Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:09

Kun je niks kwa bewegen alleen maar wat hobbelen met looprek fysio.

Al je spieren en conditie krijgt dan ook wel een terug slag.

Rolstoel fiets met je armen is ook niet echt goed zeker ik bedenk maar wat.

Lijkt me lastig je bovenbeen. Wat als je wat met je boven lichaam doet bewegen je boven been ook te veel gok ik.

Wat een boel ijzerwerk. Ook dat draad er om heen.

Das wel een apart werkje botten repareren. Ze zijn gewoon echt haast aan het klussen met botten :oo

Emj_23

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:30

Ik heb mijn hele been 6 weken in het gips gehad. (In mijn geval een breuk net onder mijn knie en mijn enkel in stukken.) Ik mocht er absoluut niet mee lopen. Ik had heel veel aan een bureaustoel. En ik heb alle matten in huis laten oprollen en weg laten leggen. De krukken had ik voor kleine stukjes, maar dat was voor mij met een heel zwaar gipsen been echt een uitputtingsslag. Heb ook echt wel een hele flinke smak gemaakt toen ik net met de krukken leerde lopen. Ik ben de krukken pas veel gaan gebruiken toen het gips eraf was en ik weer moest leren lopen.
Mensen onderschatten denk ik vaak hoe lastig een been in het gips is. Gewoon staan aan het aanrecht hield ik maar heel beperkt vol, ik mocht in mijn geval maar op 1 been leunen. Dus ik was heel blij met vrienden die met bakjes eten aankwamen en die voor mij een stofzuiger door het huis heen haalde.

Hoe gaat het spuiten met de fraxiparine je af? Ik vond dat in het begin best lastig en op het eind ook, omdat ik allergisch reageerde en dus overal galbulten kreeg.

Tip: Koop zo'n knijpstok. Heel erg handig! Iets van de grond afrapen bleek namelijk best lastig met een gipsen been.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:59

Flink wat ijzerwerk erin, en idd niet bezuinigd op krammen.

Mijn moeder had net aan dr ene been een nieuwe knie (nummer 3 overigens) toen het net weer een beetje ging ze vanaf zolder naar beneden viel.
Rechtstandig op haar goede been geland, gevolg flinke enkel breuk die echt goed scheef stond.
Ze mocht er absoluut niet op lopen, moest eerst afwachten tot de operatie. Maat omdat ze blaren had gekregen omdat het bot er te lang naast had gestaan (gevolg omdat het bizar druk was op de spoed) moest dit eerst genezen voordat ze gingen opereren.
Het been waar ze net een nieuwe knie in had kon ze nog niet enkel op steunen.
Rolstoel daar was haar huis niet geschikt voor, daar kon ze bv al niet mee bij het toilet komen.
We hebben toen een rollator gehaald. Daar kon ze nl ook op zitten en met d'r ene been zich wel wat verplaatsen en zo bij de stoel, bank, bed, toilet komen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:14

Zo, daar zitten flink wat nietjes in! Ziet er wel indrukwekkend uit, zo op de foto.

Ik las hierboven berichten over bewegen. Ik heb vroeger geoefend met een ‘kinetec’. Hopelijk heb ik het woord goed onthouden. Daar kon ik mijn been in leggen en dat apparaat bewoog dan, waardoor mijn been onbelast in beweging bleef.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 14:14

Wat lopen en beweging betreft volg ik wat de fysio adviseert want ik ben (op dit moment) veel te bang om iets te forceren, voornamelijk vanwege het feit dat mijn pijngrens volgens mij best wel hoog is. Voor nu zijn dat de kleine stukjes "lopen" (aantippend belasten) met hulpmiddelen door het huis als ik bv naar het toilet moet en voor de rest benen omhoog op de bank, dat is ook wat ik in het ziekenhuis heb gedaan met de fysio.

Het prikken met fraxi gaat heel goed. Heb dat woensdag zelf mogen doen en dat viel me goed mee, dus dat kan ik gelukkig gewoon zelf :).

@kiki1976 jeetje dat is ook wel een rotsituatie geweest voor je moeder. Wat een ellende dat haar eigen woning niet rolstoelproof is. De rollator bood gelukkig uitkomst, maar het is wel behelpen. Is dat nog goedgekomen of zit ze er nog middenin?

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:07

Aan het begin inderdaad vooral niet teveel belasten. De fysio geeft vanzelf aan wanneer je wat meer mag/moet gaan belasten. Op een gegeven moment móest ik dat juist wel iets meer dan alleen tippen, omdat iets meer druk juist het bot op elkaar duwt en botgroei stimuleert. Dat been blijven bewegen zónder belasting is wel goed, maar ook daarvoor komt fysio vanzelf met oefeningen. Fietsen, buigen, alles voelt gek aan het begin. Traplopen wordt straks ook een leuke uitdaging :') Gelukkig kan ik je vertellen dat het even heeeel ver terug naar de basis voelt (leren lopen, leren fietsen, leren traplopen), maar wel weer goedkomt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:14

GWR schreef:
Aan het begin inderdaad vooral niet teveel belasten. De fysio geeft vanzelf aan wanneer je wat meer mag/moet gaan belasten. Op een gegeven moment móest ik dat juist wel iets meer dan alleen tippen, omdat iets meer druk juist het bot op elkaar duwt en botgroei stimuleert. Dat been blijven bewegen zónder belasting is wel goed, maar ook daarvoor komt fysio vanzelf met oefeningen. Fietsen, buigen, alles voelt gek aan het begin. Traplopen wordt straks ook een leuke uitdaging :') Gelukkig kan ik je vertellen dat het even heeeel ver terug naar de basis voelt (leren lopen, leren fietsen, leren traplopen), maar wel weer goedkomt :P

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, ik huppel ook weer rond :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 16:43

GWR schreef:

Ik ben eigenlijk direct al overgegaan op de belasting op mijn volledige voet te zetten. De orthopeed zei aantippend belasten en de fysio zei; zet maar gewoon je hele voet op de grond, ook om het risico op een verkorte kuitspier zoveel mogelijk te voorkomen. Dus ik vind het heel lief dat mensen met adviezen komen wat ik nu kan doen, maar ik wil het eerst allemaal even met de fysiotherapeut bespreken en haar het behandelplan laten opstellen en niet zelf aan de slag gaan met vanalles en ik op m'n kop krijg dat ik teveel heb gedaan. Naar het toilet hobbelen met looprek is echt meer dan genoeg op dit moment.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:11

Inderdaad afwachten wat wel en niet goed is, het is allemaal al vermoeiend genoeg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:27

Had me er dan toch wat op verkeken.
Je kan echt niks.

En dan vooral je been natuurlijk omhoog heel de dag.

Ik mag hopen dat niemand het verder mee hoeft te maken. En ts "snel" weer hersteld is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:34

Ik was vooral erg moe van alles ook omdat mijn dochter net 2 keer een enkel operatie had gehad en net 1 dag uit het gips was toen ik mijn kuitbeen brak. Ze moest vol aan de bak bij de paarden, gelukkig kwam er veel hulp uit onverwachte hoek.
S,nachts gebruikte ik de po stoel van mijn moeder, ik mocht er niet op staan.Die stoel stond naast mij dat was ideaal.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 18:33

Succes meis, ik zie dit soort dingen ook alleen in de acute fase (ziekenhuis dus), dus geen ervaring met het traject erna. Weet alleen dat de genezing echt wel tijd nodig heeft, dus gewoon de tijd voor nemen. Hoog leggen, ijs erop en beetje wiebelen met je voet. De rest zal de fysio je wel mee helpen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 18:56

Wow.... Wat een onfortuinlijke smakker, maar vooral landing heb je gemaakt!

Dat wachten op operatie en voor over elkaar voelen schuiven.... Ik denk meteen terug aan januari 2019....

En mooi knutselwerkje hebben ze er van gemaakt in je been. Dacht dat mijn plaat en tien schroeven in bovenarm/schouderkop al een flinke Meccano constructie waren.... Maar hier hebben ze zich ook uitgeleefd!

Wacht inderdaad het advies van je fysio maar af. Verder komen er wel goede en creatieve tips langs. Mijn buurvrouw gebruikte ook haar bureaustoel op wielen om in huis onbelast te bewegen toen zij haar enkel op drie plaatsen gebroken had!

Heeft je been al alle kleuren van de regenboog? Ik heb toen voor mijn arm arnica tabletjes geslikt op aanraden van mijn acupuncturiste. Iedereen was verbaasd hoe snel de hematomen weg trokken.

Succes met je herstel!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:44

Robijntjah schreef:
GWR schreef:

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, ik huppel ook weer rond :D

En ik ook. Ik had niet het gevoel terug naar de basis te moeten. Ik heb dus wel de spieren in mijn been sterk en soepel proberen te houden. En daar heb ik profijt van gehad. Fysio had ik weinig aan, die remde mij alleen maar ( mocht van haar nog niet paardrijden, van mijn arts wel). Uiteindelijk gestopt bij de fysio. Die probeerde mijn knie door te buigen terwijl ik aangaf dat dat niet kon doordat de pen dat belemmerde. Het was mijn werkgever die mij uiteindelijk vertelde hoe ik weer goed kon lopen (iets met teveel ervaring). Nadat de pen weer is verwijderd kon ik weer helemaal zuiver lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:26

Fysio wel of niet hangt af van de conditie van de spieren.
Had het geluk dat ik 6 stallen per dag deed had dus een redelijke conditie en spierkracht.
Mijn arts stelde een ultimatum als ik per een bepaalde datum niet voldoende rotatie kon laten zien moest ik naar een fysio.
Heb de fysio nooit gezien :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 09:24

Danseresje schreef:

Dat wachten op operatie en voor over elkaar voelen schuiven.... Ik denk meteen terug aan januari 2019....

En mooi knutselwerkje hebben ze er van gemaakt in je been. Dacht dat mijn plaat en tien schroeven in bovenarm/schouderkop al een flinke Meccano constructie waren.... Maar hier hebben ze zich ook uitgeleefd!

Wacht inderdaad het advies van je fysio maar af. Verder komen er wel goede en creatieve tips langs. Mijn buurvrouw gebruikte ook haar bureaustoel op wielen om in huis onbelast te bewegen toen zij haar enkel op drie plaatsen gebroken had!

Heeft je been al alle kleuren van de regenboog? Ik heb toen voor mijn arm arnica tabletjes geslikt op aanraden van mijn acupuncturiste. Iedereen was verbaasd hoe snel de hematomen weg trokken.

Succes met je herstel!

Qua kleur valt het me allemaal nog goed mee, maar ik kan ook een deel van mijn been niet zien. Het is wel echt ontzettend ik en mijn linkerenkel is dus niet meer zichtbaar. Het stuwt bij tijd en wijlen ook heel erg, wat wel pijnlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:27

Been horizontaal houden, melden bij het verplegend personeel en laat testen op trombose als dat niet al gebeurt is.
Heb ooit ijzerwerk in mijn enkel gehad. Weet dus waar ik het over heb.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 11:06

Ik houd mijn been zoveel mogelijk rechtuit en tegen trombose krijg ik fraxiparine, dus dat zou niet aan de orde moeten zijn, maar als ik het niet vertrouw dan bel ik de huisarts, komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:08

leintje_ schreef:
Ik houd mijn been zoveel mogelijk rechtuit en tegen trombose krijg ik fraxiparine, dus dat zou niet aan de orde moeten zijn, maar als ik het niet vertrouw dan bel ik de huisarts, komt goed!

;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:15

leintje_ schreef:

Geen idee hoe het in Belgie gaat maar hier mag je na een operatie de Poli bellen waar je bent behandeld want dan is het lijntje naar de chirurg toe wat korter.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 11:48

DuoPenotti schreef:
leintje_ schreef:

Geen idee hoe het in Belgie gaat maar hier mag je na een operatie de Poli bellen waar je bent behandeld want dan is het lijntje naar de chirurg toe wat korter.

Ik ben op dit moment in Nederland, dus een telefoontje naar de poli zal voor mij ook volstaan. Bedankt voor de tip! Ik ben niet zo thuis in de ziekenhuiswereld, dus ik weet soms slecht wie ik waarvoor zou moeten bellen. Nou kan m'n moeder (en jullie natuurlijk) me daar gelukkig ook heel goed mee helpen, dus dat is heel fijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:58

leintje_ schreef:
Het prikken met fraxi gaat heel goed. Heb dat woensdag zelf mogen doen en dat viel me goed mee, dus dat kan ik gelukkig gewoon zelf :).

@kiki1976 jeetje dat is ook wel een rotsituatie geweest voor je moeder. Wat een ellende dat haar eigen woning niet rolstoelproof is. De rollator bood gelukkig uitkomst, maar het is wel behelpen. Is dat nog goedgekomen of zit ze er nog middenin?

Ja is weer redelijk goed gekomen, tenminste zover dat gaat daarmee natuurlijk.
Maar ze loopt dagelijks flinke stukken met de hond

Fraxi prikken, oh wat heb ik een hekel aan die dingen. Ik moest ze na mijn rug operatie ook spuiten.
Bij mij mocht het alleen in mijn buik vanuit het ziekenhuis en niet in mijn been (geen idee waarom en is al 12 jaar terug haha).
Mijn man deed het voor me, maar wat had ik op den duur een aversie tegen die dingen. Gelukkig maar 1 of 2 keer een klein blauw plekje gehad.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:33

leintje_ schreef:
Danseresje schreef:

Succes met je herstel!

Qua kleur valt het me allemaal nog goed mee, maar ik kan ook een deel van mijn been niet zien. Het is wel echt ontzettend ik en mijn linkerenkel is dus niet meer zichtbaar. Het stuwt bij tijd en wijlen ook heel erg, wat wel pijnlijk is.

Ook voor het vocht hielp de arnica.

Sterkte er mee in ieder geval!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:41

Houd je been echt goed omhoog! Dus als je op de bank zit, echt hoger, tenen wiebelen, spieren aanspannen. Ik kon ook niet lang staan, omdat het zo kon stuwen.
Kijk ook echt uit met trombose. Tijdens het gips spoot ik ook fraxiparine, maar het alsnog een trombose gekregen toen mijn gips eraf was. Ik had geen gips, maar was echt niet mobiel. Verder een combi van leeftijd, geslacht, trauma, anti conceptie en pech. Toen was ik echt verder van huis. Dus als het niet goed voelt, dring echt aan. Had ik dat maar gedaan, mijn restschade is echt minimaal, maar het is er wel.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 22:34

Komt goed. Vooralsnog geen tekenen van trombose, maar ik trek meteen aan de bel als ik twijfel over iets.
Zo twijfelde ik vanmorgen nog of ik een blaasontsteking had. Mijn blaas voelde ineens zo geïrriteerd aan en had daardoor dus ook constant aandrang. Twijfelde of dat dan misschien nog door de katheter zou komen en dat de blaaswand gewoon wat geïrriteerd is of op een blaasontsteking. Het bleek het eerste want er was geen ontsteking te zien in mijn urine volgens de assistente. We hebben afgesproken het in de gaten te houden en mocht ik nog eens twijfelen dan lever ik gewoon weer urine in.

Deze avond toch wel weer veel pijn, denk dat ik niet goed heb gezeten de hele dag. Heb nu mijn been goed omhoog en de pijn trekt weer een beetje weg, maar wat kan je je dan ellendig voelen zeg.