[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:52

Mizora schreef:
Ninx schreef:
Als iets zeer besmettelijk is, maar niet heel dodelijk of ernstig, is het dan niet beter dat iedereen het een keer doormaakt?
Wanneer je meer stuurt op een betere volksgezondheid en dus een beter immuunsysteem, zijn we opgewassen tegen de meeste virussen.

Maar dat is het probleem. Nee, het is niet extreem dodelijk. Niet zoals ebola, 25-90% sterfte, of Sars, de oudere, agressievere broer van covid19 met een 9.5% sterfte. Maar een waarschijnlijke sterfte van 0.64% en een eerder arbeidsgeschikte groep die minimaal net zo groot is die door deze ziekte langdurig en mogelijk levenslang arbeidsongeschikt raakt maakt deze ziekte wel degelijk zowel behoorlijk dodelijk als ernstig. 0.64% betekent dat 1 op de 150 mensen die de ziekte doormaakt overlijdt. En dus nog minimaal 1 a 2 mensen langdurig ziek zullen zijn. Langdurig zieke mensen in dienst hebben is een hele goede methode om een bedrijf failliet te krijgen, juist de kleine bedrijven tot 20 werknemers.

Enig idee wat de economische kosten zullen zijn als 1% van de arbeidsgeschikte mensen niet alleen niet langer inzetbaar zijn maar juist arbeid behoeven en medische kosten opleveren?

Je benoemt nu 'waarschijnlijkheden'.

Je gaat uit van een scenario waarin covid een grote groep mensen arbeidsongeschikt maakt. Dat zou kunnen. Het zou ook NIET kunnen.

Wat echter veel tastbaarder is, en al realiteit terwijl wij hier typen: alle faillissementen en ontslagen die plaatsvinden en fors oplopen met het wegvallen van steunpakketten. Dat is al voorbij speculatie, dat gebeurt NU.
Hoe wilde je dat gaan opvangen dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:52

Ninx schreef:
Qimm schreef:
Ooooh mijn 1 is minder betrouwbaar dan jouw 1

Nou, beide maar 1.... ik wil zeggen: dat voelt niet erg pandemisch....

Lekker statistisch onderbouwd ook :')

Maar goed, ik ken er 3 in mijn persoonlijke kring en die zijn allemaal overleden, en daarnaast ken ik er 5 die het gehad hebben variërend van een beetje snot tot ziekenhuisopname noodzakelijk.

Verder heb ik op mijn werk een afdeling vol met COVID revalidanten en de stroom houdt niet echt op.

Dus dat compenseert jullie weer.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:54

[quote="Ninx"[/quote]

Lees mijn laatste bijdrage maar.[/quote]

Heb ik gedaan. K kan je zeggen dat je in mijn geval de plank volledig misslaat. Wat weet jij van mijn gezondheid en mijn manier van leven? Ook mensen die volledig gezonde dingen eten en gezond sporten krijgen Corona met nare restverschijnselen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:55

Ik denk dat als ik even diep nadenk, ik rustig aan een cijfertje of 15-20 kom eigenlijk. Patiënten uitgesloten, op dat moment komen we zo op een paar honderd. Maar bij die 15-20 zitten ook veel collega's, (ex-)klasgenoten of andere bekenden die veelal in de zorg werken. En hier en daar wat familie van stalgenoten bijvoorbeeld... Maar wees maar blij dat je er maar 1 kent. En aan de andere kant, juist omdat jij er máár 1 kent, betekend het niet dat er niks aan de hand is.

Verder ben ik het ook niet altijd eens met het beleid van de overheid. En zijn er genoeg maatregelen waarvan ik denk, A kan wel, maar B mag niet meer? Hoe dan? Echter, denk ik nu wel dat we tov het voorjaar te laat hebben ingegrepen. En ik ben het ook niet eens met de media, want als het aan hun had gelegen hadden we de zomer ook in lockdown doorgebracht. Maar ik, en veel collega's met mij, zagen begin september de cijfers al de verkeerde kant op vallen. En dan toch nog wachten tot eind september voor we met de eerste maatregelen komen. Maar intussen mogen wij ons weer de benen onder ons lijf vandaan rennen en heb ik vandaag al de hele dag vrijwel geen zak uitgevoerd omdat ik moe ben van de afgelopen 2 avonddiensten die ik gedraaid heb. Waarbij we vooral gisteravond de benen onder ons lijf vandaan gerend hebben en uiteindelijk, ondanks hulp van de IC en eerste harthulp, een uur te laat naar huis zijn gegaan omdat we een hoop hele zieke patiënten hebben liggen. Er zijn momenten dat er voor elke patiënt die onze afdeling verlaat, in welke toestand dan ook, er zo weer 1 a 2 liggen om die plek op te vullen. Er komt geen einde aan.

En dat is ook wat mij persoonlijk zo frustreert. Begin van het jaar wisten we niet goed wat ons te wachten stond. Het was nieuw, het was onbekend, het was uitzoeken hoe we dit gingen doen en we deden het met elkaar. Inmiddels weten we dondersgoed wat het is maar denken veel NLers ''ik ben er klaar mee, bekijk het maar''. Weetje, ik ben er ook klaar mee, maar wij mogen in de zorg nu de rommel weer opruimen. En ik sta wederom vrijwillig op de covid-afdeling hoor, daar niet van. Maar het voelt wel als een dikke middelvinger.

Verder valt het op dit moment geloof ik nog wel mee met de IC-opnames. Waar we alleen wel voor op moeten passen is dat we ons niet gaan blindstaren op de IC-opnames. Inmiddels is de behandeling verbeterd waarbij patiënten tot nu toe minder snel naar de IC lijken te gaan en ze ook minder lang op de IC liggen. Gevolg is alleen wel dat er veel meer bij ons op de afdeling blijven liggen. Ik geloof dat onze afdeling waarschijnlijk vandaag weer gaat opschalen. Wij lagen gisteravond in ieder geval bommetje vol en moesten eigenlijk een patiënt of 2 gaan uithuizen. Geen idee of dat vannacht nog gebeurd is. Ik ben een beetje bang dat we eind deze week/begin volgende week nokkie vol liggen. En dan is het leuk dat ze het met maar 1 afdeling willen gaan doen om de rest van de zorg zoveel mogelijk door te laten gaan, maar dat houdt ook een keer op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:55

verootjoo schreef:
Maar goed, ik ken er 3 in mijn persoonlijke kring en die zijn allemaal overleden, en daarnaast ken ik er 5 die het gehad hebben variërend van een beetje snot tot ziekenhuisopname noodzakelijk.

Verder heb ik op mijn werk een afdeling vol met COVID revalidanten en de stroom houdt niet echt op.

Nou, die statistieken zijn wat lastig omdat de test (aldus de ontwerper van de test) niet bedoeld is voor dit doel, en dus ook niet heel veelzeggend is.

Zijn dat 3 gezonde fitte mensen zonder onderliggend lijden?

En die revalidanten?

Wellicht wat cru, maar hier zijn dat met name zware of oudere mensen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:57

fohadie schreef:
[quote="Ninx"

Lees mijn laatste bijdrage maar.[/quote]

Heb ik gedaan. K kan je zeggen dat je in mijn geval de plank volledig misslaat. Wat weet jij van mijn gezondheid en mijn manier van leven? Ook mensen die volledig gezonde dingen eten en gezond sporten krijgen Corona met nare restverschijnselen.[/quote]

Waarom betrekken mensen alles altijd op zichzelf?

Je gaat voorbij aan de boodschap.

De laatste groep die jij noemt is een HELE GROTE UITZONDERING..... het wordt steeds gekker.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:57

Achjoh altijd maar dat gezeik om cojona, wordt er onderhand wel zat van, ja zeker bestaat het en gaan er mensen aan dood, net als dat er mensen dood gaan aan verkeersongelukken, moet niemand dan meer met het verkeer?
Mensen die met cojona dood zouden gaan waren dat ook wel met de griep en influensa gegaan, klinkt hard, zo is het gewoon.
Ik denk dat men zelf maar es wat meer onderzoek moet gaan doen dan alleen de krantenkoppies lezen waar heel nederland bang wordt gemaakt waarna duizenden mensen hun bedrijf/baan verliezen.
Maar nee, iedereen hobbelt er als schaapjes achteraan. Als je echt zo in dat cojonavirus gelooft, hou je kinderen maar thuis ipv school en ga niet naar de kerk, ipv de horeca de schuld te geven terwijl de oorzaak daar niet ligt ffs.

rien10

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:58

HR studie toch? Iets met mensen en compassie Carol_Beer? Wat een onbeschofte, domme en kort door de bocht reactie zeg. Vreselijk.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:07

Ninx schreef:
verootjoo schreef:

Nou, die statistieken zijn wat lastig omdat de test (aldus de ontwerper van de test) niet bedoeld is voor dit doel, en dus ook niet heel veelzeggend is.

En die revalidanten?

Wat bedoel je precies met de test die niet is bedoeld voor dit doel? Niet de PCR hoop ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:07

Tja, die stelling “die mensen waren ook aan griep overleden” blijft me verbazen.
Waarom hebben we dan in al die jaren nog nooit een pandemie van deze strekking gehad? Zelfs 2018 was kattenpis vergeleken met dit. Hoe is dat dan toch mogelijk?

En @ninx: natuurlijk zijn het kwetsbare. Maar feit blijft wel dat die mensen niet in de ziekenhuizen terecht komen (mensen in het verpleeghuis worden 9 vd 10x niet meer ingestuurd) en de ziekenhuizen toch overspoeld zijn, zelfs met de geldende maatregelen van dat moment. Rara...

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:10

secricible schreef:
Tja, die stelling “die mensen waren ook aan griep overleden” blijft me verbazen.
Waarom hebben we dan in al die jaren nog nooit een pandemie van deze strekking gehad? Zelfs 2018 was kattenpis vergeleken met dit. Hoe is dat dan toch mogelijk?

En @ninx: natuurlijk zijn het kwetsbare. Maar feit blijft wel dat die mensen niet in de ziekenhuizen terecht komen (mensen in het verpleeghuis worden 9 vd 10x niet meer ingestuurd) en de ziekenhuizen toch overspoeld zijn, zelfs met de geldende maatregelen van dat moment. Rara...

https://www.facebook.com/Marokkanenbije ... 8578070951
Iets met overvolle ziekenhuizen enzo :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:10

secricible schreef:

Dat ontken ik ook niet..... ik stel echter dat het exemplarisch is voor de ongezonde manier waarop we ons land hebben ingericht: dit is het direct gevolg daarvan.

Als we dat niet grondig aanpakken worden we genekt door een veel minder vriendelijk virus.
Punt is nu dat we ons uitputten in symptomatische doekjes voor het bloeden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:12

secricible schreef:

Influenza 2018:
De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20).

is toch niet niks

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:15

Ninx schreef:
secricible schreef:

Influenza 2018:
De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20).

is toch niet niks

Carol_Beer schreef:
secricible schreef:

https://www.facebook.com/Marokkanenbije ... 8578070951
Iets met overvolle ziekenhuizen enzo :')

Op het hoogtepunt(of dieptepunt, wat je er van wilt maken) lagen er 350(!!) mensen met influenza op de IC in 2018. En toen was er geen enkele vorm van social distancing nodig.
Vergeleken met de IC bezetting van corona in de eerste golf is dat eerder hilarisch te noemen en dan hadden we wel al allerlei maatregelen.

In april hadden we de oversterfte van de griepepidemie van 2018 al bereikt.

2018 was een zomerbriesje, corona is een orkaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:19

Britt_xxx schreef:
Wat bedoel je precies met de test die niet is bedoeld voor dit doel? Niet de PCR hoop ik?

Ja, de PCR.
De PCR-test kan geen onderscheid maken tussen intacte virussen en niet-infectieuze virusresten.
Dus je gaat veel paniek en amok maken en ingrijpen waar het wellicht volstrekt niet nodig is. Al die zgn positieve uitslagen steeds communiceren zorgt voor nog meer onrust, terwijl het dus heel goed kan gaan om niet-infectieuze virusresten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:20

Ninx schreef:

Je gaat uit van een scenario waarin covid een grote groep mensen arbeidsongeschikt maakt. Dat zou kunnen. Het zou ook NIET kunnen.

Wat echter veel tastbaarder is, en al realiteit terwijl wij hier typen: alle faillissementen en ontslagen die plaatsvinden en fors oplopen met het wegvallen van steunpakketten. Dat is al voorbij speculatie, dat gebeurt NU.

Wellicht niet inderdaad. Maar in mei, amper 2 maanden na het begin van de crisis, wisten we al dat er mensen zijn die langdurige klachten houden. Mensen die vaak niet eens zijn opgenomen in het ziekenhuis! Inmiddels weet ik van collega's dat er ook een hoop mensen, in de leeftijd van +- 25-50 jaar, soms 6-7 maanden later nog steeds niet hersteld zijn. Die nog steeds op AT basis aan het werk zijn en deels in de ziektewet zitten. Om nog maar niet te beginnen over de mensen die van de IC zijn gekomen en nu nog steeds aan het revalideren zijn. 7 maanden later. Wat de precieze gevolgen gaan zijn zullen we denk ik nog moeten afwachten. Maar feit is wel dat dit ook geen uitzonderingen zijn. Maar zelfs als maar 5% voor langere tijd niet kan werken of moet re-integreren gaat het nog steeds om zo'n 450.000 mensen... -> edit; indien we dus het virus gewoon zijn gang laten gaan en iedereen in NL in korte tijd ziek wordt. Maar dan zal het sterftepercentage ook een stuk hoger liggen dan die 1%, maar dat is een andere discussie.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:24

Ninx schreef:
Britt_xxx schreef:

Ja, de PCR.
De PCR-test kan geen onderscheid maken tussen intacte virussen en niet-infectieuze virusresten.
Dus je gaat veel paniek en amok maken en ingrijpen waar het wellicht volstrekt niet nodig is. Al die zgn positieve uitslagen steeds communiceren zorgt voor nog meer onrust, terwijl het dus heel goed kan gaan om niet-infectieuze virusresten.

Dat klopt, maar aangezien de meeste mensen momenteel getest worden omdat ze klachten hebben kun je er wel vanuit gaan dat het bij de meeste mensen om een actieve besmetting gaat. Daarnaast kun je imo momenteel beter kijken naar het aantal ziekenhuisopnames.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:25

Ninx schreef:

En die revalidanten?

Zo kan je alles wel onder tafel praten natuurlijk. :')
De test dient gedaan te worden in combinatie met een klinische beoordeling, dwz er moeten bepaalde klachten zijn die bij een Covid19-besmetting passen. Je kunt ervan uitgaan dat de mensen die Verootjoo noemt daar wel onder vallen. Daarnaast de positieve PCR-test (die echt niet zo ongeschikt is als de aanhangers van ene W.E. ons willen doen geloven), dan is de kans toch wel klein dat die mensen zomaar aan een verkoudheidje dood zijn gegaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:26

Carol_Beer schreef:
Achjoh altijd maar dat gezeik om cojona, wordt er onderhand wel zat van, ja zeker bestaat het en gaan er mensen aan dood, net als dat er mensen dood gaan aan verkeersongelukken, moet niemand dan meer met het verkeer?
Mensen die met cojona dood zouden gaan waren dat ook wel met de griep en influensa gegaan, klinkt hard, zo is het gewoon.
Ik denk dat men zelf maar es wat meer onderzoek moet gaan doen dan alleen de krantenkoppies lezen waar heel nederland bang wordt gemaakt waarna duizenden mensen hun bedrijf/baan verliezen.
Maar nee, iedereen hobbelt er als schaapjes achteraan. Als je echt zo in dat cojonavirus gelooft, hou je kinderen maar thuis ipv school en ga niet naar de kerk, ipv de horeca de schuld te geven terwijl de oorzaak daar niet ligt ffs.

Anders ga je eerst even leren het juist te spellen, dan praten we verder.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:27

Blue_Eyes schreef:
Carol_Beer schreef:

Anders ga je eerst even leren het juist te spellen, dan praten we verder.

Wat een reactie zeg :(
Heb liever iemand die niet kan spellen dan zulke reacties, manman siert je niet maat

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:31

'Maat'? :') Weet je, de rest van je reactie slaat zó nergens op dat ik niet het gevoel heb dat wat ik ook zeg jou tot rede gaat brengen. Volledig geïndoctrineerd door Willempie Engel.
Want mensen voor schaapjes uitmaken is netjes :')

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:32

vivana schreef:
Ik kan niet stemmen, er is bewezen dat corona altijd al heeft bestaan..dus Ja het bestaat én
ik geloof virus waanzin/waarheid ,ofwel dit is ergens anders voor bedoelt.
Tot op heden niks in mijn omgeving of familie vrienden kenissen die maar iets met corona te maken heeft of heeft gehad.

Jij was toch degene met een vriendin die positief getest was maar in jou/jullie ogen betekende dat juist dat ze geen Covid-19 had? En ja een Corona virus bestaat al langer maar de Covid-19 variant niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:43

Ninx schreef:

Het zijn waarschijnlijkheden omdat de definitieve cijfers er nog niet zijn. Tot nu toe ligt de werkelijk CFR (case-fatality-rate) nog veel hoger, rond de 3% (2.9% over de volledige wereld, 3.5% in Nederland), een CFR van 0.64% is dus een lage schatting. Naar langdurig ongeschikten lopen de onderzoeken nog volop, daar zijn nog geen officiele cijfers van vrijgegeven, maar zijn wel al heel veel individuele voorbeelden van te vinden.

Maar laten we New York City nemen. Er is nog duidelijk geen groepsimmuniteit bereikt gezien het aantal besmettingen weer toeneemt, dus laten we zeggen dat 1 op de 3 besmet. Met een bevolking van 8.3 miljoen mensen, komt dat neer op 2.8 miljoen mensen. Er zijn daar 23,874 mensen gestorven door covid19, dus 0.85% sterfte. Zelfs als we denken dat de helft besmet is geweest, is het nog steeds 0.57% sterfte, maar de helft besmet is onlogisch, omdat je dan het meer zou zien sudderen in plaats van het aantal besmettingen weer omhoog zou zien gaan.

Ook het aantal ontslagen en de faillissementen die gaan vallen zijn nog waarschijnlijkheden. Ja, er zijn meer ontslagen gevallen, ik ben er zelf één van. Maar dat gaat altijd in golven en het lag extreem laag, tegen het laagste punt in 2001 aan (seizoensgecorrigeerd 2.7% werkeloosheid 1e kwartaal 2020 tegenover 2.5% 2001). In 2005 was er een piek van 4.8% werkeloosheid, in Q1 2014 was er nog een piek van 6.9% werkeloosheid. Q2 2020 zat op 3.5% werkeloosheid. Tot nu toe waren er nog minder faillissementen dan vorig jaar en dat was al een extreem faillissements-arm jaar. 2011 t/m 2014 hadden gemiddeld het dubbele aan faillissementen. Ja, de aantallen gaan hoogstwaarschijnlijk nog flink stijgen, maar ook dat zijn waarschijnlijkheden. En ze zijn verre van ongehoord.

Werkeloosheid 2001-2007: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2008/03 ... er-in-2007
Werkeloosheid sinds 2010: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... /werklozen
Faillissementen: https://mkbstatline.cbs.nl/#/MKB/nl/dat ... 2688153472

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 00:49

Ik sprak net een kennis die in het ziekenhuis werkt... De eerste Corona patiënt op de IC in zuid-Holland is alweer overgebracht naar Groningen omdat er geen plek meer is. Dat wil zeggen met de normale IC capaciteit, uiteraard zijn ze nu flink aan het opschalen en ook al extra spullen aan het bestellen om de mensen in slaap te brengen... Afscheid nemen kan je snel even doen voordat de patiënt in slaap wordt gebracht, daarna is het afwachten... Echt verschrikkelijk

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 05:00

Volgens het rivm zijn er 192 ic opnames. Vd 1150 ic bedden zijn dat er toch niet veel..