.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Re: de zorgverzekering 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:43

Ik zit bij Ditzo. Wilde ook echt niet bij eentje die onder Achmea valt, omdat zij ook een zorgverzekering aanbieden die tegen alles is waar ik voor sta (euthanasie, abortus, rechten voor transmensen etc). Dat zijn bv FBTO, de Friesland en Zilveren Kruis.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:20

Tanya schreef:
Ik zit bij Ditzo. Wilde ook echt niet bij eentje die onder Achmea valt, omdat zij ook een zorgverzekering aanbieden die tegen alles is waar ik voor sta (euthanasie, abortus, rechten voor transmensen etc). Dat zijn bv FBTO, de Friesland en Zilveren Kruis.

Ik wist dus niet dat achmea groep deze standpunten had :\ . Ik heb nog even verder gekeken en ditzo komt op bijna hetzelfde bedrag uit met de pakketten die ik graag wil. Dan is voor mij de keuze best makkelijk :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:22

Siersma schreef:
Ik ben overgestapt naar De Friesland. Nu is er van mijn nieuwe verzekering en mijn oude verzekering afgeschreven voor januari. Zo irritant want gaat om een bedrag boven de 200€. En als ik dan kijk op de site van mijn oude verzekering staat er zelfs dat ik niks afgesloten heb voor volgend jaar. Moet je daar zelf weer achteraan :roll:

Oeps hier ook. Gelijk morgen maar bellen.
Leuk om het topic door te lezen. Heeft mij geholpen bij mijn keuze

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:37

Ik ben van Ditzo (€115 per maand) naar FBTO (€108) gegaan.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:04

SIEMxFUNNY schreef:
Siersma schreef:
Ik ben overgestapt naar De Friesland. Nu is er van mijn nieuwe verzekering en mijn oude verzekering afgeschreven voor januari. Zo irritant want gaat om een bedrag boven de 200€. En als ik dan kijk op de site van mijn oude verzekering staat er zelfs dat ik niks afgesloten heb voor volgend jaar. Moet je daar zelf weer achteraan :roll:

Oeps hier ook. Gelijk morgen maar bellen.
Leuk om het topic door te lezen. Heeft mij geholpen bij mijn keuze

Ik kreeg vandaag een brief van mijn oude verzekering ivm de opzegging. Daar stond in dat ze het bedrag binnen 30! Werkdagen terugstorten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:10

Tanya schreef:

Door dit bericht bij Ditzo gekeken, daar zou ik veel goedkoper mee uitkomen, maar helaas vergoeden zij geen alternatief. -O-

Ik zit nu bij VGZ, waar ik vanaf volgend jaar 172 voor betaal per maand, wat ik echt belachelijk vind.

Veel heb ik niet nodig, maar wel heb ik graag 9-12 fysio erin, anticonceptie, alternatief (250, 40,- pd). Daarnaast ggz basiszorg, ik vind het nog onduidelijk hoe dat nou zit, maar als ik het goed begrijp valt dit vaak onder de basisverzekering (als het gecontracteerd is 100% en anders 75/80% bij ongecontracteerd?)

Pff ik vind het maar lastig allemaal. Ik zit al sinds mijn 18e bij de vgz en ben daar wel klaar mee. Tandzorg mag er van mij ook uit, ik ben goedkoper uit als ik dat zelf betaal.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:22

Suliko schreef:
Tanya schreef:

Door dit bericht bij Ditzo gekeken, daar zou ik veel goedkoper mee uitkomen, maar helaas vergoeden zij geen alternatief. -O-

Ik zit nu bij VGZ, waar ik vanaf volgend jaar 172 voor betaal per maand, wat ik echt belachelijk vind.

Veel heb ik niet nodig, maar wel heb ik graag 9-12 fysio erin, anticonceptie, alternatief (250, 40,- pd). Daarnaast ggz basiszorg, ik vind het nog onduidelijk hoe dat nou zit, maar als ik het goed begrijp valt dit vaak onder de basisverzekering (als het gecontracteerd is 100% en anders 75/80% bij ongecontracteerd?)

Pff ik vind het maar lastig allemaal. Ik zit al sinds mijn 18e bij de vgz en ben daar wel klaar mee. Tandzorg mag er van mij ook uit, ik ben goedkoper uit als ik dat zelf betaal.

En heb je bijvoorbeeld ook bij Unive gekeken? Die vergoeden volgens mij alles wat jij wilt en dan betaal je 125 euro

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:55

Waar ik tot vorige week zondag nog een onaangebroken eigen risico had (terwijl dat van mijn partner in februari al op was aan fysio voor long-covid traject), zal ik dat van mij ook nog mogen gaan afdragen, ivm een ongelukkige val, een bezoek van de ambulance ter plaatse, die me niet meenam, maar wel een bezoek met eigen vervoer naar de SEH en daar oa nog een CT scan.
Toch echt jammer, 2 weken voor t eind van het jaar, dat had ik beter 2 weken later kunnen mikken :+
Ik ga niet overstappen, blijf wel bij Menzis, maar ben nog aan het kijken naar de pakketten.
Gebruik al jaren nagenoeg niks van m'n aanvullende pakket, volgens mij kan het best uit als ik die wat naar beneden bijstel.
Tandarts gaat wel omhoog, weet toevallig dat ik in januari wat gesleutel aan m'n gebit krijg, heb al uitgerekend dat ik dan voordeliger uit ben als ik die die ophoog.

Eigen risico laat ik gewoon op normaal staan, zoals ik dus vorige week merkte, kan dat zomaar ineens op zijn, zelfs als je 2 weken voor het nieuwe jaar nog een onaangesproken bedrag hebt staan...

Waar ik trouwens van baalde was het bericht dat Zilveren Kruis besloten heeft om een deel van de zorg geleverd door de praktijkondersteuner niet meer te vergoeden.
Hoe kan het dat een verzekering zoveel macht heeft dat ze dat kunnen beslissen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 00:03

Marije_jiplover schreef:
Waar ik trouwens van baalde was het bericht dat Zilveren Kruis besloten heeft om een deel van de zorg geleverd door de praktijkondersteuner niet meer te vergoeden.

Heftig van je ongeval; beterschap! Wat je hier schrijft over de praktijkondersteuner vond ik ook heftig om te lezen. Zorgverzekeraars zijn behoorlijk bepalend in de kwaliteit en kwantiteit van zorg die een zorgverlener kan bieden.

Ik zou in mijn keuze dit soort afwegingen ook graag mee laten wegen, maar vind het best lastig om te zien welke verzekeraar ook ethisch een goede keuze zou zijn. Was ook blij dat iemand iets deelde over 'pro-life', dat wist ik ook niet. Lastig hoor!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 01:31

Ik heb vandaag zitten vergelijken maar vind het maar lastig. Ik ga ongeveer 3x per jaar naar de Paradontoloog. (Gem 115 euro per behandeling) Waar ik eerder 500 euro 100% vergoeding kreeg lees ik nu nagenoeg overal 75% of 80% voor de t codes. Moet even heel goed uitrekenen of 500 dan nog wel uit kan of 250 en zoals iedereen ervaart premie hoger maar krijg er dus minder voor…

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 02:16

wouterpaard schreef:
Ik heb vandaag zitten vergelijken maar vind het maar lastig. Ik ga ongeveer 3x per jaar naar de Paradontoloog. (Gem 115 euro per behandeling) Waar ik eerder 500 euro 100% vergoeding kreeg lees ik nu nagenoeg overal 75% of 80% voor de t codes. Moet even heel goed uitrekenen of 500 dan nog wel uit kan of 250 en zoals iedereen ervaart premie hoger maar krijg er dus minder voor…

Wij zaten/zitten volgens mij helemaal in hetzelde schuitje

Ik ga er morgen mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Boras op 29-12-21 02:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 02:22

Ik ben overgestapt naar DSW. ben benieuwd.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:26

Marije_jiplover schreef:

Bij het opzetten van dit zorgstelsel is (door de politiek) bepaald dat de grootste zorgverzekeraar in een regio de contracten met de huisartsen regelt. En zorgverzekeraars hebben de taak gekregen om ervoor te zorgen dat de zorgkosten niet te hard stijgen. In het Financiele Dagblad staat een aardig artikel over hoe onderhandelingen met ziekenhuizen gaan.

Recent werd gezegd dat de politiek 5 miljard wil gaan bezuinigen op de zorg. Dat klopt niet. Het doel is om tot 2050 (of zoiets) de zorgkosten met 5 miljard minder te laten stijgen. Het tv-programma 'Even tot hier' had daar 2 weken geleden een item over.

Dat aanvullende en tandartsverzekeringen elk jaar duurder worden en/of minder vergoeding geven, komt doordat het eigenlijk geen verzekering meer is. Een verzekering vergoedt schade die ontstaat door een onzeker voorval. Je weet dus niet of je een vergoeding nodig hebt. Bij heel veel aanvullende verzekeringen weet je dat wel. Je ziet dat vooral bij fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, orhtodontie. én brillen (!). Heeft u uw brilvergoeding al gebruikt? Hoezo verzekering?

En het mag, daar niet van. Maar doordat iedereen uitrekent wat ie nodig heeft, krijg je dus verzekeringen (abonnementen) waarvan de premie bijna gelijk is aan de schade-uitkeringen. Wil een verzekeraar de premie niet te veel verhogen, dan moet dus de vergoeding naar beneden.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:31

Ik ben net van mn eigen verzekering bij zilveren kruis overgestapt naar de polis van mijn vader bij zilveren kruis, omdat hij een goede collectiviteit heeft.

Ik weet niet zo goed wat ik nodig ga hebben, dus heb nu veel fysio en extra uren bij de diëtist erbij wat fijn is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:31

Dat snap ik prima in het geval van brillen etc, maar juist de zorg van de praktijkondersteuner, daar snap ik het gewoon niet van.
Als ik zie wat die afgelopen jaar in mijn gezin betekent heeft, een groot deel had anders op het bord van de huisarts gekomen (bloeduitslagen doornemen bv).
Ik geloof niet dat de zorg daar goedkoper van wordt.

En daarmee begrijp ik dus niet dat 1 zorgverzekeraar zomaar deze specifieke zorg kan schrappen uit het basispakket notabene.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:51

Dat van die praktijkondersteuner snap ik ook niet. Dat zou inderdaad de zorg goedkoper maken. Wat vroeger in het ziekenhuis werd gedaan (duur), wordt nu bij de huisarts gedaan (veel goedkoper). En als het dan goedkoper is, moet het weer goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:05

Dat was ook in het tijdperk voor de HAP en de spoedtandarts in een ZKH.
Het moest goedkoper maar ondertussen mensen wel op extra kosten jagen.
HAP zit niet in de huisartsenpraktijk en een Spoedtandarts zit vaak nog verder weg.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:25

Independence schreef:
Suliko schreef:

En heb je bijvoorbeeld ook bij Unive gekeken? Die vergoeden volgens mij alles wat jij wilt en dan betaal je 125 euro

Heel erg bedankt hiervoor! Univé kwam er bij mij telkens niet uit bij vergelijkingen maar ik ben nu 122,- kwijt met 200,- voor alternatief, 9 fysio behandelingen, geen tand maar wel ongevallen en de therapie waar ik in januari mee start is er ook gecontracteerd *\o/*
Dat is gewoon 50,- goedkoper dan ik eerst betaalde. :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:35

Boras schreef:
wouterpaard schreef:

Wij zaten/zitten volgens mij helemaal in hetzelde schuitje

Ik ga er morgen mee aan de slag.

Ik ben nu overgegaan naar cz als ing klant. 1 pakket van 1 euro per maand waarbij de pil wordt vergoed. (Doe ik normaal nooit maar voor deze prijs) en tandartspakket 7,50 voor 300 euro vergoeding. Wel voor 75% kon nergens 100% vinden wat aansluit dus dan maar zo.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:27

Knoop doorgehakt! Ik ga naar Unive ook. Mijn pakket iets uitgebreider met iets meer fysio i.v.m. verwachtte zwangerschap later in het jaar en alternatieve genees wijze die ik wil gaan proberen. Wat een gedoe elk jaar weer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:14

Flower033 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Bij het opzetten van dit zorgstelsel is (door de politiek) bepaald dat de grootste zorgverzekeraar in een regio de contracten met de huisartsen regelt. En zorgverzekeraars hebben de taak gekregen om ervoor te zorgen dat de zorgkosten niet te hard stijgen. In het Financiele Dagblad staat een aardig artikel over hoe onderhandelingen met ziekenhuizen gaan.

Recent werd gezegd dat de politiek 5 miljard wil gaan bezuinigen op de zorg. Dat klopt niet. Het doel is om tot 2050 (of zoiets) de zorgkosten met 5 miljard minder te laten stijgen. Het tv-programma 'Even tot hier' had daar 2 weken geleden een item over.

Dat aanvullende en tandartsverzekeringen elk jaar duurder worden en/of minder vergoeding geven, komt doordat het eigenlijk geen verzekering meer is. Een verzekering vergoedt schade die ontstaat door een onzeker voorval. Je weet dus niet of je een vergoeding nodig hebt. Bij heel veel aanvullende verzekeringen weet je dat wel. Je ziet dat vooral bij fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, orhtodontie. én brillen (!). Heeft u uw brilvergoeding al gebruikt? Hoezo verzekering?

En het mag, daar niet van. Maar doordat iedereen uitrekent wat ie nodig heeft, krijg je dus verzekeringen (abonnementen) waarvan de premie bijna gelijk is aan de schade-uitkeringen. Wil een verzekeraar de premie niet te veel verhogen, dan moet dus de vergoeding naar beneden.

Klopt hoor, de basis hangt eigenlijk het solidariteitsprincipe aan maar dat kan niet met de aanvullende omdat niet iedereen die heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 21:13

ik zit mijn hele leven al bij unive en heb besloten daar nu ook te blijven. Ik heb al mijn verzekeringen daar en krijg dan een beetje korting
ik heb wel mijn pakket uitgebreid met alternatieve zorg en tandarts....dat gaat wel besteed worden komend jaar.

Volend jaar zien we wel weer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:10

wouterpaard schreef:
Boras schreef:

Ik ben nu overgegaan naar cz als ing klant. 1 pakket van 1 euro per maand waarbij de pil wordt vergoed. (Doe ik normaal nooit maar voor deze prijs) en tandartspakket 7,50 voor 300 euro vergoeding. Wel voor 75% kon nergens 100% vinden wat aansluit dus dan maar zo.

Ik ben bij De Friesland uitgekomen: 80% met een max van € 500. Het percentage maakt voor mij niet uit, ik maak het maximum bedrag toch wel op. Ik moet 4x per jaar naar de paradontoloog: voor 30-40 minuten werk betaal je dan € 166 per keer. En een jaarlijkse meting erbij van € 179,00. Dan verdient men dus met een uur werk € 179 voor de meting plus € 166 voor de reiniging. En dat met een perfecte mondhygiëne. Het is iets erfelijks. Oh ja, en een opbeetplaat/bitje voor de nacht a € 250. En niet te vergeten de tandarts. Maar gelukkig heb ik daar nooit iets, alleen 2x per jaar de controle.

Ieder jaar rond deze tijd ben ik weer boos en verdrietig dat deze kosten niet binnen de basisverzekering vallen. Het zijn verdorie geen incidentele zaken als een keertje een gaatje vullen, verdovinkje zetten, fotootje maken. En sta ik stil bij mensen die deze kosten helemaal niet kunnen opbrengen en dus voortijdig hun gebit verliezen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:19

Ik blijf bij IZZ, betaal straks 130,- voor basis + aanvullend met oa 16 behandelingen fysio en 200,- 100% voor tandarts.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:42

merel_gomez schreef:
Zorg en zekerheid, iemand hier ervaring mee? Deze komt er steeds bij mij uit.. heb er eerder nooit van gehoord...

Ik zit nu bij ze, en ik vind hun klantenservice wel heel goed. Ik ga overstappen naar het Zilveren Kruis, omdat Zorg & Zekerheid van een restitutiepolis naar een combinatiepolis gaat en ik wil mijn zorgverlener 100% vergoed krijgen.