Thijsje38 schreef:Waar ik dacht dat ik een stapje vooruit had gemaakt heb ik vandaag gemerkt dat het juist weer het vlucht gedrag was. Veel doen om maar niet te hoeven voelen vandaag heb ik dat ook gedaan namelijk.
... over woorden kunnen we eindeloos debatteren...
Maar 'ik wil nu niet voelen', dat is heus niet slecht bij trauma!
Non stop die pijn voelen is ook niet te doen - en moderne psychotherapie (ook emdr) begint met technieken om de pijn 'uit te zetten', of in elk geval minder te maken, dragelijker te maken.
In emdr : denk aan een mooie plek, een fijne gebeurtenis, een roman met een 'warme' sfeer, zo mooi /fijn dat je kunt ontspannen - en dan links, rechts, links.
En confrontatie komt pas als die eerste stap genomen is. En je dus de pijn zelf 'lager' kunt zetten op een constructieve manier.
(... al is het feit dat je om hulp vroeg, en er een diagnose ligt, per definitie een confrontatie.)
Enne: diagnostiek-gesprekken zijn niet licht! Misschien wel zwaarder dan de gesprekken /sessies gericht op verwerken.
Citaat:
Ik heb weer zoveel onrust zoveel dat ik het niet eens kan uitleggen. Ik zit zo vast mentaal en lichamelijk door het overvragen van mijn lichaam heb ik nu spierverslappers moeten vragen want die staan op constante spanning. Het gevoel dat je je spierballen n wil laten zien maar die aanspanning niet los kan laten en dan door mijn hele lichaam.
Huuuu!
Citaat:
Mentaal voel ik de paniek opkomen.
Tuurlijk.
Spieren die niet meer kunnen ontspannen gaan verzuren en dus pijn geven - bah.
Lang leve de spierverslappers.
En als je een badkuip hebt: een half uur 'weken' in water van 37 graden met honderd gram natriumbicarbonaat. (Gaat de verzuring tegen en daarmee de pijn.)
Citaat:
Mss komt nu alles van afgelopen week eruit. Het feit dat alles nu een naam heeft, gedoe met de buren enz.
Ja, dat kan heel goed.
Citaat:
Ik heb weer heel veel hooi op mijn vork genomen ondanks dat ik weet dat het niet goed is kan ik gewoon geen nee zeggen.
.... misschien zou 'nee' zeggen nog meer ellende opleveren. Vroeger of later wel eens de moeite waard om over na te denken.
Citaat:
Het idee van de aanpak beangstigd mij alles in mij schreeuwt niet doen kruip gewoon die hoek in onder het dekentje en wacht maar tot het overwaait. Maar ik weet dat het niet goed is.
Ja.
Het is confronterend.
Je bent hartstikke dapper geweest,
en dit zijn zogezegd de knikkende knieën na afloop 'wat heb ik gedáán...?!'
En het leuke van emdr : tussen de sessies door mag je lekker onder dat dekentje!