Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:12

Niks is zeker in het leven.
Maar de Nederlandse vereniging voor obstetrie en gynaecologie ziet geen bezwaren voor het vaccineren van zwangere en borstvoedende dames.
Gek dat je huisarts en je verloskundige je dat niet vertellen. Het is logisch dat zij het niet weten, het is hun vakgebied niet en zij hebben er geen studie naar gedaan, maar verwijs dan naar mensen die er wel onderzoek naar hebben gedaan. Zoals de NVOG :)

Wat overigens wél vrij zeker is, is dat het zwanger doormaken van covid-19 heftiger is voor de moeder en gevolgen kan hebben voor het ongeboren kind.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-06-21 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:12

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:49

spoekie schreef:
Oprechte interesse: is het al zeker dat het de foetus niet negatief kan beïnvloeden, ook niet in bijvoorbeeld de ontwikkeling op latere leeftijd?
Ik ben namelijk 17 weken zwanger en gigantisch in dubio. Wat mij tegen houdt is de angst dat het op langere termijn toch negatieve effecten heeft op het kindje.
Huisarts en verloskundige zeggen hier allebei dat ze het gewoonweg niet weten, dus daarin niet kunnen adviseren.

De gynaecologen uit het AMC raden het vaccin aan, dat doen ze niet zonder goede reden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:01

MarcoBorsato schreef:
spoekie schreef:
Oprechte interesse: is het al zeker dat het de foetus niet negatief kan beïnvloeden, ook niet in bijvoorbeeld de ontwikkeling op latere leeftijd?
Ik ben namelijk 17 weken zwanger en gigantisch in dubio. Wat mij tegen houdt is de angst dat het op langere termijn toch negatieve effecten heeft op het kindje.
Huisarts en verloskundige zeggen hier allebei dat ze het gewoonweg niet weten, dus daarin niet kunnen adviseren.

De gynaecologen uit het AMC raden het vaccin aan, dat doen ze niet zonder goede reden.

Kleine moeite om contact op te nemen met eigen gynaecoloog en navraag te doen, me dunkt.

verootjoo

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:13

In NL heb je niet standaard een gynaecoloog en wordt het doorgaans niet op prijs gesteld om er zomaar een te bellen.
Des te raarder vind ik het eigenlijk dat die HA en verloskundige geen duidelijk standpunt nemen.
‘We kunnen niet adviseren want we weten niks’. Lekker makkelijk, er zijn voor hun wel mensen te bereiken die op de hoogte zijn van de laatste inzichten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:19

verootjoo schreef:
In NL heb je niet standaard een gynaecoloog en wordt het doorgaans niet op prijs gesteld om er zomaar een te bellen.
Des te raarder vind ik het eigenlijk dat die HA en verloskundige geen duidelijk standpunt nemen.
‘We kunnen niet adviseren want we weten niks’. Lekker makkelijk, er zijn voor hun wel mensen te bereiken die op de hoogte zijn van de laatste inzichten.

Oh ik dacht dat dat standaard is als je zwanger bent :o.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:20

_San87_ schreef:
Kleine moeite om contact op te nemen met eigen gynaecoloog en navraag te doen, me dunkt.

Ja, wat Vero zegt, zonder dat je medisch bent heb je geen gyn. Maar je kunt als zwangere op insta reageren, social media is heel toegankelijk bij ze.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:23

Ik heb het er vorige controle (vorige week) uitvoerig met de VK over gehad. Niet lang erna kwam er een mail uit de praktijk met alle tot nu toe gepublicwerde artikelen. Daaruit bleek dat er geen bezwaren bestaan om te vaccineren als zwanger dan wel zogend. Echter waren deze onderzoeken slechts op kleine schaal beschikbaar, omdat tijd hierin een belangrijke factor is. Vanuit de praktijk worden er geen uitlayingen gedaan wel/niet te vaccineren.

Mijn keus hierin is duidelijk. Ik ga ergens de komende twee weken bevallen en kreeg pas afgelopen week een oproep. Ik heb al mijn kracht nodig voor de bevalling en weet niet wat voor invloed de vaccinatie op mijn gezondheid zal hebben.

Dat ik nog twijfel me te laten vaccineren tijdens het geven van borstvoeding is omdat mijn prioriteiten nu liggen bij het gezond op de wereld zetten van onze zoon.

Ik krijg de indruk dat zodra men zich zonder reden niet laat vaccineren, dat eerder geaccepteerd wordt dan dat de reden een zwangerschap dan wel borstvoeding is. Als ik daarover niets had gezegd had er wellicht geen haan naar gekraaid.

Hoe je kunt zeggen dat mensen zich niet laten voorlichten is mij een raadsel. Want vanaf een scherm is dat best lastig te beoordelen. Ik heb bijna spijt dat ik gereageerd heb.

Hopelijk kan ik jullie over max. 2 weken goed nieuws brengen! <3

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:29

Gimme_Joy schreef:
Ik heb het er vorige controle (vorige week) uitvoerig met de VK over gehad. Niet lang erna kwam er een mail uit de praktijk met alle tot nu toe gepublicwerde artikelen. Daaruit bleek dat er geen bezwaren bestaan om te vaccineren als zwanger dan wel zogend. Echter waren deze onderzoeken slechts op kleine schaal beschikbaar, omdat tijd hierin een belangrijke factor is. Vanuit de praktijk worden er geen uitlayingen gedaan wel/niet te vaccineren.

Mijn keus hierin is duidelijk. Ik ga ergens de komende twee weken bevallen en kreeg pas afgelopen week een oproep. Ik heb al mijn kracht nodig voor de bevalling en weet niet wat voor invloed de vaccinatie op mijn gezondheid zal hebben.

Dat ik nog twijfel me te laten vaccineren tijdens het geven van borstvoeding is omdat mijn prioriteiten nu liggen bij het gezond op de wereld zetten van onze zoon.

Ik krijg de indruk dat zodra men zich zonder reden niet laat vaccineren, dat eerder geaccepteerd wordt dan dat de reden een zwangerschap dan wel borstvoeding is. Als ik daarover niets had gezegd had er wellicht geen haan naar gekraaid.

Hoe je kunt zeggen dat mensen zich niet laten voorlichten is mij een raadsel. Want vanaf een scherm is dat best lastig te beoordelen. Ik heb bijna spijt dat ik gereageerd heb.

Een beetje vriendelijker mag wel, je reageert op iemand die er ervaring mee heeft. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:30

Ik kan me goed voorstellen dat je liever even wacht. Maar ik geloof niet dat de reacties bedoeld waren om je over te halen, maar meer om te zeggen dat het wel bekend is of een zwangere kan vaccineren, aangezien jij aangaf dat jouw huisarts het niet wist.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:32

MarcoBorsato schreef:
Gimme_Joy schreef:

Een beetje vriendelijker mag wel, je reageert op iemand die er ervaring mee heeft. :)

Ik geef slechts terug wat ik krijg. Daar heeft het hebben van ervaring vrij weinig mee te maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:33

Laten we maar gewoon weer ontopic gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:33

Ja! Sterker nog, de eerste Pfizer zit er al in. Over 2 weken de tweede.
Ik ben zelf dan wel fit maar heb wel mensen om mij heen die meer risico lopen en zit zelf ook niet te wachten op eventuele restklachten.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:47

nynke55 schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat je liever even wacht. Maar ik geloof niet dat de reacties bedoeld waren om je over te halen, maar meer om te zeggen dat het wel bekend is of een zwangere kan vaccineren, aangezien jij aangaf dat jouw huisarts het niet wist.

Dat was ik :) mijn huisarts weet wel wat het landelijk advies is, maar geeft ook aan dat de lange termijn effecten onbekend zijn dus doet daar geen uitlatingen over. Mijn verloskundige zegt hierin hetzelfde.
De tijdspanne van het bestaan van het vaccin is daarvoor te kort en het advies is nu gebaseerd op met name het onderzoek in Amerika waar 90.000 zwangere vrouwen zijn gevaccineerd en waar geen noemenswaardige bijwerkingen uit zijn gekomen vwb miskramen en vroeggeboortes.
Alleen of er bijvoorbeeld kans is op leerachterstanden is niet bekend.
Ik merk voor mezelf dat ik dat heel lastig vind. Wat als mijn kind later “iets” blijkt te hebben? Dan baal je gruwelijk dat je het vaccin hebt gehaald. Als ik nu niet vaccineer en ziek word, dan baal je gruwelijk dat je het niet hebt gedaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:59

Oeps, sorry, beetje te snel gelezen. De lange termijn effecten zijn sowieso niet bekend, voor zwangeren en niet-zwangeren. Daarvoor bestaat het vaccin gewoon te kort. Maar de kans dat er lange-termijn gevolgen zijn is heel heel klein, aangezien die er eigenlijk nooit zijn bij vaccins.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:25

Gimme_Joy schreef:

Ik vind het een heel logische keuze en zou in jouw situatie hetzelfde hebben gedaan.
OP dit moment dalen de cijfers in een rap tempo, dus risicowordt kleiner en kleiner op covid, dus ga jij maar een gezond kindje krijgen en je daar op richten. <3

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:42

Mijn gynaecoloog was heel stellig gisteren over het vaccineren dus ik heb vandaag gelijk de afspraak gemaakt.
Hij is zo fijn en betrouwbaar en kwam met hele goede argumenten dus prik erin!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:04

Gimme_Joy schreef:

Mensen die zich zonder reden niet laten vaccineren, dát vind ik pas storend. Dat jij al je kracht nodig heb voor je bevalling en daar geen zieke dagen bij kunt gebruiken begrijp ik helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:12

Vuurvleugels, iedereen heeft zo zijn redenen om het niet te doen, daar hoef jij je toch niet zo druk om te maken?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 00:39

nynke55 schreef:

Is dit een reactie op mijn post? Haha help me even met mijn pregnancy brain, want ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat mijn HA dat gezegd heeft... :+ :') Sterker nog, ik ben in februari verhuisd en heb mijn nieuwe HA nog nooit gezien :o . Ook niet echt handig, snap ik, maar heb hem (of haar...) er in ieder geval nog niet over gesproken haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 02:13

Ik ben afgelopen week voor de eerste keer gevaccineerd. Heel blij mee!

Mijn vader wordt zelfs dubbel gevaccineerd :+ Die heeft prik 1 + 2 gehad en krijgt prik 3 en 4 volgende week ook nog :')
Je kunt maar beter zo voorzichtig mogelijk zijn _O-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 02:14

Cayenne schreef:
Ik ben afgelopen week voor de eerste keer gevaccineerd. Heel blij mee!

Mijn vader wordt zelfs dubbel gevaccineerd :+ Die heeft prik 1 + 2 gehad en krijgt prik 3 en 4 volgende week ook nog :')
Je kunt maar beter zo voorzichtig mogelijk zijn _O-

Prik 3 en 4?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 02:40

Yes, hij werkt ook in Zwitserland en heeft daar ook de oproep gekregen dat hij zich eveneens daar moet vaccineren, dus daar krijgt hij ook 2 prikken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 03:10

Cayenne schreef:
Yes, hij werkt ook in Zwitserland en heeft daar ook de oproep gekregen dat hij zich eveneens daar moet vaccineren, dus daar krijgt hij ook 2 prikken.

Dat zou ik eerlijk gezegd toch uitzoeken of dat echt klopt . Weten ze in Zwitserland dat hij al gevaccineerd is ?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 06:45

Relaxed schreef:
Vuurvleugels, iedereen heeft zo zijn redenen om het niet te doen, daar hoef jij je toch niet zo druk om te maken?

Wel als dat ongefundeerde drogredenen zijn. We moeten een bepaald percentage gevaccineerden behalen en dat lukt niet als mensen omwille van fake news of bangmakerij, of juist omwille van 'ik ben gezond genoeg' zich niet laten vaccineren.