Relatie met een transgender persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:39

MarlindeRooz schreef:
Zonnetje81 schreef:
Volgens mij kennen veel mensen de definitie van transfobisch niet. Dat ik een transman niet 100% man vind heeft niks met fobisch te maken. En dat ik iemand niet wil daten is ook niet fobisch. Fobisch is toch wel iets anders.....

Ik vind iemand niet erkennen als man omdat hij trans is wel schuren aan transfobisch zijn. Je zegt dan eigenlijk “nee je bent geen echte man”.

Een 'man' met een vagina kan je geen 100% man noemen. Dus vanuit de genetica is dat geen echte man.

Iets wat groen is is ook niet paars toch...? En heeft niks met discriminatie te maken.

Edit: En we hebben het over relatie's niet over vriendschappen, dat zal mij een worst wezen 'wat' iemand is als ik degene maar aardig vindt. Maar in een relatie komt meer kijken zoals eerder gezegd.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 18-05-21 10:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:39

Definieer eerst 'echte man' maar eens...

Is het type "James Bond'? 'Indiana Jones'? Maar vermoedelijk niet 'Mr Bean'?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:40

Ibbel schreef:

DANK JE! *\o/*

Shaggy09

Kunnen we de discussie wat een 'echte man' is aub niet hier gaan voeren?

Kaus

MarlindeRooz schreef:
Zonnetje81 schreef:
Volgens mij kennen veel mensen de definitie van transfobisch niet. Dat ik een transman niet 100% man vind heeft niks met fobisch te maken. En dat ik iemand niet wil daten is ook niet fobisch. Fobisch is toch wel iets anders.....

Ik vind iemand niet erkennen als man omdat hij trans is wel schuren aan transfobisch zijn. Je zegt dan eigenlijk “nee je bent geen echte man”.

Eens. Ik vind die uitspraken ook vrij transfobisch.

En ik denk dat een hoop mensen n.a.v. dit topic leren wat ze belangrijke vragen vinden om te stellen voor een eerste date als dat dingen zijn waar ze absoluut niet mee verder kunnen. Ik denk dat dat ook dikke prima is maar dan moet je wel voor jezelf bedenken dat dat handig is om van te voren te vragen omdat je niet kan verwachten dat de ander maar jouw gedachten kan lezen en weet wat hij/zij allemaal 'moet' vertellen om te bepalen of je diegene nog wil :7 Dat was een lange zin :Y)

Maar Zonnetje, waarom maak je je daar zo druk om? Laat mensen lekker in hun waarde. Je mening voegt hier niet zoveel toe en al helemaal niet voor TS.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:41

Ik denk eerlijk gezegd dat er 2 dingen gescheiden moeten worden: Seksuele geaardheid/aantrekkingskracht is een ding waar niets aan te veranderen is en ook niet zou moeten, alle variaties niet trouwens.

En het de ander gewoon kunnen beschouwen/aanspreken/etc. waar die persoon zich mee identificeert.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:42

Kaus schreef:
Maar Zonnetje, waarom maak je je daar zo druk om? Laat mensen lekker in hun waarde. Je mening voegt hier niet zoveel toe en al helemaal niet voor TS.

Ik gaf een hele normale mening zonder fobische opmerkingen maar werd meteen voor fobisch uitgemaakt. Na mijn eerste bericht.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:44

neetoch schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat er 2 dingen gescheiden moeten worden: Seksuele geaardheid/aantrekkingskracht is een ding waar niets aan te veranderen is en ook niet zou moeten, alle variaties niet trouwens.

En het de ander gewoon kunnen beschouwen/aanspreken/etc. waar die persoon zich mee identificeert.

Exact dit.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:46

Zonnetje81 schreef:
Kaus schreef:

Ik gaf een hele normale mening zonder fobische opmerkingen maar werd meteen voor fobisch uitgemaakt. Na mijn eerste bericht.

"Maar als transman ben je imo ook geen echte man, geen echte P** en geen zaadjes. Hoe graag transgenders zichzelf willen definieren met het andere geslacht blijft dat imo toch steken op 95% en is dat in een relatie de go of no go."

"Die vrouw heeft nog steeds haar geslachtsdeel en hormonen van een vrouw. Dus nee je bent geen echte man.

edit:
We hebben het over een man met een vagina........
We hebben het niet over een vrouw die op grond van medische gronden ingrepen heeft moeten laten doen.........en die een p** heeft............"

"Heeft totaal niets met transfobisch te maken, gewoon duidelijk en het beestje bij de naam noemen."

"Als er bruikbaar gereedschap zit wordt het al een ander verhaal relatie technisch als je snapt wat ik bedoel."

"Volgens mij kennen veel mensen de definitie van transfobisch niet. Dat ik een transman niet 100% man vind heeft niks met fobisch te maken. En dat ik iemand niet wil daten is ook niet fobisch. Fobisch is toch wel iets anders....."

"Een 'man' met een vagina kan je geen 100% man noemen. Dus vanuit de genetica is dat geen echte man."

Gewoon een greep uit deze schijnbare 'hele normale mening' die 'totaal niet transfobisch is'. Sure, sure.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:47

Voor mij is een transgender zoals hij/zij is. Hoe die zich voelt is wat telt en ik heb alleen maar compassie voor de strijd die zo’n ontdekking over jezelf veroorzaakt.
Persoonlijk zou ik niet per se afknappen op een transgender die niet alle operaties heeft ondergaan. Ik zou het willen ervaren en het zal compleet liggen aan hoe ik me voel. Ik ben dan ook heel blij voor je, TS, dat je zo’n fijn gesprek hebt gehad met X. Ik hoop dat je er achter komt hoe het voelt, hoe het gaat en wat je wilt. Je bent al een aantal maanden met hem, ik hoop dat het je meevalt en jullie samen gelukkig kunnen zijn. Maar ook zeker als je er toch achter komt dat je je niet prettig voelt bij bepaalde dingen, is het fijn dat jullie goed kunnen praten samen.
Ik heb meerdere personen die transgender zijn in mijn omgeving (vrienden van vrienden, niet zo close dat ik er inhoudelijk over praat) en ik gun hen alle geluk en voorspoed in de wereld. En hoe jij met deze situatie omgaat geeft mij hoop voor hen.
Laatst bijgewerkt door noox op 18-05-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:48

Maartje1990 schreef:
Ik vind meerdere dingen die hier gezegd worden door meerdere ook echt niet kunnen. :) waaronder dingen van jouzelf

Dat mag. Dat zul je altijd in een topic houden.
Maar het behoeft geen uitleg waarom jou uitspraken heel erg ver over de grens gingen, niet eens een klein beetje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:49

Ibbel schreef:

Dat is lastig... kom je dan niet in de biologische discussie?
Ik weet dat dit bijvoorbeeld in sport een issue wordt/is.. Nl dat transvrouwen/mannen tussen hun 'nieuwe' geslacht mee moeten kunnen doen... Eerst dacht ik "ja duh, tuurlijk moet dat kunnen!!" ..totdat ik er uitleg over las..toen dacht "hm, daar zitten echt nog wel haken en ogen aan.."

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:51

Ik denk dat sommige hier een beetje gevoelig zijn en net als veel pubers bij alles roepen: discriminatie. Er is ook zoiets als een mening. En binnen een relatie zou dit mijn mening zijn. Dan kan je het woordje transman ook achterwege laten immers is het gewoon een 100% man in jullie ogen die alles kan wat iedereen heeft zoals iedereen in een man/vrouw relatie heeft....sure. Zoek eerst maar fobisch op in het woordenboek :-)
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 18-05-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:52

Ts knap hoe je hier mee omgaat! Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ik het zou vinden als ik in jouw positie zou zitten. Ben erg ruimdenkend en vind dat iedereen lekker mag zijn wie die wil zijn. Vind sommige vrouwen echt mooi, maar of ik er opgewonden van zou kunnen raken qua down under, geen idee.. en weet ook niet wat de combinatie met me zou doen als iemand die ik als man zie niet helemaal man is qua wat je qua lijf verwacht zeg maar. Ben benieuwd hoe jullie hier samen uit komen en vind het mooi dat je wel wat aan bokt hebt!

Met uitzondering van de gewoonlijke uit de hand gelopen discussies over wat iedereen wel en niet mag vinden...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:52

Geslacht is ook wat anders dan gender. Dat snappen veel mensen ook niet. Maar het zal me niet boeien hoe iemand geboren is ik oordeel op hoe je bent en doet. Niet op wat in je broek zit. Of er niet zit. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:53

Maartje1990 schreef:
Oji: wil je dan ook al voor het zoenen weten of ze in de gevangenis gezeten hebben of anti -depresiva slikken?

Sorry maar ik ben juist flabbergasted door jouw reactie

Nou, wel als die straf nog gevolgen heeft voor hem en dus ook voor de relatie.
Dat je het niet meteen verteld snap ik. Maar geheel niet? Nee. Dat begrijp ik niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:54

Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat sommige hier een beetje gevoelig zijn en net als veel pubers bij alles roepen: discriminatie. Er is ook zoiets als een mening. En binnen een relatie zou dit mijn mening zijn. Dan kan je het woordje transman ook achterwege laten immers is het gewoon een 100% man in jullie ogen die alles kan wat iedereen heeft zoals iedereen in een man/vrouw relatie heeft....sure. Zoek eerst maar fobisch op in het woordenboek :-)

Dat is een vrij typische reactie: 'fobisch betekent bang en ik ben niet bang voor homo's/transgenders maar ik vind gewoon dat ze geen echt huwelijk hebben/geen echte man/vrouw zijn!'

Ik denk dat je je beter kan inlezen over de betekenis van het woord transfobisch.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:55

Zonnetje81 schreef:

Is goed hoor meid, ik geef ff door aan mn stroom van universitaire (gast)docenten dat ze ff beter het woordenboek moeten checken voortaan. Heel erg bedankt, mijn leven is echt rijker geworden nu!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:57

VuurVleugels schreef:
Zonnetje81 schreef:

Is goed hoor meid, ik geef ff door aan mn stroom van universitaire (gast)docenten dat ze ff beter het woordenboek moeten checken voortaan. Heel erg bedankt, mijn leven is echt rijker geworden nu!

Is dit nu echt nodig in een topic waar het gaat om respect en mensen kunnen accepteren zoals ze zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:58

Het ligt denk ook aan de verwoording.. Ik heb ook wel gehoord dat een man->vrouw niet als 'echte' vrouw bestempeld kon worden.. als in 'geboren vrouw' met alle spierkracht etc. Maar dat is dan hoe het gezegd wordt en hoe je het anders moet zeggen. Het is dan wel een vrouw, maar wel met een andere spieropbouw dan een geboren vrouw (was een specifieke situatie).. dat werd een heel lastig gesprek terwijl het 'probleem' echt wel een wezenlijk probleem was qua sport. Hoe kun je dat dan benoemen en tegelijkertijd niemand boos maken... ik vond m lastig..

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:00

MarlindeRooz schreef:
Geslacht is ook wat anders dan gender. Dat snappen veel mensen ook niet. Maar het zal me niet boeien hoe iemand geboren is ik oordeel op hoe je bent en doet. Niet op wat in je broek zit. Of er niet zit. :P

Mee eens, zo lang het om vriendschap of familie gaat.

Feit is dat het voor veel mensen wel belangrijk is wat er in de broek zit als het gaat om een liefdesrelatie. Dat kan lief of dat kan kwetsend gezegd worden, maar het is wel zo dat er best veel mensen rondlopen waarvan broekinhoud en het functioneren daarvan belangrijk is.

Ik vind het ook belangrijk dat die mening gerespecteerd wordt, mits niet respectloos gebracht. Feitelijk gezien zal voor een groot aantal mensen (in een liefdesrelatie!) een transman of transvrouw geen geschikte partner zijn. Pijnlijk? Ja. Transfobisch? Niet persé.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:00

DuoPenotti schreef:
Zo zeg maartje dat kan echt niet wat je zegt...

Ik kan er niets aan doen maar ik vind ik wat Zonnetje zegt waar.
Geopereerd of niet, het is niet 100%
En de ene persoon zal daar moeite mee hebben en de ander niet.
En dat moet kunnen lijkt me :j

Dat iemand ingrepen heeft moeten ondergaan als mensen ziek zijn, dus bijvoorbeeld na kanker een borstamputatie is iets heel anders.

Brrr, eng wat je zegt.
Dus na kanker mag je wel geopereerd worden en ben je een volledige vrouw / man.

Maar als je in het verkeerde lichaam geboren bent zul je je hele leven geen volwaardige man of vrouw zijn. Want naar jouw mening ben je dan niet echt vrouw, want je gedraagt je niet zo en je ziet er niet zo uit, en je bent niet echt man, want je mist een of meerdere fysieke kenmerken.

Dat is extreem veroordelend en daarmee neem je iemand zijn identiteit en dus ook zijn menselijkheid af.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:01

MarjanB schreef:
VuurVleugels schreef:

Is dit nu echt nodig in een topic waar het gaat om respect en mensen kunnen accepteren zoals ze zijn?

Nee maar waar het onrecht aangaat vind ik het soms érg moeilijk om me niet tot een bepaald van een ander niveau te verlagen. Beetje mij (en anderen) een puber noemen en bijdehand zeggen dat WIJ het allemaal niet begrijpen. ---Student Gender en Seksualiteit hier!--- Ga toch weg.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 18-05-21 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:04

Ik ben het net vuurvleugels eens dat het van een respectvolle manier van communiceren steeds meer naar ongenuanceerd en hard woordgebruik gaat, en dat dat dan goedgepraat wordt met 'het is een mening'.

Vind ik onprettig.
De eerste 6 pagina's waren top.

Voor de mensen die fatsoenlijk Engels kunnen lezen,
Zelfs biologisch gezien is het niet zo simpel als 'man' of 'vrouw' of xx / xy.
Hieronder een linkje waar een stuk nuance aangebracht wordt.

Dingen zijn niet altijd zwartwit of of/of. Vaak zit daar een glijdende schaal van het een richting het ander onder.
Mensen proberen alles in hokjes te stoppen, omdat dat nu eenmaal makkelijker is voor ons brein.

Maar de natuur (inclusief geslacht) is nu eenmaal niet zo zwart wit.

https://www.boredpanda.com/biological-s ... BPFacebook

Dat je alleen op cis-man of cis- vrouw valt, is prima en je goed recht.
Net zoals het prima is als je op beide valt. Of op geen.
Of dat je je misschien meer aangetrokken voelt tot intellect (sapio)
Op ouder. Op jonger. Blond, rood, zwart, bruin, groot, klein.
Of wat dan ook.
Alles prima, hoef je je niet eens voor te verantwoorden. Kwestie van smaak.

Het is wél een probleem als je je mening met onnodig lompe termen probeert kenbaar te maken.

En zeker over een gevoelig onderwerp als dit.

Ik vind dat TS en haar vriend het voorlopig bijzonder goed doen.
Met ruimte voor twijfels en open communicatie, zónder elkaar te veroordelen.

Wat de uitkomst ook mag zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:06

Eleeke schreef:
DuoPenotti schreef:
Zo zeg maartje dat kan echt niet wat je zegt...

Ik kan er niets aan doen maar ik vind ik wat Zonnetje zegt waar.
Geopereerd of niet, het is niet 100%
En de ene persoon zal daar moeite mee hebben en de ander niet.
En dat moet kunnen lijkt me :j

Dat iemand ingrepen heeft moeten ondergaan als mensen ziek zijn, dus bijvoorbeeld na kanker een borstamputatie is iets heel anders.

Brrr, eng wat je zegt.
Dus na kanker mag je wel geopereerd worden en ben je een volledige vrouw / man.

Maar als je in het verkeerde lichaam geboren bent zul je je hele leven geen volwaardige man of vrouw zijn. Want naar jouw mening ben je dan niet echt vrouw, want je gedraagt je niet zo en je ziet er niet zo uit, en je bent niet echt man, want je mist een of meerdere fysieke kenmerken.

Dat is extreem veroordelend en daarmee neem je iemand zijn identiteit en dus ook zijn menselijkheid af.

Nee jij zegt dingen die ik niet zeg.

Ik zeg niet dat iemand niet geopereerd mag worden, dat maak jij er van, naar vrouw/man of anders om.
En dat zou een vriendschap voor mij zeker ook niet in de weg hoeven te staan.
En ik vind het zelfs heel dapper dat mensen dit doen, heel dapper.

Maar een relatie is anders.
Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat een vrouw die een enorme kinderwens heeft geen relatie wil met een gesteriliseerde man.
Het is voor de toekomst wel belangrijk.

dat is idem als je een relatie begint met iemand die toch geboren is als vrouw.

En ik heb niet gezegd dat het op de voorpagina van tinder moet staan, maar wel dat het besproken moet worden als de relatie serieus word.

Zoals ik ook aangaf dat ik dat op andere vlakken ook belangrijk vind.

Ik neem niemand iets af, het gaat hier over een relatie hebben en dan is de vraag wil je dat dan.
Het gaat in dit topic niet over een vriendschap hebben.