Azmay schreef:Ergens vind ik het apart dat deze openingspost blijkbaar veel bewust kinderloze mensen triggert te reageren, ik heb niet het gevoel dat dat zo zeer de insteek was maar ik kan het fout hebben uiteraard.

Dat is altijd op bokt, als er een topic over kinderen is holt de horde uit het bewust kinderloos topic er direct op af
Femke_Tweety schreef:Maar een aantal heeft toch soms spijt, nogmaals doorgaans níet van de kinderen zélf, maar wel van dingen die niet of moeilijker kunnen.
Er zijn best veel mensen die mij vertellen soms tussen neus en lippen en soms in echt best diepe gesprekken, dat ze het wel jammer vinden dat ze terecht zijn gekomen in
'Het leven loopt zoals het loopt '.
Mensen die het gevoel hebben niet volledig in vrijheid te kunnen kiezen hoe ze willen leven, omdat er -uiteraard - rekening gehouden moet worden met de kinderen.
Mensen die me toefluisteren dat ze wat ik doe toch wel héél gaaf vinden, en dan besmuikt er achteraan 'maar dat zit er voor mij niet meer in'. Als ik dan -voorzichtig- een wenkbrouw optrek of gewoon vraag 'hoezo?' (afhankelijk van de persoon uiteraard) dan komt daar soms de verzuchting, met soms zelfs opgehaalde schouders en handpalmen omhoog 'Tsja, kinderen hè'.
De een zegt dat half grappend, de ander toch meer serieus als je doorvraagt.
Dus spijt, als in niet de ruimte meer hebben om je leven volledig eigen in te richten maar altijd rekening te moeten houden met de kinderen, die hoor ik écht best vaak.
En de een zegt dan ook echt dat hij/zij achteraf liever een andere keus gemaakt zou hebben, en de ander vindt het jammer maar is wél blij met de keus voor kinderen achteraf.
Nogmaals, alle mensen die ik bedoel hier (en dat zijn er echt best een hoop), zijn stuk voor stuk dol op hun kinderen.
Dát is het probleem niet.
Maar een deel zou achteraf gezien dus toch anders kiezen, als ze dat konden.
Ik snap niet hoe je uit bovenstaand gesprek die dikgedrukte conclusie haalt.
Als ik je zou spreken zou ik dat ook heel gaaf vinden en best willen. En zo'n moeder zijn die zegt "dat zit er niet meer in, want kinderen."
Dat betekend niet dat ik achteraf anders zou kiezen.
Kinderen betekend dat je bepaalde dingen niet of minder makkelijk kan doen. Dat vind ik jammer, maar dat betekent niet dat ik achteraf liever was gaan reizen dan kinderen zou hebben.
Ik zou best zo'n avontuurlijk persoon willen zijn die een wereldreis maakt of op fietsvakantie gaat naar verweggistan en wel ziet waar ze iedere avond slaapt. Maar ik weet ook dat dat totaal niet bij me past, ook niet als ik geen kinderen zou hebben. Ik zou echt panisch worden van dat gebrek aan controle. Ik ben zo'n mens dat het liefst ieder jaar naar dezelfde plek op vakantie gaat en dat een jaar van tevoren al boekt.
Dat betekend niet dat het me niet super gaaf lijkt om zo'n persoon te zijn en dat zou ik dus ook rustig tegen je zeggen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-11-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt