Als leven overleven wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:40

Binnenshuis op orde houden was voor mij hét ding wat niet meer lukte waarvoor ik uiteindelijk hulp zocht. Ik deed het niet, want ik wilde niet/ het lukte niet, en vervolgens ging ik als een soort zelf marteling mezelf daar heel kwalijk voor nemen.

Het heeft hulp nodig maar inmiddels is dat stukje weer op orde hier, ook als het huis zelf dat niet is :+ Alles wat daaromheen dat veroorzaakte is nog in progress.

Ga wel naar de psych, niet afzeggen. Daar leer je straks namelijk ook hoe je meningen van anderen minder sterk maakt. Het gaat zwaar zijn, wees lief voor jezelf en plan max nog 1 extra ding die dag en geef jezelf verder rust.
Ik heb destijds de app Minddistrict via de POH gekregen en die gaf/geeft mij een hoop inzichten over mijn gedachten-reacties-gevoelens. Ik weet niet of het zonder verwijzer iets kan maar het is wel het proberen waard.

LoveGlove

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:47

Oh trouwens: waarschijnlijk klopt het niet wat je buurvrouw zegt ze noemt dat de buren er last van hebben maar ik gok dat dat reuuuuze meevalt. Dat excuus gebruikt ze gewoon zodat ze minder de boosdoener zou zijn. Dat heb ik hier ook eens gehad :\

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:40

Mijn man zei ook al dat ik mij er niet te druk om moet maken want er zijn meer dingen waar ze tegenaan heeft gelopen om de afgelopen jaren bv geen friet bakken buiten want ze had last van de lucht geen buiten haard aansteken want dan roken de gordijnen naar rook in de zomer de heg niet snoeien want ze kon dan de visite niet verstaan. Ik heb het altijd als kleine dingen gezien want ik vertrouwde haar en ik dacht altijd iedereen heeft z’n zeur dingetjes. Ik merk dat ik echt op mijn tenen loop ik durf soms amper de deur uit als ik weet dat ze thuis zijn of als ik de hond uitlaat kijk ik of ik een andere terugweg kan pakken zodat ze niet ziet hoe lang ik wandel echt te erg voor woorden maar ik trek het mij zo aan. Ik hoop dat ik het uiteindelijk los kan laten.

Gister ben ik op gesprek geweest en het was enorm confronterend ik heb ook de officiële diagnoses gekregen. Ik vind dit enorm lastig want het voelt voor mij echt als een sticker maar ander kant hoop ik dat er nu gericht behandeld kan worden.
De plan is nu te gaan werken aan de PTSS door middel van emdr en nu ook een verwijzing aanvragen voor het ziekenhuis wachtlijst is nu gemiddeld 5-7 maanden. De psych en PO gaan samenwerken als in als ik emdr heb gehad moet ik de dag erna meteen naar de PO zodat hij mij op kan vangen.

Ik heb gister ondanks het gesprek een “goede” dag gehad wel mijzelf lichamelijk uitgeput maar ik wilde het mentale even van mij af schudden. Vandaag ben ik vooral heel moe en leeg ik hoop dat het niet van het weekend omslaat.

Hierbij de voorlopige uitslag.

Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:54

Ik snap dat het voelt alsof je stickers opgeplakt krijgt. Ik heb zelf ook genoeg van die stickers :=

PTSS kan ik me dus ook bij aansluiten. Heb ik ook last van. Mijn depressie is een andere soort depressie.

Maar, bedenk het even op deze manier: deze "stickertjes" gaan je wel helpen om te zien hoe je het beste aan de slag kunt gaan ermee en kunnen helpen met wat puzzelstukjes in elkaar leggen voor jezelf. En het zijn maar stickertjes. Ze bepalen niet wie je bent. Ze zijn momenteel een deel van je maar ze zijn niet wie je bent. En zoals ik het zij zijn er ook stickers waar je vanaf kunt komen.

Ik vind het goed van de PO dat hij je na de EMDR sessie laat komen. De dag na een EMDR sessie kan best heftig zijn namelijk. Daar waarschuw ik even voor. Na een EMDR sessie moet je meestal een dag en soms meerdere dagen even herstellen. Daarna moet je je wat beter voelen als het goed is.
Ook zal de eerste sessie waarschijnlijk het heftigst zijn. En je mag jezelf toelaten om bang te zijn tijdens de sessies. Daar zijn ze voor :j

Ik wens je veel succes met de EMDR. Mij heeft het enorm veel geholpen, dus ik hoop bij jou ook :knuffel:

Ik vind het ook slim dat ze even stapje voor stapje werken aan 1 ding tegelijk en niet alles meteen willen behandelen. Het duurt misschien wat langer, maar bij jou is dat denk ik wel het beste en meest effectief :j

Je komt er wel. Ik geloof ik je :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:28

Snap dat die 'stickertjes' lastig zijn maar omarm ze voor nu maar. Ze horen nu even bij je en bieden handgrepen voor de hulpverlening en jezelf. Prima, fijn, gebruiken die stickertjes en langzaam losweken hopeiljk met therapie.

Fijn dat de PO'er zo betrokken is en zo te lezen ontzettend goed inschat waar de grootste hulpvraag zit. Ik vind dit echt goed om te lezen, iemand met zulke voelsprieten ga je veel aan hebben de komende tijd.

Die ziekenhuis wachtlijst, waar is die voor?
Kan je wel vast starten met de EMDR binnen overzienbare tijd?

En vandaag leeg is prima. Even in je eigen bubbel en voor jezelf zorgen door rust te nemen.

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 12:13

Ze vinden mijn diagnose te complex het zit diep geworteld. Door een trauma is het vorig jaar een soort van geknapt. Ik heb altijd die masker gedragen altijd mezelf weggecijferd voor anderen en nu is het ontploft. Ik heb toen hulp durven vragen omdat ik niet zo door wilde gaan maar toen werd ik steeds een beetje van het kastje naar de muur gestuurd.
Deze psych gaat nu de emdr starten voor de ptss en probeert dusdanig de overbrugging tot ik terecht kan ik het ziekenhuis voor uitgebreide hulp. Ik vind het ergens heel erg spannend maar ik zou weer graag willen genieten en het gewicht van alledaagse dingen niet als een doodvonnis zie. Die onrust is zo moeilijk.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:16

Ik heb ongeveer dezelfde stickertjes als jij hebt. Ik vond het ook lastig om de diagnoses te krijgen, maar het heeft wel geholpen om de juiste hulp te krijgen en mezelf wat beter te begrijpen.

Ik wil je nog aanraden om contact te zoeken met lotgenoten. Ik weet niet wat de oorzaak is van je ptss (dat hoef ik ook niet te weten) maar het heeft mij ontzettend geholpen om met mensen te praten die hetzelfde hebben meegemaakt.

Je mag me ook een pb sturen als je wilt. Sterkte!

Edit typo

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:29

Onthoud dat jij niet de labeltjes bent. Onthoud dat jij Thijsje38 bent. Een persoon die nu door een @#&!@#-tijd gaat, maar zo ontzettend sterk is dat ze om hulp heeft gevraagd.

En ja, het mag echt even slikken zijn om al die labels zo op een rijtje te zien. Dat is oke. Het is ook confronterend.
Dat lijstje zal jou wel helpen om de goede hulp te krijgen. En dan ben ik blij om te lezen hoe de PO en psych het samen afstemmen, zodat je ook na een EMDR-sessie goed wordt opgevangen. Jij bent die ondersteuning waard :*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:35

Thijsje38 schreef:
Dankjulliewel ik heb heel slecht geslapen en tot 2x een paniek aanval gehad. Het ergste is dat als iemand mijn achtergrond niet kent zou ik er ook mee zitten maar ze weet dat ik mij echt alles enorm aantrek en ook dat ik het soms een gevecht voor mij is binnenshuis op orde te houden. En dan erbij gaan halen dat alle buren er last van hebben. Het ook niet dat wij een gezamenlijk tuin hebben of dat er boven woningen zijn maar gewoon normale huizen.

In het jargon van hulpverlenrrs: je werd getriggerd.
Dit is 'al een zere plek' en zonder die zere plek was het waarschijnlijk heel anders geweest.
En een aanraking op een zere plek is per definitie een dreun. :(:)
Citaat:
Ik wilde graag even naar mijn paard maar durf nu niet omdat ik bang ben dat er weer een pakket bezorgd wordt dus ik wacht tot die er is.
Liefst zeg ik morgen mijn gesprek met de psych af gewoon omdat ik zo’n klap in mijn gezicht heb gehad dat ik weer liever niemand meer iets wil vertellen.

... en wellicht heeft de zere plek iets van doen met thema'd als fouten maken, onterechte verwijten krijgen of 'en wat je ook doet, het nooit goed is'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:53

Thijsje38 schreef:
Gister ben ik op gesprek geweest

+:)+
Goed gedaan!
Ondanks de dreun goed voor jezelf gezorgd!
Citaat:
het was enorm confronterend ik heb ook de officiële diagnoses gekregen. Ik vind dit enorm lastig want het voelt voor mij echt als een sticker maar ander kant hoop ik dat er nu gericht behandeld kan worden.
De plan is nu te gaan werken aan de PTSS door middel van emdr en nu ook een verwijzing aanvragen voor het ziekenhuis wachtlijst is nu gemiddeld 5-7 maanden. De psych en PO gaan samenwerken als in als ik emdr heb gehad moet ik de dag erna meteen naar de PO zodat hij mij op kan vangen.

Fijn dat er wordt samengewerkt!
Wanneer gaan jullie beginnen...?
Ik ben persoonlijk een fan van emdr.
De techniek is complex, het kan wellicht zin hebben om op Wikipedia te kijken, daar staat wel een goed artikel over emdr op.
En het zou fijn zijn als je een goede serie emdr sessies op nare herinneringen, heftige 'triggers', nachtmerries etc kunt doen de komende vijf maanden, als je dan van de zomer bij het ziekenhuis komt, is er al een goed begin gemaakt.
Citaat:
Ik heb gister ondanks het gesprek een “goede” dag gehad wel mijzelf lichamelijk uitgeput maar ik wilde het mentale even van mij af schudden. Vandaag ben ik vooral heel moe en leeg ik hoop dat het niet van het weekend omslaat.

Depressie gaat vaak samen met ptss, en volgens prof Schreuder is in feite het enige echte verschil dat bij depressie je lichaam echt moe/'op' is. (Te lage cortisol, is naast psychotherapie goed lichamelijk te verhelpen.)

Dus dat je moe bent, 'logisch'. En heel vervelend. :(:)
En wellicht dat het gesprek, hoe confronterend ook, je ook goeddeed.
.... vaak is het begin van een therapie wat "dubbel", als gezegd de confrontatie, en de ellende zelf is uiteraard 'niet leuk', maar het mag er zijn, wordt besproken, je krijgt goede aandacht, erkenning : dat doet een mens deugd!
Citaat:
Hierbij de voorlopige uitslag.

[ [url=m/Nt380M.jpg]Afbeelding[/url] ]

:(:)
Het is een waslijst. Maar afgezien van de EDS (brrrr!) zijn het variaties op een thema: trauma (ptss) geeft angst en als gezegd depressie.
De ptss wordt aangepakt met een techniek die ik erg respectvol vond.
'Je voelt wat je voelt', 'laat gebeuren wat gebeurt' en dáár gaan we (de therapeut en jijzelf samen) iets mee doen. In de spreekkamer, en daarbuiten zorg je alleen maar zo goed mogelijk voor jezelf.

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 00:32

Waar ik dacht dat ik een stapje vooruit had gemaakt heb ik vandaag gemerkt dat het juist weer het vlucht gedrag was. Veel doen om maar niet te hoeven voelen vandaag heb ik dat ook gedaan namelijk. Ik heb weer zoveel onrust zoveel dat ik het niet eens kan uitleggen. Ik zit zo vast mentaal en lichamelijk door het overvragen van mijn lichaam heb ik nu spierverslappers moeten vragen want die staan op constante spanning. Het gevoel dat je je spierballen n wil laten zien maar die aanspanning niet los kan laten en dan door mijn hele lichaam. Mentaal voel ik de paniek opkomen. Het is ondragelijk. Mss komt nu alles van afgelopen week eruit. Het feit dat alles nu een naam heeft, gedoe met de buren enz. Ik heb weer heel veel hooi op mijn vork genomen ondanks dat ik weet dat het niet goed is kan ik gewoon geen nee zeggen.
Het idee van de aanpak beangstigd mij alles in mij schreeuwt niet doen kruip gewoon die hoek in onder het dekentje en wacht maar tot het overwaait. Maar ik weet dat het niet goed is.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:50

Vlucht gedrag is functioneel, het helpt je nu overleven.
Ga aub wel voelen en gooi het eruit. Dat is echt een opluchting en misschien word je daardoor ook serieuzer genomen door je omgeving. Hoe meer je nu opkropt, hoe meer er straks uit moet.

Heb je je man verteld over de diagnoses? Hoe reageerde hij?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:15

Thijsje38 schreef:
Het idee van de aanpak beangstigd mij alles in mij schreeuwt niet doen kruip gewoon die hoek in onder het dekentje en wacht maar tot het overwaait. Maar ik weet dat het niet goed is.

Er is niets mis met angst voor de aanpak. Dat is ook gewoon erg beangstigend. Een onderdeel van PTSS is ook net dat je wil vermijden en door het probleem aan te gaan pakken doe je natuurlijk net het tegenovergestelde. Je gaat de confrontatie aan met hetgeen jou zo bang maakt. Dat is zwaar en beangstigend. Maar gelukkig kan het op termijn ook net heel veel verlichting brengen. Ook niet alles moet in de eerste sessie hè, stapje voor stapje kom je er ook:

Wat je lichamelijke klachten betreft: heb je al ooit gedacht aan psychomotorische therapie? Dat kan erg helpend zijn om om te gaan met de onrust die je ervaart alsook met het weg willen / vermijden. Als je zoveel lichamelijke klachten ervaart als gevolg van de PTSS zou ik bekijken of pmt niet wat verlichting voor je kan brengen.

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:26

Je zegt dat je op een wachtlijst staat maar zou je bv zelf op zoek kunnen gaan naar een coach? Iemand die jou helpt om de rust te vinden en jezelf weer. Ik ben zelf ook in een traject momenteel..ik betaal het zelf maar na jaren vind ik dat ik het nu echt aan mezelf verschuldigd ben. Ik moet nu zeker een aantal keer per week mediteren, erg lastig voor mij als 'nuchtere altijd maar door persoon'.. Even terug naar binnen.. Niet denken maar voelen. Probeer het.. Eventueel een geleide via you tube.. Dat helpt mij nu goed. Succes..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:41

Thijsje38 schreef:
Waar ik dacht dat ik een stapje vooruit had gemaakt heb ik vandaag gemerkt dat het juist weer het vlucht gedrag was. Veel doen om maar niet te hoeven voelen vandaag heb ik dat ook gedaan namelijk.
... over woorden kunnen we eindeloos debatteren...
Maar 'ik wil nu niet voelen', dat is heus niet slecht bij trauma! +:)+
Non stop die pijn voelen is ook niet te doen - en moderne psychotherapie (ook emdr) begint met technieken om de pijn 'uit te zetten', of in elk geval minder te maken, dragelijker te maken.

In emdr : denk aan een mooie plek, een fijne gebeurtenis, een roman met een 'warme' sfeer, zo mooi /fijn dat je kunt ontspannen - en dan links, rechts, links.

En confrontatie komt pas als die eerste stap genomen is. En je dus de pijn zelf 'lager' kunt zetten op een constructieve manier.
(... al is het feit dat je om hulp vroeg, en er een diagnose ligt, per definitie een confrontatie.)

Enne: diagnostiek-gesprekken zijn niet licht! Misschien wel zwaarder dan de gesprekken /sessies gericht op verwerken.
Citaat:
Ik heb weer zoveel onrust zoveel dat ik het niet eens kan uitleggen. Ik zit zo vast mentaal en lichamelijk door het overvragen van mijn lichaam heb ik nu spierverslappers moeten vragen want die staan op constante spanning. Het gevoel dat je je spierballen n wil laten zien maar die aanspanning niet los kan laten en dan door mijn hele lichaam.
Huuuu!
Citaat:
Mentaal voel ik de paniek opkomen.

Tuurlijk.
Spieren die niet meer kunnen ontspannen gaan verzuren en dus pijn geven - bah.
Lang leve de spierverslappers.
En als je een badkuip hebt: een half uur 'weken' in water van 37 graden met honderd gram natriumbicarbonaat. (Gaat de verzuring tegen en daarmee de pijn.)
Citaat:
Mss komt nu alles van afgelopen week eruit. Het feit dat alles nu een naam heeft, gedoe met de buren enz.
Ja, dat kan heel goed.
Citaat:
Ik heb weer heel veel hooi op mijn vork genomen ondanks dat ik weet dat het niet goed is kan ik gewoon geen nee zeggen.

.... misschien zou 'nee' zeggen nog meer ellende opleveren. Vroeger of later wel eens de moeite waard om over na te denken.
Citaat:

Ja.
Het is confronterend. :(:)
Je bent hartstikke dapper geweest, +:)+ en dit zijn zogezegd de knikkende knieën na afloop 'wat heb ik gedáán...?!' %)
En het leuke van emdr : tussen de sessies door mag je lekker onder dat dekentje!

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 23:15

Ergens zit ik in een moment van twijfel om te posten ergens schuldig dat ik steeds post als het niet goed is of ik mij slecht voel. Maar de topic niet naar boven willen halen omdat ik bang ben de iets betere moment te verliezen.
Momenteel hee veel onrust. Liggend in bed merk ik elk pluisje op mijn laken op en wordt ik helemaal overstuur van een kabel wat verstrikt zit. Ik heb mezelf de laatste dagen 200% gegeven en lichamelijk is de koek op. Mentaal is de onrust bijna niet meer te houden. Ik weet dat ik weer mijzelf aan het uitputten ben geweest om mentaal ook moe te worden maar dat werkt natuurlijk niet die gaat gewoon op hoogste niveau door terwijl mijn lichaam uit staat. Ik begin steeds meer door te krijgen waarom creatief bezig zijn niet lukt. Dat is mentaal vermoeiend (wat hee goed zou zijn) maar mijn lichaam is zo gewend dat de onrust in mijn hoofd opgevangen moet worden door mijn lijf.
Ik heb mijn eerst emdr sessie gehad. Gelukkig had ik hierbij enorm veel steun dat heeft erna geleid dat de sessie redelijk goed verliep. El merk ik dat ik meteen weer de kast dicht gedaan heb en de slot erop zodat alles weer goed weg gestopt is en het niet meer ruit mag. Ontkenning werkt nog het allerbeste (denkt mijn hoofd steeds) er gaat een soort van automatische piloot aan. De hele sombere gevoelens lijken wat afgevlakt alleen met de stress merk ik dat de onrust erg hoog is. Ik probeer dingen te doen waardoor ik mij beter voel. Maar door de onrust zijn dit dingen van korte duur. 22:10bokt lezen, 22:13 spelletjes spelen 22:20 fb scrollen, 22:22 online shoppen 22:30 Pinterest zoeken voor creaties. 22:35 spelletje spelen en zo gaat het maar door. Zo heb ik tijdens deze post al 2x mijn deken van mijn bed gegooid en weer terug gepakt en een kussen omgeruild. Ik hoop zo wel teven kunnen slapen want zelfs mijn armen zijn moe van de telefoon vast houden.ik hoop dat ik binnenkort beter nieuws heb voor jullie maar ik ben jullie allemaal dankbaar voor alle berichten iig!

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 12:50

Ik heb zoveel spijt dat ik ben begonnen aan de emdr. Ik voel mij zo hopeloos en eenzaam momenteel.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:09

Praat hierover met je psycholoog en kijk waar hij/zij kan helpen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:20

:( Dat is vervelend en het lijkt misschien uitzichtloos op dit moment. Bel de HA en/of PO. Sterkte toegewenst en het van je af schrijven helpt wellicht ook al iets :knuffel:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:56

Thijsje38 schreef:
Ik heb zoveel spijt dat ik ben begonnen aan de emdr. Ik voel mij zo hopeloos en eenzaam momenteel.

Ach meis, wat rot.

Emdr kan veel los maken, dat klopt. En zoals het werkt, komt het ergste eerst.

Hoe was het ook al weer, je POH had telkens een dag na emdr een gesprek...?

Maar hoe dan ook, als je nu een 'terugklap' hebt, bellen!!

En wellicht heeft het zin om dit #&€&:`$¢©®×¶¶]#&@%§×¢¥#
gevoel van eenzaam en hopeloos als ingang te nemen voor de volgende sessie.
(Gesteld dat jullie klaar waren met onderwerp 1, dus inclusief positief gevoel en body scan.)

...want juist de inhoud van een 'terugklap' laat zien wat nu voor jou het ergste is, en het respectvolle aan de methode is dat je telkens het ergste 'de nek omdraait'. (... en ja, dan komt prompt het volgende monster, dat kan.)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:37

Thijsje38 schreef:

Dat geloof ik wel :(:)

Daarom heb je iemand die je even in de gaten houdt nu. Laat het ook weten dat je je zo klote voelt.
Dat is wat EMDR met je doet. Her maakt ontzettend veel los in je, maar het geeft je wel de kans om het te verwerken. EMDR maakt alles los wat je hebt lopen opkroppen en verstoppen. Dus dan is her heftig als het er ineens allemaal uit komt. Ik heb een tijdje terug een sessie gehad waarvan ik daarna 2 dagen doodziek op de bank lag. Maar daarna ging het wel meteen al stukke beter dan vóór de sessie. Dus bedenk je dat dit gevoel er nu is omdat je hersenen alles aan het verwerken zijn, en straks het weer allemaal wat beter moet gaan voelen.

Je moet eerst het oude afbreken voordat je iets nieuws kan opbouwen. Dat is wat er nu gebeurt.

:knuffel:

Thijsje38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 11:30

Ik zal proberen niet te chaotisch te zijn want dat is mijn gevoel momenteel. Er zijn een aantal dingen gebeurt die mij weer heel erg geraakt hebben. Ik ben uitgeput en verslagen. Ik voel mij echt weer heel erg eenzaam. En het gevoel om rust is sterker dan ooit. Ik heb geen vertrouwen meer dat ik voor geluk geboren ben dat ik nog steeds het persoon ben die voor de wereld moet laten zien hoe waardeloos je kan zijn.
Krijg meerdere keren te horen dat ik mij aanstel mss is het wel zo maar het gevoel vreet mij van binnen op. Ik wil mij niet meer hoef te verantwoorden voor hoe ik voel en waarom ik denk zoals ik denk. Zal ik mij er maar bij neer leggen dat ik nooit normaal zal
Zijn er nooit bij zal horen ik weet niet of ik dat kan of ik daar sterk genoeg voor ben. Alles wat ik ooit heb gewild is geaccepteerd worden meer niet maar dat gaat nooit gebeuren ik zal altijd het buiten beentje zijn altijd degene zijn die weer eens iets heeft. Ik wil dit echt niet meer ….

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:46

Och Thijsje, ik vind het zo moeilijk om te lezen dat je totaal geen steun hebt vanuit je omgeving en dat dit maakt dat het alleen maar moeilijker wordt. Je hebt dit zo niet verdient.

Want je mag er wel zijn, en je bent zeker waardevol!

Die chaos lekker laten spreken hier hoor. Ik hoop dat het ook maar iets van verlichting bied door van je af te schrijven. Al kan ik je niet helpen, wou wel even reageren zodat je weet dat er online wel een luisterend oor is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:13

Hoi TS , wat naar… je schrijft dat je vaak te horen krijgt dat je je aanstelt. Van wie komt die boodschap? Wie zegt dat?
Een ander kan niet oordelen over jouw gevoelens. Je gevoelens zijn wat ze zijn en mogen er zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:53

:(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Akelig hoor, om je zo te voelen!

En groot gelijk dat je dit zo niet meer wil. En pijnlijk geraakt worden en dan ook nog horen 'dat je je zou aanstellen'. }:)

Als emdr fan gezegd: ALS het voor jou goed voelt, zouden jullie bijvoorbeeld het gevoel 'ik ben nu eenmaal het buitenbeentje, ik hoor er nooit bij' kunnen nemen als ingang voor jullie volgende emdr.
Met bijvoorbeeld als positieve tegenhanger 'ik ben anders en ik ben prima' (en de oudste en/of rottigste situatie waarin je je het buitenbeentje voelt/voelde).

Uiteraard verandert zo'n sessie niet direct je situatie. :(:)
Maar je staat er wel anders in, en je gaat anders reageren op blikken en opmerkingen. Het glijdt dan wellicht makkelijker van je af.