Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 00:39

Het vierde trimester vind ik altijd het makkelijkst, meeste baby's slapen dan nog zo fijn. :=

Met een baby zeul je denk ik altijd wel zooi mee, een flesje en poedertoren maakt dan niet veel uit.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:00

Hoe weet je eigenlijk hoe je borst goed leeg is en je dus de ander moet aanbieden? Ik kijk nu naar gedrag van kind/hoe borst aanvoelt.
En wanneer worden je borsten weer zindelijk? Ik weet dat dat bij mijn eerste kind op een gegeven moment gebeurde, maar niet wanneer. Zou graag weer zonder bh slapen zonder dat alles nat wordt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:24

Maand of 6-9, bij een tweede kind vaak wat vlotter dan bij de eerste :)

Tja en leeg, als kindje ontevreden is en steeds weer loslaat als je diezelfde borst weer aanbied is een indicatie, net als het slappe theezakjes gevoel :+
Maar dat is een beetje aftasten wat voor jullie van toepassing is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:35

O dat was bij mij met 3 a 4 maanden al wel hoor, dat ik niet meer lekte. En ik heb maar 1 kind. Dus kan ook bij de 1e sneller :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:44

Dan heb je geluk gehad! :D 6-9 maanden is het gemiddelde waar vaak over gesproken wordt. Vanaf dat moment kun je ook wat makkelijker een keer een voeding overslaan zonder dat het effect heeft op je productie bijvoorbeeld.
Maar lekken kan idd al wel eerder stoppen, sommige moeders hebben er nooit last van, anderen blijven hun halve leven last houden van druppels :=

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:46

Ik weet niet meer wanneer ze zindelijk waren maar bij de 2e indd veel eerder dan bij de eerste. Nu alleen nog wel eens lekkage als ik vlak voor een voeding ga douchen. Voedingen overslaan daar doet J met bijna 10 mnd nog niet aan, ook niet in de nacht :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:58

Ik heb altijd zindelijke borsten gehad. Bij beide kinderen. Lucky me

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:04

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ze niet zindelijk waren, ook bij de TSR alleen maar in 1 borst. Alleen met het verminderen van de nachtvoedingen weleens gelekt i.v.m. overvolle borsten.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:41

Ik heb nog nooit gelekt en geef nu in totaal zo'n 24 maanden borstvoeding. De oudste 20 maanden (tot ik in de zwangerschap van de tweede primperan moest gaan gebruiken) en de jongste nu 3,5 maand.

Ik kolfde vandaag 300 ml, hoera!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:59

Lieke schreef:
Hoe weet je eigenlijk hoe je borst goed leeg is en je dus de ander moet aanbieden? Ik kijk nu naar gedrag van kind/hoe borst aanvoelt.
En wanneer worden je borsten weer zindelijk? Ik weet dat dat bij mijn eerste kind op een gegeven moment gebeurde, maar niet wanneer. Zou graag weer zonder bh slapen zonder dat alles nat wordt.

Dan is je borst echt slap, je kan het voelen dat hij dan echt leeg en slap is. En het kindje geeft het meestal ook wel aan als het nog honger heeft en de borst is leeg. :+

En ik had altijd borstcompressen nodig, standaard. Overdag en ‘s nachts. Geen zindelijke borsten dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 18:06

Hier ook geen zinnelijke borsten. Rechts lekt na een goede nacht slaap bijna een volledige voeding. Links lekt vooral bij stuwing, als ik dan op die zij lig is mijn bed drijfnat :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:54

Britt schreef:
Maand of 6-9, bij een tweede kind vaak wat vlotter dan bij de eerste :)

Tja en leeg, als kindje ontevreden is en steeds weer loslaat als je diezelfde borst weer aanbied is een indicatie, net als het slappe theezakjes gevoel :+
Maar dat is een beetje aftasten wat voor jullie van toepassing is.

Net links als eerste aangeboden, na 10 minuten discussie naar rechts, links was duidelijk snel klaar :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:02

Tink89 schreef:
Ik heb nog nooit gelekt en geef nu in totaal zo'n 24 maanden borstvoeding. De oudste 20 maanden (tot ik in de zwangerschap van de tweede primperan moest gaan gebruiken) en de jongste nu 3,5 maand.

Ik kolfde vandaag 300 ml, hoera!

Wow 300 ml! Dat vond ik dus heel lastig van de borstvoeding en weer gaan werken. Ik kolfde te weinig. Als er per kokfbeurt 100 ml uit kwam was ik al blij.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:07

Geen pijl op te trekken dus, nou, ik wacht het wel af. Kind is nu 5 weken oud, dus zal nog wel even lekken vermoed ik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:11

Frustrerend he Dianta! En met wat pech ga je door die stress ook weer moeizamer produceren en zit je echt in zo’n cirkeltje %)
En wat ik ook merkte is dat de kolfruimtes nooit echt optimaal zijn. Goed bedoeld vaak, maar sowieso te koud (want kantoorruimtes zijn niet gemaakt op een half ontbloot bovenlijf :+ ) en dat werkt al niet echt heel prettig en comfortabel op je ontspanning :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:16

Oh hou op, drama vaak. Ik werk bij klanten en heb echt maar 1 plek met een fatsoenlijke kolfruimte. Op de meeste plekken us niks en kolf ik in de auto, bij 1 klant is het zelfs zo hilarisch dat ze een bordje met een kolflogo hebben opgehangen op een invalidentoilet met een stekkerdoos en een tuinstoel er in -O-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:26

secricible schreef:
Oh hou op, drama vaak. Ik werk bij klanten en heb echt maar 1 plek met een fatsoenlijke kolfruimte. Op de meeste plekken us niks en kolf ik in de auto, bij 1 klant is het zelfs zo hilarisch dat ze een bordje met een kolflogo hebben opgehangen op een invalidentoilet met een stekkerdoos en een tuinstoel er in -O-

Op mijn werk had ik idd ook een invalidetoilet met stekkerdoos en klapstoel. Maar de enige die het toilet ook gebruikte, was niet invalide, maar gebruikte het toilet voor een uitgebreide grote boodschap. Gelukkig straks veel meer thuis werken.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:45

Ik kolf ook veel te weinig denk ik, kan ik me eigenlijk niet al te druk om maken..
denk maar zo: alles wat ze aan bv binnen krijgt is meegenomen en dan maar aanvullen met flesjes.

Hier gelukkig alleen in de ochtend en heeeel soms savonds niet zindelijk :=
Ik kan nu wel in de ochtend 1 borst afkolven, maar daarna drinkt ze echt uit 2 borsten :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:58

Ik kon op het werk kolven in de slaapwacht. Maar heb ook wel eens in de auto gekolfd op een bruiloft. Ze hadden een kolfruimte geregeld zeiden ze, maar personeel van de feestruimte wist van niks. En op een personeelsfeest van mijn man zijn werk mocht ik kolven in de kleedruimte van de artiesten. Die hadden de ruimte echter nodig om om te kleden. Kolft niet echt fijn als ze proberen de deur te openen kan ik je zeggen :+ nu kan ik er wel om lachen. Maar toen was het niet relaxt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:14

Ik mocht kolven in beschikbare vergaderruimtes, met de blindering dicht. Was dan wel geblokt in de agenda, maar mensen blijven aan de deur rammelen en zich afvragen waarom de deur op slot is en de ramen dicht zijn. Op mijn volgende werk mocht ik in het IT hok, wat op zich prima was, want privé en ik had als enige samen met de IT manager de sleutel. Maar het was er steenkoud en best wel donker, dus echt heel relaxed was het alsnog niet. Zette voor het kolven standaard een mok hete thee om mijn handen en zelfs mn kolfschilden aan op te warmen (want, tussen kolfbeurten door in de koelkast bewaard) en had een dik vest liggen om aan te trekken. :brr:

En idd, vaak genoeg op toiletten gekolfd, álles balancerend op schoot, want je wil niet dat er iets op de vloer moet staan of, grootste ramp, omvalt :=

Heerlijk toch, als dat zo kan Barba! Hier was dat dus bij beiden geen optie, vanwege weigeren KV en kma, dus ze waren volledig afhankelijk van mij. Dat geeft toch wel ooit wat stress, kan ik je vertellen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:17

Ik wilde die eerste maanden dus echt geen kunstvoeding erbij mengen. Iets met hormonen 8)7

Dus ik maakte mij er erg druk om. Mijn kolfruimte op kantoor was prachtig en warm (werkte bij een grote verzekeraar) dus daar lag het niet aan. Ik kolf gewoon heel beperkt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:59

Hier weer even paniek net hoor, dacht dat ik weer te weinig productie heb..
dronk opeens na 1,5u en daarna nog 40cc flesje..
nu had ze vannacht hele lange nacht (22:30-7:30) dus dat gaan we toch maar weer inkorten :j Komt ze toch veel vaker overdag..

Dus ik roep wel heel stoer, maar stiekem kan ik me over dit soort dingen ook nog steeds druk maken :x

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:01

Lijkt mij juist ideaal, goede nacht en overdag vaker drinken. Hier is het vaak overdag geen tijd en in de nacht inhalen :+

En flesjes geven zou ik wel mee "oppassen" als je lang bv hoopt te geven. Want vaker drinken kan ook zijn om je productie te verhogen en een flesje ontregelt dat dan juist. Dan is het gevaar dat je productie uiteindelijk steeds verder terugloopt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:08

Duc_je schreef:
Lijkt mij juist ideaal, goede nacht en overdag vaker drinken. Hier is het vaak overdag geen tijd en in de nacht inhalen :+

En flesjes geven zou ik wel mee "oppassen" als je lang bv hoopt te geven. Want vaker drinken kan ook zijn om je productie te verhogen en een flesje ontregelt dat dan juist. Dan is het gevaar dat je productie uiteindelijk steeds verder terugloopt.

Heb uiteraard eerst m’n borsten leeg laten drinken, maar dan gaat ze trekken en daar worden we allebei ongelukkig van..
Normaal gesproken doe ik een flesje ipv bv, maar nu eventjes extra, want ze was echt ontroostbaar ..

Voordeel van savonds wakker zijn denk ik :=
Hier slaapt ze altijd super goed tot 17u en dan is het hazenslaapjes en elke 2u drinken..

Is alleen voor m’n werk niet echt handig :x

Edit;
Iemand nog tips?
Ik kolf nu in de ochtend dus 1 borst leeg, maar wil daar eigenlijk wel mee stoppen denk ik.
Is het dan een kwestie van eerst half kolven en dan niet meer of moet daar nog een extra stap tussen?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:18

Lieke schreef:

Ik merk het wanneer ik Mathijs bijna niet meer hoor slikken. Na toeschietreflex is het zuig, slik, zuig, slik, etc. Op een gegeven moment gaat de melk langzamer dan gaat het naar zuig, zuig, slik, zuig, zuig, slik. Als er bijna niets meer in zit (of hij zit vol) laat hij los of gaat het naar zuig, zuig, zuig, zuig, zuig, slikje, zuig, etc. Ik voel dit ook aan mijn borst, echt soepel en slap.

Mijn borsten zijn als hij drinkt nog steeds niet zindelijk na 11 maanden, de volle drupt gewoon vrolijk mee... Maar overdag en als ik op tijd kolf houd ik de boel gewoon droog. Vanaf dat hij een half jaar is dit ongeveer. 's nachts zijn mijn borsten alleen zindelijk als meneer niet doorslaapt (helaas zijn die nachten nog zeldzaam :+ )