Redenen om je wél te laten vaccineren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:46

_Tarzan schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat fijn om te lezen dat er ook mensen zijn met dezelfde mening over vaccineren.
Over heel social media zie/lees ik alleen maar de anti-vaxers, prima, moet iedereen zelf weten maar je hoeft niet onder ieder bericht over corona je zin door te drijven :=

.

Holle vaten...
Ik zie hetzelfde op sociale media, maar niet IRL, ik ken letterlijk geen enkele anti-vaccer. Hier in IJsland is al bijna iedere volwassene ingeënt.

Kinke

Re: Redenen om je wél te laten vaccineren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:47

ik ken er wel een paar helaas. Wonen hier vlakbij. Geloven in alle complot theorieën die je maar kunt verzinnen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:58

Lijkt mee heerlijk zo’n maatschappij Kuggur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:03

Engels stuk over aandoening die kinderen kunnen oplopen door een Corona infectie. Is in het Engels maar kern van het verhaal, jongeren die niet eens ziek worden door Corona kunnen enkele weken later juist wel een ernstig beeld ontwikkelen. In Amerika zijn 4000 gevallen bekend waarvan 36 met dodelijke afloop.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-57551285.amp

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:27

Kuggur schreef:
_Tarzan schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat fijn om te lezen dat er ook mensen zijn met dezelfde mening over vaccineren.
Over heel social media zie/lees ik alleen maar de anti-vaxers, prima, moet iedereen zelf weten maar je hoeft niet onder ieder bericht over corona je zin door te drijven :=

.

Holle vaten...
Ik zie hetzelfde op sociale media, maar niet IRL, ik ken letterlijk geen enkele anti-vaccer. Hier in IJsland is al bijna iedere volwassene ingeënt.

Klopt, IRL ken ik er -gelukkig- ook niet zo veel! Maar valt gewoon op dat heel social media overspoelt wordt door de anti-vaxers :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:32

Mijn reden was : ik had er een goed gevoel over en wil straks lekker naar Griekenland op vakantie.
Ik ben volledig gevaccineerd en er super blij mee.
Mijn vriend wil ook niet. Hij heeft Corona gehad. Moet iedereen zelf weten.
En al die complot denkers die denken maar een eind heen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:34

Ik weet niet of dit artikel toegankelijk is voor anderen (heb abonnement) maar dit is toch echt ook te gek voor woorden. Wetenschappers die bedreigd worden omdat ze op TV een wetenschappelijk onderbouwde mening geven:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/29/be ... b-a4049289

Dat is toch echt wel de pest van internet en social media. Al die idioten kunnen elkaar veel te makkelijk vinden én allerlei privé informatie op internet gooien om mensen daadwerkelijk te (gaan) bedreigen.
Walgelijk, en vooral walgelijk dat de wetgeving er helemaal nog niet op is ingesteld om dit soort excessen in de kiem te kunnen smoren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:36

En weer even on topic: het feit dat een flink percentage (rond de 20% meen ik, even uit het hoofd) van de delta-variant covid patienten diabetes ontwikkelt gedurende en na de covid is imo ook een reden om (vooral ook voor jongeren) te vaccineren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:42

Kinke schreef:
ik ken er wel een paar helaas. Wonen hier vlakbij. Geloven in alle complot theorieën die je maar kunt verzinnen

Hier ook. Tot het vervelende aan toe. Ik deel heel bewust niks over corona op mijn sociale media. Bij de meeste anti's die zo spammerig zijn denk ik 'krijg het maar en wordt dan maar goed ziek :='

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:49

Ibbel schreef:
Ik weet niet of dit artikel toegankelijk is voor anderen (heb abonnement) maar dit is toch echt ook te gek voor woorden. Wetenschappers die bedreigd worden omdat ze op TV een wetenschappelijk onderbouwde mening geven:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/29/be ... b-a4049289

Dat is toch echt wel de pest van internet en social media. Al die idioten kunnen elkaar veel te makkelijk vinden én allerlei privé informatie op internet gooien om mensen daadwerkelijk te (gaan) bedreigen.
Walgelijk, en vooral walgelijk dat de wetgeving er helemaal nog niet op is ingesteld om dit soort excessen in de kiem te kunnen smoren.

Vizier op Links is een hele enge club.. zij plaatsen ook namen / adressen van mensen op Socials met de oproep om te intimideren... Ik snap werkelijk waar niet dat dat mag.. Althans, dat er niks tegen gedaan kan worden... Misschien een echte dictator uitnodigen een keer, en die het op laten lossen.. stelletje mafklappers...
Met Internet is er een hele subcultuur ontstaan van een soort anarchisten die anoniem hun eigen versie van sims kunnen spelen ofzo ...

maar goed, dat is offtopic

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:56

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste spuit gehaald en ik ben echt zo blij! Ik vraag me alleen wel af... krijg je nu bij de eerste of tweede vaccinatie die chip ingespoten? :?

De redenen dat ik mij laat vaccineren:
1. Ik ben pro vaccineren, veel ziekten zijn min of meer de wereld uit doordat we er tegen gevaccineerd zijn. Mijn kind heeft dus tot nu toe ook al zijn vaccinaties gehad en zal ook die voor corona krijgen, zodra zijn leeftijd is vrijgegeven.
2. Ik heb teveel mensen gezien en gehoord (ook jongen mensen, eind tiener, begin twintiger) die corona hebben doorgemaakt en mensen van de eerste golf die nog steeds niet de oude zijn (niet kunnen doen wat ze willen, niet vol kunnen werken, benauwd, geen conditie). Ik wil niet het risico lopen er straks ook zo bij te lopen. Ik ben ook niet bang voor corona, dat zal ik echt wel overleven, maar die restverschijnselen hoef ik echt niet
3. Ik vaccineer ook voor mijn medemens. Er is een groep die het vaccin niet kan nemen, maar ook mensen die gevaccineerd zijn, kunnen nog corona krijgen. Dus hoe minder kans we hebben het virus te krijgen, hoe veiliger we allemaal zijn.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:11

ik als, anti vaccer, heb mij van de week na maanden dubben gevaccineerd. Voelt het goed, nee! hememaal niet eigenlijk. Waarom dan wel?

Voor mij was het kiezen uit twee kwaden. Ik sta niet helemaal achter vaccinatie, maar ik wil ook geen corona krijgen. Ik zie in mijn omgeving steeds meer wat het virus met iemand kan doen. Ook jonge, gezonde mensen die nu met Long Covid zitten.

Dat heeft voor mij de afweging laten omslaan naar toch maar vaccineren. Mijn man laat zich overigens niet vaccineren. Dat is prima! ik respecteer een ieders mening en ik vind dat een ieder zijn eigen keuze moet mogen maken.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:13

mandy_toy schreef:
ik als, anti vaccer, heb mij van de week na maanden dubben gevaccineerd. Voelt het goed, nee! hememaal niet eigenlijk. Waarom dan wel?

Voor mij was het kiezen uit twee kwaden. Ik sta niet helemaal achter vaccinatie, maar ik wil ook geen corona krijgen. Ik zie in mijn omgeving steeds meer wat het virus met iemand kan doen. Ook jonge, gezonde mensen die nu met Long Covid zitten.

Dat heeft voor mij de afweging laten omslaan naar toch maar vaccineren. Mijn man laat zich overigens niet vaccineren. Dat is prima! ik respecteer een ieders mening en ik vind dat een ieder zijn eigen keuze moet mogen maken.

Ik kan me helemaal voorstellen dat het dubbel is... :(:) Heb jij ook nog druk gehad van de buitenwereld/omgeving? Vriendin van me heeft dit heel sterk en weet oprecht niet wat ze gaat doen (wel/niet vaccineren), zij wordt wel enorm gepusht door haar omgeving en dat maakt dat ze gewoon echt een beetje in paniek is.

Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad, voelde ook niet 100% goed maar net als jij weegt op dit moment gezond blijven (en mijn familie) zwaarder dan het effect op lange termijn.

Overigens ben ik geen anti-vaccer of gekkie, integendeel :D Maar met name rondom zwangerschap en kinderwens is er gewoon heel weinig bekend, en dat maakte voor mij dat ik toch wel extra heb stilgestaan bij het wel of niet vaccineren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:14

Mandy_toy, hulde maar dat het niet goed voelt snap ik als pro vaxxer helemaal.
Of je nu pro of anti bent, ik denk dat bijna niemand fluitend die prik laat zetten.
Over een aantal jaren is het net zo normaal als de griepprik maar nu is het gewoon nieuw en dat roept bij iedereen toch wat spanning op . Grote klasse dat je wel bent gegaan .

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:18

Dank voor dit topic, TS. Ik was afgehaakt op de felle pro-anti topics, daar ken ik al teveel mensen van in mijn eigen omgeving. Fijn dat hier mensen reageren die zich in de wetenschappelijke materie verdiepen. Kunnen jullie misschien een aantal onderzoeken waar jullie hiernaar verwijzen delen zodat ik mezelf daarin kan verdiepen? Ik merk dat ik aanloop tegen de juiste zoektermen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:27

mandy_toy schreef:
ik als, anti vaccer, heb mij van de week na maanden dubben gevaccineerd.

Dan ben je dus geen anti vaccer (meer).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:29

mar_fay schreef:
Dank voor dit topic, TS. Ik was afgehaakt op de felle pro-anti topics, daar ken ik al teveel mensen van in mijn eigen omgeving. Fijn dat hier mensen reageren die zich in de wetenschappelijke materie verdiepen. Kunnen jullie misschien een aantal onderzoeken waar jullie hiernaar verwijzen delen zodat ik mezelf daarin kan verdiepen? Ik merk dat ik aanloop tegen de juiste zoektermen.

Waar ben je specifiek naar op zoek ? Inmiddels zijn er zoveel onderzoeken dat het inderdaad lastig kan zijn.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:48

Er zijn twee zaken waar ik tegenaan loop. Vooropgesteld: ik ben in principe niet tegen vaccineren, maar juist voor - zeker bij kinderziektes, waarbij de oudere kinderen de jongere kinderen beschermen.
1) Ik neig naar de 'oude' vaccins, niet de mRNA vaccins. Reden hiervoor is dat ik genetische veranderingen ook bij planten/voedsel niet oké vindt; het in mijn eigen lijf laten spuiten (terwijl ik eventueel nog kinderen zou willen) voelt dan helemaal niet goed. Bij planten blijft deze verandering bestaan, dus ik verwacht dat dit bij mensen ook zo is - zonder dat dat nu goed getest kan worden, aangezien deze kinderen nog niet volwassen kunnen zijn.
2) De garantstelling van overheden dat vaccinbedrijven zijn gevrijwaard van enige gezondheidsschadeclaims mocht er wél iets fout gaan op de langere termijn biedt geen vertrouwen. De overheid heeft zich al vaker onbetrouwbaar getoond - ondanks dat ik volledig achter de democratie sta worden er enorme fouten gemaakt; zodra de overheid verantwoordelijk is geven ze (in eerste instantie) niet thuis (o.a. toeslagenaffaire, urgenda), een manier van handelen die bedrijven niet vreemd is. Ieder medicijn en elk vaccin heeft bijwerkingen, maar dat hebben ziektes en genotsmiddelen ook dus dat is oké. Het feit dat men hiervoor echter niet verantwoordelijk gesteld kan worden, dát vind ik niet oké en getuigd wat mij betreft van de macht en immuniteit van het grote geld. Hoe staan jullie hierin?

Wat betreft onderzoeken; ik ben met name benieuwd naar de specifieke (langdurige) werking van de verschillende vaccins én naar onderzoek met betrekking tot mijn bovenstaande punten. Medische geneeskunde behoort niet tot mijn vakgebied (dat is letteren), het doorlezen van wetenschappelijk onderzoek ben ik wel gewend. Ik probeer kritisch te blijven zonder sceptisch te zijn, maar merk dat dat - mede door de invloed van mensen om mij heen - lastig is. Ergens in het midden hangen betekent dat je van beide kanten wordt toegesproken en dat vind ik maar vervelend, dus het hier bespreken voelt prettiger dan (met sommige mensen) in mijn persoonlijke omgeving.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 10:51

Kuggur schreef:
mandy_toy schreef:
ik als, anti vaccer, heb mij van de week na maanden dubben gevaccineerd.

Dan ben je dus geen anti vaccer (meer).

Wellicht lees ik het verkeerd, maar dit komt op mij als een irritante 'na na na na naaa naaaaa' over. Zullen we gewoon blij zijn dat mandy_toy deze keuze heeft gemaakt, ons begrip uitdrukken voor het dubbele gevoel en het daarbij laten?

Graag gedaan mar_fay, ik was ook heel erg toe aan een onderbouwd topic en ik vind het fijn dat het ondanks strubbelingen toch een vruchtbaar topic blijkt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:01

Marfay , genetisch gemanipuleerd voedsel en mRNA vaccinatie is een totaal verschillend iets, door vaccinatie veranderen je genen niet.
De reden dat overheden zich garant gesteld hebben is om fabrikanten zo snel mogelijk te laten werken aan vaccins. Normaal gaat er nog maanden aan soebatten overheen , misschien nog wel langer om de juiste afspraken op papier te krijgen, die tijd was er niet.
Wat betreft langdurige werking, er komen steeds meer onderzoeken en een volledig antwoord is nog niet mogelijk aangezien we er nog midden in zitten. Er word simpelweg nog niet lang genoeg gevaccineerd om daar antwoord op te kunnen geven. Maar de eerste berichten zijn hoopgevend.
Ik zal nog even zoeken naar onderzoek over de mRNA techniek.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:07

mar_fay schreef:
Ieder medicijn en elk vaccin heeft bijwerkingen, maar dat hebben ziektes en genotsmiddelen ook dus dat is oké. Het feit dat men hiervoor echter niet verantwoordelijk gesteld kan worden, dát vind ik niet oké en getuigd wat mij betreft van de macht en immuniteit van het grote geld. Hoe staan jullie hierin?

hoe bedoel je dat, als je kanker krijgt van roken, kan je daar toch ook de tabaksindustrie niet verantwoordelijk voor stellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:09

mar_fay schreef:
1) Ik neig naar de 'oude' vaccins, niet de mRNA vaccins. Reden hiervoor is dat ik genetische veranderingen ook bij planten/voedsel niet oké vindt; het in mijn eigen lijf laten spuiten (terwijl ik eventueel nog kinderen zou willen) voelt dan helemaal niet goed. Bij planten blijft deze verandering bestaan, dus ik verwacht dat dit bij mensen ook zo is - zonder dat dat nu goed getest kan worden, aangezien deze kinderen nog niet volwassen kunnen zijn.

Ik pak eerst deze even.

Je brengt met een mRNA vaccin geen wijzigingen in je eigen genetische materiaal aan (laat staan blijvende). Blijvende genetische wijzigingen in menselijk DNA aanbrengen (gentherapie, bv om cystic fibrose - puntmutaties - te genezen) is tot nu toe onmogelijk gebleken. Er ís nu gentherapie voor een aantal puntmutaties die CF veroorzaken, maar die therapie moet herhaald worden, want blijvend het juiste DNA inbouwen in een mens kan op dit moment gewoon echt nog niet. Was het maar waar, want dan zouden een aantal akelige chronische ziekten dus daadwerkelijk genezen kunnen worden!

Wat doe je dan wel met mRNA en wat doet een 'klassiek' vaccin?

Een klassiek vaccin brengt een heel virus (dood of verzwakt) of een deel van een virus (meestal een heel karakteristiek stuk eiwit) in je lichaam. Jouw lichaam ziet dat dat 'fout' eiwit is (het lijkt niet op je eigen eiwitten of op eten) en gaat antilichamen maken tegen dat eiwit.

Een mRNA vaccin pakt 1 stapje eerder. Dat brengt de 'printopdracht' voor dat karakteristieke stuk eiwit in je lichaam en daardoor gaat je eigen lichaam die printopdracht uitvoeren. Dat soort printopdrachten maakt je eigen lichaam dagelijks, om je spieren te repareren of andere onderdelen te vervangen of te laten groeien. Als het karakteristieke stukje viruseiwit eenmaal gemaakt is door je eigen lichaam, zegt daarna je eigen lichaam: ho, ik heb dat wel gemaakt, maar da's niet goed hoor, dat hoort hier niet. En gaat de snipperaar maken (antilichamen dus) waarmee het papiertje dat uit de printer is komen rollen (dat viruseitwit) versnipperd kan worden.

Printopdrachten zijn tijdelijk. Eenmaal verstuurd naar de printer zijn ze weg. Dat geldt ook voor mRNA. Dat zijn sowieso hele instabiele moleculen (vandaar dat het moeilijkste aan de vaccins is en was ze 'heel' te houden, en dat gaat het beste bij lage temperaturen) en ze worden dus na aflezen heel snel afgebroken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:11

Ik ben volledig gevaccineerd, met moderna via m'n werk.

Mijn keuzes om het wel te doen:
-Woon nog bij m'n ouders, die ook al wat ouder worden. Wil hun beschermen.
-Ik werk in de zorg met onderandere kwetsbare groepen.
-Wil zelf ook niet het risico lopen op rest verschijnselen. Heb met m'n werk bij zowel jong als oud corona gezien. Hoe veel kwaad het ook kan bij jongere zonder voorgeschiedenis.
-Zonder vaccinaties zouden we heel veel nare ziektes nog actief hebben, hierdoor vind ik het een goede manier om iets in de dammen.

Het is voor mij ook niet het eerste vaccin wat nog niet lang op de markt is. Vanuit familie die in de farmacie werkt weet ik hoe streng de bijwerkingen worden bijgehouden en gecontroleerd, wat gerust steld. Pech kan je altijd hebben, maar dat kan ook met paracetemol..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:25

mar_fay schreef:
Er zijn twee zaken waar ik tegenaan loop. Vooropgesteld: ik ben in principe niet tegen vaccineren, maar juist voor - zeker bij kinderziektes, waarbij de oudere kinderen de jongere kinderen beschermen.

Bij planten is het een kwestie van DNA mengen van soorten waarvan de geslachtsdelen niet in elkaar passen. Dat kan dus enkel in een lab, want via wattenstaafje stuifmeel op stamper smeren werkt dan niet.
mRNA is geen DNA (blauwdruk voor het organisme).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:27

fokfanaat schreef:
mar_fay schreef:
Ieder medicijn en elk vaccin heeft bijwerkingen, maar dat hebben ziektes en genotsmiddelen ook dus dat is oké. Het feit dat men hiervoor echter niet verantwoordelijk gesteld kan worden, dát vind ik niet oké en getuigd wat mij betreft van de macht en immuniteit van het grote geld. Hoe staan jullie hierin?

hoe bedoel je dat, als je kanker krijgt van roken, kan je daar toch ook de tabaksindustrie niet verantwoordelijk voor stellen.

Dat is zeker, maar roken is wel een hele bewuste keuze waarvan de langetermijneffecten al heel goed bekend zijn. En waarbij de overheid niet zegt: 'begin alsjeblieft met roken!' ofwel 'roken beschermt tegen ziektes!'.
Ik doelde meer op bijwerkingen bij medicijnen en vaccinaties, evenals bijwerkingen bij ziektes - het is duidelijk af te wegen. Dat geldt voor mij bij Covid-vaccinaties eveneens; dat de risico's afnemen is me duidelijk, dat dat niet betekent dat je volledig veilig bent en dat je lichaam niet in de afweer gaat dat vind ik ook prima.
Overigens wordt de tabaksindustrie wel degelijk aangeklaagd voor het bewust verslavend maken van potentieel dodelijke producten, maar dat terzijde: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/om- ... -doodslag/

@Bigone, @Ibbel, dankjulliewel. Ik ben dus echt specifiek op zoek naar onderzoeken die dit proces in de niet versimpelde vorm beschrijven - ondanks dat jullie uitleg helder is voor een leek merk ik dat ik juist de volledige terminologie wil kunnen lezen. Alle uitleg over termen zoek ik dan wel op (ik heb nu met al die regen toch tijd over), maar juist de versimpelde uitleg maakt me sceptisch - sorry!

Mijn keuze om het wel te doen is overigens specifiek de mogelijkheid op langdurige klachten. Door een ongeval heb ik al hersenletsel, ik wil de bijbehorende klachten niet verergeren want dat zou een nog ernstigere invloed op mijn leven betekenen. Mijn redenen om het niet te doen (naast mijn twijfel) is voornamelijk de oneerlijke mondiale verdeling van vaccins. Mijn gevoel zegt dat ze 'mijn' vaccin echt beter aan een ander kunnen geven in een land waar de gezondheidszorg slechter is, dat zou mondiaal (mits dit massaler gebeurt) meer invloed hebben dan mijn relatief gezonde lijf in dit land prikken, ondanks dat dat individueel misschien een minder verstandige keuze is.
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 01-07-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt