Afvalschema

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:34

Ik zou TS toch echt geen 'dieet' willen aanraden waarbij je maar 1200-1500 kcal per dag mag eten. Ze is 16, verdorie :=

TS, zoals hier al vaker gezegd is: houd je niet bezig met kcal, eiwitten, gluten, koolhydraten, hoe zwaar je porties zijn, want daarmee kom je al vrij snel terecht in een spiraal van 'moeten/niet mogen'. Je relatie met eten wordt daardoor ontzettend ongezond. Verdiep je daarentegen in gezonde producten (typ 'gezond eten' in op Google en je vindt de wereld aan informatie). Een leidraad is: alles waar zo min mogelijk aan is toegevoegd, is gezond. Dus naturel yoghurt? Helemaal prima. Volkoren brood? Top. Snacks met onherkenbaar vlees waarvan je geen idee hebt wat erin zit? Laat die lekker liggen.

En wat betreft je ouders: kun je niet met hen in gesprek gaan over wat jullie eten? Je bent 16, dus ze zullen heus wel snappen dat je inmiddels een mening hebt over het een en ander. Misschien kunnen zij je zelfs helpen bij het uitzoeken wat nou een gezond eetpatroon is en wat niet.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 19:35

Mando schreef:
Verdiep je eens in project gezond
Kan je 2 weken gratis de app proberen.

Kan de app niet vinden in mijn App Store

Photograph

Re: Afvalschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 19:47

Vandaag:

Afbeelding

Wit brood gegeten omdat we nog geen bruin brood hebben, dat haal ik morgen. Inderdaad nog 1 keer limonade gedronken, was de thee vergeten.

In de middag prima gegeten voor mijn gevoel, zijn daar nog tips voor? In de middag trouwens thee gedronken in plaats van limonade.

In de avond gewoon mijn avondeten gegeten, daar hb ik niks over te zeggen, tis niet dat ik het avondeten bepaal ahahah. Geen idee of Hachee gezond is.

Mijn snack zijn gebakken aardappels omdat mijn vader die voor me heeft gemaakt en het opgegeten moest worden, anders moest het weggegooid worden.Dit is natuurlijk niet een snack die ik elke dag zou eten. Ik heb vandaag druiven gehaald en voortaan wordt mijn snack druiven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:54

Photograph schreef:
Mando schreef:
Verdiep je eens in project gezond
Kan je 2 weken gratis de app proberen.

Kan de app niet vinden in mijn App Store

Website project gezond

Is gewoon normaal gezond eten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:07

Foaly schreef:
Ik zou TS toch echt geen 'dieet' willen aanraden waarbij je maar 1200-1500 kcal per dag mag eten. Ze is 16, verdorie :=

TS, zoals hier al vaker gezegd is: houd je niet bezig met kcal, eiwitten, gluten, koolhydraten, hoe zwaar je porties zijn, want daarmee kom je al vrij snel terecht in een spiraal van 'moeten/niet mogen'. Je relatie met eten wordt daardoor ontzettend ongezond. Verdiep je daarentegen in gezonde producten (typ 'gezond eten' in op Google en je vindt de wereld aan informatie). Een leidraad is: alles waar zo min mogelijk aan is toegevoegd, is gezond. Dus naturel yoghurt? Helemaal prima. Volkoren brood? Top. Snacks met onherkenbaar vlees waarvan je geen idee hebt wat erin zit? Laat die lekker liggen.

En wat betreft je ouders: kun je niet met hen in gesprek gaan over wat jullie eten? Je bent 16, dus ze zullen heus wel snappen dat je inmiddels een mening hebt over het een en ander. Misschien kunnen zij je zelfs helpen bij het uitzoeken wat nou een gezond eetpatroon is en wat niet.

Dat staat toch los van wat je moet eten om niet aan te komen. Onder de 1250kcal is crashen en zeer ongezond. Ik eet al 9 weken 1500kcal en val heel langzaam af maar voel me echt topfit. Via project gezond, net als Mando al benoemde. Je krijgt alles binnen aan groente en fruit en het is ook nog eens heerlijk eten. Zomaar 1500kcal dus niet maar dat maakt het nog niet ongezond zolang het bij je lengte, leeftijd en huidige gewicht past.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:09

'aardappels, gebakken' mooie schuilnaam voor frietjes.

Ik ben zelf spontaan dik geworden door alle popcorn bij dit topic, jeetje mina.

Wat mij met name opvalt, heb je geen Google/weet je niet wat het is? Ik zie jou Social media benoemen, maar dat is het slechtste waar je zou kunnen beginnen want je word spontaan depressief als je die leuke perfecte meid op die foto ziet met het perfecte lichaam en die gesponsorde shake. YouTube is net als Google, kwestie van zoekresultaten (waar ik als ik jou was beter in zou worden want daar kan je best ver mee komen, niet alleen met eten maar ook met school, werk etc, zeer essentieel en dat vermijd je nu volledig door kant en klare antwoorden te vragen van mensen op een forum).
Als ik jou was, zou ik geen specifiek dieet eten. Let op de suikers en verzadigde vetten. Ondanks dat 'verzadigd' goed lijkt, is het met vetten juist slecht. Verzadigde vetten zijn dierlijke vetten welke minder goed door het lichaam worden opgenomen.
Je woont nog thuis en kan daardoor niet anders eten. Je geeft al aan dat je bruin brood hebt aangevraagd en daarmee gaat beginnen. Top! Doe kaas/kipfilet/kalkoenfilet op je boterham en het valt gezond te noemen. Leuk weetje: een wit bolletje is praktisch exact hetzelfde als een witte boterham. Een krentenbol is een wit bolletje met rozijnen welke vaak veel suikers bevatten. Je kan een krentenbol dus beter niet eten.
Volkoren brood is trouwens helemaal niet slecht voor je (vaak word gedacht dat brood slecht is), en je kan er best veel van eten (6+ snedes op een dag). Alleen uit kijken dat het geen wit brood is.
Het is niet gezond om zoet beleg op brood te doen, zeker niet elke keer. Zoals vlokken, chocopasta, jam, hagelslag, fruit hagelslag, muisjes, speculoos, pindakaas etc.
Eten wat de pot schaft is prima, zeker als alles apart gekookt word. Houd er rekening mee dat bijvoorbeeld rijst en aardappels een kleine aanvulling moeten zijn bij diner. Niet het 'hoofdbestanddeel'. Rijst met een sausje/rendang oid is niet perse gezond. Ook niet met 5 sperziebonen erin.
Als een lekkere snack tussendoor kan je best koekjes/snoepjes eten. Alleen hou het dan bij 1 stuk ipv een heel pak en neem ervoor een broodje zodat je zeker weet dat je geen honger hebt erna en dus meer zou gaan pakken, maar toch de lekkere nasmaak hebt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:13

Oh beter, dacht echt dst kaas niet gezond was vanwege de vetten en ging dat vandaag juist vermijden. En ik weet dat een wit bolletje hetzelfde is als een witte boterham.

Druiven is toch ook een goede snack? Ik vermijd het liefste de snoep en koekjes..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:16

Alle soorten fruit zijn beter dan snoep en koekjes, alleen al om het feit dat het natuurlijke producten zijn en dus niet bewerkt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:16

JudithO schreef:
Alle soorten fruit zijn beter dan snoep en koekjes, alleen al om het feit dat het natuurlijke producten zijn en dus niet bewerkt.

Ja daarom! Dan eet ik toch liever fruit wat k super lekker vind dan snoep/koekjes

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:19

Top! :) Ik eet zelf ook altijd veel druiven en bessen; je kan er ook een stuk meer van eten dan al die koekjes enzo, waardoor je ook voller bent.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:39

Photograph schreef:
Oh beter, dacht echt dst kaas niet gezond was vanwege de vetten en ging dat vandaag juist vermijden. En ik weet dat een wit bolletje hetzelfde is als een witte boterham.

Druiven is toch ook een goede snack? Ik vermijd het liefste de snoep en koekjes..

TS dingen vermijden is niet de oplossing. Op een gegeven moment ga je er zo naar verlangen dat je in plaats van 1 koekje de hele doos gaat leegeten. Je kan gewoon wit brood, hagelslag, kaas, snacks, etc eten maar met mate. Als jij een boterham lekkerder vind in de ochtend dan een bak yoghurt, eet dan vooral de boterham. Je zou, zoals eerder gezegd, het wit brood kunnen vervangen met volkoren brood. Qua aantal kcal maakt het geen bal uit, maar het is wel gezonder en dat is waar je focus op moet liggen: gezond eten en niet eten om af te vallen. Want zodra jij gezond gaat eten komt dat afvallen vanzelf.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:40

Druiven zit super veel fruitsuikers in hoor, daar zou ik ook niet veel van eten. Sowieso fruit niet meer dan 2 stuks per dag. Uiteraard is het gezonder dan snoep, maar nog steeds kun je ervan aankomen. Worteltjes, tomaatjes, komkommer en paprika zijn veel gezondere snacks.

250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portie :oo Daar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen. En waarom rijst én friet? Dubbelop, niet nodig en na al een patatdag wéér friet. Jouw ouders kunnen ook wel een lesje gezonde voeding gebruiken lijkt het.
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 10-03-21 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:41

Ceffyl schreef:
Druiven zit super veel fruitsuikers in hoor, daar zou ik ook niet veel van eten. Sowieso fruit niet meer dan 2 stuks per dag. Uiteraard is het gezonder dan snoep, maar nog steeds kun je ervan aankomen. Worteltjes, tomaatjes, komkommer en paprika zijn veel gezondere snacks.

250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portie :oo Daar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen.

Tis jammer dat ik voor veel dingen allergisch ben. Tomaten, peer, appels, paprika, kersen..

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:42

Ceffyl schreef:

250 gram rijst vind ik echt een bizar grote portie :oo Daar zou je ook nog aanzienlijk kunnen besparen.

Ik weet niet of het 250 g rijst was, ik heb het niet gewogen. Ik probeer in te schatten hoeveel er ongeveer op me bord ligt ahhaah

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:50

Guthedentjemie wat een stelletje sneue types hier om een meid van 16 die d'r best doet te bashen..
Toverbal, gebakken aardappels zijn niet hetzelfde als friet, dat zijn nl gefrituurde aardappelen..
Verder kan ik begrijpen dat hr niet altijd kunt kiezen wat je eet als je bij je ouders bent.. Probeer dan hé porties wat te verkleinen als je denkt dat er veel calorieën inzitten.
Mij hielp de myfitnesspal app heel goed, das een calorieën teller... Succes!

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 00:07

Billy schreef:
Guthedentjemie wat een stelletje sneue types hier om een meid van 16 die d'r best doet te bashen..
Toverbal, gebakken aardappels zijn niet hetzelfde als friet, dat zijn nl gefrituurde aardappelen..
Verder kan ik begrijpen dat hr niet altijd kunt kiezen wat je eet als je bij je ouders bent.. Probeer dan hé porties wat te verkleinen als je denkt dat er veel calorieën inzitten.

Thanks voor t opkomen, ik ga die app downloaden!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:59

Begin eens met één ding in je voedingspatroon aan te passen. Bijvoorbeeld je ontbijt óf 2 liter wat drinken / frisdrank schrappen óf 2 stuks fruit per dag.
Je kunt nu wel radicaal al je maaltijden aanpassen maar dat hou je nooit vol. Kleine stapjes.
Wil je sporten? Prima, kan je alleen maar helpen. Een keertje pizza? Prima, morgen gewoon weer aan je schema houden.
Let op met myfitnesspall, je aantal kcal is daar standaard veel te laag. Doe er gerust 200kcal per dag bij.

Volg op Insta eens diede Joosten. Heeel duidelijk in afvallen en ook bezig met de juiste mindset.
Ohja, en focus je op één 'dieet' of volg één persoon. Ik blijf strict onder m'n kcal maar eet en drink gerust suiker als het in m'n dag past. De ander verbiedt suiker en wilt puur en gezond eten en focust dus minder op kcal. Volg één ding, dan zijn je doelen en stappen daarnaartoe veel duidelijker.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:13

Op deze leeftijd moet je niet zo erg met afvallen en voeding bezig zijn je kan dan een eetproblerm ontwikkelen. Gewoon gezond eten en niet te veel.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:57

Billy schreef:

Ik weet het maar na het lezen van dit hele topic werd ik een beetje salty en dit is dan mijn humor :+

marleen_usar schreef:
Op deze leeftijd moet je niet zo erg met afvallen en voeding bezig zijn je kan dan een eetproblerm ontwikkelen. Gewoon gezond eten en niet te veel.

Dit komt tegenwoordig echt enorm veel voor hé, het word ook steeds erger helaas ;( maar ik vind het ook niet zo gek met wat je op social media voorbij ziet komen (vaak ongevraagd ook nog). Het is sowieso bizar hoeveel social media met een persoon kan doen, mentaal gezien. Verdrietig worden omdat je niet evenveel vrienden hebt op facebook als je klasgenoot die 'minder populair' is? Cmon. Ondanks dat je 200 vrienden hebt, maar 15 likes hebben op een foto waar je verwachtte minstens 30 te hebben, en je beste vriendin liked niet eens etc. Ik heb destijds alles eraf geknikkerd en pas weer op 21 jarige leeftijd insta aangemaakt onder het mom, is toch wel leuk om af en toe een oud bekende tegen te komen. Maar de gedachten van 'ik moet beter zijn dan' was weg.

Goede trouwens van Nyaleti: Water drinken! Vooral na zo'n volkoren broodje, dit zet dan weer iets uit in je buik en geeft je langer een verzadigd gevoel. Maar ik las dat jij water niet lekker vond. Thee is een heel goed alternatief, maar misschien dat je water met een smaakje zoals crystal clear lekker vind? Daar zit ook bijna niks in.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:17

Ik drink in de zomer vaak spa met smaakje (moet je wel van water met prik houden). Zit ook niet veel kcal in en maakt dat ik toch wat meer water binnen krijg dan wanneer ik gewoon kraanwater pak :)

In de winter drink ik vooral thee. Ben ook niet zo'n fan van water.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:21

Nyaleti schreef:
Begin eens met één ding in je voedingspatroon aan te passen. Bijvoorbeeld je ontbijt óf 2 liter wat drinken / frisdrank schrappen óf 2 stuks fruit per dag.
Je kunt nu wel radicaal al je maaltijden aanpassen maar dat hou je nooit vol. Kleine stapjes.
Wil je sporten? Prima, kan je alleen maar helpen. Een keertje pizza? Prima, morgen gewoon weer aan je schema houden.
Let op met myfitnesspall, je aantal kcal is daar standaard veel te laag. Doe er gerust 200kcal per dag bij.

Volg op Insta eens diede Joosten. Heeel duidelijk in afvallen en ook bezig met de juiste mindset.
Ohja, en focus je op één 'dieet' of volg één persoon. Ik blijf strict onder m'n kcal maar eet en drink gerust suiker als het in m'n dag past. De ander verbiedt suiker en wilt puur en gezond eten en focust dus minder op kcal. Volg één ding, dan zijn je doelen en stappen daarnaartoe veel duidelijker.

Diede Joosten is inderdaad heel leuk om te volgen en echt no nonsense!
Heeft ook een mooie gids ontwikkeld die je kunt volgen, ook af te drukken dus :) !

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 10:27

marleen_usar schreef:

Mijn moeder houdt dat wel in de gaten. Ik MOET afvallen aangezien ik te zwaar ben, de dokter heeft me dit aangeraden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:27

Wat voor voedingspatroon je wilt aanhouden is ook geheel afhankelijk van wat je doelen zijn.

Wil je puur en alleen afvallen, dan is onder je verbruik blijven qua kcal voldoende (maar dan moet je wel echt bijhouden wat erin gaat, ook die lepel olie waarin gebakken wordt bvb)

Wil je op je gezondheid letten, dan is het laten staan van suikers, voldoende groenten/fruit eten en als dranken alleen water/thee/koffie meer van belang.

Wil je spieren opbouwen/ vetprecentage verlagen en meer lijntjes zien, dan moet je echt gaan kijken naar zowel kcal als khd/eiwit/vet

Dat laatste heb ik een hele tijd gedaan, maar werd er helemaal leip van. Momenteel let ik voornamelijk op voldoende drinken en groente/fruit binnen krijgen. Icm met elke dag beweging van een half uur of meer

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 10:28

Toverbal, inderdaad, laatst ook een docementaire gezien van jonge personen die botox doen omdat ze op hun snapchatfilters lijken. Blij dat ik geen social media (bokt dan) heb ahahaha

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:21

Photograph schreef:
marleen_usar schreef:

Mijn moeder houdt dat wel in de gaten. Ik MOET afvallen aangezien ik te zwaar ben, de dokter heeft me dit aangeraden.

Kan de dokter je ook geen verwijzing geven naar de diëtist? Dit valt gewoon onder de basisverzekering en omdat je nog geen 18 bent kost het je geen eigen risico.

Zoals je hier al in het topic ziet zijn er heel veel verschillende meningen over afvallen wel/niet sporten etc. Een diëtist kan je veel beter persoonlijk advies geven, daarbij ook rekening houden dat je minderjarig bent en wat je wel/niet lekker vind en dat je ook gewoon met de pot mee moet eten.
Ook kan deze je helpen om op een gezonde manier je doel te halen en te bereiken.