Long covid en de behandeling daarvan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 09:10

Afanaisa91 schreef:
Jeetje Devil_ina, wat balen van die wachttijd.
Ik meen ergens veel papierwerk te hebben moeten lezen en invullen. Hebben ze geen basisinformatie voor je waar je vast rustig mee aan de slag kan?

Wat erg dat het zo lang heeft geduurd voordat je je diagnose kreeg Symke, hopelijk heb je nu de juiste hulp gevonden.

Hier gaat het z’n gangetje.
Ik heb denk ik de juiste hulp gevonden. Qua covidzorg heb ik nu enkel een fysio voor prikkelverwerking (dubbeltaken enz). Op werk help een een voormalig kinderneurofysio me, ze denkt op microniveau mee met werkhervatting en ze kan dat echt enorm goed.

Het lastige vind ik dat ik er nog onduidelijkheid is of ik het red te reïntegreren voor het eind van m’n arbeidscontract, en of dat er eventueel extra uren beschikbaar komen. Ik weet dat het averechts werkt om me op te laten jagen, maar nu ik weer aan het werk ben vind ik dat lastig naast me neer te leggen.
Ik hoop voor jullie dat je leidinggevende het gevoel geven genoeg ruimte en tijd te krijgen om te herstellen :)

De basis van de ergo ben ik al mee bezig, mijn leidinggevende heeft me op weg geholpen, alleen heb ik daar nog geen profijt van.
Zij heeft overigens alle begrip, ondanks dat de werkdruk hoog is en er de afgelopen maanden meerdere collega's zijn weg gegaan.
Wel de laatste keer bij haar een een of andere brief van uwv moeten ondertekenen ivm wet poortwachter. Maar die was gebaseerd op het verslag van de bedrijfsarts. Volledig arbeidsongeschikt op dit moment.
Een mooi doel zou ik vinden om in september weer met school te beginnen, maar dat lijkt verder weg dan ooit.

Vandaag afspraak met PO van de bedrijfsarts via teams.

Symke

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:11

Afanaisa, snap je heel goed. Makkelijk gezegd om er niet aan te denken en alleen aan herstellen. Hoop dat het je lukt om niet over je grens te gaan , maar is dan erg verleidelijk hè

Devil_ina, gesprek via Teams, hoe vind je dat? hoe is de arbo bij jou?de arbo vind ik echt verschrikkelijk.....toen ze nog dachten dat ik overspannen was zaten ze zo te pushen dat ik dingen moest. Heb volgende week bel afspraak met de assistente. Zie er nu al tegenop, hoop heel erg dat ze met deze diagnose ophouden te pushen, was elke keer dagen van slag na zon telefoontje

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:23

Devil_ina schreef:
Afanaisa91 schreef:
Wat fijn Devil_ina! Hopelijk kom je op de juiste plekken terecht met passende hulp.
Is de ft en et los van de cognitieve revalidatie? Het lijkt me juist qua afstemming en energieverdeling voordelig als dat 1 multidisciplinair team is.

Hier gaat het goed gelukkig, ik ben nagenoeg ADL zelfstandig, goed aan het sporten en op functioneel niveau bezig met werkhervatting.

Qua zorg heb ik even moeten zoeken, maar ik heb nu denk ik de juiste mensen om me heen die me goed kunnen helpen. En dan gaat het gelukkig ook al snel vrij goed. Hopelijk geldt dat voor jullie hier ook :)

Mijn huidige fysio ben ik in aug al gestart, Revalidatie Friesland zal zeker contact zoeken met haar. Ergo in het ziekenhuis lijkt mij beter aangezien dat wel 1 op 1 is en qua tijd veel korter, en de psych en mw zitten ook bij RF, dus alleen de lichamelijke fysio is los.

Wat fijn dan het goed gaat! *\o/*

Er zijn ook ergo's in de eerste lijn die cognitief revalidatietherapeut zijn. :)
Hopelijk heb je er wat aan en knap je snel op.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:23

Symke schreef:
Devil_ina, gesprek via Teams, hoe vind je dat? hoe is de arbo bij jou?de arbo vind ik echt verschrikkelijk.....toen ze nog dachten dat ik overspannen was zaten ze zo te pushen dat ik dingen moest. Heb volgende week bel afspraak met de assistente. Zie er nu al tegenop, hoop heel erg dat ze met deze diagnose ophouden te pushen, was elke keer dagen van slag na zon telefoontje

4 weken na mijn ziekmelding moest ik daar al naartoe. Heerenveen-Haulerwijk is 1.5 uur met de bus, gelukkig was mijn vriend vrij, die heeft mij gebracht.
Diagnose heb ik eind juli bij de huisarts gekregen, die vond ook dat mijn klachten niet bij mijn gastric bypass operatie van mei horen.
Ook ben ik veel te lang doorgegaan, mede uit angst mijn baan en leerwerkplek kwijt te raken, maar eind december ging het echt niet meer en zit sindsdien volledig thuis, overigens in maart 2022 al corona gehad, dus bijna een jaar onderweg.
Tot op heden geen druk vanuit werk en bedrijfsarts. Dus ben benieuwd straks. Teams vind ik niet zo erg.
Inmiddels ben ik banger om niet beter te worden, aangezien er nauwelijks vooruitgang in zit. Mijn baan is bijzaak op dit moment.
Pushen heeft helemaal geen nut, en het levert voor jou alleen maar extra stress op. Door steeds mijn grens over te gaan en alle rode vlaggen te negeren zit ik op het punt waar ik nu zit.

Zeg maar gewoon Brenda hoor :)
Laatst bijgewerkt door Paellapan op 03-03-23 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:26

[/quote]

Er zijn ook ergo's in de eerste lijn die cognitief revalidatietherapeut zijn. :)
Hopelijk heb je er wat aan en knap je snel op.[/quote]

Dat klopt, de eerste waar ik naar werd verwezen doet het in groepen van max 6, dat zie ik dus echt niet zitten. Zij hebben ook ervaring met LC patiënten. Dat is iets wat heel belangrijk is, aangezien andere soorten revalidatie een compleet andere aanpak hebben.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:59

Symke schreef:
Afanaisa, snap je heel goed. Makkelijk gezegd om er niet aan te denken en alleen aan herstellen. Hoop dat het je lukt om niet over je grens te gaan , maar is dan erg verleidelijk hè

Ja precies, ik moet nog even leren om ook onder druk vol voor m’n gezondheid te blijven kiezen. Work in progress :o
Helemaal omdat ik als ik het goed begrijp sneller klaar moet zijn met al m’n werk dan wanneer ik niet ziek was geworden. Ik hoop dus maar dat ik het verkeerd heb begrepen :=

Arbo hier is een soap :+
Als je nog een goed verhaal wil: m’n arbo en m’n leidinggevende ‘kennen elkaar’. Het ligt er een beetje aan wie van de twee je gelooft, maar feit is dat de arbo arts op mijn huidige afdeling zou komen werken. Toen is er iets voorgevallen en vervolgens is hij ontslagen (of ‘nooit begonnen’) door mijn directe leidinggevende.

Als er namen vallen is ingehouden emotie voelbaar. Ik wil niets liever dan een vlieg op de muur zijn tijdens hun overleggen _O-

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:22

Is het misschien een idee om een app-groepje op te richten? Ik wil heel graag lief en leed met mede-patiënten delen, maar liever niet op een manier waarop iedereen het mee kan lezen.

@Brenda. Jij bent van dezelfde 'lichting' als ik. Maart 22.
Raar idee dat het inmiddels maart 2023 is.

Ik ben ook vrij snel weer alles gaan doen terwijl het eigenlijk niet ging. In augustus kwam bij mij de klap. Mijn lijf kon niet meer.
Sindsdien nog niet weer aan het werk geweest. Ik wil wel heel graag, maar wat ik nog veel liever wil, is eindelijk weer paardrijden. Dat lijkt nog zo ver weg, maar is wel iets waar ik enorm naar uitkijk.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 12:26

Een app groepje lijkt mij ook wel wat, ik vind het zo fijn hier de steun bij elkaar te vinden.

ik merk nl ook veel onbegrip om mij heen, mensen snappen het niet of willen het niet snappen. En vinden dat je niet moet zeuren en maar gewoon door moet :(

Het lijkt wel of er opvallend veel mensen uit onze lichting longcovid hebben gekregen. Minder ziekmakend, dat zeker maar de restklachten zijn echt niet grappig meer.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 12:30

Devil_ina schreef:
Een app groepje lijkt mij ook wel wat, ik vind het zo fijn hier de steun bij elkaar te vinden.

ik merk nl ook veel onbegrip om mij heen, mensen snappen het niet of willen het niet snappen. En vinden dat je niet moet zeuren en maar gewoon door moet :(

Het lijkt wel of er opvallend veel mensen uit onze lichting longcovid hebben gekregen. Minder ziekmakend, dat zeker maar de restklachten zijn echt niet grappig meer.

Als er bokkers zijn die in het appgroepje erbij willen mag je mij pb doen.
@Els zal ik de groep maken?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:38

Het onbegrip is herkenbaar. In mijn directe omgeving gelukkig op veel plekken wel begrip. Ook veel begrip van mijn zorgverleners, dat vind ik ook erg fijn. Ik heb zelf ook lang gedacht: niet aanstellen, gewoon doorgaan. Dat is volgens mij ook de huidige maatschappij.

Ja, top van de app groep ik pb je mijn nummer.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:55

Onbegrip merk ik ook van een aantal mensen.
Schoonmoeder, die doodleuk zegt ja ik ben ook wel eens moe van het niks doen. En een collega, je krijgt longcovid omdat je ervoor al een aantal signalen heb gemist dat je teveel doet en nu trapt je lichaam op de rem.
Dit zijn de 2 die mij het meest raken. De rest onthoud ik niet.
Maar ook veel mensen die wel begrip hebben,

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 12:59

@ blackstar, zo'n vriendin heb ik ook, ze heeft nb zelf longcovid.
Mijn PTSS bestaat volgens haar ook niet, zij is immers ook getraumatiseerd en heeft er toch ook geen last van... Het is dat ze bij een vriendengroep hoort |(

Het is voor mij dan ook een enorme steun hier lotgenoten te vinden. :knuffel:

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:11

Symke schreef:
Had ik er overheen gelezen Annetje, de concentratie hè..... Jammer te lezen dat het jou niet echt helpt.
Ik weet er nog niets van, ook niet hoe zit met vergoeding enzo,soms wel soms niet las ik?

Devil_ina, tussen Leeuwarden en Dokkum zit ik. Heb sinds 3 januari op ergotherapie in Leeuwarden gewacht.
Ik ben eind mei thuis komen te zitten, ging daarvoor al steeds slechter maar heb geprobeerd vol te houden. Stom , daardoor nog veel verder van huis.
Toen thuis dachten ze overspannen, vooral veel beweging, eropuit met ontspanning. Dat ging niet maar toch geprobeerd, en ja nog erger.....
Toen doorverwijzing naar ziekenhuis naar de Post Covid poli, begin januari kon ik daar terecht
Dus al hele tijd bezig!
Zeer weinig energie, werk niet, nauwelijks huishouden, geen paardrijden alleen beetje beiden en meat scheppen en verder liggen en slapen en piekeren....

Fijn dat Epiphora jou wel helpt Esther! Ah tintelingen,.zo heeft iedereen andere klachten, lijkt me ook heel vervelend maar die heb ik gelukkig niet

Amy wat rot een flinke terugval! Heb ook gehoord van mensen die na opnieuw ziek juist opknappen maar helaas bij jou niet!
Wat v lasertherapie heb jij?

Deze therapie is het: https://www.fysiopraktijkbas.nl/2022/06 ... ong-covid/

Is hetzelfde apparaat wat gebruikt wordt bij peesblessures ed bij paarden. Ik weet niet hoe het komt, maar het lijkt te werken elke keer. Nu nog 3 keer in de hoop dat ik weer meer energie krijg.

Edit, ik stuur mijn nummer ook even. Ik vind het fijn als hier meer mensen info kunnen vinden over long covid, maar er inderdaad hoeft niet alles open en bloot op internet

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:49

Nou gesprek met PO is geweest, voorlopig blijft hij mij opvolgen.

Een gesprek bij de bedrijfsarts komt later weer. De komende 6 weken sta k nog steeds op arbeidsongeschikt.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:22

Allemaal lang bezig hier!
Ik werd eind januari vorig jaar ziek, eind mei thuis, ook al vet lang....
Daarom krijg ik sommige dingen niet vergoed want dan moest binnen bepaalde tijd na de covid besmetting.
Weet iemand of dat ook vd laser geldt?
Ik ga bij ergo vragen of zij dat weet , van de vergoeding en of hier in de buurt ook zit
Ik wil alles wel proberen

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 16:32

Volgens mij wordt laser wel vergoed als de betreffende fysio dat aanbied

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:16

Ik snap dat niet iedereen alles op een openbaar forum wil maar zou het jammer vinden als de conversatie zich verplaatst naar een appgroep. Ik wil niet in een appgroep omdat ik mijn nummer ivm mijn werk niet aan teveel mensen wil geven.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 20:38

Dat snap ik helemaal Polly :knuffel:

We praten hier ook lekker verder, maar als er dingen zijn die ik of anderen niet openbaar willen zetten is een appgroepje wel fijn.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:44

Dat snap ik Polly, gaat vast niet gebeuren dat het hier al ophoudt!

Ik maak elke keer opnieuw de fout om teveel te doen. Als ik buiten ben voel ik me beter, zeker met dit mooie weer. Even hiermee helpen, eventjes toch één klein stekje verplaatsen ( paddock paradise in ontwikkeling, heb zoveel wensen en ideeën en stekjes, het niet alleen allemaal even...).
Vandaag niet smiddags op bed en hier zit ik weer met zoemende oren en verhoogde hartslag. Nu op bed helpt niet. Eigenlijk helpt dat bijna niks, als pech en erg is slaap ik vannacht nauwelijks.
Meer die dat hebben en tip hebben?
Wil geen slaappillen, ben er tegen, en ze helpen ook niet.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 20:54

Symke schreef:
Dat snap ik Polly, gaat vast niet gebeuren dat het hier al ophoudt!

Ik maak elke keer opnieuw de fout om teveel te doen. Als ik buiten ben voel ik me beter, zeker met dit mooie weer. Even hiermee helpen, eventjes toch één klein stekje verplaatsen ( paddock paradise in ontwikkeling, heb zoveel wensen en ideeën en stekjes, het niet alleen allemaal even...).
Vandaag niet smiddags op bed en hier zit ik weer met zoemende oren en verhoogde hartslag. Nu op bed helpt niet. Eigenlijk helpt dat bijna niks, als pech en erg is slaap ik vannacht nauwelijks.
Meer die dat hebben en tip hebben?
Wil geen slaappillen, ben er tegen, en ze helpen ook niet.

Balen zeg!

Ik ga met een erg hoge hartslag ook liggen, slapen doe ik dan niet, maar uiteindelijk zakt het wel weer af.
Zoemende/piepende oren klinken bekend, hoewel ik die nog niet gelinkt had aan LC, meer aan mijn chronische verkoudheid die al zowat een jaar duurt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:56

Hoewel geen long covid (tenminste voor zover ik weet heb ik geen extra klachten aan overgehouden dan het riedeltje dat ik al had) maar helaas een expert in slecht slapen door pijn en andere medische ellende. -O- en balanceer al heel wat jaren op de grens tussen teveel willen doen en daar flinke last van hebben en extra rust pakken waardoor de nachtrust nog beroerder is dan normaal.

Bij het niet kunnen slapen (of suis oren en een te hoge bonkende hartslag met slapte) of weer midden in de nacht wakker worden met een lichaam dat slapen verder lastig maakt. Ik zet zen muziek op, luisterboek aan, probeer zolang het kan licht of scherm uit de houden. Wil het na ruim een uur draaien nog niet lukken ga ik hersenloze spelletjes doen. Ik heb een heel rijtje dat daar geschikt voor is, solitair, blokjes stapelen, drie op een rij of voorwerpen zoeken. Of zoek Bob Ross flimpjes en luister die of wild earth aanzetten op tv. Met zacht gekeuvel op de achtergrond Dingen die geen nadenkwerk vergen maar hersens op een suffe manier bezig houden, meestal komt de slaap daarna vanzelf.

De energie balans ga ik soms bewust over heen, soms neem ik juist een of meerdere dagen echt "vrij" en slaap of lig zoveel als kan. Dat geeft dan net even de extra energie om de slapeloze nachten te doorstaan.

Ik las trouwens vanmiddag ergens dat de longcovid behandelingtrajecten op twee plekken in het westen mogelijk gestaakt gaat worden bij gebrek aan geld. Ik kan het artikel alleen niet zo snel meer terugvinden
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-03-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 21:01

Nou dat hoop ik toch niet dat ze behandeltrajecten gaan staken. Er zijn ontzettend veel mensen met longcovid en er komen er steeds meer bij. De wachtlijsten zijn al eindeloos.

Overigens is het de bedoeling dat je met longcovid juist niet je grens opzoekt, je dendert er zo overheen. Mijn grenzen zijn spoorloos sinds ik corona heb gehad, die moet ik opnieuw zien te vinden. Ik kan op dit moment nl vrijwel niets.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:04

Mij helpt als het erg is melatonine. Maar hoef ik op dit moment eigenlijk bijna niet te slikken (moet je wel minimaal uur vaar slapen slikken, maar als drama is neem ik hem als nog liever dan 1 uur wakker liggen dan een halve nacht).

Maar ik luister nu luisterboek en dan een romans die nergens over gaan en langzaam gaan. Heb storytel kan daar een timer zetten en dan in de ochtend een stuk terug laten zetten voor als ik wat gemist heb.

Zet hem tegenwoordig ook aan als ik midden in de nacht wakker wordt leg telefoon naast mijn kussen en mijn man heeft er gelukkig geen last van. Al komen er morgen oordopjes die hopelijk in mijn oren blijven zitten met slapen/liggen, heb kleine oren.

Zijn er hier mensen met basisschool leeftijd kinderen? Hier 2 dochters van 6 en 8 jaar. En soms willen we wat leuks doen samen, maar dan gaan ze heel druk doen en boos doen en niet luisteren. Waarschijnlijk omdat ze er zo veel zin in hebben omdat de keren dat we wat leuks kunnen doen heel beperkt zijn. En dan ben ik al uitgeput voor we gaan.

Kwam deze nog tegen en vond hem wel passen voor mij.

Afbeelding

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 21:08

conejo schreef:
Mij helpt als het erg is melatonine. Maar hoef ik op dit moment eigenlijk bijna niet te slikken (moet je wel minimaal uur vaar slapen slikken, maar als drama is neem ik hem als nog liever dan 1 uur wakker liggen dan een halve nacht).

Maar ik luister nu luisterboek en dan een romans die nergens over gaan en langzaam gaan. Heb storytel kan daar een timer zetten en dan in de ochtend een stuk terug laten zetten voor als ik wat gemist heb.

Zet hem tegenwoordig ook aan als ik midden in de nacht wakker wordt leg telefoon naast mijn kussen en mijn man heeft er gelukkig geen last van. Al komen er morgen oordopjes die hopelijk in mijn oren blijven zitten met slapen/liggen, heb kleine oren.

Zijn er hier mensen met basisschool leeftijd kinderen? Hier 2 dochters van 6 en 8 jaar. En soms willen we wat leuks doen samen, maar dan gaan ze heel druk doen en boos doen en niet luisteren. Waarschijnlijk omdat ze er zo veel zin in hebben omdat de keren dat we wat leuks kunnen doen heel beperkt zijn. En dan ben ik al uitgeput voor we gaan.

Kwam deze nog tegen en vond hem wel passen voor mij.

[ [url=m/88KLlG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee hier geen kinderen, maar dan lijkt het mij nog lastiger. Dat zal ook energie vreten |(

Mijn 2 katten zijn mijn kinderen, woon verder alleen.

Telefoon ligt hier 's nachts in de woonkamer, ik word wakker als het scherm oplicht.
Ook staat het geluid van mijn telefoon uit, ik raak overprikkeld van al die piepjes, bliepjes en beltonen. Lekker rustig zo en als ik een oproep mis bel ik wel terug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:12

Devil_ina schreef:
Nou dat hoop ik toch niet dat ze behandeltrajecten gaan staken. Er zijn ontzettend veel mensen met longcovid en er komen er steeds meer bij. De wachtlijsten zijn al eindeloos.

Overigens is het de bedoeling dat je met longcovid juist niet je grens opzoekt, je dendert er zo overheen. Mijn grenzen zijn spoorloos sinds ik corona heb gehad, die moet ik opnieuw zien te vinden. Ik kan op dit moment nl vrijwel niets.

Het is eigenlijk nooit verstandig om over je grens te denderen. :o Alleen als je al jaren en jaren geen energie hebt kom je soms in de verleiding het toch te doen omdat je iets graag wilt. Gek genoeg ben ik er na jaren wel achter dat soms ietsje over je grens heen gaan gevolgt door voldoende en lange rust daarna je belastbaarheid wel toeneemt in babystapjes. Dan gaat het misschien 5 naar voren 3 naar achter maar na lange tijd is het bij mij dan hee ik kan dat nu wel

Mijn belastbaarheid nu is ook aardig weg, deze covid besmetting hakte er weer anders in dan de vorige twee. Ik ben nu na twee weken zover dat ik nu eindelijk weer een miniblokje om kan met de hond zonder daarna om te vallen in huis met een hartslag van 120 plus en slapte zodat ik door mijn benen zak. En ikred in een keer afwasmachine uitruimen ipv in 5 keer. :+

Mijn eerdere revalidatie trajecten hebben nu wel voordeel ik ben zo gewend aan alles in stukjes hakken en stoppen voor ik tever ga (meestal dan soms gaat dat gruwelijk mis) dat ik rustig een karwei laat liggen na 5 minuten om heteen uur of twee uur later weer een beetje voort te zetten.