Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:55

Magrathea schreef:
Slaan = klap met de vlakke hand.
Tik = tik met de vinger.

Hoe je dat als geweld kan zien is mij een raadsel :o

Bij mensen in mijn ‘omgeving’ die zeggen wel eens een tik te geven is dat nooit een tik met een vinger, maar altijd met de hand. Ik vind dat gewoon hetzelfde als een mep.
Ik vind dat onmacht en incapabel. Er zijn genoeg opvoedcursussen waarin je leert hoe je je kinderen onder controle houdt, en daarbij komt nooit een tik/mep methode voorbij.
Ik zou het belangrijker vinden als mensen eens wat vaker naar zo’n cursus zouden gaan, ipv denken dat je automatisch goed kan opvoeden als je een kind gebaard hebt, is echt geen schande.

Onderzoek wijst ook allang uit dat straf geen zin heeft. (Dus ook de strafhoek of op de gang of huisarrest oid) dus waarom mensen het überhaupt nodig vinden om te straffen begrijp ik niet.
En mijn kinderen zijn echt geen grenzeloze losgeslagen projectielen trouwens.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:57

Lunapower schreef:
Als ik hier brutaal word is er gewoon een paar keer met de vlakke hand en ook niet zachtjes, op de bovenarm.Dit vind ik dus eigenlijk te ver gaan.

Dat gaat zeker te ver. Dat is geen normaal gedrag (in mijn definities iig niet) en onacceptabel. Niemand hoort jou op zo'n manier aan te raken :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:58

Ik vraag gewoon wat mensen verstaan onder een “corrigerende tik” aangezien er al meerdere keren geconcludeerd wordt dat die term vrij onderhevig is aan interpretatie en dat mensen niet begrijpen hoe een ander een corrigerende tik als geweld kan zien.
Jij definieert dat als “ Een tik is een tik waar ze geen hand van op hun billen hadden staan.”

Dan is het toch niet raar dat ik die defintie toepas op een kleuter en concludeer dat je dan behoorlijk ver ma gaan voor een corrigerende tik voor jou blijkbaar meer wordt dan dat?

Jij betrekt het op jezelf, niet ik.

Edit: als reactie op chanicha

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:00

Ik heb vroeger ook wel eens een flinke tik gehad hoor. Ik werd altijd 100x gewaarschuwd maar soms ging ik echt duidelijk de grens over. Heb er niks aan over gehouden hoor!

Ik wil geen kinderen, mocht ik in de toekomst toch van gedachte veranderen kunnen ze toch ook wel eens een corrigerende tik verwachten. Maar dan zijn ze al wel dik over de grens heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:05

verootjoo schreef:
Bij mensen in mijn ‘omgeving’ die zeggen wel eens een tik te geven is dat nooit een tik met een vinger, maar altijd met de hand. Ik vind dat gewoon hetzelfde als een mep.
Ik vind dat onmacht en incapabel. Er zijn genoeg opvoedcursussen waarin je leert hoe je je kinderen onder controle houdt, en daarbij komt nooit een tik/mep methode voorbij.
Ik zou het belangrijker vinden als mensen eens wat vaker naar zo’n cursus zouden gaan, ipv denken dat je automatisch goed kan opvoeden als je een kind gebaard hebt, is echt geen schande.

Onderzoek wijst ook allang uit dat straf geen zin heeft. (Dus ook de strafhoek of op de gang of huisarrest oid) dus waarom mensen het überhaupt nodig vinden om te straffen begrijp ik niet.
En mijn kinderen zijn echt geen grenzeloze losgeslagen projectielen trouwens.

En dan nog ben je als ouder ook naar een mens en word je door zo’n cursus geen heilige.

Als mijn kind op de gang moet, dient dat vaak een dubbel doel. Namelijk ook het uit de situatie halen voordat het verder escaleert. Het fysiek een deur door gaan naar een andere ruimte helpt dan letterlijk bij het uit de situatie stappen.
Het is dus maar net hoe je het bekijkt en voor sommige kinderen ook nodig.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:08

Lunapower schreef:
Een tik geven om te behouden voor gevaar vind ik prima, maar dan moet je je als ouder wel afvragen of je het daarbij kan laten.

Als ik hier brutaal word is er gewoon een paar keer met de vlakke hand en ook niet zachtjes, op de bovenarm.Dit vind ik dus eigenlijk te ver gaan.

Dit is gewoon mishandeling meid. :knuffel: Zorg dat je uit die situatie komt.

josien_m_

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:32

Ik ben benieuwd naar de mensen die wel eens een tik uitdelen of een klap of schop geven: ben je zelf tevreden met je aanpak? Heb je het idee dat je kind daarna meer begrijpt van wat er van hem of haar wordt verwacht? Weet je hoe je kind zich eronder voelt? Gaat je kind meer of minder respect voor je krijgen? Doe je het zelf bewust, of ontkomt het je uit irritatie/woede/onmacht?

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:35

Slaan , is een uiting van machteloosheid...en in sommige gevallen agressie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:36

josien_m_ schreef:
Ik ben benieuwd naar de mensen die wel eens een tik uitdelen of een klap of schop geven: ben je zelf tevreden met je aanpak? Heb je het idee dat je kind daarna meer begrijpt van wat er van hem of haar wordt verwacht? Weet je hoe je kind zich eronder voelt? Gaat je kind meer of minder respect voor je krijgen? Doe je het zelf bewust, of ontkomt het je uit irritatie/woede/onmacht?

Als het al gebeurd is het niet gepland of deel van mijn aanpak maar omdat ik de situatie te ver heb laten escaleren (zoals ik al zei in mijn vorige bericht is uit de situatie halen voordat je dat punt bereikt 1000x beter).
Hoe ik me daarna voel? Een waardeloze moeder en heel kwaad op mezelf (nog kwader dan ik op terror kind was).
Kind zelf weet na die ‘uitbarsting’ ineens wel dat hij moet kappen met zuigen :roll:

Toevoeging: ik hoop dat ik met mijn eerlijkheid dat ik ook maar een mens ben niet half bokt op mijn nek krijg. Ook hoop ik dat openheid zorgt voor ruimte om verder te discussiëren zonder veroordelingen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:39

Blijft hier toch een interessante discussie zien ...
Zowel vanuit een professioneel als 'zelf ouder zijnde' standpunt.

Het lastige met tikken, of slaan, schoppen, of trappen, enz is dat iets wat klein begint, kan eindigen in steeds meer. Een tik (met een vinger voor mijn part) kan het begin zijn van vaker een tik. Met twee vingers. Met meer kracht. Van een volle hand. Een schop. Een dreun. Enz.

En er wordt hier een flink aantal aannames gemaakt dat bijv een kind / jongere wat steelt, drugs gebruikt, verkoopt etc zelf geslagen is of zoiets. Dat hoeft helemaal niet. Omgekeerd ook niet. Dat als je je kind nooit een tik geeft, deze nooit aan de drugs gaat.

Alles draait om veiligheid. En hoe dat ervaren wordt door een kind / ouder is ook per gezin / hoe het ook mag heten anders. Maar de basis is dat je van elkaar afblijft, in agressieve zin. Niet slaan. Niet schoppen, wat dan ook.

En dat je je waardeloos voelt en verdrietig als het al een keer gebeurt, dat ook uit naar je kind, dat scheelt ook al een hoop in de verwerking / hoe een kind er later over zal denken.
Een kind op de gang zetten of op een strafbankje, compleet negeren is een veel betere methode. Niets erger dan geen aandacht. Geldt voor ieder mens. Vrijwel ieder mens :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:51

S8903N schreef:
Toevoeging: ik hoop dat ik met mijn eerlijkheid dat ik ook maar een mens ben niet half bokt op mijn nek krijg. Ook hoop ik dat openheid zorgt voor ruimte om verder te discussiëren zonder veroordelingen.

Ik waardeer je toevoeging zeer. Ik begrijp best dat het gebeurt. Wel vind ik het mooi dat je eerlijk en realistisch bent dat het niet oké is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:57

Ik denk dat iedereen wel eens z‘n geduld verliest en dan iets doet of zegt dat niet in de planning zat.
Dat vind ik dan ook weer anders dan met volle bewustzijn en na goed overwegen het logisch vinden om bepaalde situaties met een tik op te lossen (dus niet uit schrik of zo, maar gericht getimed).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:01

Als je (regelmatig) je zelfbeheersing verliest ten opzichte van een kind moet je niet zozeer het kind de schuld geven alswel bij jezelf te rade gaan. Waarom maakt het je zo woedend dat je dat doet? Als je het bewust en bij volle verstand doet ben je al zoveel grenzen voorbij... dat is zowiezo echt vreselijk. Maar als je het doet vanuit onmacht (dat ben je als je woedend bent) dan kan het helpen je af te vragen waarom. Misschien kan een strafbankje voor degene die wil tikken / of slaan dan ook een uitkomst zijn.

Als onderdeel van deel je verhaal kan ik jullie in alle eerlijkheid vertellen dat ik wel eens op het toilet ben gaan zitten met m'n vingers in mijn oren om een tijdje zelf af te koelen := ^) met een krijsend kind op de gang :+ het wordt dan echt spannend als het opeens stil is }:0

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:04

Eerlijk gezegd vind het best wel heftig, hoeveel mensen er nog voor een corrigerende tik zijn..
Wat dat dan ook precies mag zijn.. We leren kinderen al heel jong niet te slaan/meppen/bijten/krabben.. Maar wij volwassenen mogen dit wel bij hen doen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:06

Magrathea schreef:
Ik had echt, echt heel vaak gehoord dat ik overal af moest blijven en toch deed ik het omdat ik nieuwsgierig en eigenwijs was (ben :+ ) . Maar uit jouw post maak ik dan op dat mijn vader me überhaupt niet in de garage had mogen laten? Tja, geen idee, misschien had ik dan wel nooit mijn eigen handigheid ontdekt.

Het is natuurlijk nogal lastig om dat precies te zeggen, maar ik denk een combinatie met op jongere leeftijd gewoon niet kijken / of alleen als het gevaarlijke spul niet gebruikt wordt, en daarna ook zoeken naar activiteiten om wel in de garage te doen. Dus niet alleen een 'mag niet' maar vooral ook 'dit kun je wel doen.'
En ook: 'dit zijn de regels, als je niet luistert mag je niet meer mee klussen' en dat dan consequent uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:10

Het lastige met dit soort taboes (want dat is het) is dat ALS iemand al regelmatig zijn geduld verliest en dan hulp zou willen/moeten zoeken, de drempel echt ontzettend hoog wordt door al die veroordelende en heftige reacties.
Dan krijg je dus weer het verhaal escalatie en gaat het van kwaad tot erger.
Daarom vind ik het dus heel belangrijk om open te zijn dat het (bijna) iedereen weleens gebeurt en dat je dus niet meteen naar de hel gaat en je kinderen van je afgenomen worden en dat hulp zoeken wél de juiste weg is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:13

VanHuisUit schreef:
Het lastige met tikken, of slaan, schoppen, of trappen, enz is dat iets wat klein begint, kan eindigen in steeds meer. Een tik (met een vinger voor mijn part) kan het begin zijn van vaker een tik. Met twee vingers. Met meer kracht. Van een volle hand. Een schop. Een dreun. Enz.

Wat jij beschrijft zou ik agressie noemen, geen corrigerende tik. Met corrigeren wil je iets bereiken, ook al gebeurt dat misschien intuitief, en heb je toch nog altijd goede bedoelingen. Agressie leidt nergens toe.
Een corrigerende tik vind ik een slechte oplossing die je gebruikt op het moment dat er geen goede oplossing voorhanden is en als op dat moment niets doen ook geen optie is. Het daarna zo snel mogelijk uitpraten en samen tot een oplossing komen.
Een beetje als de noodrem van de trein, dat doe je ook niet te vaak en daarna moet je het ook gaan uitleggen :)

Citaat:
Een kind op de gang zetten of op een strafbankje, compleet negeren is een veel betere methode. Niets erger dan geen aandacht. Geldt voor ieder mens. Vrijwel ieder mens :+

Persoonlijk vind ik dat een veel hardere, killere straf dan een tik. Wat mij betreft absoluut te mijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:17

Ik heb vroeger echt enorm vaak op mijn donder gehad, ook echt wel schop onder mijn kont en onder de koude douche.. Maar serieus, niet meer dan verdiend, ik had niet een kort lontje, maar gewoon géén lontje :') En die tik kwam echt niet om het minste of het geringste, maar pas als de maat écht vol was..

Mijn zusje heeft mijn neefje 1x geslagen, hij sloeg haar uit het niets zo in dr gezicht en uit reflex en van de schrik sloeg ze hem zo terug. Brullen als een malle, maar hij heeft het nooit meer gedaan..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:21

S8903N schreef:
Daarom vind ik het dus heel belangrijk om open te zijn dat het (bijna) iedereen weleens gebeurt en dat je dus niet meteen naar de hel gaat en je kinderen van je afgenomen worden en dat hulp zoeken wél de juiste weg is.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt en dat het belangrijk is om transparant te blijven. Natuurlijk gaan ouders niet direct naar de hel. Ik denk dat het juist na zo'n moment heel goed is om dergelijke zaken met andere ouders/professionals te bespreken en te leren hoe het anders kan :j Het gaat erom we met z'n allen beseffen dat het niet oké is en dat kinderen opgroeien met de wetenschap dat niemand hen op zo'n manier aan mag raken.

Relaxed schreef:
Mijn zusje heeft mijn neefje 1x geslagen, hij sloeg haar uit het niets zo in dr gezicht en uit reflex en van de schrik sloeg ze hem zo terug. Brullen als een malle, maar hij heeft het nooit meer gedaan..

Ik moest hier even om gniffelen, ik zie het zó gebeuren! Maar laten we wel wezen dat dit geen corrigerende tik is, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:34

Doubtless schreef:
Relaxed schreef:

Ik moest hier even om gniffelen, ik zie het zó gebeuren! Maar laten we wel wezen dat dit geen corrigerende tik is, toch?

Nouu als ik het hier zo lees zou ze opgesloten moeten worden voor mishandeling :')
Maar nee, zo zie ik het ook niet..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:51

Relaxed schreef:
Nouu als ik het hier zo lees zou ze opgesloten moeten worden voor mishandeling :')

Als jij mijn kind een klap in het gezicht gegeven zou hebben, zou ik niet meer bij jou binnen komen.

Er is 1 iemand geweest die mijn kind van nog geen jaar een klap gegeven heeft omdat hij naar haar bril greep .. tja die had wel een probleem met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:02

Brainless schreef:
Relaxed schreef:

Als jij mijn kind een klap in het gezicht gegeven zou hebben, zou ik niet meer bij jou binnen komen.

Er is 1 iemand geweest die mijn kind van nog geen jaar een klap gegeven heeft omdat hij naar haar bril greep .. tja die had wel een probleem met mij.

Euh mijn zusje deed dit gewoon bij dr eigen kind hoor :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:07

Relaxed schreef:

Omdat je het had over mijn zusje en over mijn neefje en ging er van uit dat het het dan niet haar zoontje was.
Dan nog vind ik een klap geven niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:10

Brainless schreef:
Relaxed schreef:

Omdat je het had over mijn zusje en over mijn neefje en ging er van uit dat het het dan niet haar zoontje was.
Dan nog vind ik een klap geven niet normaal.

Het kind van mijn zusje is toch mijn neefje.. Maar ik snap de verwarring ;)
En zoals je leest was dit puur een reflex uit schrik en wat hij deed was ook niet normaal. Hij was oud genoeg om te weten dat dit niet mocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:10

Veraaaaah schreef:
Ik heb vroeger ook wel eens een flinke tik gehad hoor. Ik werd altijd 100x gewaarschuwd maar soms ging ik echt duidelijk de grens over.

Het klinkt dan begrijpelijk en toch... waarom waren die laatste 95 waarschuwingen er? Meestal is het veel zinvoller om na 1 of 2 keer waarschuwen iets te veranderen.

En ik wil ook helemaal niet jou of je ouders uitzonderen, maar ik schreef al veel eerder in het topic dat men soms denkt dat degenen die uiteindelijk een tik uitdelen grenzen stellen, terwijl het heel vaak zo is dat ze die grenzen eerder nou juist niet duidelijk stelden.

Ik weet niet of dat in dit geval zo was, maar ik vond het voorbeeld zo sprekend dat ik het toch even gebruik :)