ook op. Hier ook vermoeden van longontsteking, maar toen het begon kon ik nog geen afspraak maken bij mijn nieuwe huisarts omdat mijn oude huisarts mijn dossier nog niet had doorgestuurd.
Inmiddels alleen nog maar kriebelhoest en af en toe wat slijm, de ergste benauwdheid is voorbij, ik hoest geen bloed meer op en heb volgens mij geen koorts meer. Heeft wel sinds eerste kerstdag geduurd.
Sinds vandaag is mijn inschrijving rond maar ik weet niet of het nu nog zin heeft om een afspraak te maken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:30

Morrie schreef:
ik viel een maand of 2,5 geleden met mijn fiets, vlak voor een kerk, die net uit ging. Horde volk er omheen. Ik had krak gehoord in mijn enkel en kon niet opstaan. Ze hebben een half uur over mijn hoofd heen staan bakkeleien wat te doen. Toen zei een man: je staat nu zelf op of ik bel een ambulance.
Ik kon niet opstaan en wilde ook geen ambulance natuurlijk.
Uiteindelijk overeind gehesen en thuis gebracht (vlakbij).
De dag erna de huisarts gebeld, ik mocht even tussendoor komen bij de vervanger van de vervanger (mijn eigen huisarts heb ik nog nooit gezien). Hij zei: niks aan de hand, het is niet dik en niet blauw. Geen verbandje nodig breng die krukken ook maar terug bij de buren (had ik geleend).
Ik wilde toch een foto, want ik had krak gehoord en voelde botten schuiven. Met tegenzin verwees ie door naar het ziekenhuis, want er was niets aan de hand.
Uiteindelijk enkel en kuitbeen gebroken. Niet geopereerd gelukkig maar het zal me nog lang heugen en het zal nog lang duren voor ik weer buitenshuis durf te lopen. Fietsen doe ik nooit meer (nu anderhalf uur per dag op de hometrainer in opdracht van de fysio, maar op straat fietsen, no way)

Bij de fysio (die in dezelfde praktijk zit als die huisarts) hoorde ik dat ik al de derde was die weggestuurd was omdat de huisarts dacht dat er niets aan de hand was en die achteraf toch iets gebroken bleek te hebben. Geeft me weinig vertrouwen, moet ik zeggen....

Ik had een vergelijkbare situatie, alleen was dit in een deel van de stad waar auto’s ook niet zonder meer konden komen. Ik had het geluk dat mijn enkel scheef stond dus het was heel duidelijk dat er iets mis was. Hier hebben omstanders toen wel 112 voor gebeld en ben ik door de ambulance opgehaald. Had het ook niet voor me gezien dat ik nog was opgestaan om een eind te hinken. Dat had die enkel ook echt niet tof gevonden…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:20

Ik las in November dat er een soort inhaalslag gaande lijkt bij longontsteking door verkoudheid (net als bij RS). Het aantal gevallen was 2jaar lang heel laag en nu is het flink aan het huishouden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:43

Alles wat we buiten de deur hebben gehouden door afstand te houden en niet bij elkaar komen heeft nu weer vat. Dus gaan nu vast bij zwakkere mensen meer sterfgevallen krijgen. Maar hey geen corona, dus niet zo erg.
Net als in 2018 dadelijk weer uitgestelde zorg, maar dan door de griep. Maar daar leek niemand zich toen van bewust.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:59

Ook juist bij minder zwakke mensen kan dat dan raar lopen hoor. Juist omdat die fysiek pas laat wat merken. Ik zie het nog gebeuren dat een collega jaren geleden tijdens het werk ineens gewoon inelkaar zakte op de grond, zonder daarvoor iets van symptomen te hebben.
We dachten iets met het hart maar het bleek een vergevorderde longontsteking, ze is weken weg geweest.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:10

hier zijn bijna alle vaste huisartsen overspannen of burn-out. Alle communicatie moet online met een erg gebruiksersonvriendelijke app.

In het gezondheidscentrum zit ook een grote fysiopraktijk en nog e.e.a. Vanmiddag was daar een reanimatie noodzakelijk, er was echter geen arts aanwezig dus de ambulance, brandweer en de traumaheli werden opgetrommeld voor een reanimatie in een gezondheidscentrum. Je zal het slachtoffer maar zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:12

In een gezondheidscentrum is toch ook niet altijd een arts aanwezig?
Hier zitten daar vaak fysio en osteopaat en diëtiste en dat soort beroepen.
En als is er wel een arts aanwezig word gelukkig altijd de ambulance opgeroepen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:15

DuoPenotti schreef:
Alles wat we buiten de deur hebben gehouden door afstand te houden en niet bij elkaar komen heeft nu weer vat. Dus gaan nu vast bij zwakkere mensen meer sterfgevallen krijgen. Maar hey geen corona, dus niet zo erg.
Net als in 2018 dadelijk weer uitgestelde zorg, maar dan door de griep. Maar daar leek niemand zich toen van bewust.

De longontstekingen die nu voorkomen bij de griep zie ik (in mijn omgeving) alleen nog maar voorkomen bij mensen die (flink) corona hebben gehad.
Alsof die longen toch nog kampen met een slechte weerstand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:17

Aangezien meer dan 90% inmiddels waarschijnlijk Corona gehad heeft is dat wel waarschijnlijk dat ze dat gehad hebben. Het kan naruurlijk wel verband houden maar bij influenza is het bekend dat je er heel makkelijk een bacteriele longontsteking overheen krijgt.
We zitten midden in een mega influenza golf.

Mijn broer heeft ook een paar jaar terug (pre covid) een zware dubbele longontsteking gehad op influenza.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:20

Morrie schreef:
hier zijn bijna alle vaste huisartsen overspannen of burn-out. Alle communicatie moet online met een erg gebruiksersonvriendelijke app.

In het gezondheidscentrum zit ook een grote fysiopraktijk en nog e.e.a. Vanmiddag was daar een reanimatie noodzakelijk, er was echter geen arts aanwezig dus de ambulance, brandweer en de traumaheli werden opgetrommeld voor een reanimatie in een gezondheidscentrum. Je zal het slachtoffer maar zijn.

Zelfs als er een reanimatie is bij de huisarts in de spreekkamer worden genoemde hulpdiensten opgetrommeld hoor. De gemiddelde huisarts heeft echt geen medicatie die tijdens reanimatie gebruikt word in z'n tas zitten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:28

Ik begrijp wel dat er een samenhang is tussen postcovid en meer (en langer) last hebben van deze griep, maar dat er nog niet genoeg kennis is om daar een definitieve uitspraak over te doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:22

Polly schreef:
Morrie schreef:

Zelfs als er een reanimatie is bij de huisarts in de spreekkamer worden genoemde hulpdiensten opgetrommeld hoor. De gemiddelde huisarts heeft echt geen medicatie die tijdens reanimatie gebruikt word in z'n tas zitten.

En zelfs al heb je de medicatie dan is het nog best een uitdaging om in je eentje al reanimerend een infuus of botnaald te prikken om die medicatie te geven. Terwijl je ook de AED op moet (laten) zoeken en aan te sluiten en ondertussen nog mond-op-mond beademing te geven of te balloneren via een larynxmasker. En dan moet je diegene evt ook nog naar het ziekenhuis zien te transporteren ;)
Traumaheli kan heel goed te maken hebben met een onderzoek dat loopt naar extracorporal life support prehospitaal. Bij een deel van de reanimatie komt o.b.v. leeftijd en omstandigheden nu standaard de traumaheli ook. In een of twee regio's wordt indien noodzakelijk al gecanuleerd door de teams, in de overige regio's moeten de teams nog getraind worden en is de controleperiode aan de gang (want je wil straks zeker weten of een evt. verbetering daadwerkelijk van de ECLS komt en niet door de aanwezigheid van extra geschoold personeel). Dat heeft dus hoe dan ook niets te maken met wel of niet aanwezig zijn van een arts bij de reanimatie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:26

@morrie Volgens mij is het ook niet verplicht dat er altijd een huisarts binnen is? Lijkt me dat andere medewerkers ook wel opgeleid zijn om te reanimeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:34

candalisa schreef:
Ik zit vaak huilend aan de telefoon als ik medicijnen aan moet vragen. Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn?

Doet jouw apotheek niet aan automatisch herhalen? Als je bepaalde medicatie gewoon chronisch nodig hebt, kun je hier een 'abonnement' regelen en dan krijg je gewoon een mail van je apotheek dat de medicatie weer voor je klaarstaat. Ruim van te voren, vaak al 2 weken voor de voorraad op is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:35

moonsparkle schreef:
@morrie Volgens mij is het ook niet verplicht dat er altijd een huisarts binnen is? Lijkt me dat andere medewerkers ook wel opgeleid zijn om te reanimeren.

dat laatste lijkt mij ook, er hangt ook zo'n apparaat, staat tenminste op de toegangdeuren.

Ik had toch verwacht dat er tijdens openingstijden wel een arts in het gebouw zou zijn. Ben in ieder geval blij dat ik niet meer in die martelzaal van de fysio hoef te oefenen, want ik zei de hele tijd dat ik bang was een hartaanval te krijgen op die zware apparaten, dan zei de fysio dat ik niet bang hoefde te zijn, want er was altijd een arts in het gebouw

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:36

Ibbel schreef:
candalisa schreef:
Ik zit vaak huilend aan de telefoon als ik medicijnen aan moet vragen. Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn?

Doet jouw apotheek niet aan automatisch herhalen? Als je bepaalde medicatie gewoon chronisch nodig hebt, kun je hier een 'abonnement' regelen en dan krijg je gewoon een mail van je apotheek dat de medicatie weer voor je klaarstaat. Ruim van te voren, vaak al 2 weken voor de voorraad op is.

deed mijn apotheek dat maar, ik moet vaak bedelen om medicijnen, ruim van tevoren, want het is vaak niet of moeilijk leverbaar