Mijn weg naar de juiste balans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:44

Ik ben super trots op je! Dat is een hele goede stap! Probeer jezelf wat af te leiden met een film oid

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:20

Ik was net Tiktokjes aan het kijken, maar ik durf nu in ieder geval niet meer naar de woonkamer vandaag. Ik denk dat ik zo maar wat gaan lezen in mijn bed.

Superlief, dankjewel!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:43

Kimmie25501 schreef:
Ik was net Tiktokjes aan het kijken, maar ik durf nu in ieder geval niet meer naar de woonkamer vandaag. Ik denk dat ik zo maar wat gaan lezen in mijn bed.

Superlief, dankjewel!

Maar wat doe je als je moeder je straks aanspreekt? Ook al is dat niet haar sterkste punt, dat zal ze nu vermoedelijk wel doen. Wat zeg je dan? Durf je daarover na te denken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:45

Ik hoop dat je straks in ieder geval opluchting voelt :(:)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:49

Wat een grote stap om je moeder te mailen. Hopelijk kan ze zich een voorstelling van jouw situatie maken.
Ik snap dat je het spannend vindt, de reacties die je hebt gehad zijn niet de meest tactvolle geweest. Sterkte

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:57

musiqolog schreef:
Kimmie25501 schreef:

Superlief, dankjewel!

Maar wat doe je als je moeder je straks aanspreekt? Ook al is dat niet haar sterkste punt, dat zal ze nu vermoedelijk wel doen. Wat zeg je dan? Durf je daarover na te denken?

Ik heb geen idee, maar ik hoop eerlijk antwoord geven. En dan zie ik wel wat er gebeurt.

Dankjewel verder allemaal! Ze heeft me tot nu toe niet opgezocht, dus ik denk dat ze het nog niet heeft gelezen. Dat zal denk ik morgen of maandag gebeuren

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:57

Dapper gedaan Kim...!

Ingewikkeld dat je niet weet wanneer ze het leest. (Dat zou mij extra zenuwen geven.)

Maar goed om haar duidelijk te maken wat er speelt en dat je er ECHT mee zit.
En voor haar uiteraard een fikse puzzel wat zij er nu precies mee moet.

Sterkte en voor straks wel te rusten!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:22

+:)+ dapper hoor Kim! Goed van je.. voor je moeder zal het ook niet makkelijk zijn. Hopelijk gaat ze er samen met jou voor.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 22:44

Dankjewel! Het geeft idd zenuwen, want ik kan nog steeds niet slapen haha! Maar dit was de enige manier waarop ik het kon

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:04

Zo ontzettend dapper. Geef jezelf maar een stevige schouderklop: je bent een moedig mens. En je bewijst jezelf er ook mee dat je niet nog dieper in het dal wilt, maar de nodige stappen (stapjes is ook goed) aan het zetten bent om er een begin mee te maken om eruit te kruipen. Jezelf kwetsbaar opstellen, uitspreken waar je mee zit, dat is echt een hele grote stap. Hoe eng ook, je bent jezelf nu aan het helpen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 09:53

Dankjewel! Het voelt nog niet zo, maar dat komt vast vanzelf

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:13

Wat goed van je! Hopelijk krijg je van je moeder nu de steun die je nodig hebt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:17

Heeft ze het inmiddels gelezen?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 16:04

Je hebt pb.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:57

Ja, mijn moeder is daarstraks even komen praten. Ik merkte dat ze het wel moeilijk vond om het erover te hebben. Ze durfde me bijna niet aan te kijken. Ze zei ook dat ze het document alleen scannend had gelezen; ik denk dat ze het moeilijk vindt om echt te lezen. Verder was haar reactie wel lief. Ze wilde heel graag weten wat ik nodig heb, maar dat kan ik eigenlijk niet zo goed beschrijven. Ik kon overigens weer geen enkele emotie tonen; dat is minder. Het is net alsof ik een knopje heb die ik niet zelf om kan zetten, maar die mijn emoties uit zet als ik bij mijn ouders ben. Verder merkte ik dat ze nog steeds probeerde aan te geven dat ik moet genieten van het leven. En dat is ook wel zo, maar op de slechte momenten gaat dat gewoon niet. Ik heb overigens ook nog steeds geen knuffel gehad, dat vind ik wel jammer. Ze gaf aan dat ik daar zelf om moet vragen en mezelf niet zo af moet zonderen (ik zit vaak in mijn eentje op mijn kamer). Ik vind dat alleen zo moeilijk. Nou ja, dat is weer een volgende stap. Het is in ieder geval fijn dat ze het weet en ze reageerde best goed. Ze gaat de mail ook aan mijn vader sturen, alleen mijn zusje wilde ze er niet mee lastigvallen. Die heeft nu namelijk tentamens. Die zal het vanzelf later wel te weten komen denk ik. Het voelt nu dus ook niet als een opluchting, maar ik voel sowieso niks momenteel, dus het kan ook daaraan liggen :+

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:20

Hé Kimmie, wat fijn dat je moeder het gelezen heeft én met je is komen praten. Dat vind ik een dappere stap van jullie beide :knuffel:
Een mooi filmpje vind ik deze, over 'the black dog', zowel misschien voor jezelf als voor je moeder/ouders.
The black dog

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:08

Wat fijn! Het begin is er. Weet je, als moeder wil je alleen maar dat je kind gelukkig is. Ik ken je moeder niet, het klinkt alsof ze ook niet weet wat ze moet doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 22:12

Het filmpje ga ik straks kijken, ik ben benieuwd.

Flower, dat is het denk ik ja. Niemand vertelt je natuurlijk als je kinderen krijgt dat je zoveel ellende kan krijgen. Het is dat ik weet hoe het voelt, maar anders zou ik ook niet geweten hebben hoe ik zou moeten reageren denk ik.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:50

Kimmie25501 schreef:
Flower, dat is het denk ik ja. Niemand vertelt je natuurlijk als je kinderen krijgt dat je zoveel ellende kan krijgen. Het is dat ik weet hoe het voelt, maar anders zou ik ook niet geweten hebben hoe ik zou moeten reageren denk ik.

Dat klinkt alsof jij je tegenover je moeder schuldig voelt. Je hebt het over de "ellende" die zij nu heeft vanwege jou, terwijl het alleen maar moet gaan over ... jouw ellende.

Stel jezelf nou eindelijk eens centraal. Jij bent degene met wie het niet goed gaat, en jij hebt op dit moment de steun van anderen nodig. Daar moet je je niet voor schamen. Zeker niet tegenover je ouders. Een goede ouder steunt zijn kind onvoorwaardelijk, en wat meer is: een goede ouder steunt zijn kind van harte. Niet uit plichtsbesef, echt van harte. Jouw moeder net zo goed, zoals je nu gelukkig hebt gemerkt.

Je moet echt stoppen te denken in termen van "last" of "ellende". Zelfliefde is de sleutel tot een fijner leven, en de centrale gedachte in zelfliefde is: Ik ben het waard. Ik ben het net zo goed waard als al die anderen. En dus niet: "dit is meer dan ik verdien" of "ik ben een ander tot last".

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:59

Nee, niemand vertelt je dat als je kinderen krijgt, je er ook veel zorgen bij krijgt. Kleine zorgen en grote zorgen. Maar, dat is niet jouw schuld. Jij hebt hier niet voor gekozen.
Ik weet niet precies de juiste woorden. Ik wil je meegeven dat als je moeder misschien niet reageert zoals je zou willen of verwacht, het niet betekent dat je niet van je houdt. Waarschijnlijk houdt ze heel veel van je. Als ze een toverstaf had, zou je je gelukkig toveren.
Uit ervaring weet ik dat veel mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met iemand met een depressie of andere psychische aandoening. Er wordt vaak makkelijk over gedacht. Gewoon een schop onder de kont geven. Zo makkelijk is het helaas niet. Je hoeft niet zelf te vertellen hoe je je voelt. Je kunt je moeder filmpjes laten zien. Er zijn ook cursussen voor familieleden. Dat is heel waardevol en zorgt voor meer wederzijds begrip.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:22

Jee Kim, wat super goed van je dat je het zo hebt aangepakt!! En wat fijn dat je moeder is komen praten, ondanks dat het voor haar waarschijnlijk ook erg moeilijk is. Als ze er zelf toch niet helemaal op teug komt, kun je haar altijd nog vragen of ze het hele documentje al heeft gelezen, van daaruit kun je wellicht iets makkelijker doorvragen. Ik ben trots op je, echt waar!!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:59

Geen enkele ouder krijgt een standaard handleiding mee bij zijn/haar kind. Ik word ook nog met enige regelmaat verrast door mijn kinderen.

Jouw moeder heeft een hele grote stap gemaakt. Nu is het aan jou om een hele grote stap te maken. Hoe klein deze misschien voor een ander ook is. Ga er 's avonds bij zitten beneden. Ga samen een spelletje doen. Het kan wat afleiding geven. Op je kamer ben jij alleen met je gedachten en gevoelens.

Musiqolog omschrijft het heel goed. Zelfliefde. Mooi woord.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:04

Dat emotieloze herken ik heel goed. Dat is een soort van coping mechanisme. Je emoties schakelen uit om te zorgen dat je niet overspoeld wordt. Enerzijds heel handig - vond ikzelf ten minste - maar anderzijds gaat het er vroeg of laat toch uitkomen. Als dat gebeurt: laat het zo zijn.

En je bent geen last. Je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Jij hebt ook niet gekozen voor deze situatie, dat snappen je ouders ook. Fijn dat jij en je moeder wat nader tot elkaar gekomen zijn en hebben kunnen praten over wat je nu nodig hebt. Elke stap is er een! Ik ben trots op je

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 12:16

Musiqolog, ik weet niet of het per se een gevoel van schuldig voelen is, hoewel dat best zou kunnen. Ik maak me vooral altijd heel erg zorgen om hoe het met andere mensen gaat en hoe zij zich voelen bij bepaalde zaken. En wat ik er dan aan kan doen om dat te veranderen. Ik vind het moeilijk om mezelf centraal te stellen, ik probeer het wel, maar ik merk dat ze dat thuis niet altijd op prijs stellen. Ik moet nog een beetje die balans vinden.

Flower, ik weet ook absoluut dat ze van me houdt, dat merk ik wel. Ik heb mijn moeder al het filmpje van The Black Dog gestuurd. Heb je misschien nog andere voorbeelden van filmpjes en cursussen?

Aniek, dat is een hele goede, thanks voor de tip!

Karijn, dat ga ik doen, het wordt even mezelf ergens overheen zetten en mezelf een schop onder mijn kont geven, maar dat kan ik wel. Er is altijd wel wat strijd 's avonds omdat mijn vader per se tv wil kijken, waardoor mijn moeder en ik niks mogen kijken en er altijd wel iemand boos wordt, maar daar ga ik me proberen overheen te zetten.

Bedankt verder voor de lieve berichten! Dat voelt heel fijn!

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:55