[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:31

theadora99 schreef:
Earth schreef:
Ik vraag me nogmaals af wat dit voor voordeel heeft voor de baby?

Ik vraag me af of dat er moet zijn als de baby er geen nadelen van ondervindt?

Dat laatste weet je niet. De melkproductie wordt opgewekt door medicatie, o.a. Domperidon.
Daarvan zegt https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=10171
'Domperidon is in ons land niet erkend voor dat doel. Meer zelfs, in de bijsluiter wordt uitdrukkelijk afgeraden om domperidon te gebruiken tijdens borstvoeding omdat het in kleine hoeveelheden in de moedermelk terechtkomt. Bij kortdurend gebruik zijn tot nu toe geen schadelijke effecten op de baby gezien. Maar het is niet bekend of het bij langer gebruik schadelijk is voor uw baby.'

Dus waarom zou je dat risico lopen als er voor de baby geen voordeel tegenover staat?

Zerena

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:37

Een aantal blijft daar maar op hameren, maar wie zegt dat ze nog steeds die medicatie gebruikt op het moment dat ze daadwerkelijk gaat voeden.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:40

Sclimpre schreef:
theadora99 schreef:
Ik vraag me af of dat er moet zijn als de baby er geen nadelen van ondervindt?

Dat laatste weet je niet. De melkproductie wordt opgewekt door medicatie, o.a. Domperidon.
Daarvan zegt https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=10171
'Domperidon is in ons land niet erkend voor dat doel. Meer zelfs, in de bijsluiter wordt uitdrukkelijk afgeraden om domperidon te gebruiken tijdens borstvoeding omdat het in kleine hoeveelheden in de moedermelk terechtkomt. Bij kortdurend gebruik zijn tot nu toe geen schadelijke effecten op de baby gezien. Maar het is niet bekend of het bij langer gebruik schadelijk is voor uw baby.'

Dus waarom zou je dat risico lopen als er voor de baby geen voordeel tegenover staat?

Ik heb hier regelmatig dingen over gelezen en zodra je borstvoeding op gang is (je moet niet voor niets zo veel kolven) blijft het (als alles goed gaat) op gang. Als het dus voor de geboorte al gewoon goed gaat, stop je met de medicatie en houd je het in stand door drinken en kolven. Dan is de medicatie allang uit je lichaam? Je gebruikt het ook niet tijdens het borstvoeding geven maar ervoor

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:43

Als de borstvoeding eenmaal op gang is en de baby drinkt heeft ze waarschijnlijk geen domperidon meer nodig.

Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen ts!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:00

Mijn voeding liep ronduit ruk, maar ik mocht geen DP gebruiken destijds.

TS gaat echter niet op eigen houtje experimenteren of zo, het lijkt me daarom onzinnig om op de stoel van de arts te gaan zitten die de begeleiding doet.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:25

Op zich mooi dat z’n topic geopend wordt voor veel mensen bijzonder om te volgen. Ik zou het jammer van TS vinden als er niet meer gereageerd wordt voor deze mensen dan moet je geen topic openen. Dat er niet alleen maar positieve reacties komen vind ik ook niet meer als normaal je kan niet verplichten mensen te zwijgen of alleen positief commentaar te geven. Dat is ook heel naïef gedacht bij het openen van z’n topic… Ik vind het juist goed dat andere mensen advies geven dat niet iedereen zomaar denkt ow lijkt me leuk ik ga het ook doen. Dat TS niks met het advies doet geeft niks tis haar lichaam maar andere kunnen er best wat van opsteken.
Dus hopelijk wordt er nog gepost hoe het verder vordert voor degene die het interessant vinden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:26

bambi schreef:
Mooi topicstarter, ik ben wel bekend met het onderwerp. Besef wel dat domperidon op dit moment heel lastig te verkrijgen is via de huisarts dus ik zou dat zsm navragen.

Domperidon is gewoon leverbaar gelukkig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:27

Ryder schreef:
de voedingswaarde van borstvoeding hangt niet af van hoe de lactatie is opgewekt, maar van de baby. Je hormonen reageren op het kind, en dat gecombineerd met de afstemming die gebeurt n.a.v. het speeksel van het kindje (dat op je tepel zit) verandert de samenstelling van de melk. Twijfelen aan de voedingswaarde van borstvoeding is zo achterhaald.

TS: interessant proces! Ik ben heel benieuwd naar hoe het je zal vergaan!

Ik denk dat niet helemaal klopt wat je zegt want moeders die alleen kolven hebben geen speeksel op hun tepel.

En ik twijfel niet aan de voedingswaarde van borstvoeding, ik twijfel aan de voedingswaarde van kunstmatig opgewekte borstvoeding zonder dat je zelf een baby gekregen hebt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:23

Dan twijfel je dus aan de waarde van die borstvoeding en zoals al eerder gezegd, is dat onafhankelijk van hóé de voeding is opgewekt.

Het klopt wel dat gekolfde voeding minder is afgestemd op het kind dat live voeding. Maar zoals de WHO ook aangeeft, is de voorkeur Vwb voeding als volgt:
1. Borstvoeding live van eigen moeder;
2. Borstvoeding afgekolfd van eigen moeder;
3. Donormelk;
4. Kunstvoeding.

Hierbij wordt dus geen onderscheid gemaakt in de manier van opwekken, BV is BV. En alle BV is in de basis beter dan KV (met bepaalde uitzonderingen, uiteraard).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:06

Britt schreef:
Dan twijfel je dus aan de waarde van die borstvoeding en zoals al eerder gezegd, is dat onafhankelijk van hóé de voeding is opgewekt.

Het klopt wel dat gekolfde voeding minder is afgestemd op het kind dat live voeding. Maar zoals de WHO ook aangeeft, is de voorkeur Vwb voeding als volgt:
1. Borstvoeding live van eigen moeder;
2. Borstvoeding afgekolfd van eigen moeder;
3. Donormelk;
4. Kunstvoeding.

Hierbij wordt dus geen onderscheid gemaakt in de manier van opwekken, BV is BV. En alle BV is in de basis beter dan KV (met bepaalde uitzonderingen, uiteraard).

Uiteraard is KV het minst goed. Maar donormelk is geen melk wat opgewekt is. Dat is melk van vrouwen die een kindje gekregen hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:14

Als de melk iets minder voedzaam is dan meldt het kindje zich gewoon vaker voor de volgende voeding.
Dat lijkt me nou niet perse een enorm probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:22

janderegelaa schreef:
Ryder schreef:
de voedingswaarde van borstvoeding hangt niet af van hoe de lactatie is opgewekt, maar van de baby. Je hormonen reageren op het kind, en dat gecombineerd met de afstemming die gebeurt n.a.v. het speeksel van het kindje (dat op je tepel zit) verandert de samenstelling van de melk. Twijfelen aan de voedingswaarde van borstvoeding is zo achterhaald.

TS: interessant proces! Ik ben heel benieuwd naar hoe het je zal vergaan!

Ik denk dat niet helemaal klopt wat je zegt want moeders die alleen kolven hebben geen speeksel op hun tepel.

En ik twijfel niet aan de voedingswaarde van borstvoeding, ik twijfel aan de voedingswaarde van kunstmatig opgewekte borstvoeding zonder dat je zelf een baby gekregen hebt.

De samenstelling qua antistoffen wordt geregeld door o.a. het speeksel van het kind.
De voedingswaarde door de frequentie van drinken. Zie mijn eerdere posts hier voor een wat langere uitleg.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:22

Sizzle schreef:
Als de melk iets minder voedzaam is dan meldt het kindje zich gewoon vaker voor de volgende voeding.

Jij verwart voedzaam met een volle maag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:24

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:

Nee, niet. Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in borstvoeding.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:31

Ik denk het wel:

voedzaam BETEKENIS & DEFINITIE
voedzaam - Bijvoeglijk naamwoord
1. veel nuttige voedingsstoffen bevatten
♢ Zij nuttigden een eenvoudige, doch voedzame maaltijd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:33

Wat een onnozele discussie is dit :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:34

janderegelaa schreef:
Ik denk het wel:

voedzaam BETEKENIS & DEFINITIE
voedzaam - Bijvoeglijk naamwoord
1. veel nuttige voedingsstoffen bevatten
♢ Zij nuttigden een eenvoudige, doch voedzame maaltijd.

Als de melk dus minder voedzaam is, zal de baby vaker “komen” om alsnog in alle voedingstoffen voorzien te worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:43

MarcoBorsato schreef:

Inderdaad.

Baby zal ongetwijfeld de biest van de 'eigen' moeder krijgen. Ook bij mensen worden de antilichamen alleen in de eerste melk overgedragen. Na 24-36 uur 'sluiten' de darmen zich voor deze stoffen en worden ze gewoon niet meer opgenomen. Dus gepraat over antilichamen die moeder of TS aanmaken of niet aanmaken is flauwekul, die worden gewoon niet opgenomen.

Qua verdere voeding kan het veel kanten op gaan:

'Echte' moeder levert merendeel van de voedingen (zoals gepland), TS vult aan (gedurende vermoedelijk een vrij korte periode wegens te weinig stimulans)

'Echte' moeder levert alle voedingen want de opwekking van melk van TS lukt niet.

Beide moeders leveren beide evenveel melk maar drogen daardoor beide (te) snel op -> KV.

Borstvoeding van 'echte' moeder lukt niet maar borstvoeding van TS lukt wel. Mogelijk zou dán de voedingswaarde een probleem kunnen zijn - dat kan dan met KV worden opgelost

Borstvoeding lukt niet bij beiden. Jammer, kan gebeuren, dan wordt het KV.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:47

Ibbel schreef:
MarcoBorsato schreef:

Inderdaad.

Baby zal ongetwijfeld de biest van de 'eigen' moeder krijgen. Ook bij mensen worden de antilichamen alleen in de eerste melk overgedragen. Na 24-36 uur 'sluiten' de darmen zich voor deze stoffen en worden ze gewoon niet meer opgenomen. Dus gepraat over antilichamen die moeder of TS aanmaken of niet aanmaken is flauwekul, die worden gewoon niet opgenomen.

Qua verdere voeding kan het veel kanten op gaan:

'Echte' moeder levert merendeel van de voedingen (zoals gepland), TS vult aan (gedurende vermoedelijk een vrij korte periode wegens te weinig stimulans)

'Echte' moeder levert alle voedingen want de opwekking van melk van TS lukt niet.

Beide moeders leveren beide evenveel melk maar drogen daardoor beide (te) snel op -> KV.

Borstvoeding van 'echte' moeder lukt niet maar borstvoeding van TS lukt wel. Mogelijk zou dán de voedingswaarde een probleem kunnen zijn - dat kan dan met KV worden opgelost

Borstvoeding lukt niet bij beiden. Jammer, kan gebeuren, dan wordt het KV.

En de kans dat beide mama’s kunnen voeden, die bestaat ook. Eventueel gebrek aan stimulans zou met een kolf opgevangen kunnen worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:50

Daar staan toch twee mogelijkheden van genoemd? Grotendeels 'echte' moeder - zoals de bedoeling - of beide evenveel? Met in beide opties de grote mogelijkheid dat de produktie daar bij (een van) beiden onder lijdt. En of dat met genoeg kolven is op te vangen, tja, dat zou misschien kunnen. Vergt wel een hoop...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:52

Ik zou in dat geval eerder denken dat je de voedingen die de andere mama geeft, zelf alsnog kolft en invriest voor later. Op deze manier kun je de BV periode echt lang rekken en je hebt altijd voldoende achter de hand voor werkdagen, etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:56

Waarmee het hele 'non-issue' over of de melk aangepast wordt aan wat baby nodig heeft ook meteen op de helling gaat. Want de melk die je 3 weken geleden hebt ingevroren is dus ook niet aan de dag van ontdooien aangepast :D

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:04

Hoi,

Eerst en vooral proficiat met jullie zwangerschap en fijn dat jullie jullie de komst van jullie kindje zo goed voorbereiden.

Ik ben mama van drie dochters die elk eerst 6 maanden exclusief bv en daarna bv op vraag in combinatie met rapley hebben gekregen, waarvan kind één 17 maanden bv, kind twee 27 maanden bv en kind drie ongeveer 3,5 jaar bv en een gedeelte getandemd (dus een baby en peuter tegelijk en vaak nog effe kolven tussendoor voor de snottebellen van de kleuter te verminderen).

Ik heb regelmatig gegrapt en gevloekt dat een extra paar borsten toch handig waren geweest dus mijn steun heb je :D .

Mocht je met praktische of andere vragen zitten, contacteer La Letche Leage, zij weten een pak meer dan doorsnee arts of (spijtig genoeg) lactatiekundige.

Zoek een bvvriendelijk forum voor steun voor jullie beiden. Het is niet omdat bv geven een natuurlijk fenomeen is, dat het vanzelf gaat.

Mocht je nog vragen hebben, ik heb zelf lang op een (Belgisch) bv en natuurlijk ouderschap forum als moderator eerste hulp bij bv-vragen beantwoord. Je mag altijd een pb sturen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:18

Ibbel schreef:
Waarmee het hele 'non-issue' over of de melk aangepast wordt aan wat baby nodig heeft ook meteen op de helling gaat. Want de melk die je 3 weken geleden hebt ingevroren is dus ook niet aan de dag van ontdooien aangepast :D

Dat is dus ook mijn verbazing. Want toen mijn destijds vrouw afkolfde voor onze dochter toen werd er verteld dat je die melk beter niet kon invriezen maar toch redelijk snel moest gebruiken omdat de samenstelling veranderd naarmate de baby ouder wordt. En daarom vraag ik mij dus af of de voedingswaarde (dus niet de verzadigingswaarde) net zo hoog is als die van de biologische moeder. Want als de samenstelling van melk veranderd door speeksel van de baby (wat ik graag geloof maar ik kan er niets over vinden) dan heeft afkolven dus geen zin….

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:18

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:

Traumaatje dat je zo heftig reageert?